En helg med en MS

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

En helg med en MS

Inlägg av Crappy »

Till helgen är det dags. Då ska det testas fullt ut om vi kan leva med en elbil, vilket jag redan vet, men inte sambon.
Tanken var en ca 200mil men vändan Malmö- Stockholm blir inte av, så det blir bara ca 100mil.

Nu inser jag att jag behöver en snabbkurs, en komprimerad instruktionsbok. Jag vet inte ens hur jag laddar.
Så vad måste jag tänka på, vad är bra att kunna och viktigaste av allt......
Vinkar jag på er äkta Tesla ägare när jag möter er, även om jag sitter i en lånebil?

Tacksam för all hjälp och alla tips
/Lennart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En helg med en MS

Inlägg av Bjelke »

Jag vinkar jämt iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: En helg med en MS

Inlägg av Smutt »

[quote="Crappy"]Till helgen är det dags. Då ska det testas fullt ut om vi kan leva med en elbil, vilket jag redan vet, men inte sambon.
Tanken var en ca 200mil men vändan Malmö- Stockholm blir inte av, så det blir bara ca 100mil.

Nu inser jag att jag behöver en snabbkurs, en komprimerad instruktionsbok. Jag vet inte ens hur jag laddar.
Så vad måste jag tänka på, vad är bra att kunna och viktigaste av allt......
Vinkar jag på er äkta Tesla ägare när jag möter er, även om jag sitter i en lånebil?

Tacksam för all hjälp och alla tips

Det svåra är att leva utan Tesla ,vi har en s60 och en typ ny Outlander frugan tar Teslan och lämnar mig med denna stenålders klumpen så trots att jag har en Tesla så längtar jag otroligt till vår M3 kommer och jag slipper plågan när Teslan inte är hemma och jag ska iväg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: En helg med en MS

Inlägg av bylund »

Klart att du vinkar!

Vart bär det av? Lättare att komma med tips om man vet om du tänkte ladda på schuko i en stiga eller hålla dig bland superladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: En helg med en MS

Inlägg av Crappy »

Det kommer sannolikt, det bror på vädret, gå från Gbg-Trollhättan, förbi Uddevalla och laddning där. Ner till Helsingborg för övernattning. Så hotell med laddplats? Alternativt en par elektroner i Falkenberg?
Sedan var planen mot Sth, via östkusten, innan jag insåg att det finns inget, överhuvudtaget inget på den sidan. Så nu vet jag inte riktigt.
Risken finns att det blir ett besök hos Boris. Sambon vill nog kika lite där, jag stannar i bilen och "fingrar" lite.
Vi kanske åker upp mot Kungshamn, samma väg som vi kom antar jag. Villavagnen står där och det kan bli en övernattning där nu när Sth projektet föll.
Jag hittade inget bra ärende i Sth heller så svårmotiverat att rulla 100 mil extra.
Söndagen, tja inåt landet en bit innan bilen ska ner till gbg igen?

Kul sevärda och roliga resmål mottages tacksamt
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: En helg med en MS

Inlägg av bladh »

Crappy skrev:
Det kommer sannolikt, det bror på vädret, gå från Gbg-Trollhättan, förbi Uddevalla och laddning där. Ner till Helsingborg för övernattning. Så hotell med laddplats? Alternativt en par elektroner i Falkenberg?
Sedan var planen mot Sth, via östkusten, innan jag insåg att det finns inget, överhuvudtaget inget på den sidan. Så nu vet jag inte riktigt.
Risken finns att det blir ett besök hos Boris. Sambon vill nog kika lite där, jag stannar i bilen och "fingrar" lite.
Vi kanske åker upp mot Kungshamn, samma väg som vi kom antar jag. Villavagnen står där och det kan bli en övernattning där nu när Sth projektet föll.
Jag hittade inget bra ärende i Sth heller så svårmotiverat att rulla 100 mil extra.
Söndagen, tja inåt landet en bit innan bilen ska ner till gbg igen?

Kul sevärda och roliga resmål mottages tacksamt
Du har en del SuperChargers på den rutten.
Om du vill göra lite mil i el-bil kan jag rekommendera att köra till Karlskrona från Malmö.
En förmiddagsfika där när du laddar på FastChargern på Landbron?
Sen kryssa genom Småland till SuperChargern vid Toftaholm Herrgård och toppa upp på väg tillbaka till Götet.
:mrgreen:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: En helg med en MS

Inlägg av Legato »

Jag vinkar nästan alltid, men måste säga att man i Sthlm oftast får en frågande blick tillbaka när man ser andra föraren ;) Särskilt gäller detta när man vinkar till Model S förare. Beror väl mest på att de är rätt vanliga nu...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En helg med en MS

Inlägg av mati »

Det är klart du ska vinka. Jag vinkar alltid, fast det är aldrig någon som vinkar tillbaka. ALDRIG! Men det struntar jag i. Jag vinkar ändå. Jag vinkar även på andra elbilar, de är ju också med i sekten, men även de vinkar aldrig tillbaka. Förmodligen nybörjare.
Jag kommer att fortsätta vinka så länge sekten finns. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: En helg med en MS

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Det är klart du ska vinka. Jag vinkar alltid, fast det är aldrig någon som vinkar tillbaka. ALDRIG! Men det struntar jag i. Jag vinkar ändå. Jag vinkar även på andra elbilar, de är ju också med i sekten, men även de vinkar aldrig tillbaka. Förmodligen nybörjare.
Jag kommer att fortsätta vinka så länge sekten finns. :)
Ok! Kommer också vinka. Fastän min fru anser att jag är fjantig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En helg med en MS

Inlägg av mati »

Tars skrev:
Ok! Kommer också vinka. Fastän min fru anser att jag är fjantig.
Samma här. Varje gång får jag höra det. Och varje gång säger jag att jag skiter i det. Det ska vinkas. Punkt.
Har pratat med RB i Mölndal om det och klagat över att de ens vågar sälja bilar till folk som inte vet att de måste hälsa. Jag fick medhåll och fick då veta att hon också hälsar på alla Teslor oavsett respons.
Bra där, då är man inte helt ensam ute och gör bort sig. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: En helg med en MS

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Tars skrev:
Ok! Kommer också vinka. Fastän min fru anser att jag är fjantig.
Samma här. Varje gång får jag höra det. Och varje gång säger jag att jag skiter i det. Det ska vinkas. Punkt.
Har pratat med RB i Mölndal om det och klagat över att de ens vågar sälja bilar till folk som inte vet att de måste hälsa. Jag fick medhåll och fick då veta att hon också hälsar på alla Teslor oavsett respons.
Bra där, då är man inte helt ensam ute och gör bort sig. ;)
Sambon är oftast den som vinkar av oss eftersom hon har bättre koll på övriga på vägen när jag kör :lol:
Jag oxo om jag hinner fatta såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En helg med en MS

Inlägg av blincoln »

Jag tror vår Teslaförare-för-en-helg har förstått budskapet vad gäller vinkning nu ;)

Om vi återgår till resten av frågan och ställer en motfråga: Vad ska du köra för modell? Om du ska sälja på sambon idén kan det vara värt att se till så att ni inte drabbas av räckviddsångest någonstans på vägen.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8570
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: En helg med en MS

Inlägg av Pontus »

blincoln skrev:
Jag tror vår Teslaförare-för-en-helg har förstått budskapet vad gäller vinkning nu ;)

Om vi återgår till resten av frågan och ställer en motfråga: Vad ska du köra för modell? Om du ska sälja på sambon idén kan det vara värt att se till så att ni inte drabbas av räckviddsångest någonstans på vägen.
Min sambo vågade inte köra bilen första året om typical stod på mindre än 100 km så det finns dom som reagerar oförnuftigt snabbt, enligt mig. Tror förövrigt att om batteristatusen visades med en större symbol typ längs hela nedre delen av skärmen så skulle det uppstå mindre ångest.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: En helg med en MS

Inlägg av DSV »

Pontus skrev:
blincoln skrev:
Jag tror vår Teslaförare-för-en-helg har förstått budskapet vad gäller vinkning nu ;)

Om vi återgår till resten av frågan och ställer en motfråga: Vad ska du köra för modell? Om du ska sälja på sambon idén kan det vara värt att se till så att ni inte drabbas av räckviddsångest någonstans på vägen.
Min sambo vågade inte köra bilen första året om typical stod på mindre än 100 km så det finns dom som reagerar oförnuftigt snabbt, enligt mig. Tror förövrigt att om batteristatusen visades med en större symbol typ längs hela nedre delen av skärmen så skulle det uppstå mindre ångest.
Tycker bilen är ganska bra på att själv spä på räckviddsångesten genom att visa batteriet i orange redan vid 20% och rött under 10%. Vanan från annan utrustning (och fosilbilar) är att sådana mätare inte alls är linjära så det är naturligt att bli stressad. Teslan är dock väldigt pålitlig i den aspekten men samtidigt är inte typical range minsta typisk om man kör motorväg så batteriets km sjunker snabbare än vägens. Brukar räkna med att bilen drar ungefär 25% mer än typical range. Har inte tränat huvudräkning så här mycket sen jag körde oljeblandat i moppen.
Navigatorns uppskattning av kvarvarande laddning vid destination är också rätt svajig i början och kan ge helt omotiverade varningar om att hålla nere hastigheten. Efter halva sträckan brukar den dock stabiliseras och stämma bra.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: En helg med en MS

Inlägg av Lessmog »

Crappy skrev:
Det kommer sannolikt, det bror på vädret, gå från Gbg-Trollhättan, förbi Uddevalla och laddning där. Ner till Helsingborg för övernattning. Så hotell med laddplats? Alternativt en par elektroner i Falkenberg?
Sedan var planen mot Sth, via östkusten, innan jag insåg att det finns inget, överhuvudtaget inget på den sidan. Så nu vet jag inte riktigt.
Risken finns att det blir ett besök hos Boris. Sambon vill nog kika lite där, jag stannar i bilen och "fingrar" lite.
Vi kanske åker upp mot Kungshamn, samma väg som vi kom antar jag. Villavagnen står där och det kan bli en övernattning där nu när Sth projektet föll.
Jag hittade inget bra ärende i Sth heller så svårmotiverat att rulla 100 mil extra.
Söndagen, tja inåt landet en bit innan bilen ska ner till gbg igen?

Kul sevärda och roliga resmål mottages tacksamt
Om du har villavagn i Kungshamn så känner du säkert den trakten. Har du bra ström till den? Jag kan bjuda på lite 16A trefas en stund om du PM-ar mig. Nordens Ark har en sketen 3,7 kW stolpe med fyra uttag men där behöver man Vattenfalls kort om jag minns rätt. "Lånas" ut i receptionen för 50 spänn ... Håby har laddning både vid OK/motellet och McD, kanske även BurgerK.

Överby köpcenter i Trollhättan har en laddstation med olika typer, men jag är osäker på vilka nycklar man kan behöva där.

Vi var till Helsingborg förra våren, där finns två typ2 Clever på stora torget nedanför Kärnan och två vid en ICA ungefär lika långt åt andra hållet från Comfort hotel Noveau där vi bodde. De senare funkade dock inte då. Cleverkort köpte jag på en bensinmack! Reggar man sig får man lite mer ström laddat på kortet.

Låter kul med en repa till Karlskrona, det lär finnas bra glass nära FastChargern där. :-)

Försök få låna en typ2-sladd åtminstone, gärna en Chademo också!

Och ta in https://abetterrouteplanner.com/ på mittskärmen (och hemdatorn)! Mycket bra.

God tur!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: En helg med en MS

Inlägg av lator »

Crappy skrev:
Till helgen är det dags. Då ska det testas fullt ut om vi kan leva med en elbil, vilket jag redan vet, men inte sambon.
Tanken var en ca 200mil men vändan Malmö- Stockholm blir inte av, så det blir bara ca 100mil.

Nu inser jag att jag behöver en snabbkurs, en komprimerad instruktionsbok. Jag vet inte ens hur jag laddar.
Så vad måste jag tänka på, vad är bra att kunna och viktigaste av allt......
Vinkar jag på er äkta Tesla ägare när jag möter er, även om jag sitter i en lånebil?

Tacksam för all hjälp och alla tips
/Lennart
Hej! Kul att höra att ni ska ut på en tur med en Tesla. Jag och min dotter åkte ner till kontinenten över påskhelgen. 7 länder och 340 mil på 4 dagar. (tack Perpetum) Hyr ni också av dem eller har ni fått låna privat? Laddning är ju sällan något problem. Typ 2-sladd följer med deras bilar och de har också Chademo - adapter. Vi åkte dock bara på SuC. Snabbt och bekvämt. Jag håller med de som reagerar på att väldigt få vinkar men det hjälpts upp av de trevliga människor man träffar när man laddar. Ok, inte alla är intresserade av att diskutera alla aspekterna av elbilsliv men ganska många verkar vara entusiastiska. För övrigt så är ju Teslalivet ganska avkopplande. Man kan fippla på länge med alla inställningar och kontroller men det behövs ju inte för att bara köra bilen. Önskar er en trevlig tur! //Torbjörn
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: En helg med en MS

Inlägg av Crappy »

Så det var du som hade den över Påsken :D
Ja vi hyr också av dem och det var ingen ledig över påsken
Chademo skulle jag få med och abetterroutplaner har jag lekt med en del
Övriga inställningar eller rättare sagt alla inställningar blir det trial and error på tror jag
Jag kanske hör av mig (i god tid) Lessmog tack för erbjudandet . Nu brukar det stå en Tesla inpluggad på örn, där vi håller till så jag kanske kan få tips där också

Tyvärr verkar vädret bli så där, så vi får se vart det bär
Och vinka det ska jag :D
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: En helg med en MS

Inlägg av apkungen »

Har du koll på uppladdning.nu ? Gå in där och filtrera på både SuC och chademo. Östkusten funkar definitivt med chademo. Tesla är härligast i 70 på landsväg tycker jag. Går förbaskat himla bra. Så leta upp lite fin sån väg. Kan tipsa om Småland. Finns så himla mycket bra väg där.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: En helg med en MS

Inlägg av stefan007 »

Crappy skrev:
Nu brukar det stå en Tesla inpluggad på örn, där vi håller till så jag kanske kan få tips där också
Gamla Saabs camping alltså!
Kul, mammas föräldrahem ligger 2 km därifrån och är familjens sommarställe numera. Ström på campingen lär ju inte vara några problem och jag utgår ifrån att ni laddar på SuC Torp(Uddevalla).
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: En helg med en MS

Inlägg av Lessmog »

stefan007 skrev:
Crappy skrev:
Nu brukar det stå en Tesla inpluggad på örn, där vi håller till så jag kanske kan få tips där också
Gamla Saabs camping alltså!
Kul, mammas föräldrahem ligger 2 km därifrån och är familjens sommarställe numera. Ström på campingen lär ju inte vara några problem och jag utgår ifrån att ni laddar på SuC Torp(Uddevalla).
Skoj, massa nya okända bekantskaper på trakten! :) Vi får vinka när vi möts! ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: En helg med en MS

Inlägg av apkungen »

Btw, vinkar alltid till alla elbilar jag möter. Väntar fortfarande på att den första personen ska vinka tillbaka :)
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: En helg med en MS

Inlägg av Crappy »

Jahapp första dagen med en Tesla avklarad.
Utskrattad i Falkenberg....
Inte vinkat till någon...

Nåja i övrigt kunde det inte vara bättre :D
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: En helg med en MS

Inlägg av Nyren »

Jamen berätta då! Varför i hela världen blev du utskrattad??
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: En helg med en MS

Inlägg av Crappy »

Tja :D
Jag ville inte ta i samma par som det redan stod en och laddade i. Backade in i fickan jämte, kliver ur och ser att den är inkopplad i en bil från snett från andra hållet. Newbe
Nästa försök, jag är lite rädd om bilen och litar inte 100 på backameran än. backar för kort, det fattas 2 cm. Newbe. Det hade nog gått att sträcka ut, men jag backar en gång till. Så på tredje försöket blev det rätt. Det satt tydligen ett par i en bil längre bort som skrattde gott enligt sambon. Jag hoppas bara att det var någon här, det är kul att roa någon.

Inser att det är lite på gränsen från Helsingborg till Falkenberg nu, högerfoten blev för tung på vägen ner. Enligt appen är det 21mil kvar och 14-15 att köra.
Känslan var att appen inte riktgt stämde. Cleever i Helsingborg eller Ängelholm?
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: En helg med en MS

Inlägg av tehjimos »

Crappy skrev:
Tja :D
Jag ville inte ta i samma par som det redan stod en och laddade i. Backade in i fickan jämte, kliver ur och ser att den är inkopplad i en bil från snett från andra hållet. Newbe
Nästa försök, jag är lite rädd om bilen och litar inte 100 på backameran än. backar för kort, det fattas 2 cm. Newbe. Det hade nog gått att sträcka ut, men jag backar en gång till. Så på tredje försöket blev det rätt. Det satt tydligen ett par i en bil längre bort som skrattde gott enligt sambon. Jag hoppas bara att det var någon här, det är kul att roa någon.

Inser att det är lite på gränsen från Helsingborg till Falkenberg nu, högerfoten blev för tung på vägen ner. Enligt appen är det 21mil kvar och 14-15 att köra.
Känslan var att appen inte riktgt stämde. Cleever i Helsingborg eller Ängelholm?
bara sänk hastigheten så kommer du fram :) Börja med att lägga dig i 80km/h, kör 25km, Kolla i consumption appen i bilen över senaste 25km, om det står att din average range där är längre än distansen till din destination så kommer du komma fram :) så fortsätta hålla den farten, om det står att du har mycket mer räckvidd än vad det är till destinationen så kan du prova höja med 5-10km/h :) Bättre att börja lågt och gasa på sen när du märker att du kommer fram :D
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Skriv svar