Begagnad Model S att leasa?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av sch123 »

Hej,

Min pappa har hittat en 2016 Model S 75D (https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=4&w=3) som han funderar på att företagsleasa när leasingen på hans Outlander PHEV går ut till sommaren. Tror ni att det är ett bra pris på den? Vi tänkte ju leasa den men ändå. Han funderade också på luftfjädring, han tyckte det var bra att man kunde höja och sänka "on demand" men på den här bilen vi hittade har inte det. Är det verkligen nödvändigt? I övrigt var den trevligt utrustad med allt eller iaf. det mesta man vill ha. Är det något annat man borde tänka på ang. överlåtelse av leasing m.m? Jag vill också gärna höra era erfarenheter ni som äger bilarna, vad tycker ni? Danni, du hade väl en Outlander förut, vad är största fördelarna/nackdelarna om man jämför bilarna? (hör gärna också från andra f.d. outlanderägare ang. detta!) Han höll nämligen på att lägga en beställning på en ny Outlander PHEV, men efter ett samtal med en annan Teslaägare så kom han in på andra banor :lol:
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Smutt »

Nytt är Smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Surfaren »

Står valet mellan en ny Outlander och en beggad Tesla, eller mellan en ny Tesla eller beggad Tesla? Om det är det första, så är det klart han ska ta en beggad Tesla istället för en Outlander! Väljer han mellan ny eller beggad Tesla är det lite svårare, och där är det bara personliga behov och preferenser som kan säga om det är värt att ta en begagnad som inte har exakt det man vill ha, jämfört med att beställa en ny.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av mati »

Det där är inte lätt. Angående luftfjädring skulle jag inte vilja vara utan. Det kan lätt bli skrap vid branta garagepåfarter eller när man kör skogsvägar osv. Luftfjädringen har räddat mig många gånger. Men det beror helt på var och hur man kör.
Bilen i annonsen har gamla autopiloten. I dagsläget är den alltså bättre än en ny bil som saknar en del finesser, förutom att gamla autopiloten fungerar bättre. Men med tiden ändras detta förhoppningsvis. Frågan är hur lång tid det tar och hur länge ni vill behålla bilen.
Oavsett vilket så ska ni ha en Tesla såklart. Ett tips är att kolla Teslas sida med lagerbilar ofta. Riktigt ofta, dvs flera gånger om dagen. Man kan göra klipp där ibland, men man måste vara snabb, de kan försvinna lika snabbt som de har dykt upp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av danni »

sch123 skrev:
Hej,

Min pappa har hittat en 2016 Model S 75D (https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... m?ca=4&w=3) som han funderar på att företagsleasa när leasingen på hans Outlander PHEV går ut till sommaren. Tror ni att det är ett bra pris på den? Vi tänkte ju leasa den men ändå. Han funderade också på luftfjädring, han tyckte det var bra att man kunde höja och sänka "on demand" men på den här bilen vi hittade har inte det. Är det verkligen nödvändigt? I övrigt var den trevligt utrustad med allt eller iaf. det mesta man vill ha. Är det något annat man borde tänka på ang. överlåtelse av leasing m.m? Jag vill också gärna höra era erfarenheter ni som äger bilarna, vad tycker ni? Danni, du hade väl en Outlander förut, vad är största fördelarna/nackdelarna om man jämför bilarna? (hör gärna också från andra f.d. outlanderägare ang. detta!) Han höll nämligen på att lägga en beställning på en ny Outlander PHEV, men efter ett samtal med en annan Teslaägare så kom han in på andra banor :lol:
Vad gäller luftfjädringen så är jag personligen inte särskilt förtjust i den. Jag tycker den förstör väghållningen - bilen "flyter" fram och är markant mindre sportig. Även styrningen påverkas negativt. Det blir lite mer komfortabelt, men inte mycket. Den största anledningen, eller snarare enda enligt mig, att välja luftfjädringen är ifall man tror sig ha nytta av möjligheten att höja bilen. Och det har man nog, för Model S är ganska låg och har väldigt lång hjulbas. Jag har en kant ut ur mitt garage som jag måste snedda som fan över varje gång för att inte skrapa underredet, det hade varit gött att slippa det. Och det finns ett par farthinder här i stan som nästan alltid slår i om man inte har luftfjädring och kan höja. Men det går att leva utan också, och man får som sagt en mycket trevligare körupplevelse överlag.

Vad gäller Outlander PHEV så är det ju som natt och dag. Teslan är så överlägsen på allt. Rymligare och mer praktisk. Snyggare. Oerhört mycket trevligare att köra. Jag brukar säga att min Outlander ändå var över förväntan - den var en väldigt gediget byggd bil som var relativt trevlig att köra. Men den kändes ju rätt föråldrad i det mesta. Mycket av det verkar dock blivit bättre i nya modellen, som infotainmentsystemet, möjlighet att välja rent eldriftsläge, och lite sånt. Men jag har fortfarande svårt att jämföra dem. Outlandern var ett transportmedel, ett ganska trevligt sånt, men inget som fick hjärtat att klappa, och med tiden hatade jag bensinmotorn i den mer och mer. Är det bara ett transportmedel man vill ha, samtidigt som man månar sin ekonomi och kanske även miljön, så är Outlander PHEV ett solitt val. Men om man fungerar som jag, gillar bilar, gillar att köra, gillar teknik, så är det ingen bil som känns tillfredställande. Teslan väcker massa känslor hos mig. Teslan älskar jag. Jag mår bra bara av att vara i närheten av den. Jag är nöjd med den som familjebil och jag är inte minst stolt över den, det känns som ett självklart bilval för mig. Har man möjligheten att välja mellan dessa två bilar så, ptjae... Är du nöjd med att ha nåt vettigt från A till B och hellre lägger pengar på annat, välj Outlandern. Annars, välj Teslan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Smutt »

S75 2017 Har ju ett fantastiskt förmånsvärde att köpa den naken är en kanon affär :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av sch123 »

Tack för alla era svar! Speciellt dannis, ska definitivt visa jämförelsen för honom :lol:

Pratade med farsan nyss, han har fått råd av den tidigare nämnda teslaägaren att helst handla begagnat av Tesla själva. Tror det är ett bra val egentligen, då får man ju kunskapen och servicen man behöver och förväntar sig. Håller ni med eller tycker nån att det inte spelar någon roll vart man handlar ifrån? Sen hittar jag ingen fullt lämplig konfig än, ska hålla utkik dock. Vi lutar mot en 85D eller 75D (han vill verkligen ha fyrhjulsdrift, inte konstigt eftersom alla tidigare bilar har haft det och vi bor i Norrland.)
Senast redigerad av sch123, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Smutt »

Jag har en 4hjulsdrift Outlander och en bakhjulsdriven S60 tar Teslan är sjukt mycket bättre utan D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av danni »

sch123 skrev:
Tack för alla era svar! Speciellt dannis, ska definitivt berätta jämförelsen för honom :lol:

Pratade med farsan nyss, han har fått råd av den tidigare nämnda teslaägaren att helst handla begagnat av Tesla själva. Tror det är ett bra val egentligen, då får man ju kunskapen och servicen man behöver och förväntar sig. Håller ni med eller tycker nån att det inte spelar någon roll vart man handlar ifrån? Sen hittar jag ingen fullt lämplig konfig än, ska hålla utkik dock. Vi lutar mot en 85D eller 75D (han vill verkligen ha fyrhjulsdrift, inte konstigt eftersom alla tidigare bilar har haft det och vi bor i Norrland.)
Det är såklart alltid tryggare att köpa från källan. Men Tesla har generösa garantier (4 år eller 8000 mil nybilsgaranti) så även om ni köper av någon annan får ni hjälp av Tesla om nåt strular. Det kan dock vara värt att höra av sig till Tesla om ni funderar på en begagnad bil, och fråga ifall de kan berätta ifall det finns någon historik ni bör känna till.

Här finns begagnade bilar från Tesla: https://www.tesla.com/sv_SE/preowned

Här finns lager- och demobilar från Tesla: https://www.tesla.com/sv_SE/new

Det är inte dumt att hålla lite koll på listan över lager- och demobilar. Ibland kommer det ut riktiga kap på den, men de brukar inte ligga kvar särskilt länge. Tittar ni på begagnade skulle jag (partisk som jag är) rekommendera att leta efter en 85D från 2015. De har mycket lägre förmånsvärde än 90D och även lite lägre än 75D faktiskt, så de ligger väldigt mycket i en sweet spot mellan räckvidd och prestanda å ena sidan, och kostnad å andra sidan.

Tycker dock de begagnade bilar som Tesla har ute på sin hemsida verkar rätt dyra. Där ligger två 85D ute, de har inte allt för mycket utrustning och har gått 6500 respektive 7800 mil, dvs inte så mycket garanti kvar, och de kostar 890-899k. Jag skulle utan problem kunnat släppt min 85D som gått 3200 mil för de priserna, ärligt talat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av sch123 »

danni skrev:
Tycker dock de begagnade bilar som Tesla har ute på sin hemsida verkar rätt dyra. Där ligger två 85D ute, de har inte allt för mycket utrustning och har gått 6500 respektive 7800 mil, dvs inte så mycket garanti kvar, och de kostar 890-899k. Jag skulle utan problem kunnat släppt min 85D som gått 3200 mil för de priserna, ärligt talat.
Jag tyckte också priserna var lite väl höga sett till miltal och utrustning, speciellt om man jämförde med likvärdiga bilar på Blocket. Vi får väl helt enkelt hålla utkik på Teslas hemsida. Garanti är ju bra att ha.
Verdi

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Verdi »

sch123 skrev:
danni skrev:
Tycker dock de begagnade bilar som Tesla har ute på sin hemsida verkar rätt dyra. Där ligger två 85D ute, de har inte allt för mycket utrustning och har gått 6500 respektive 7800 mil, dvs inte så mycket garanti kvar, och de kostar 890-899k. Jag skulle utan problem kunnat släppt min 85D som gått 3200 mil för de priserna, ärligt talat.
Jag tyckte också priserna var lite väl höga sett till miltal och utrustning, speciellt om man jämförde med likvärdiga bilar på Blocket. Vi får väl helt enkelt hålla utkik på Teslas hemsida. Garanti är ju bra att ha.
Hans poäng var ju att man har garanti även om man köper från nån annan.

Jag har också kollat på den blåa hos Shiftgear. Det är ju en kille som har hyfsat renommé och säljer en del dyrare bilar. Men han tar ju t ex inte några inbyten utan erbjuder sig bara att sälja den åt dig. Så det blir ju lite krångligare om man inte har råd/möjlighet att ha två bilar samtidigt ett tag.

Tycker rent allmänt att Tesla själva är alldeles för dyra på sina begagnade bilar. Som det ser ut nu så tycker jag tyvärr risken är för stor att köpa Tesla. Fallhöjden är väldigt hög.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Surfaren »

Tesla har ett gäng begagnade bilar som haft samma prislapp i flertalet månader. Även om dom står still och inte får vare sig fler mil eller stenskott, så blir dom ju äldre. Verkar som att Tesla glömt denna detalj i värderingen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av sch123 »

Verdi skrev:
sch123 skrev:
danni skrev:
Tycker dock de begagnade bilar som Tesla har ute på sin hemsida verkar rätt dyra. Där ligger två 85D ute, de har inte allt för mycket utrustning och har gått 6500 respektive 7800 mil, dvs inte så mycket garanti kvar, och de kostar 890-899k. Jag skulle utan problem kunnat släppt min 85D som gått 3200 mil för de priserna, ärligt talat.
Jag tyckte också priserna var lite väl höga sett till miltal och utrustning, speciellt om man jämförde med likvärdiga bilar på Blocket. Vi får väl helt enkelt hålla utkik på Teslas hemsida. Garanti är ju bra att ha.
Hans poäng var ju att man har garanti även om man köper från nån annan.

Jag har också kollat på den blåa hos Shiftgear. Det är ju en kille som har hyfsat renommé och säljer en del dyrare bilar. Men han tar ju t ex inte några inbyten utan erbjuder sig bara att sälja den åt dig. Så det blir ju lite krångligare om man inte har råd/möjlighet att ha två bilar samtidigt ett tag.

Tycker rent allmänt att Tesla själva är alldeles för dyra på sina begagnade bilar. Som det ser ut nu så tycker jag tyvärr risken är för stor att köpa Tesla. Fallhöjden är väldigt hög.
Vi får väl se, tyckte också den blåa såg bra ut (låga mil, bra utrustning osv.), och företaget verkar ju seriöst.

Vi funderade på den här också (https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 2.htm?aw=1) den hade större batteri, liknande utrustning, lägre pris men har ett par tusen fler mil och det är en pre-facelift. Men egentligen är det bara en fördel eftersom man får större frunk. Och det är ju en 2015 så den har ju lägre förmånsvärde vilket är bra.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av danni »

sch123 skrev:
Vi får väl se, tyckte också den blåa såg bra ut (låga mil, bra utrustning osv.), och företaget verkar ju seriöst.

Vi funderade på den här också (https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 2.htm?aw=1) den hade större batteri, liknande utrustning, lägre pris men har ett par tusen fler mil och det är en pre-facelift. Men egentligen är det bara en fördel eftersom man får större frunk. Och det är ju en 2015 så den har ju lägre förmånsvärde vilket är bra.
Marginellt större frunk, ska ni vara med på, då det är en D-modell. Riktigt stor frunk finns bara på de bakhjulsdrivna pre-facelift.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Henrik »

EDIT: Risk för repetition.. Såg först efter att Danni att nämnt detta innan.. Oh well :roll:

När man köper en begagnad bil från Tesla själva så nollställs garantin - Därför ska man köpa från Tesla i första hand.

Om en bil har gått 7999 mil och man köper den från Tesla så går inte garantin ut förräns vid 16.000 mil/eller + 4 år.

"The Basic Vehicle Limited Warranty covers the
repair or replacement necessary to correct defects in the materials or workmanship of any parts manufactured or supplied by Tesla that occur under normal use for an incremental period of 4 years or 50,000 miles (80,000 km) from the first day and at the mileage a preowned Vehicle is delivered to the first preowned purchaser, whichever comes first, irrespective of the expiration date or mileage of the Basic Vehicle Limited Warranty specified in the original New Vehicle Limited Warranty for the Preowned vehicle."

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... rranty.pdf

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... _sv_SE.pdf

Det är därför priserna ligger högre.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Emil »

Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av apkungen »

Räkna på det, en ny model s blir inte speciellt mycket dyrare om förmånsvärdet är detsamma pga att man drar bruttolöneavdrag. Nytt är najs.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1057
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Surfaren skrev:
Tesla har ett gäng begagnade bilar som haft samma prislapp i flertalet månader. Även om dom står still och inte får vare sig fler mil eller stenskott, så blir dom ju äldre. Verkar som att Tesla glömt denna detalj i värderingen.
Man kanske inte ska vara konspiratatorisk, men jag får nästan känslan av att de inte vill sälja de här bilarna, utan använder dem för att hålla andrahandsvärdet uppe så att man inte ska tveka på att köpa en ny S eller X - trots att de troligtvis kommer att rasa hyggligt när 3:an kommer.

Som lök på laxen bjuder de 0.25% ränta på en ny...ja, vaffasen - jag håller på att gå på det ;-)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av lem »

Funderade precis som ni gör.
- gamla skitdyra
- nya ohemult dyra
- fallhöjd risk stor

Tog steget o köpte nytt men snik. Dog nästan två mån senare. Glad jag köpte. Idag hade jag inte vågat. Dnb betalar månadskostnad under sjukskrivning.

Carpe, imorgon kanske nattinatti
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av sch123 »

Men i vår situation vad skulle vara det bästa valet tycker ni? Begagnad från annan handlare, begagnad från Tesla eller ny/lager från Tesla? Med risk för att låta som en jobbig lärare; motivera gärna
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Smutt »

Ny! s75 är ett kanon köp underbar bil lågt förmånsvärde 3850kr och nu får man en typ2 kabel gratis :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av sch123 »

Hej igen.

Pappa har inte bestämt sig än, men efter att ha kontaktat Tesla för att få prisförslag på en begagnad hos dom så lutar vi fortfarande åt den blåa 75D faceliften. Han är övertygad om att Model S är en bra bil och han vill klart ha en. Men mamma är mer svårövertalad. Det är ju såklart en dyrare bil än den vi har nu, men hon snackar också om att det är en "penisförlängare" och jag känner mest bara :roll: Har ni några saftiga argument som kan få henne på andra tankar? Hon verkar inte riktigt förstå hela grejen med Tesla eller elbilar i allmänhet.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av Smutt »

sch123 skrev:
Hej igen.

Pappa har inte bestämt sig än, men efter att ha kontaktat Tesla för att få prisförslag på en begagnad hos dom så lutar vi fortfarande åt den blåa 75D faceliften. Han är övertygad om att Model S är en bra bil och han vill klart ha en. Men mamma är mer svårövertalad. Det är ju såklart en dyrare bil än den vi har nu, men hon snackar också om att det är en "penisförlängare" och jag känner mest bara :roll: Har ni några saftiga argument som kan få henne på andra tankar? Hon verkar inte riktigt förstå hela grejen med Tesla eller elbilar i allmänhet.
Det är äckligt o smutsigt o tanka

Varför göra nåt på macken som man kan göra hemma så mycket billigare

Nytt är smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Begagnad Model S att leasa?

Inlägg av mati »

Tesla är garanterat ingen penisförlängare. Enligt min erfarenhet faller den inte ens under jantelagen. Det är okej att köra Tesla till och med i vänster-Sverige.
Argument:
1. Billig i drift
2. Bra för miljön, låter inte, luktar inte
3. Slippa tanka äcklig soppa
4. Ingen kostnadsångest eller dåligt samvete när man kör långa sträckor
5. Känslan att göra "rätt" går inte att beskriva
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar