Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
Fan också, måste tydligen skaffa backdashcam. Eller enbart svänga höger.
Anekdotvarning: En numera framliden bekant hade på 50- eller 60-talet en gammal rishög som inte klarade högersvängar, av någon anledning (det var vänstertrafik på den tiden, och betydligt färre enkelriktningar). Det ställde rätt höga krav på färdplanering i Stockholms innerstad redan då, att välja rutt med enbart vänstersvängar. Gott och väl preskriberat nu.
Själv körde jag utan koppling i en jänkare för länge sedan, det var typ två mil hem men som "tur" var så var det sent på kvällen och lite trafik, körde värsta omvägen för att undvika korsningar osv
Exakt!
Och ju styvare en bil är desto större risk är det för personskador i den påkörda bilen. Till exempel så har en bil med dragkrok sämre deformering än samma bil utan dragkrok.
Model S har ett extremt styvt bakparti eftersom den är konstruerad för två extra säten i bagageutrymmet.
Svagt minne av att jag läste någon gång att det sätts in någon extra förstärkning om man beställer extra säten, dvs. att den förstärkningen bara finns där om man köpt tillvalet. Inte säker dock.
Nu är ju bilen väldigt styv oavsett.
joel80 skrev:
Usch.. Jobbigt att krocka. Hoppas det löser sig smidigt..
Men jag förstår inte riktigt hur det gick till? Du sa att du svängde ut en vänstersväng och sen blev påkörd bakifrån? Blev det inte ditt fel då om du svängde ut framför nån? Eller hade du företräde eller Hyndan rött ljus eller nått?
Nja skulle svänga vänster på landsväg, varpå man placerar bilen i vänstra sidan av filen. Hade mötande fordon så bromsade in för att vänta på fri väg att göra svängen och då small det till. Hyundai:en har ju samma körriktning som jag har och missade att jag bromsade in. Så felet är helt och hållet på den andra föraren.
Ah.. Då förstår jag. Usch.. Sånt kan gå betydligt sämre än vad det verkar ha gjort! Jag är alltid nojig i sånna situationer för att vrida ratten mot vänster innan jag har fri väg. Blir man påkörd och har däcken stående lite åt vänster kan man bli knuffad in i mötande. :/
Nån koll på varför föraren av Hyndan inte lyckades se att det stod en stillastående bil framför sig? Viktigt sms/mail att skriva?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
Den regeln har sina nackdelar också. Har bott några år i Etiopien, där var det populärt bland taxichaffisar att tvärnita med förhoppning att bli påkörd bakifrån och få nya delar på taxin...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Brorsan blev sanslöst brutalt påkörd bakifrån när han stod still på en väg för en vänstersväng för ett antal år sedan, det var dessutom en lastbil han hade stannat för
som kom från andra hållet. Han flög då rakt över vägen mitt framför lastbilen med en hårsmån och bilen blev helt mos i bakpartiet. Tjejen som körde på honom
kom mycket fort och inga bromsspår syntes.
Ska se om jag kan få tag i en bild på hans bil efter olyckan, helt sanslöst att han klarade sig utan skador (nästan iaf).
Känns fullkomligt idiotiskt, men okej, jag förstår. Extra intressant när reglerna inte riktigt återspeglar verkligheten, jag har aldrig sett någon agera så som det beskrivs ovan.
Jag tog körkortet i Tyskland, och där är skuldfrågan entydig. Den som kör på en bil bakifrån får alltid bära hela skulden eftersom den bevisligen inte höll säkerhetsavståndet. Man har en teoretisk möjlighet att klara sig med en delskuld om den påkörde t.ex. gjorde en omotiverad panikbromsning utan anledning.
Trafikreglerna är tyvärr inte alltid likadana överallt.
Om man svänger in framför en bil när man borde ha lämnat företräde så är man ju vara vållande även om man då blir påkörd bakifrån. Även i Tyskland antar jag?
Jag menar bara att jag inte tror att man alltid får bära hela skulden om man kör på någon bakifrån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om man svänger in framför en bil när man borde ha lämnat företräde så är man ju vara vållande även om man då blir påkörd bakifrån. Även i Tyskland antar jag?.
Jag är inte helt 100% säker, men jag tror att det är såhär: Du som borde ha lämnat företräde står för skadan på bilen som faktiskt hade företräde samt för skadan på din egen bil som uppstod i krocken med den bilen.
Den som körde in i dig bakifrån står för sin egen skada och för påkörningsskadan på din bil.
Huvudregeln är att man alltid måste hålla ett sådant avstånd till framförande bil att man alltid under alla omständigheter kan bromsa och stanna i tid. Kör man in i en annan bil bakifrån har man alltså brutit mot den regeln och man är därför ansvarig för skadan som uppstod i samband med påkörningen.
Det som Legato beskriver är faktiskt inget okänt fenomen i Tyskland heller, alltså att folk bromsar lite omotiverat så att de blir påkörda för att få nya delar till sina skrotbilar. Har själv varit med om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om man svänger in framför en bil när man borde ha lämnat företräde så är man ju vara vållande även om man då blir påkörd bakifrån. Även i Tyskland antar jag?.
Jag är inte helt 100% säker, men jag tror att det är såhär: Du som borde ha lämnat företräde står för skadan på bilen som faktiskt hade företräde samt för skadan på din egen bil som uppstod i krocken med den bilen.
Den som körde in i dig bakifrån står för sin egen skada och för påkörningsskadan på din bil.
Huvudregeln är att man alltid måste hålla ett sådant avstånd till framförande bil att man alltid under alla omständigheter kan bromsa och stanna i tid. Kör man in i en annan bil bakifrån har man alltså brutit mot den regeln och man är därför ansvarig för skadan som uppstod i samband med påkörningen.
Det som Legato beskriver är faktiskt inget okänt fenomen i Tyskland heller, alltså att folk bromsar lite omotiverat så att de blir påkörda för att få nya delar till sina skrotbilar. Har själv varit med om det.
Det lär vara av samma skäl som dashcams är så populära i Ryssland.
...
Den som körde in i dig bakifrån står för sin egen skada och för påkörningsskadan på din bil.
Huvudregeln är att man alltid måste hålla ett sådant avstånd till framförande bil att man alltid under alla omständigheter kan bromsa och stanna i tid. Kör man in i en annan bil bakifrån har man alltså brutit mot den regeln och man är därför ansvarig för skadan som uppstod i samband med påkörningen.
Det som Legato beskriver är faktiskt inget okänt fenomen i Tyskland heller, alltså att folk bromsar lite omotiverat så att de blir påkörda för att få nya delar till sina skrotbilar. Har själv varit med om det.
Vi lyckades faktiskt få den som blev påkörd av våran Leaf som vållande till olyckan. Det var en "mindre begåvad person" som skulle hämnas för att föraren av Leafen bytt fil lite klumpigt 100m tidigare. Personen körde om med sin fyrhjuling och tvärnitade, som sagt "mindre begåvat".
Jag trodde aldrig att vi skulle få rätt eftersom man som sagt alltid ska vara redo att bromsa. Men jag gissade att den "mindre begåvade personen" fortsatte att tjata om filbytet med försäkringsbolaget och därmed avslöjade sin roadrage.
Har dashcam i bilen.. Så skulle man råkar ut för en sån som byter fil in framför och bromsar.. Eller bara byter fil in framför när man kommer snabbare och inte hinner bromsa, så har man bevis till både polis och försäkringsbolag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hur ser lagrummet för dashcam ut i Sverige idag? Har för mig att det inte är tillåtet. Kan man åberopa det som bevis?
Oavsett om dashcam är lagligt eller inte kan man använda filmen som bevis, då den visar vad som hänt. Vi har fri bevisprövning i Sverige, inte som i amerikanska filmer där man kan tvingas bortse från fakta för att man inte följde procedurerna där man tog reda på fakta.
Däremot kan man ju helt separat ha begått ett brott om man har ägnat sig åt olaglig övervakning (t ex genom att filma från en bil som är parkerad utan förare). Men det ändrar ju inte på vad som syns på filmen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag kör också en Blackvue DR650.. Dock en 1CH så har en separat kamera bakåt. En G1W-C HD jag köpt från Ebay för 400kr. Full HD-kvalité och klart prisvärd.. Ingen GPS i så utan hastighetsvisning.. Men det har jag framåt så det räcker.
Håller på att testa en Blackvue DR490L nu med bakåtkamera. Den spelar in bakåtkameran på samma kort.. Och båda kamerorna är i full HD, dock har jag stött på problem där då Mac-versionen av Blackvue Viewer hänger sig när jag försöker kolla video direkt från SD-kortet. Även de flesta andra program i min Mac har svårt att läsa filerna (dom kör med avi istället för som tidigare mp4).
Hade först även svårt att ens läsa minneskortet i macen efter att kameran formaterat det (vilket man var tvungen till) men efter en firmwareuppgradering började det funka så jag kunde läsa kortet.
Får se om supporten löser problemet med deras viewer.
Den kameran är förresten mindre snygg i installationen då den har en lcd-skärm och är mer fyrkantig som en vanlig digitalkamera.. Och för att få GPS i den behöver man en extern liten puck i rutan.
Skulle rekommendera GW650S med 2CH.. Eller egen bakåtkamera om man inte vill tulla på kvalitén på bakåtkameran (som bara är 720p i GW650).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Helt rätt. men
Bli påkörd bakifrån vid rödljus, parkera på köpcentret med baken utåt för att enkelt kunna lasta....
Svårt att styra att händelsen som ska filmas händer framför bilen.
Lite pest eller kolera. Tyckte det blev snyggare med bakkameran fram, en kabel mindre.
Blackvue borde kanske göra bägge kamerorna likvärdig just för att det inte går att styra var kundvagnen träffar.
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr. http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Blackvue DR490L har fullHD på både front och bak-kameran.. Men fromtkameran är bängligare och större och filformatet (avi) funkade inte alls bra med min Mac.. Så det är lite plus och minus med den kameran..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Blackvue DR490L har fullHD på både front och bak-kameran.. Men fromtkameran är bängligare och större och filformatet (avi) funkade inte alls bra med min Mac.. Så det är lite plus och minus med den kameran..
Skaffa VLC så kan du spela upp i stort sett alla videoformat.
Nej det funkade inte i VLC, provade det också. MpegStreamclip är också ett sånt program man brukar kunna spela upp det mesta i... Plus att man enkelt kan dela upp filen och spara ut bara en viss det ur den smidigt.
Och själva grejen sen är ju att man också vill att deras egna programvara ska gå att användas så att man ser båda vinklarna samtidigt. (det är två videospår i samma videofil.)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR