När jag läser om alla problem med Ap2 är jag glad att ha en gammal Ap1:a,
kört 2 ggr tor Spanien utan problem och kör nästan alltid på auto läge även på små väger men naturligtvis är jag beredd.
Ps! Har en 2 år gammal 85:a 3800 mil ingen service och inga fel men den har heller inte upplevt någon vinter.
Maxhastighet cruise och autopilot
Moderator: Redaktion
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Jag reagerar tvärt om: Va kul. Utveckling pågår. Det skulle jag gärna vilja vara med och delta i!lejon1 skrev:När jag läser om alla problem med Ap2 är jag glad att ha en gammal Ap1:a,
kört 2 ggr tor Spanien utan problem och kör nästan alltid på auto läge även på små väger men naturligtvis är jag beredd.
Ps! Har en 2 år gammal 85:a 3800 mil ingen service och inga fel men den har heller inte upplevt någon vinter.
Jag kan ju bara inte byta bil för det. Jag kör vidare med med min AP1. Jag har lärt mig att koppla ur den innan jag trycker upp bilen över 150! Jag är mycket belåten som det är. Man anpassar sig!
Model S P85D,
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 apr 2017 23:14
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Hej, tack för bra feedback här.EnTraktor skrev:Min erfarenhet
AP1 - Max 150 km/h
AP2 - Max 130 km/h
På många vägar med mötande trafik - Max är skyltad hastighet eller skyltad hastighet + 10 km/h.
Jag kör mest på E6 på västkusten ner till Malmö. Körde mellan Göteborg och Malmö i helgen och då var det max 135 hela vägen på den adaptiva farthållaren och max 130 på auto steer. Bilen är nästan ny och har paketet med autosteer. Jag ska faktiskt lämna in bilen på Kastrup den 2maj (handtag som inte fälls in) och ska då även ta upp detta och se om de vet mer än vi redan vet här.
Mvh
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Det naturligtvis sant. Jag tycker också det är roligt att vara med i denna utveckling. Men det är synd och retligt att man har en bil som saknar grundläggande säkerhets- och komfortfunktioner i nuläget. Det är en liten tröst att de kanske kommer med en framtida uppdatering. Att Teslan med sin märkligt placerade vindrutetorkarvridknapp inte längre har regnsensor är kanske bara lite jobbigt och man vänjer sig vid det. Att den inte har autobroms eller döda-vinkel-varning och allt annat som fattas kan man tycka är en bagatell. Tills man hamnar i en olycka som hade kunnat förhindras om just dessa standardsäkerhetsfunktioner hade funnits. Då är det inte så kul längre.Foluke skrev:Jag reagerar tvärt om: Va kul. Utveckling pågår. Det skulle jag gärna vilja vara med och delta i!
Jag kan ju bara inte byta bil för det. Jag kör vidare med med min AP1. Jag har lärt mig att koppla ur den innan jag trycker upp bilen över 150! Jag är mycket belåten som det är. Man anpassar sig!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Eftersom detta är min första Tesla är lyftet även med nuvarande nivå på AP2 som ett mirakel. Och uppdateringarna som rullar ut och orsakar besvikelse hos AP1-ägare smakar mumma för mig. Men förstår att det känns som ett nerköp för dem som bytt nu och haft AP1 innan.
Bästa sättet att hålla sig lycklig är att lyckas tygla sina förväntningar. Är inställd på lååång väntan innan jag får FSD. Ser det lite som att jag köpt en dyr Trisslott, med något bättre vinstchanser.
Men om de lyckas kommer ni som inte köpte på vaga löften stå där med skägget i brevlådan eftersom priset gått upp!
(Och misslyckas de utan ny uppdatering av hårdvaran tänker jag hålla Tesla ansvariga för felaktig marknadsföring och kräva kompensation/åtgärd. Det utfallet kommer gräma er som köpt AP2, men valt bort FSD för att spara 30K mest!)
Jaja, lugn. Jag hör er. Otydlig bortre tidsgräns. När övergår "de har inte lyckats än" till "de har misslyckats"? Antar att det är där mitt skägg kilar fast i brevinkastet..
Bästa sättet att hålla sig lycklig är att lyckas tygla sina förväntningar. Är inställd på lååång väntan innan jag får FSD. Ser det lite som att jag köpt en dyr Trisslott, med något bättre vinstchanser.
Men om de lyckas kommer ni som inte köpte på vaga löften stå där med skägget i brevlådan eftersom priset gått upp!
(Och misslyckas de utan ny uppdatering av hårdvaran tänker jag hålla Tesla ansvariga för felaktig marknadsföring och kräva kompensation/åtgärd. Det utfallet kommer gräma er som köpt AP2, men valt bort FSD för att spara 30K mest!)
Jaja, lugn. Jag hör er. Otydlig bortre tidsgräns. När övergår "de har inte lyckats än" till "de har misslyckats"? Antar att det är där mitt skägg kilar fast i brevinkastet..
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Det känns som ett alltför vågat lotterispel att betala för FSD på en leasingbil som man har i max tre år. Och de flesta Teslor är väl leasingbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Har också AP1 och på en liten väg i Skåne Nöbbelöv-Yngsjö upptäckte jag första gången jan/feb att det var helt omöjligt att öka hastigheten över gällande hastighetsbegränsning och är då 50/70/90 och tänkte har bilen vaknat på fel sida idag...Foluke skrev:Jag reagerar tvärt om: Va kul. Utveckling pågår. Det skulle jag gärna vilja vara med och delta i!lejon1 skrev:När jag läser om alla problem med Ap2 är jag glad att ha en gammal Ap1:a,
kört 2 ggr tor Spanien utan problem och kör nästan alltid på auto läge även på små väger men naturligtvis är jag beredd.
Ps! Har en 2 år gammal 85:a 3800 mil ingen service och inga fel men den har heller inte upplevt någon vinter.
Jag kan ju bara inte byta bil för det. Jag kör vidare med med min AP1. Jag har lärt mig att koppla ur den innan jag trycker upp bilen över 150! Jag är mycket belåten som det är. Man anpassar sig!
Jag har aldrig upptäckt detta tidigare med AP1 under de ca 1,5 år den varit aktiverad.
Finns det fler vägar det "strular" på som vi andra kan testa dessa?
Re: Maxhastighet cruise och autopilot
Finns många restricted roads mest inne i städer men även småvägarleiflodde skrev:Har också AP1 och på en liten väg i Skåne Nöbbelöv-Yngsjö upptäckte jag första gången jan/feb att det var helt omöjligt att öka hastigheten över gällande hastighetsbegränsning och är då 50/70/90 och tänkte har bilen vaknat på fel sida idag...Foluke skrev:Jag reagerar tvärt om: Va kul. Utveckling pågår. Det skulle jag gärna vilja vara med och delta i!lejon1 skrev:När jag läser om alla problem med Ap2 är jag glad att ha en gammal Ap1:a,
kört 2 ggr tor Spanien utan problem och kör nästan alltid på auto läge även på små väger men naturligtvis är jag beredd.
Ps! Har en 2 år gammal 85:a 3800 mil ingen service och inga fel men den har heller inte upplevt någon vinter.
Jag kan ju bara inte byta bil för det. Jag kör vidare med med min AP1. Jag har lärt mig att koppla ur den innan jag trycker upp bilen över 150! Jag är mycket belåten som det är. Man anpassar sig!
Jag har aldrig upptäckt detta tidigare med AP1 under de ca 1,5 år den varit aktiverad.
Finns det fler vägar det "strular" på som vi andra kan testa dessa?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se