Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Klockren jämförelse och beräkning!

Skulle dock gissa att genomsnittsbilen gör ungefär den dubbla sträckan på en tank. Dock vägs det nog upp av att jag personligen enbart tycker man ska räkna "dötiden", stannar man vid SUC eller mack för att någon ska kissa eller man behöver en paus, eller för att det är dags att käka osv så borde den tiden räknas bort :-)
Jo, men medan du kan lämna en elbil åt sitt öde medan den laddar så måste du hålla koll på en fossilbil medan den tankas. Om inte annat vill du ha koll så att ingen tar soppa på ditt konto.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av dstr »

Legato skrev:
Klockren jämförelse och beräkning!

Skulle dock gissa att genomsnittsbilen gör ungefär den dubbla sträckan på en tank.
Om man kör den snustorr, ja. Jag ogillar räckviddsångesten när man åker runt på ångorna.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av dstr »

Bump

Vid det här laget så är det ju rätt många här som kommit upp i lite mil på sina bilar. Det vore kul att se fler före/efter kalkyler i praktiken.
DonCalzone
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 mar 2016 16:27

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av DonCalzone »

Tänk också på att även om en laddning tar längre tid än just en tankning så kan man ju faktiskt göra någonting annat medan bilen laddas. Om man har 20 minuter väntetid så sitter man kanske inte och rullar tummarna, utan då finns det annat att göra på sin telefon/dator, eller varför inte ta en liten promenad (eller lite aerobics? armhävningar?!). Jag vet inte hur andra gör när de tankar fossilbil men det är sällan jag ser någon gå på en femminuterspromenad. :D Så att ägna tjugo minuter åt någonting man ändå ska göra (motionera, planera, ringa samtal osv) är ju mycket bättre än fem minuter där man bara väntar och sedan ändå måste utföra allt det andra senare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Så är det ju naturligtvis. Men man presenteras alltför ofta bilden av en stackars elbilist som otåligt står bredvid sin bil i flera timmar, väntande på att laddningen blir klar. Dessa bilder målas såklart av folk som inte har elbil och som tror att man laddar precis på samma sätt som man tankar en fossilbil. Det är svårt att inse att laddning och tankning är två olika saker som sköts på helt olika sätt, när man inte har varit med om det själv.
Första gången jag stannade på en SuC var det lite samma sak. Oj, tomt batteri, vad ska jag göra nu i 30 minuter? Sen inser man snabbt att med lite planering kan man faktiskt använda den tiden för nåt vettigt. Man vet ju redan långt i förväg att man kommer behöva stanna i x-antal minuter på ett visst ställe när man är på långresa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av +46 »

dstr skrev:
Bump

Vid det här laget så är det ju rätt många här som kommit upp i lite mil på sina bilar. Det vore kul att se fler före/efter kalkyler i praktiken.
För mig är hemmaladdning rena himmelriket. Hitintills har det fungerat klockrent. Även de få gånger som jag bara har varit hemma en kort stund och vänt (älskar min dubbelladdare!).
Värre var det med bensinbilen. Närmsta mack på vägen till jobbet var 25 km bort. Skulle jag västerut mot Arlanda så var det drygt 30 km till närmsta mack. Norrut var det bara drygt 10 km till macken men dit hade jag inga andra ärenden mer än att tanka, dvs mer än 20 km bilåkande bara för att tanka. Missade jag att tanka på väg hem så var det bara att be till högre makter eller ta fram reservdunken.
Räknar jag all tid och strul med extra vändor till macken, tankandet och påfyllning från reservdunken så måste det ha blivit många bortkastade timmar om året.
Installerat 13,2 kWp solceller
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Smutt »

Har kört 4000mil sen i mars ca 1200Suc resten WC hemma och 3 gånger typ2

En Fosil hade tagit mig 22timmar att tanka

Jag räknar så här på min S60 som jag pga batteriets storlek nästan alltid laddar en Timme på SUC

Omvägar till SUC 5 timmar
Extra tid SUC. 15 timmar
Typ 2. 3 timmar
Extra tid långsam
Körning pga låg
Batteri nivå. 2 timmar
Tot. 25 timmar

Jag har alltså förlorat 3 timmar men hade jag haft ett 100batteri så hade jag istället sparat 12timmar mot fosilen

Men jag är inte ledsen har ju sparat 48000kr i bränslekostnader
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Bjelke »

Jag bara haaatar att tanka, speciellt när det är typ 30
minus :twisted:
Varje gång jag har en fossilare så blir jag tokig när man måste åka och tanka... Så jäkla otänkbart numera lixom.... Som jag ser det nu så är ALL tid för det onödig tid!
Shit vad najs det är med elbil.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Tjell »

Vi hade lite trubbel med el till oss men Vattenfall fick stryka på foten och gräva ner vår luftledning. Några grannar fick bättre el också så nu är jag hjälte i byn!

Ang. SuC på långresa och väntetider etc: Vi åkte till Tyskland. Medföljande par valde hotell. Hade jag valt så hade jag sett till att det blivit hotell med Dest Ch. Nu blev det omvägar till SuC vid ett par tillfällen inkl "onödig" fikatid. Det hade alltså lätt kunnat undvikas med lite bättre planering.

Tror att jag ordnar hotellbokning nästa gång...


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

2000 mil sedan i våras.
Laddat på SuC ca 10 gånger. Väntetid alltså ca 4-5 timmar, men det går inte riktigt att räkna så eftersom vi hade ändå stannat, fast troligen på en trevligare plats. Men vi säger 5 timmar för vara konservativa.
Laddat med ChaDeMo 3 ggr. Varit och handlat under tiden, alltså ingen väntetid egentligen.
En gång var ChaDeMo:n trasig och vi fick ladda typ2 istället. Tråkig väntetid på 45 minuter. Enda gången vi verkligen fick vänta. Usch vad jobbigt med elbil. ;)
Laddat oräkneliga gånger med typ2 utanför mataffärer och dylikt. Noll väntetid, men gratis laddning. :)
Resten är hemmaladdning. Ingen väntetid, oftast ren solel dessutom.

Hade jag behövt tanka dieselsörja kan man väl anta att jag hade tankat ca 30 gånger minst. Tidsåtgång mellan 5 minuter och 15 minuter, om man planerar rätt. Alltså minst 5 timmar om vi räknar till dieselbilens fördel.
Kontentan är att det i snitt inte går fortare att tanka. Troligen tvärtom. Det där eländiga vardagstankandet som tar sån tid och som är så onödigt, faller bort dessutom. Att komma hem med tom tank utan att veta om man tar sig tillbaka till macken är ett minne blott. Till vardags sparar man många timmar på att inte behöva tanka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Smutt »

[quote="mati"]2000 mil sedan i våras.
Laddat på SuC ca 10 gånger. Väntetid alltså ca 4-5 timmar, men det går inte riktigt att räkna så eftersom vi hade ändå stannat, fast troligen på en trevligare plats. Men vi säger 5 timmar för vara konservativa.
Laddat med ChaDeMo 3 ggr. Varit och handlat under tiden, alltså ingen väntetid egentligen.
En gång var ChaDeMo:n trasig och vi fick ladda typ2 istället. Tråkig väntetid på 45 minuter. Enda gången vi verkligen fick vänta. Usch vad jobbigt med elbil. ;)
Laddat oräkneliga gånger med typ2 utanför mataffärer och dylikt. Noll väntetid, men gratis laddning. :)
Resten är hemmaladdning. Ingen väntetid, oftast ren solel dessutom.

Hade jag behövt tanka dieselsörja kan man väl anta att jag hade tankat ca 30 gånger minst. Tidsåtgång mellan 5 minuter och 15 minuter, om man planerar rätt. Alltså minst 5 timmar om vi räknar till dieselbilens fördel.
Kontentan är att det i snitt inte går fortare att tanka. Troligen tvärtom. Det där eländiga vardagstankandet som tar sån tid och som är så onödigt, faller bort dessutom. Att komma hem med tom tank utan att veta om man tar sig tillbaka till macken är ett minne blott. Till vardags sparar man många timmar på att inte behöva tanka.[/

Ja det är tydligt att dom som har stora batterier sparar tid vi andra bara pengar :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Frågan är hur mycket tid man tjänar på ett 90-batteri. Jag har ju bara ca 75kWh tillgängligt, och du borde väl ligga på 60kWh ungefär. Jag laddar inte mindre ofta, det går bara lite fortare. Men det är nog marginellt. Det är inte förrän man har en 100D som kapacitetsskillnaden blir riktigt kännbar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Frågan är hur mycket tid man tjänar på ett 90-batteri. Jag har ju bara ca 75kWh tillgängligt, och du borde väl ligga på 60kWh ungefär. Jag laddar inte mindre ofta, det går bara lite fortare. Men det är nog marginellt. Det är inte förrän man har en 100D som kapacitetsskillnaden blir riktigt kännbar.
7mil till hade räddat mig från all typ2 allt köra långsamt och en hel del laddtid min poäng är att en S60 tar nog för många lite längre tid en fosilen men 90 och större går fortare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag avstår att räkna tid och jämföra för min del. Jag blir ofta tvungen att ladda 11/22kW alternativt åka långa omvägar för att passera SuC vid kusten. Bensinbilen skulle vinna med massor men elbilen har andra fördelar. Dessutom blir det snart bättre med fler Chademoladdare som passar mig tror jag.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av rockard »

Jag tycker tid utslagen på ett år är totalt ointressant. Om en av resorna till eller från jobbet blir fem minuter längre någon gång för att det behövdes tankas, vad spelar det för roll? Men om jag kommer fram till föräldrarna i Dalarna 45 minuter eller en timme senare för att jag behövt åka omvägen över Gävle och stanna och ladda spelar väldigt stor roll. Middagen blir för sen, systerdottern hinner lägga sig, jag hinner bli sömnig m.m.

Tycker också det är intressant att ingen verkar tycka att det är en nackdel att dina stopp måste planeras utefter var du kan ladda. Hotell väljer man inte längre utefter vilket som ser trevligast eller mest prisvärt ut, utan efter om man kan ladda. "Tid för laddning behöver du inte räkna om du kan tugga på en upptinad rödbetsbiff, för du skulle ändå behövt äta"! Mysiga caféer och restauranger kan man inte kosta på sig att besöka, för kan du inte ladda där blir det bortkastad tid.

En annan sak jag tycker att man offrar med elbil är spontana avstickare som innebär en omväg på långkörningar. Oftast har du planerat din körning så att du kommer fram med lagom laddnivå, och då finns inte utrymme för några utsvävningar. Det skedde knappast ofta när vi körde fossilt, men det är helt klart något jag tänkt på. Tycker man ska vara ärlig med att elbil innebär begränsningar. Sådana här försök att vända nackdelar till fördelar genom att vända och vrida på saker blir mest fånigt enligt mig.
Svart X75D -17
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Smutt »

Riktig kul hur olika man ser på saken :)

Här hemma blir vi mycket mer irriterade på 10 min tankning i vardagen än lite strul på långresa
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Riktig kul hur olika man ser på saken :)

Här hemma blir vi mycket mer irriterade på 10 min tankning i vardagen än lite strul på långresa
Samma här. Jag förstår visserligen rockards argument, men jag har aldrig sett eller upplevt det på det viset. Men det är ju olika och beror på vilka preferenser man har.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Kulingen »

mati skrev:
Smutt skrev:
Riktig kul hur olika man ser på saken :)

Här hemma blir vi mycket mer irriterade på 10 min tankning i vardagen än lite strul på långresa
Samma här. Jag förstår visserligen rockards argument, men jag har aldrig sett eller upplevt det på det viset. Men det är ju olika och beror på vilka preferenser man har.
Saknar dock sniffandet på diesel..... NOT :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Kulingen skrev:
Saknar dock sniffandet på diesel..... NOT :lol:
Haha, just det. Det var det ja. :lol:
Jag kan säga att sambon längtar efter sin e-Golf. Då slipper hon tanka var och varannan dag. Det dumma är att hon kör dieselbil i jobbet. Det blir alltså inte så mycket bättre i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Verdi »

rockard skrev:
Jag tycker tid utslagen på ett år är totalt ointressant. Om en av resorna till eller från jobbet blir fem minuter längre någon gång för att det behövdes tankas, vad spelar det för roll? Men om jag kommer fram till föräldrarna i Dalarna 45 minuter eller en timme senare för att jag behövt åka omvägen över Gävle och stanna och ladda spelar väldigt stor roll. Middagen blir för sen, systerdottern hinner lägga sig, jag hinner bli sömnig m.m.

Tycker också det är intressant att ingen verkar tycka att det är en nackdel att dina stopp måste planeras utefter var du kan ladda. Hotell väljer man inte längre utefter vilket som ser trevligast eller mest prisvärt ut, utan efter om man kan ladda. "Tid för laddning behöver du inte räkna om du kan tugga på en upptinad rödbetsbiff, för du skulle ändå behövt äta"! Mysiga caféer och restauranger kan man inte kosta på sig att besöka, för kan du inte ladda där blir det bortkastad tid.

En annan sak jag tycker att man offrar med elbil är spontana avstickare som innebär en omväg på långkörningar. Oftast har du planerat din körning så att du kommer fram med lagom laddnivå, och då finns inte utrymme för några utsvävningar. Det skedde knappast ofta när vi körde fossilt, men det är helt klart något jag tänkt på. Tycker man ska vara ärlig med att elbil innebär begränsningar. Sådana här försök att vända nackdelar till fördelar genom att vända och vrida på saker blir mest fånigt enligt mig.

Du har såklart helt rätt. Jag började ju mitt liv som Teslaförare med att dra iväg drygt 100 mil till Danmark. Jag kände faktiskt en viss stress när jag kom tillbaka till hotellet på eftermiddagen och destinationsladdaren var upptagen. Vår hemresa fick vi inleda med rätt låg SOC för natten innan avfärd var det upptaget på båda laddarna. Var till och med ut till parkeringen mitt i natten för att se om nån kopplat loss sig...

Hade hotellet inte haft destination charger hade jag varit ännu mer stressad över att behöva jaga laddning. När man har två små barn och en otålig fru så är det inte läge att ställa sig vid en Chademo i 90 minuter... (fanns ingen SuC i närheten)

Så visst blir vi begränsade med elbilar. Jag tror och hoppas att det byggs fler och fler laddpunkter. Både snabbladdare och destinationsladdare så att begränsningen blir mindre och mindre. Jag tycker livet med Tesla på långresa är på gränsen till vad jag vill offra. Har dock sett att folk med andra elbilar (t o m BMW i3) drar iväg på långresor. Då snackar vi uppoffringar på riktigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
... Jag tror och hoppas att det byggs fler och fler laddpunkter. Både snabbladdare och destinationsladdare så att begränsningen blir mindre och mindre. Jag tycker livet med Tesla på långresa är på gränsen till vad jag vill offra. Har dock sett att folk med andra elbilar (t o m BMW i3) drar iväg på långresor. Då snackar vi uppoffringar på riktigt.
Det byggs ju laddpunkter för fullt. Både destinationsladdare och snabbladdare ploppar upp i rasande takt. För bara nåt år sedan kunde man inte åka genom stora delar av Sverige som nu börja täckas av laddpunkter. Jag hade t ex inte kunnat åka till Göteborg med en Zoe eller Leaf utan en massa besvär. Nu finns det fem snabbladdare på vägen. Inga problem längre. För bara två år sedan var det nästan omöjligt att köra mellan de största svenska städerna om man inte hade en Tesla.
Naturligtvis är det mycket kvar att göra. Det finns alldeles för få laddpunkter, men det händer ändå otroligt mycket tycker jag. Det kan förvisso variera kraftigt mellan länder och regioner, och jag håller med, det är fortfarande ganska krångligt ibland.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
... Jag tror och hoppas att det byggs fler och fler laddpunkter. Både snabbladdare och destinationsladdare så att begränsningen blir mindre och mindre. Jag tycker livet med Tesla på långresa är på gränsen till vad jag vill offra. Har dock sett att folk med andra elbilar (t o m BMW i3) drar iväg på långresor. Då snackar vi uppoffringar på riktigt.
Det byggs ju laddpunkter för fullt. Både destinationsladdare och snabbladdare ploppar upp i rasande takt. För bara nåt år sedan kunde man inte åka genom stora delar av Sverige som nu börja täckas av laddpunkter. Jag hade t ex inte kunnat åka till Göteborg med en Zoe eller Leaf utan en massa besvär. Nu finns det fem snabbladdare på vägen. Inga problem längre. För bara två år sedan var det nästan omöjligt att köra mellan de största svenska städerna om man inte hade en Tesla.
Naturligtvis är det mycket kvar att göra. Det finns alldeles för få laddpunkter, men det händer ändå otroligt mycket tycker jag. Det kan förvisso variera kraftigt mellan länder och regioner, och jag håller med, det är fortfarande ganska krångligt ibland.

Att det GÅR betyder inte att det är tillräckligt bra. Att behöva stanna var 10-15 mil är faktiskt inte ok i min värld (laddarna tenderar ju att inte att sitta exakt där man vill ha dem för att maximera räckvidden). Men med en Tesla är det tillräckligt bra för mig. Tror dock vi har alla olika definitioner av vad "tillräckligt bra" betyder. :) Är man besjälad av miljötanken och inte släpar runt på barn och fru så är det ju lättare att stanna och ladda ett tag. Man kanske till och med kan göra nåt vettigt. Läsa en bok, träna...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Nej såklart. Vid 20 mil går gränsen för vad jag anser är acceptabelt. Det förutsätter såklart att det finns en laddare just där, så att man kan ladda när batteriet verkligen är tomt. Annars måste man ju stanna oftare, kanske redan efter 10 mil, och ladda ett halvfullt batteri, bara för att laddarna inte står tillräckligt tätt. Det är inte optimalt, nej.
Det jag ville säga var att det numera går att använda elbil nästan överallt. Det gick inte för bara ett-två år sedan. Det är inte smidigt överallt, men det går. Om utbyggnadstakten fortsätter som den gör så kommer det snart gå att köra elbil verkligen överallt, samtidigt som det blir mycket smidigare allt eftersom stolparna står tätare.
Personligen anser jag att det numera finns tillräckligt många laddstolpar så de täcker vårt behov. Det betyder att vi redan nu klarar oss med en elbil som har mindre räckvidd än en Tesla. Det är därför vi bestämde oss för att köpa en e-Golf.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Nej såklart. Vid 20 mil går gränsen för vad jag anser är acceptabelt. Det förutsätter såklart att det finns en laddare just där, så att man kan ladda när batteriet verkligen är tomt. Annars måste man ju stanna oftare, kanske redan efter 10 mil, och ladda ett halvfullt batteri, bara för att laddarna inte står tillräckligt tätt. Det är inte optimalt, nej.
Det jag ville säga var att det numera går att använda elbil nästan överallt. Det gick inte för bara ett-två år sedan. Det är inte smidigt överallt, men det går. Om utbyggnadstakten fortsätter som den gör så kommer det snart gå att köra elbil verkligen överallt, samtidigt som det blir mycket smidigare allt eftersom stolparna står tätare.
Personligen anser jag att det numera finns tillräckligt många laddstolpar så de täcker vårt behov. Det betyder att vi redan nu klarar oss med en elbil som har mindre räckvidd än en Tesla. Det är därför vi bestämde oss för att köpa en e-Golf.

Så e-Golfen ska ersätta Teslan? Inte komplettera den?

Vi har ju en i3 också (har den till jobbet idag faktiskt) och den har inga begränsningar som vi använder den. Räckvidden är i praktiken obegränsad. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bensinbil tankas snabbare än elbil laddas - Bullshit!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Så e-Golfen ska ersätta Teslan? Inte komplettera den?
Jag har inte bestämt mig, men jag tenderar åt det hållet. Teslan blir säkerligen degraderad till att bli vår andrabil, och då finns risk att vi gör oss av med den, eftersom det känns onödigt dyrt att ha den kvar. Det finns två möjligheter. Antingen så behåller vi lilla bensinbilen ett tag till, vilket jag inte vill. Eller så skaffar vi en billigare elbil som andrabil. Eller nåt. Det blir ju inte förrän till våren. Man har ju lite betänketid fram tills dess. ;-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar