Ränteskillnad DNB

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Ränteskillnad DNB

Inlägg av jonsalgerier »

Sådär,

Då har jag räknat ihop det hela och räntan för hela lease-tiden är 17.100 kr inklusive administrationsavgift och uppläggningsavgift.
Fram till idag har jag betalat ungefär 2800 kr i ränta utöver den amortering som jag har gjort och diffen är 14.500 kr jämfört med vad jag hade förväntat mig så även om det inte är exakt på kronan så tycker jag att det stämmer hyfsat med den ränta som jag skulle ha betalat.

Men det är ju riktigt ju att det är en specialränta helt klart (1,25%) och den nya räntan är ju ännu mera special (0,75%) men om det var subventionerat av Tesla borde det ju inte spela så stor roll för DNB. Men det kanske är ett volym-avtal mellan Tesla och DNB och då har det ju definitivt effekt om någon går mellan 1,25% och 0,75%.

Jag vet inte om man kan säga att de har förändrat restvärdet eftersom det ju är definierat vid avtalstidens slut och det är ju långt tills dess.

Så jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet.

Hälsningar
Jons
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ränteskillnad DNB

Inlägg av danni »

Fast du har ju en momentan restskuld hela tiden, som är ursprungsskulden minus alla amorteringar. Den har inget att göra med restvärdet vid slutet och det är bara den som är intressant om du ska lösa leasingen i förtid. Om du ger mig info om hur mycket bilen kostade, hur många månader du betalt hittills, hur mycket du betalt per månad, din ränta, och vilka siffror de ger dig nu (baserat på inbyte etc), så kan jag hjälpa dig att räkna om det stämmer eller inte. Maila till danni@compiled.se om du inte vill lägga ut det här på forumet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar