Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av deffe »

Hej!

Mitt garage står 20m in på min tomt. Ibland tror bilen att jag då befinner mig på en parallelgata(visas även på kartan i bilen) medan min telefon å det bestämdaste hävdar något annat med resultatet att bilen anser att jag är för långt bort från den trots att jag står precis bredvid (med KeyFob i fickan).

Har några av er samma problem?

Har någon hört något om kommande förbättringar i närtid gällande just Summon ?
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av mati »

Är det verkligen bilens position vs. mobilens position som bestämmer om summon fungerar? Jag tycker att det verkar som att det är fobben som måste vara nära bilen. För mig fungerar det inte när jag står bakom bilen t.ex. Jag måste vara så nära att handtagen körs ut. Bara då fungerar summon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av dstr »

mati skrev:
Är det verkligen bilens position vs. mobilens position som bestämmer om summon fungerar? Jag tycker att det verkar som att det är fobben som måste vara nära bilen. För mig fungerar det inte när jag står bakom bilen t.ex. Jag måste vara så nära att handtagen körs ut. Bara då fungerar summon.
Ja.

Ett skit i p-garaget på jobbet. Där nere tror telefonen att jag är två kvarter bort. Lösningen är att lägga nyckeln på bilen, öppna porten och ställa sig halvvägs ut på trottoaren och köra halvt i blindo.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av janni »

dstr skrev:
mati skrev:
Är det verkligen bilens position vs. mobilens position som bestämmer om summon fungerar? Jag tycker att det verkar som att det är fobben som måste vara nära bilen. För mig fungerar det inte när jag står bakom bilen t.ex. Jag måste vara så nära att handtagen körs ut. Bara då fungerar summon.
Ja.

Ett skit i p-garaget på jobbet. Där nere tror telefonen att jag är två kvarter bort. Lösningen är att lägga nyckeln på bilen, öppna porten och ställa sig halvvägs ut på trottoaren och köra halvt i blindo.
Har samma problem i garaget där den inte alltid vill fungera så också kommit underfund med att den jämför var mobilen är i förhållande till bilen.
Att den har kontakt med fobben hjälper inte.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av Pontus »

En lösning kan vara att ladda ner Remote S appen den ställer bara krav på att Fobben är nära bilen och telefon kan vara var som helst. På amerikanska bilar ska det inte ens behövas att Fobben är när.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av deffe »

Ja nu när dom fått lite bättre fason på autopiloten 2.0 på motorvägen så är det faktiskt Keyfobb problemet jag stör mig mest på eftersom jag måste gå ut och ställa mig precis bredvid bilen, 1 meter ifrån max. Sedan trycka på knappen och får då som vanligt ett meddelande att jag befinner mig för långt bort från bilen enligt mobilen.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av mati »

Jag använde Summon igår för en gångs skull av rent praktiska skäl, alltså inte bara för att leka lite som i vanliga fall. :) Jag hade ställt bilen i en ganska smal ruta och backade ut snyggt och prydligt, öppnade dörren, klev in och körde iväg. Då såg jag att det stog en bil bakom mig som uppenbarligen väntade på min parkeringsplats. I bilen satt det två gamlingar, båda med vidöppen mun och på gränsen till nackspärr. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Jag använde Summon igår för en gångs skull av rent praktiska skäl, alltså inte bara för att leka lite som i vanliga fall. :) Jag hade ställt bilen i en ganska smal ruta och backade ut snyggt och prydligt, öppnade dörren, klev in och körde iväg. Då såg jag att det stog en bil bakom mig som uppenbarligen väntade på min parkeringsplats. I bilen satt det två gamlingar, båda med vidöppen mun och på gränsen till nackspärr. :lol:
Alltid lika kul när det blir den reaktionen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av dstr »

janni skrev:
Har samma problem i garaget där den inte alltid vill fungera så också kommit underfund med att den jämför var mobilen är i förhållande till bilen.
Att den har kontakt med fobben hjälper inte.
Den behöver både fob och telefon. I mitt fall får jag gå 30-40 meter, så då tappar den fob'en. Därav lägger jag den på bilen.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av tehjimos »

problemet ligger ju hos EUs regulationer.. inte hos Tesla.. så var glad att vi har tillgång till den variant av summon dom lyckades få igenom.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av dstr »

tehjimos skrev:
problemet ligger ju hos EUs regulationer.. inte hos Tesla.. så var glad att vi har tillgång till den variant av summon dom lyckades få igenom.
Om det nu är "2-faktor" som gäller så hade fob och telefon via bluetooth varit bra mycket bättre, speciellt i p-garage.

Spoofa gps-plats grejjar ju vilken 10-åring som helst idag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av bylund »

tehjimos skrev:
problemet ligger ju hos EUs regulationer.. inte hos Tesla.. så var glad att vi har tillgång till den variant av summon dom lyckades få igenom.
Tesla brukar säga att dett beror på lokala regler. Men vilken regel? Det är ju konstigt att det skulle vara ok att fjärrstyra med en app men inte en fjärrkontroll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
tehjimos skrev:
problemet ligger ju hos EUs regulationer.. inte hos Tesla.. så var glad att vi har tillgång till den variant av summon dom lyckades få igenom.
Tesla brukar säga att dett beror på lokala regler. Men vilken regel? Det är ju konstigt att det skulle vara ok att fjärrstyra med en app men inte en fjärrkontroll.
Sedan verkar det ju som att tex Mercedes inte har något behov av att nyckeln ska vara nära (vet dock ej detta till 100%) och BMW går väl att styra med bara fjärr/nyckel. Så att det skulle bero på regler fortfarande tror jag inte.
Dessutom så skulle den ju kunna köra fram till dörren på privat mark och det beror väl inte på några regler att den funktionen inte finns?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av Pontus »

Min funkade precis när jag var 60m ifrån bilen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Summon i Appen fungerar inte alltid. Vill ha i KeyFob :(

Inlägg av eric »

Pontus skrev:
bylund skrev:
tehjimos skrev:
problemet ligger ju hos EUs regulationer.. inte hos Tesla.. så var glad att vi har tillgång till den variant av summon dom lyckades få igenom.
Tesla brukar säga att dett beror på lokala regler. Men vilken regel? Det är ju konstigt att det skulle vara ok att fjärrstyra med en app men inte en fjärrkontroll.
Sedan verkar det ju som att tex Mercedes inte har något behov av att nyckeln ska vara nära (vet dock ej detta till 100%) och BMW går väl att styra med bara fjärr/nyckel. Så att det skulle bero på regler fortfarande tror jag inte.
Dessutom så skulle den ju kunna köra fram till dörren på privat mark och det beror väl inte på några regler att den funktionen inte finns?
Sen är det väl så att det krävs app i alla länder förutom USA om jag förstått rätt, vilket borde ta död på myten om lokala regler.

Jag hoppas det blir ändring på detta, just nu känns det som att summon är för krånglig och långsam att använda.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Skriv svar