Model S - en billig bil.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Model S - en billig bil.

Inlägg av MSO »

Scenario:
Juli 2015 plockar jag ut en 85D. Titanium metallic och pano. Inget ytterligare. Förmånsvärde 4200kr ungefär.
Leasingen läggs upp på 36 månader med 50% restvärde. Räntan är låg, driftkostnaderna likaså. Kostnaderna blir mycket rimliga.

20 månader (typ nu alltså) senare byter jag in 85Dn och plockar istället ut en 75:a (eg 60, men uppgraderar). Pano, metallic och vinterpaket. Jag "rör inga pengar" under bytet, dvs alla stålar bollas av Tesla. Det enda jag gör är byter bil så att säga.

Återigen 36 mån och 50% restvärde. DNB. Leasingkostnaden nu?

4089kr per månad ex moms efter miljöpremien!

Förmånsvärde 4333 4583kr. Går in som BILLIGT. Värdeminskningen parodiskt liten i tider av stigande dollar och ökade nybilspriser.
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Är den bakhjulsdriven?
Var får du förmånsvärdet ifrån, jag kan inte få till samma siffror som du vare sig på din gamla eller nya bil?
Låter väldigt bra, men hur mycket skulle det kostat om du bara löst ut bilen?
Tesla måste ju räkna med att få ca 175 tkr mellan när dom säljer din bil, dvs försäljningspris - inlösenpris = 175 tkr exkl moms. För att gå jämnt ut.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av MSO »

Pontus skrev:
Är den bakhjulsdriven?
Ja.
Pontus skrev:
Var får du förmånsvärdet ifrån, jag kan inte få till samma siffror som du vare sig på din gamla eller nya bil?
För S60/75 2017 inkl 43300kr extrautrustning:
TeslaForman1.PNG
Och för S85D när det begav sig (24500kr extrautrustning):
TeslaForman3.PNG
Pontus skrev:
Låter väldigt bra, men hur mycket skulle det kostat om du bara löst ut bilen?
Själva leasingskulden var ca 560.000kr. (Sen tillkommer ju ev skatt efter värdering).
Men jag ville ha en ny bil också. Milmätaren hade räknat några varv och den hade använts ganska hårt. Kört mängder med grejer i den.
Gött med facelift och lite allmänt uppdaterad känsla + finish. Nackdel tvåhjulsdrift. Prestandan en icke-fråga i princip för mig.
Senast redigerad av MSO, redigerad totalt 1 gånger.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

Du verkar ha glömt bort att ange extrautrustningen i förmånsberäkningen.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av MSO »

Verdi skrev:
Du verkar ha glömt bort att ange extrautrustningen i förmånsberäkningen.
Delvis. Jag höftade tillvalen lite. Ser att det blev i underkant när jag kollar gamla order agreements.
Jag kan korrektura bilderna ovan så att siffrorna blir mer exakta. Blir bara nån hundring hit eller dit dock.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

Sry. Såg att posterna för extrautrustning visst var med. :oops:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Såg att din nya bil kostar ca 920 tkr vilket innan moms är 736 tkr och hälften ska du betala via din inbytesbil och supermiljöbilspremien. Det ger 10.222 kr/mån exkl moms i amortering. 40.000 / 36 = 1111 kr/mån hjälper supermiljöbilsbonusen till med => kvar 9.111 kr/mån.
Om den gamla bilen ska hjälpa till med drygt 5.000 kr/mån så måste Tesla "tjäna" 5.000 x 36 = 180.000 + moms.
Om skulden var 560 tkr + moms (antar att var hela skulden från start efter första förhöjda betalningen) och nu efter 21 månader var det kanske 436 tkr + moms kvar.
Tesla måste alltså få 436.000 + 180.000 = 616.000 + moms = 770.000 kr inkl moms för din bil.
För att vara Tesla låter detta som att du gjort en väldigt bra affär, Grattis!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av MSO »

Pontus skrev:
Såg att din nya bil kostar ca 920 tkr
När jag beställde den kostade den dock "bara" 822.250 kr. Plus 23kkr för 75-upplåsningen i efterhand då. Så 845kkr för den, eller 676kkr ex moms.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

MSO skrev:
Pontus skrev:
Såg att din nya bil kostar ca 920 tkr
När jag beställde den kostade den dock "bara" 822.250 kr. Plus 23kkr för 75-upplåsningen i efterhand då. Så 845kkr för den, eller 676kkr ex moms.
Aha då kan ju Tesla klara sig med 50 tkr mindre men tror ändå du gjort en bra affär.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Smutt »

Upplever ofta på detta forum att vi som kör snik modeller är nöjdast :D

Funderar på varför och har 2 idéer

1 vi tycker vår bil är billig

2 all extra utrustning bara krånglar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Foluke »

Smutt skrev:
Upplever ofta på detta forum att vi som kör snik modeller är nöjdast :D

Funderar på varför och har 2 idéer

1 vi tycker vår bil är billig

2 all extra utrustning bara krånglar
Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Smutt »

Pontus skrev:
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Exakt min poäng
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Foluke »

Smutt skrev:
Pontus skrev:
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Exakt min poäng
Det var därför jag beställde allt. Jag "fick" inte. Jag fick betala dyrt (och det var väl lite surt just då!).
S - billig? Nja, tveksamt men med tanke på att det inte finns något annat jag vill åka i, oavsett pris numera, blir frågeställningen i stället:
Model S - finns det alternativ?
Man lovar alternativ "om några år". Kanske det men jag lever nu.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Foluke skrev:
Smutt skrev:
Pontus skrev:
Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Exakt min poäng
Det var därför jag beställde allt. Jag "fick" inte. Jag fick betala dyrt (och det var väl lite surt just då!).
S - billig? Nja, tveksamt men med tanke på att det inte finns något annat jag vill åka i, oavsett pris numera, blir frågeställningen i stället:
Model S - finns det alternativ?
Man lovar alternativ "om några år". Kanske det men jag lever nu.
Lite så tänker jag också. Det finns andra bilar jag skulle vilja prova någon dag eller två men inget annat, oavsett pris, jag skulle vilja åka i dagligen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av mati »

Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma. Man kan med hjälp av mycket avancerad matematik komma fram till att man har råd med bilen och att den inte kostar så mycket egentligen, men den är fortfarande oförsvarbart dyr. Men. Det finns inga alternativ. Det är ungefär som när man är på stan och blir jättetörstig. Man måste köpa den där svindyra flaskan med vanligt vatten i nån kiosk, helt enkelt för att man inte har något val. Sen har man druckit vattnet och är nöjd och belåten, och då var det på sätt och vis värt sitt pris. Men det var fortfarande svindyrt.

Det enda som gör att man betalar alla dessa pengar är Teslans eldrift. Utan eldrift hade ingen ens övervägt att köpa en Tesla tror jag. Inte ens om den hade kostat hälften. Eldriften gör bilen till en fantastisk bil som man vill åka i hela tiden. Men alla elbilar har fantastiska egenskaper. Det är bara så att det (nästan) inte finns några andra elbilar.

Denna brist på alternativ gör nånting konstigt med oss. Inte bara att vi betalar jättemycket pengar för en bil, vilket många av oss aldrig hade gjort annars. Vi påstår ändå att det är ganska billigt. Vi accepterar dessutom att vi betalar för funktioner som inte finns, trots att de finns på papperet. Eller så finns de inte ens på papperet, trots att det är standard i många andra mycket billigare bilar. Vi accepterar en passform med spaltmått som är så stora att folk bara skrattar när de ser det. Vi accepterar en bil som inte ens har handtag i taket över dörrarna. Vi tycker det är normalt när saker bara slutar fungera efter en uppdatering. Jaja, det löser sig med nästa uppdatering.
Listan kan göras hur lång som helst.
Ändå så älskar vi bilen och skulle köpa samma bil igen. Jag har gjort det. Många andra har gjort det. Vissa av oss byter bil oftare än andra byter kalsonger.
Vad är det för fel på oss egentligen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Verdi »

Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?
Jag bytte från privatägd P85 -14 till förmånsbil. Enda skälet var att det blev för dyrt att behålla den privatägda. Annars hade jag aldrig bytt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?
Fast anledningen att andrahandsvärdet är bra är ju att nyköp är jättedyrt. Så det resonemanget fungerar kanske vid avsiktligt självbedrägeri. Annars får man såklart lägga en rejäl slant emellan när man byter till nyare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av 12man »

många galningar finns det...

från annan tråd tot försäljning tom mars-17

Nissan Leaf 268 441
Tesla Model S 170 799 med ett pris 2-3x en leaf
+ 35k model X
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 18 mar 2014 11:10
Ort: Birkastan, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av jans »

Foluke skrev:
Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!
Exakt min upplevelse. Hur mycket är det värt att få ett Teslaflin i ansiktet några gånger om dan ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Smutt »

Jag tycker Teslan är billig blev mörkrädd när jag såg priserna i början men jag betalar 4000kr mindre i bränsle varje månad och har jättekul när jag kör :D hade jag kört tidigare bilar lika hårt så hade jag nu sparat 8000kr i månaden :lol:
Förmånsvärde 3850 är så bra för den bilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av MSO »

mati skrev:
Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma.
Det beror ju på hur man definierar dyrt eller ej billig.
En bil för en miljon, är den dyr totalt sett om man får 900.000kr när man säljer den efter 2 år? Ja. Det är en dyr bil. Men, det kostar ju inte mycket att äga den så länge man håller sig från allt för avancerad matematik kring vad man kunnat gjort med pengarna istället.
Låg ränta, extremt låga driftskostnader, skattebefrielse och rimlig märkesförsäkring på det.

Jag vet inte om jag anser det speciellt dyrt... Utöver att man får hosta upp nåt så grad ini helvete, men det är ju en lite annan sak ändå. Totalkostnaden för ägandet högst rimlig när jag tittar tillbaka.
Detta är ju dock ett retrospektivt konstaterande som i mångt och mycket baseras på stigande dollar och stigande nybilspriser. Framtiden är, som väldigt ofta faktiskt, aningen mer oviss än dåtiden.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Bjelke »

Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model S - en billig bil.

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
Jag tror dock inte så mycket på DI när det gäller framtiden :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar