Sida 1 av 3

Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 11:13
av MSO
Scenario:
Juli 2015 plockar jag ut en 85D. Titanium metallic och pano. Inget ytterligare. Förmånsvärde 4200kr ungefär.
Leasingen läggs upp på 36 månader med 50% restvärde. Räntan är låg, driftkostnaderna likaså. Kostnaderna blir mycket rimliga.

20 månader (typ nu alltså) senare byter jag in 85Dn och plockar istället ut en 75:a (eg 60, men uppgraderar). Pano, metallic och vinterpaket. Jag "rör inga pengar" under bytet, dvs alla stålar bollas av Tesla. Det enda jag gör är byter bil så att säga.

Återigen 36 mån och 50% restvärde. DNB. Leasingkostnaden nu?

4089kr per månad ex moms efter miljöpremien!

Förmånsvärde 4333 4583kr. Går in som BILLIGT. Värdeminskningen parodiskt liten i tider av stigande dollar och ökade nybilspriser.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 11:33
av Pontus
Är den bakhjulsdriven?
Var får du förmånsvärdet ifrån, jag kan inte få till samma siffror som du vare sig på din gamla eller nya bil?
Låter väldigt bra, men hur mycket skulle det kostat om du bara löst ut bilen?
Tesla måste ju räkna med att få ca 175 tkr mellan när dom säljer din bil, dvs försäljningspris - inlösenpris = 175 tkr exkl moms. För att gå jämnt ut.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 13:31
av MSO
Pontus skrev:
Är den bakhjulsdriven?
Ja.
Pontus skrev:
Var får du förmånsvärdet ifrån, jag kan inte få till samma siffror som du vare sig på din gamla eller nya bil?
För S60/75 2017 inkl 43300kr extrautrustning:
TeslaForman1.PNG
Och för S85D när det begav sig (24500kr extrautrustning):
TeslaForman3.PNG
Pontus skrev:
Låter väldigt bra, men hur mycket skulle det kostat om du bara löst ut bilen?
Själva leasingskulden var ca 560.000kr. (Sen tillkommer ju ev skatt efter värdering).
Men jag ville ha en ny bil också. Milmätaren hade räknat några varv och den hade använts ganska hårt. Kört mängder med grejer i den.
Gött med facelift och lite allmänt uppdaterad känsla + finish. Nackdel tvåhjulsdrift. Prestandan en icke-fråga i princip för mig.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 13:38
av Verdi
Du verkar ha glömt bort att ange extrautrustningen i förmånsberäkningen.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 13:51
av MSO
Verdi skrev:
Du verkar ha glömt bort att ange extrautrustningen i förmånsberäkningen.
Delvis. Jag höftade tillvalen lite. Ser att det blev i underkant när jag kollar gamla order agreements.
Jag kan korrektura bilderna ovan så att siffrorna blir mer exakta. Blir bara nån hundring hit eller dit dock.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 14:34
av Verdi
Sry. Såg att posterna för extrautrustning visst var med. :oops:

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 16:39
av Pontus
Såg att din nya bil kostar ca 920 tkr vilket innan moms är 736 tkr och hälften ska du betala via din inbytesbil och supermiljöbilspremien. Det ger 10.222 kr/mån exkl moms i amortering. 40.000 / 36 = 1111 kr/mån hjälper supermiljöbilsbonusen till med => kvar 9.111 kr/mån.
Om den gamla bilen ska hjälpa till med drygt 5.000 kr/mån så måste Tesla "tjäna" 5.000 x 36 = 180.000 + moms.
Om skulden var 560 tkr + moms (antar att var hela skulden från start efter första förhöjda betalningen) och nu efter 21 månader var det kanske 436 tkr + moms kvar.
Tesla måste alltså få 436.000 + 180.000 = 616.000 + moms = 770.000 kr inkl moms för din bil.
För att vara Tesla låter detta som att du gjort en väldigt bra affär, Grattis!

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 16:44
av MSO
Pontus skrev:
Såg att din nya bil kostar ca 920 tkr
När jag beställde den kostade den dock "bara" 822.250 kr. Plus 23kkr för 75-upplåsningen i efterhand då. Så 845kkr för den, eller 676kkr ex moms.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 17:15
av Pontus
MSO skrev:
Pontus skrev:
Såg att din nya bil kostar ca 920 tkr
När jag beställde den kostade den dock "bara" 822.250 kr. Plus 23kkr för 75-upplåsningen i efterhand då. Så 845kkr för den, eller 676kkr ex moms.
Aha då kan ju Tesla klara sig med 50 tkr mindre men tror ändå du gjort en bra affär.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 18:20
av Smutt
Upplever ofta på detta forum att vi som kör snik modeller är nöjdast :D

Funderar på varför och har 2 idéer

1 vi tycker vår bil är billig

2 all extra utrustning bara krånglar

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 19:23
av Foluke
Smutt skrev:
Upplever ofta på detta forum att vi som kör snik modeller är nöjdast :D

Funderar på varför och har 2 idéer

1 vi tycker vår bil är billig

2 all extra utrustning bara krånglar
Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 21:32
av Pontus
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 18 maj 2017 21:35
av Smutt
Pontus skrev:
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Exakt min poäng

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 07:16
av Foluke
Smutt skrev:
Pontus skrev:
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Exakt min poäng
Det var därför jag beställde allt. Jag "fick" inte. Jag fick betala dyrt (och det var väl lite surt just då!).
S - billig? Nja, tveksamt men med tanke på att det inte finns något annat jag vill åka i, oavsett pris numera, blir frågeställningen i stället:
Model S - finns det alternativ?
Man lovar alternativ "om några år". Kanske det men jag lever nu.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 07:25
av Pontus
Foluke skrev:
Smutt skrev:
Pontus skrev:
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Exakt min poäng
Det var därför jag beställde allt. Jag "fick" inte. Jag fick betala dyrt (och det var väl lite surt just då!).
S - billig? Nja, tveksamt men med tanke på att det inte finns något annat jag vill åka i, oavsett pris numera, blir frågeställningen i stället:
Model S - finns det alternativ?
Man lovar alternativ "om några år". Kanske det men jag lever nu.
Lite så tänker jag också. Det finns andra bilar jag skulle vilja prova någon dag eller två men inget annat, oavsett pris, jag skulle vilja åka i dagligen.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 07:49
av mati
Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma. Man kan med hjälp av mycket avancerad matematik komma fram till att man har råd med bilen och att den inte kostar så mycket egentligen, men den är fortfarande oförsvarbart dyr. Men. Det finns inga alternativ. Det är ungefär som när man är på stan och blir jättetörstig. Man måste köpa den där svindyra flaskan med vanligt vatten i nån kiosk, helt enkelt för att man inte har något val. Sen har man druckit vattnet och är nöjd och belåten, och då var det på sätt och vis värt sitt pris. Men det var fortfarande svindyrt.

Det enda som gör att man betalar alla dessa pengar är Teslans eldrift. Utan eldrift hade ingen ens övervägt att köpa en Tesla tror jag. Inte ens om den hade kostat hälften. Eldriften gör bilen till en fantastisk bil som man vill åka i hela tiden. Men alla elbilar har fantastiska egenskaper. Det är bara så att det (nästan) inte finns några andra elbilar.

Denna brist på alternativ gör nånting konstigt med oss. Inte bara att vi betalar jättemycket pengar för en bil, vilket många av oss aldrig hade gjort annars. Vi påstår ändå att det är ganska billigt. Vi accepterar dessutom att vi betalar för funktioner som inte finns, trots att de finns på papperet. Eller så finns de inte ens på papperet, trots att det är standard i många andra mycket billigare bilar. Vi accepterar en passform med spaltmått som är så stora att folk bara skrattar när de ser det. Vi accepterar en bil som inte ens har handtag i taket över dörrarna. Vi tycker det är normalt när saker bara slutar fungera efter en uppdatering. Jaja, det löser sig med nästa uppdatering.
Listan kan göras hur lång som helst.
Ändå så älskar vi bilen och skulle köpa samma bil igen. Jag har gjort det. Många andra har gjort det. Vissa av oss byter bil oftare än andra byter kalsonger.
Vad är det för fel på oss egentligen?

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 08:02
av Verdi
Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 08:08
av mati
Verdi skrev:
Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?
Jag bytte från privatägd P85 -14 till förmånsbil. Enda skälet var att det blev för dyrt att behålla den privatägda. Annars hade jag aldrig bytt.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 08:37
av bylund
Verdi skrev:
Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?
Fast anledningen att andrahandsvärdet är bra är ju att nyköp är jättedyrt. Så det resonemanget fungerar kanske vid avsiktligt självbedrägeri. Annars får man såklart lägga en rejäl slant emellan när man byter till nyare.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 10:46
av 12man
många galningar finns det...

från annan tråd tot försäljning tom mars-17

Nissan Leaf 268 441
Tesla Model S 170 799 med ett pris 2-3x en leaf
+ 35k model X

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 10:52
av jans
Foluke skrev:
Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!
Exakt min upplevelse. Hur mycket är det värt att få ett Teslaflin i ansiktet några gånger om dan ?

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 12:33
av Smutt
Jag tycker Teslan är billig blev mörkrädd när jag såg priserna i början men jag betalar 4000kr mindre i bränsle varje månad och har jättekul när jag kör :D hade jag kört tidigare bilar lika hårt så hade jag nu sparat 8000kr i månaden :lol:
Förmånsvärde 3850 är så bra för den bilen

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 14:01
av MSO
mati skrev:
Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma.
Det beror ju på hur man definierar dyrt eller ej billig.
En bil för en miljon, är den dyr totalt sett om man får 900.000kr när man säljer den efter 2 år? Ja. Det är en dyr bil. Men, det kostar ju inte mycket att äga den så länge man håller sig från allt för avancerad matematik kring vad man kunnat gjort med pengarna istället.
Låg ränta, extremt låga driftskostnader, skattebefrielse och rimlig märkesförsäkring på det.

Jag vet inte om jag anser det speciellt dyrt... Utöver att man får hosta upp nåt så grad ini helvete, men det är ju en lite annan sak ändå. Totalkostnaden för ägandet högst rimlig när jag tittar tillbaka.
Detta är ju dock ett retrospektivt konstaterande som i mångt och mycket baseras på stigande dollar och stigande nybilspriser. Framtiden är, som väldigt ofta faktiskt, aningen mer oviss än dåtiden.

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 14:09
av Bjelke
Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)

Re: Model S - en billig bil.

Postat: 19 maj 2017 16:06
av Pontus
Bjelke skrev:
Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
Jag tror dock inte så mycket på DI när det gäller framtiden :)