Smack - påkörd

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Smack - påkörd

Inlägg av muran »

Ok dags för en liten uppdatering (Läs: Jag behöver gnälla av mig lite).

Det har nu gått snart 3 månader, eller för att vara mer exakt 82 dagar sedan jag blev påkörd och jag har fortfarande inte fått tillbaka min ögonsten.

Bilen anlände till MLK i Göteborg natten mellan den 25-26:e April.
Där stod den enda till den 8:e Maj innan de hade tid att kika på den.
Den 16:e maj fick jag information om att de hade beställt delar från Tesla. De räknade då med 2 veckors leveranstid av delarna och sen 2-3 veckors arbete innan den är klar. Vilket gör att estimatet landade på ca mitten/andra halvan av juni.
31:a maj fick jag information om att alla delarna hade anlänt och de hade påbörjat reparation bilen.
Därefter har tiden bara skjutits fram gång på gång. Jag har hört "Vi hinner nog inte denna veckan utan det blir nästa vecka", i 4 veckors tid nu.

När jag köpte en Tesla hade jag räknat med att en eventuell reparation skulle kunna ta några veckor extra eftersom det kanske inte finns så många delar på lager. Men detta är f*n löjeväckande.
Delarna från Tesla tog bara 2 veckor att få levererade, vilket känns helt ok med tanke på att de sannolikt behöver skeppas hit. Det är alltså inte direkt Teslas fel att det drar ut på tiden.
Problemet är istället MLK som jag antar har på tok för mycket att göra. Nu under sommartid har de bara en enda tekniker som arbetar.
Här MÅSTE Tesla se till att få fler verkstäder med kompetens att klara hantera deras bilar så att inte MLK eller någon annan enstaka leverantör blir en sådan här total flaskhals. Det gör att det indirekt blir Teslas fel.
Vi snackar alltså kanske 3 månader och över för att få bilen reparerad. Extra kul när försäkringen från Protector täcker hyrbilsersättning upp till max 45 dagar (Och inte är det någon Tesla man får som hyrbil).
45 dagar är säkert en bra lagom maxnivå där alla "normala" märken klarar reparera sina bilar. Men uppenbarligen räcker det inte i närheten när man har en Tesla.
Känns kul att sitta och betala svinhög leasingavgift på en bil under de här månaderna när jag inte kan bruka bilen och ovanpå det ska man dessutom betala för en hyrbil.
När jag väl får tillbaka bilen så kommer jag vara fullständigt livrädd för att någon annan idiot ska köra in i mig. Då blir det väl samma sak i 3 nya månader.

Jag har varit 100% säker på att även nästa bil skulle bli en Tesla fram tills nu.
Detta är den största och faktiskt enda anledningen som nu faktiskt får mig att börja tveka på om jag ska fortsätta köra Tesla efter leasingperioden har gått ut.

Jag är nu inne på min första semestervecka. Jag hade 3 st semesterresor inplanerade med Teslan. Första har jag redan fått avboka. Huruvida de andra 2 resorna blir av har jag ingen aning om.


Förresten,
Är det någon som undrar hur det gick för han som satt och "tittade på den vackra regnbågen" istället för att titta på vägen? Dvs. han som körde rätt in i min bil.
Jo, han skrotade bilen och köpte en ny 2 veckor efter krocken.
Själv sitter jag här efter 3 månader utan bil med surt humör.
Nåja, han fick i alla fall en ordningsbot av polisen för "bristande uppsyn". :?
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Smack - påkörd

Inlägg av stefan007 »

Hör av dig till Tesla i morgon och förklara problemet. Det är ju indirekt deras fel när underleverantören strular. De kanske kan fixa en bil för dig att ha under resten av semestern? Surt som satan att råka ut för så lång väntan...
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Smack - påkörd

Inlägg av muran »

stefan007 skrev:
Hör av dig till Tesla i morgon och förklara problemet. Det är ju indirekt deras fel när underleverantören strular. De kanske kan fixa en bil för dig att ha under resten av semestern? Surt som satan att råka ut för så lång väntan...
Tesla vet om problemet som jag haft. Däremot har jag inte brytt mig om att fråga efter ersättningsbil från dem just pga. att jag hela tiden får informationen att bilen blir klar "nästa vecka".
Hade jag bara fått information om att bilen kanske inte blir klar förrän i slutet av juli så hade jag haft något att gå efter.
Jag har ca 75 mil tur och retur till närmsta SC. Har helt enkelt inte känts värt att lägga en dag på att ta mig dit och hämta en bil för att sedan redan "nästa vecka" behöva lägga ytterligare en dag på att köra upp och hämta min egen. Men med facit i hand hade det ju helt klart varit värt det. Nu vet jag inte om Tesla hade gått med på det heller i och för sig.
Jag har ju dock förhoppningen att det är just denna veckan som min bil blir klar. :)

MLK verkar ha slutat svara både på mail och telefon så just nu har jag ingen aning om vad som händer.
Skulle jag få ny skada på bilen ska jag tvinga bärgaren att köra den till Sthlm istället, kanske mindre väntetid där. :x
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Smack - påkörd

Inlägg av e5m1r »

MLK är värdelösa på att hålla tider flera som klagar både på tid det tar och brister i kommunikation
Som tur är verkar ett större aktör (werksta) blivit auktoriserade så fler ställen lär dyka upp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar