Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av dstr »

I morse var det fint väder, så jag tog finbilen. När jag sätter mig i så ser jag att bensinen är slut - jag missade visst att tanka efter förra vändan. GNNF! Nåväl, det var bara att åka förbi macken och tanka och gilla läget att jag blir försenad. 10 minuter av mitt liv som jag inte får tillbaka...

Medan jag tankade så saknade jag Teslan - och så hade jag en stund över att fundera. Bilen jag hade innan som bruksbil var en Mercedes A 45 AMG. Rolig och törstig - och liten tank. Vart 30e mil tankade jag.

Nu har jag kört Teslan 7000 mil. 1000 av dom är via Superchargers, där jag skulle uppskatta min genomsnittliga laddningstid till 25 minuter. Jag har nog kört 25 mil mellan laddningarna, så ett 40-tal gånger har jag laddat. 16 timmar. Resten av de 6000 milen har laddats hemma, där det tar 3 sekunder extra om dagen. Det är 36 minuter på 2 år.

Hade jag kört min A45'a 7000 mil så hade jag fått tanka 230 gånger. Med omväg/tanktid/betaltid så snittar jag nog 10 minuter. Det är 38 timmar!

38 - 16 ger 22 timmars skillnad.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Bjorn »

Gillar den kalkylen :)
Det är så rätt sätt att tänka tycker jag.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av dstr »

Bjorn skrev:
Gillar den kalkylen :)
Det är så rätt sätt att tänka tycker jag.
I mina ögon är det inte ett sätt att tänka. Det är utfallet för mig efter 2 år. Enkla siffror.

Ska man dock dra det till sin spets så har jag nog totalt bara väntat 3h vid SuC. Resterande tid har det ätits.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av mans71 »

Bra kalkyl! Man skulle kunna normalisera tanken genom att jämföra med ett annat fordon än ett AMG-monster och elbilen skulle ändå ligga bra till. Låter som en ide till en Tibor-artikel!
Model S P85DL+
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Jerka »

Bra tänkt! Skulle vara intressant att se lite olika ägarscenarier och hur mycket man vinner eller förlorar på en elbil. De flesta har trots allt lite större tank än din A45:a, men å andra sidan är 1000 superchargermil av 7000 nog mer än snittet.

Något för en artikel på förstasidan kanske?

Edit: Hehe, pucktvåa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Pontus »

Jerka skrev:
Bra tänkt! Skulle vara intressant att se lite olika ägarscenarier och hur mycket man vinner eller förlorar på en elbil. De flesta har trots allt lite större tank än din A45:a, men å andra sidan är 1000 superchargermil av 7000 nog mer än snittet.

Något för en artikel på förstasidan kanske?

Edit: Hehe, pucktvåa.
Har inte Tibor redan haft med detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Jerka skrev:
Bra tänkt! Skulle vara intressant att se lite olika ägarscenarier och hur mycket man vinner eller förlorar på en elbil. De flesta har trots allt lite större tank än din A45:a, men å andra sidan är 1000 superchargermil av 7000 nog mer än snittet.

Något för en artikel på förstasidan kanske?

Edit: Hehe, pucktvåa.
Har inte Tibor redan haft med detta?
Jo flera ggr tom. (indirekt iaf) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av dstr »

mans71 skrev:
Bra kalkyl! Man skulle kunna normalisera tanken genom att jämföra med ett annat fordon än ett AMG-monster och elbilen skulle ändå ligga bra till. Låter som en ide till en Tibor-artikel!
A45an är inget "AMG-monster".

En 2liters 4cyl turbopuffra specad till 0.89 blandad körning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Jerka skrev:
Bra tänkt! Skulle vara intressant att se lite olika ägarscenarier och hur mycket man vinner eller förlorar på en elbil. De flesta har trots allt lite större tank än din A45:a, men å andra sidan är 1000 superchargermil av 7000 nog mer än snittet.

Något för en artikel på förstasidan kanske?

Edit: Hehe, pucktvåa.
Har inte Tibor redan haft med detta?
Jo flera ggr tom. (indirekt iaf) :)
Många teoretiska iaf.

Hur ser det ut för er andra?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Jag gjorde en liknande kalkyl i samband med införskaffandet av min första Tesla. Jag räknar med att jag tjänar mellan en och två arbetsdagar per år genom att inte behöva åka och tanka hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Jerka »

Jag har en känsla av att kalkylen blir extremt beroende av avståndet till macken. Jag svänger av vägen till en obemannad station strax före huset, det kostar mig knappt 10 sekunders omväg. Har man en kvart till macken eller tankar där det ofta är kö så blir kalkylen en helt annan.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Bjorn »

dstr skrev:
Bjorn skrev:
Gillar den kalkylen :)
Det är så rätt sätt att tänka tycker jag.
I mina ögon är det inte ett sätt att tänka. Det är utfallet för mig efter 2 år. Enkla siffror.

Ska man dock dra det till sin spets så har jag nog totalt bara väntat 3h vid SuC. Resterande tid har det ätits.
Jag har redan insett det även om jag inte klätt det i siffror. Jag menade att kanske inte alla Fossilbilister tänker så: "Vilken tid jag lägger på att tanka helt i onödan."
Jerka skrev:
Jag har en känsla av att kalkylen blir extremt beroende av avståndet till macken. Jag svänger av vägen till en obemannad station strax före huset, det kostar mig knappt 10 sekunders omväg. Har man en kvart till macken eller tankar där det ofta är kö så blir kalkylen en helt annan.
Absolut kommer du ner i 4 minuter och 12,6s per tankning så är du i nivå med dstr elbilskalkyl, 16 timmar. Då är ändå inte hänsyn tagit till att några av SuC stoppen hade gjorts ändå för att äta.

Alltså:
- Bor man med köfri mack på vägen man kör bort och hem varje dag.
- Kör rätt stor andel resor över Teslans räckvidd så man ofta behöver SuC.
- Inte äter så ofta på en dag eller äter i bilen.
- Saknar risk för propp i benet så man vågar sitta flera timmar i sträck.
- Har en rejäl tank.
Då kan man tillhöra den grupp som spar tid på att ha ICE. Dock aldrig mer än några enstaka timmar per år.
Vi övriga kan vara nöjda med att spara tid på vår Tesla.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
I morse var det fint väder, så jag tog finbilen. När jag sätter sig i så ser jag att bensinen är slut - jag missade visst att tanka efter förra vändan. GNNF! Nåväl, det var bara att åka förbi macken och tanka och gilla läget att jag blir försenad. 10 minuter av mitt liv som jag inte får tillbaka...

Medan jag tankade så saknade jag Teslan - och så hade jag en stund över att fundera. Bilen jag hade innan var en Mercedes A 45 AMG. Rolig och törstig - och liten tank. Vart 30e mil tankade jag.

Nu har jag kört Teslan 7000 mil. 1000 av dom är via Superchargers, där jag skulle uppskatta min genomsnittliga laddningstid till 25 minuter. Jag har nog kört 25 mil mellan laddningarna, så ett 40-tal gånger har jag laddat. 16 timmar. Resten av de 6000 milen har laddats hemma, där det tar 3 sekunder extra om dagen. Det är 36 minuter på 2 år.

Hade jag kört min A45'a 7000 mil så hade jag fått tanka 230 gånger. Med omväg/tanktid/betaltid så snittar jag nog 10 minuter. Det är 38 timmar!

38 - 16 ger 22 timmars skillnad.
Beror på hur man räknar. Hade du haft en artonåring i huset så hade det inte tagit DIG någon tid alls att tanka finbilen, jag lovar att någon annan kunnat gjort det frivilligt åt dig :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Jag har en känsla av att kalkylen blir extremt beroende av avståndet till macken. Jag svänger av vägen till en obemannad station strax före huset, det kostar mig knappt 10 sekunders omväg. Har man en kvart till macken eller tankar där det ofta är kö så blir kalkylen en helt annan.
Jag har tänkt på det där efter Teslapoddens tävling om tid att ansluta elbilen. Macken är på vägen och saknar alla former av köer, det är bara att köra in. Trots det känns det som att det tar 5-10 minuter innan jag är tillbaka på vägen till jobbet efter en tankning, men jag ska ta tid nästa gång. Ska testa både macken som ligger vid 60 väg och den som ligger vid motorvägen, bägge från början av bromsningen tills jag är tillbaka till marschhastighet. Skulle även kunna prova en mack inne i Mölndal... men den kommer ta ordentligt med extra tid pga trafiken dit.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Jerka »

Bjorn skrev:
Absolut kommer du ner i 4 minuter och 12,6s per tankning så är du i nivå med dstr elbilskalkyl, 16 timmar. Då är ändå inte hänsyn tagit till att några av SuC stoppen hade gjorts ändå för att äta.

Alltså:
- Bor man med köfri mack på vägen man kör bort och hem varje dag.
- Kör rätt stor andel resor över Teslans räckvidd så man ofta behöver SuC.
- Inte äter så ofta på en dag eller äter i bilen.
- Saknar risk för propp i benet så man vågar sitta flera timmar i sträck.
- Har en rejäl tank.
Då kan man tillhöra den grupp som spar tid på att ha ICE. Dock aldrig mer än några enstaka timmar per år.
Vi övriga kan vara nöjda med att spara tid på vår Tesla.
Hatten av! Så underbart sågad var det länge sen jag blev. Inget snack, elbilen vinner! Önskar bara jag hade råd med en själv. :D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Teslaspolen »

Sedan vi skaffade en Leaf i familjen har bensinslukaren endast används till resor till Trysil (en hel del sådana). Leafen fyller vi på hemma nästan uteslutet, medans bensinslukaren har vi fått stanna en gång per tripp bara för att tanka.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil ladads - Bullshit!

Inlägg av Bjorn »

Jerka skrev:
Bjorn skrev:
Hatten av! Så underbart sågad var det länge sen jag blev. Inget snack, elbilen vinner! Önskar bara jag hade råd med en själv. :D
Förlåt, tänkte faktiskt inte utifrån att såga dig, men det låter ju ändå som du inte blev så förnärmad utan på nåt sätt gillar det :-)
Tänkte mer analytiskt utifrån dstr tidskalkyl och hur alla ICEare har det och kan få det, bara massproduktionen flyttar fokus från ICE till BEV och priserna börjar passar de flesta.
Det gäller för övrigt mig med. Jag tillhör dem som har stretchat mer än man borde för att skaffa en ganska basic model S och hoppas att Model 3 kommer att passa mig bättre vid nästa bilbyte.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av dstr »

Om man skulle åka förbi macken med ett tidtagarur, köpa en glass och sätta sig i solen och börja kartlägga? :)
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Jag har en känsla av att kalkylen blir extremt beroende av avståndet till macken. Jag svänger av vägen till en obemannad station strax före huset, det kostar mig knappt 10 sekunders omväg. Har man en kvart till macken eller tankar där det ofta är kö så blir kalkylen en helt annan.
Jag har tänkt på det där efter Teslapoddens tävling om tid att ansluta elbilen. Macken är på vägen och saknar alla former av köer, det är bara att köra in. Trots det känns det som att det tar 5-10 minuter innan jag är tillbaka på vägen till jobbet efter en tankning, men jag ska ta tid nästa gång. Ska testa både macken som ligger vid 60 väg och den som ligger vid motorvägen, bägge från början av bromsningen tills jag är tillbaka till marschhastighet. Skulle även kunna prova en mack inne i Mölndal... men den kommer ta ordentligt med extra tid pga trafiken dit.
Done. Klockade mig själv när jag toppade upp tanken (i Mölndal faktiskt). Totaltid från avfart till påfart och 30 liter blev 5:09. Mer än vad jag trodde. Ingen väntetid vid macken men lite vid rondeller.

Själva tankningen gick med ca 4 s / liter, så full tank hade tagit ungefär 4 minuter (alltså 6:39 totalt).
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av apkungen »

Helt rätt sätt att tänka. Om man väntar längre eller kortare på en fossilbil är inte så intressant. Det intressanta är att det är i samma storleksordning!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av LarsL »

Torkel skrev:
...

Själva tankningen gick med ca 4 s / liter, så full tank hade tagit ungefär 4 minuter (alltså 6:39 totalt).
Det motsvarar alltså en 8000kW laddare, ändå blir det långsammare över ett år. Det visar ju att lösningen inte är extremt snabba laddningar som du måste göra hela tiden och dessutom alltid övervaka. Lösningen är att bilen laddar sig när den inte används, på en långresa betyder det laddning medan du lunchar eller sträcker på benen.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Haglund »

Tog sportbilen till jobbet idag. Blev en kvart senare än vanligt eftersom jag behövde tanka.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Torkel »

LarsL skrev:
Torkel skrev:
...

Själva tankningen gick med ca 4 s / liter, så full tank hade tagit ungefär 4 minuter (alltså 6:39 totalt).
Det motsvarar alltså en 8000kW laddare, ändå blir det långsammare över ett år. Det visar ju att lösningen inte är extremt snabba laddningar som du måste göra hela tiden och dessutom alltid övervaka. Lösningen är att bilen laddar sig när den inte används, på en långresa betyder det laddning medan du lunchar eller sträcker på benen.
Fast det hade varit lite kul med en laddare som fyller P100D på 45 sekunder :D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Jocce »

Tog sommarbilen till jobbet...
Fick lite ångest över att jag måste tanka på vägen hem...även om macken ligger ca 1 minut ifrån vanliga vägen så känns det ändå omständigt :P


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Legato »

Klockren jämförelse och beräkning!

Skulle dock gissa att genomsnittsbilen gör ungefär den dubbla sträckan på en tank. Dock vägs det nog upp av att jag personligen enbart tycker man ska räkna "dötiden", stannar man vid SUC eller mack för att någon ska kissa eller man behöver en paus, eller för att det är dags att käka osv så borde den tiden räknas bort :-)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar