Model S - en billig bil.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av joel80 »

Verdi skrev:
joel80 skrev:
Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/

Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...

För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.

Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.
Sant, men i många av "uträkningarna" här tas inte kontantinsatsen med alls, utan man räknar bara månadskostnaden på leasingen.
Men man bör absolut kolla på värdeminskningen och räkna på den. En Tesla för 900k med restvärde på 55% efter 3 år och min Volvo med restvärde på 55% efter 3 år blir ju ändå rätt stor skillnad.. 45% av 900k är mer än 45% av 490k. Ibland hoppas kontantinsatsen över och då jämför man bara de 25% som är kvar.. då blir skillnaden såklart mindre.

Men när man räknade för att försöka övertala sig själv om att skaffa en Tesla så gjorde man i och för sig allt för att försöka lura sig att få ihop det. :)

Förmånsvärdet på min bil är ca 3600kr/mån.. då med runt 30k extrautrustning utöver Summum.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Hanm
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 08 jun 2015 14:53

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Hanm »

En Volvo med 55% restvärde efter 3 år har jag aldrig lyckats med :-(
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av joel80 »

Jag sålde min V70 D3 MY13 för 167k via KVD efter 3 år och 8700mil. Inköpspris var 310k.. Alltså jag fick 54%... Med lite lägre mil kan man få mer.. Men man får ju hålla efter bilen lite. Jag ser till att sköta mina bilar... Parkerar så att man ska slippa dörruppslag och håller efter med stenskottslagning o.s.v....

Skulle fått 160k vid direktinbyte.. Så KVDs pris var inte ens speciellt högt. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av mati »

Jag har två gånger fått ca 55% för mina pedantskötta volvobilar (V70 -11 och V60 -13). Bilarna var mindre än 2 år gamla och de hade gått ca 4000 mil i båda fallen! Jag sålde dem på olika ställen, det var alltså inte en specifik bilhandlare som var snål. Volvos värde varar inte. Jag tror inte att sannolikheten att få 55% för en Volvo efter 3 år är särskilt stor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
P100D. maxutrustad kostar idag 2,1 MSEK
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015

billigt kan nog diskuteras.

Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8

Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.

Argumentera gärna men Ni har givetvis fel. ;-)
Bara för att så ska jag slänga in ett fel, endast för dig Hybris (Kul att se dig igen här) :D
Du säger att din bil kostade 1,2 mkr dvs utan avrundning 1.249.999 kr och den nya 2,1 mkr utan avrundning 2.050.000 kr då skiljer det 800.001 kr.
Din bil i dagens dollarkurs: 1.249.999 / 6,45 * 8,849 = 1.714.921 kr
Den nya har nästan 25 kWh mer användbart batteri = 100.000 kr
Den nya har en digital säkring = 80.000 kr
Den nya har en dyrare AP = 60.000 kr
Den nya har HEPA filter = 15.000 kr
Då är vi uppe i 1.969.921 kr

Men framför allt så kostade inte en P85D 1,2 mkr i Mars 2015. Beställde man bilen i Mars 2015 så var den säkert uppe i 1,4 mkr.

Den är extremt dyr idag eftersom dollarn stigit men i USA så är det säkert inte så stor skillnad om man tänker på de nya sakerna som tillkommit.

Sen kanske kanske ni får ta denna argumentation med en liten liten liten nypa salt, men allt för Hybris :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

Hanm skrev:
En Volvo med 55% restvärde efter 3 år har jag aldrig lyckats med :-(
Nej, byter du in den så får du kanske inte det. Så är det alltid hos bilhandlare.
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag har två gånger fått ca 55% för mina pedantskötta volvobilar (V70 -11 och V60 -13). Bilarna var mindre än 2 år gamla och de hade gått ca 4000 mil i båda fallen! Jag sålde dem på olika ställen, det var alltså inte en specifik bilhandlare som var snål. Volvos värde varar inte. Jag tror inte att sannolikheten att få 55% för en Volvo efter 3 år är särskilt stor.
Hade du köpt en XC60 så hade du lätt klarat 55%. :)

Min XC70 -16 kostade 400' med vinterdäck och allt i augusti 2015. Hade bud på den från en bilhandlare på 315' nu för nån månad sen (sålde en annan bil istället så jag behöll den). 55% är 220'. Tror jag klarar det med marginal. En bekant säljer sin XC70 -15 nu för närmare 300'.
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
joel80 skrev:
Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/

Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...

För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.

Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.

D är dyrt utan är det bara 3850

Vad beror det på att D lägger på så mycket på förmånsvärdet? Jag har inte ens räknat på en med bakhjulsdriven men det låter ju som ett alternativ i så fall. Behöver inte awd egentligen.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Verdi skrev:
joel80 skrev:
Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/

Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...

För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.

Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.

D är dyrt utan är det bara 3850

Vad beror det på att D lägger på så mycket på förmånsvärdet? Jag har inte ens räknat på en med bakhjulsdriven men det låter ju som ett alternativ i så fall. Behöver inte awd egentligen.[/

Är nåt med bilarna dom jämför med
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Verdi skrev:
joel80 skrev:
Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/

Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...

För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.

Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.

D är dyrt utan är det bara 3850

Vad beror det på att D lägger på så mycket på förmånsvärdet? Jag har inte ens räknat på en med bakhjulsdriven men det låter ju som ett alternativ i så fall. Behöver inte awd egentligen.[/

Är nåt med bilarna dom jämför med
700 spänn verkar det skilja på en basutrustad S75 vs S75D. Inte så mycket men det kanske skiljer mer när man kommer upp dyrare i pris?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Smutt »

700 spänn verkar det skilja på en basutrustad S75 vs S75D. Inte så mycket men det kanske skiljer mer när man kommer upp dyrare i pris?[/quote]

Allt är relativt men med inköp samt löneskatt och sociala avgifter så är man på 36 månader uppe i en riktigt bra semester personligen tycker jag det är dyrt för nått man klarar sig bra utan.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Smutt skrev:
700 spänn verkar det skilja på en basutrustad S75 vs S75D. Inte så mycket men det kanske skiljer mer när man kommer upp dyrare i pris?
Allt är relativt men med inköp samt löneskatt och sociala avgifter så är man på 36 månader uppe i en riktigt bra semester personligen tycker jag det är dyrt för nått man klarar sig bra utan.[/quote]
Betalar du 50% i inkomstskatt så blir det ca 15,5 tkr efter skatt på 3 år som du skulle kunna ha i plånboken i stället. Vad kostar en bra semester, i en Tesla blir det ju kanske en bra semester för de pengarna?
Tänk på att du spar (i teorin) kanske 1000 kr på 3 år genom att ha en effektivare drivlina i den fyrhjulsdrivna.
Så mycket att tänka på :o
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Smutt »

Pontus skrev:
Smutt skrev:
700 spänn verkar det skilja på en basutrustad S75 vs S75D. Inte så mycket men det kanske skiljer mer när man kommer upp dyrare i pris?
Allt är relativt men med inköp samt löneskatt och sociala avgifter så är man på 36 månader uppe i en riktigt bra semester personligen tycker jag det är dyrt för nått man klarar sig bra utan.
Betalar du 50% i inkomstskatt så blir det ca 15,5 tkr efter skatt på 3 år som du skulle kunna ha i plånboken i stället. Vad kostar en bra semester, i en Tesla blir det ju kanske en bra semester för de pengarna?
Tänk på att du spar (i teorin) kanske 1000 kr på 3 år genom att ha en effektivare drivlina i den fyrhjulsdrivna.
Så mycket att tänka på :o[/quote]

Du glömmer inköpspriset på D :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Smutt skrev:
Pontus skrev:
Smutt skrev:
700 spänn verkar det skilja på en basutrustad S75 vs S75D. Inte så mycket men det kanske skiljer mer när man kommer upp dyrare i pris?
Allt är relativt men med inköp samt löneskatt och sociala avgifter så är man på 36 månader uppe i en riktigt bra semester personligen tycker jag det är dyrt för nått man klarar sig bra utan.
Betalar du 50% i inkomstskatt så blir det ca 15,5 tkr efter skatt på 3 år som du skulle kunna ha i plånboken i stället. Vad kostar en bra semester, i en Tesla blir det ju kanske en bra semester för de pengarna?
Tänk på att du spar (i teorin) kanske 1000 kr på 3 år genom att ha en effektivare drivlina i den fyrhjulsdrivna.
Så mycket att tänka på :o
Du glömmer inköpspriset på D :)[/quote]
Så sant, har redan börjat stänga av hjärnan.
Då kommer man säkert utanför Europa i Business Class och ett fint hotell :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar