Exakt min upplevelse. Hur mycket är det värt att få ett Teslaflin i ansiktet några gånger om dan ?Foluke skrev:Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!
Model S - en billig bil.
Moderator: Redaktion
Re: Model S - en billig bil.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Model S - en billig bil.
Jag tycker Teslan är billig blev mörkrädd när jag såg priserna i början men jag betalar 4000kr mindre i bränsle varje månad och har jättekul när jag kör hade jag kört tidigare bilar lika hårt så hade jag nu sparat 8000kr i månaden
Förmånsvärde 3850 är så bra för den bilen
Förmånsvärde 3850 är så bra för den bilen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model S - en billig bil.
Det beror ju på hur man definierar dyrt eller ej billig.mati skrev:Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma.
En bil för en miljon, är den dyr totalt sett om man får 900.000kr när man säljer den efter 2 år? Ja. Det är en dyr bil. Men, det kostar ju inte mycket att äga den så länge man håller sig från allt för avancerad matematik kring vad man kunnat gjort med pengarna istället.
Låg ränta, extremt låga driftskostnader, skattebefrielse och rimlig märkesförsäkring på det.
Jag vet inte om jag anser det speciellt dyrt... Utöver att man får hosta upp nåt så grad ini helvete, men det är ju en lite annan sak ändå. Totalkostnaden för ägandet högst rimlig när jag tittar tillbaka.
Detta är ju dock ett retrospektivt konstaterande som i mångt och mycket baseras på stigande dollar och stigande nybilspriser. Framtiden är, som väldigt ofta faktiskt, aningen mer oviss än dåtiden.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S - en billig bil.
Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S - en billig bil.
Jag tror dock inte så mycket på DI när det gäller framtidenBjelke skrev:Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S - en billig bil.
fyndigtPontus skrev:Jag tror dock inte så mycket på DI när det gäller framtidenBjelke skrev:Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S - en billig bil.
Tänkte skriva mitt vanliga om att tåget har gått bla bla bla. Men jag gjorde en intressant upptäckt nu faktiskt. Om man leasar den på eget företag så gör faktiskt inte lite extra värdeminskning så mycket. Egentligen är det bara bra för då blir det lättare att köpa ut den till ett bra pris sen.MSO skrev:Det beror ju på hur man definierar dyrt eller ej billig.mati skrev:Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma.
En bil för en miljon, är den dyr totalt sett om man får 900.000kr när man säljer den efter 2 år? Ja. Det är en dyr bil. Men, det kostar ju inte mycket att äga den så länge man håller sig från allt för avancerad matematik kring vad man kunnat gjort med pengarna istället.
Låg ränta, extremt låga driftskostnader, skattebefrielse och rimlig märkesförsäkring på det.
Jag vet inte om jag anser det speciellt dyrt... Utöver att man får hosta upp nåt så grad ini helvete, men det är ju en lite annan sak ändå. Totalkostnaden för ägandet högst rimlig när jag tittar tillbaka.
Detta är ju dock ett retrospektivt konstaterande som i mångt och mycket baseras på stigande dollar och stigande nybilspriser. Framtiden är, som väldigt ofta faktiskt, aningen mer oviss än dåtiden.
Om man leasar en Tesla och restvärdet 55% håller så ligger månadskostnaden på de billigaste varianterna runt 8500:- i månaden för min del. (komplicerad uträkning, mest intressant som jämförelsetal) Som jämförelse kostar min Volvo XC70 Classic med mycket utrustning ca 6500:- per månad. Blir restvärdet 40% så snackar vi en månadskostnad på 11000:- istället. Inte hela världen det heller faktiskt. Det är ju vad en BMW 530d kostar på ett ungefär.
Re: Model S - en billig bil.
P100D. maxutrustad kostar idag 2,1 MSEK
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015
billigt kan nog diskuteras.
Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8
Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.
Argumentera gärna men Ni har givetvis fel.
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015
billigt kan nog diskuteras.
Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8
Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.
Argumentera gärna men Ni har givetvis fel.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Model S - en billig bil.
hybris skrev:P100D. maxutrustad kostar idag 2,1 MSEK
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015
billigt kan nog diskuteras.
Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8
Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.
Argumentera gärna men Ni har givetvis fel.
Självklart är det så. Dollarkursen är en katastrof. Andra bilar kostar ungefär lika mycket som 2015. Bara små justeringar. Men det verkar som om Tesla inte är så sugna på att ta samma valutarisker som de vanliga biltillverkarna.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S - en billig bil.
För Tesla är det ingen "risk" utan en ren kostnad (eller rättare sagt lägre vinst) att behålla det gamla priset (dvs inte följt kursen), det är bara korta
svängningar i kursen som man kan välja att strunta i och därmed ta en risk.
Dom som legat på typ samma pris länge har inte haft tillverkning i USA och påverkas därmed inte av dollarkursen vid försäljning här osv... (säkert med något
undantag men knappast från typ 6,5kr/dollar till dagens kurs, det vore självmord)
svängningar i kursen som man kan välja att strunta i och därmed ta en risk.
Dom som legat på typ samma pris länge har inte haft tillverkning i USA och påverkas därmed inte av dollarkursen vid försäljning här osv... (säkert med något
undantag men knappast från typ 6,5kr/dollar till dagens kurs, det vore självmord)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S - en billig bil.
Det vet man ju inte innan, eller hur? Hade dollarn tappat mot kronan hade de tjänat mer.Bjelke skrev:För Tesla är det ingen "risk" utan en ren kostnad (eller rättare sagt lägre vinst) att behålla det gamla priset (dvs inte följt kursen), det är bara korta
svängningar i kursen som man kan välja att strunta i och därmed ta en risk.
Dom som legat på typ samma pris länge har inte haft tillverkning i USA och påverkas därmed inte av dollarkursen vid försäljning här osv... (säkert med något
undantag men knappast från typ 6,5kr/dollar till dagens kurs, det vore självmord)
Vet att BMW bygger de flesta av sina SUV-modeller i USA och de har då inte stigit med 30% i pris de senaste åren.
Jag vet också att priserna på bilar (Audi, BMW osv) i brittiska pund har varit stabila trots rätt stora svängningar i kursen mot euron.
Vad jag vet så är det bara Tesla som inte har fasta priser på sina bilar. Jag förstår varför men kan samtidigt tycka att det är fegt att lämpa över valutarisken på bilköparna. Det är ju inte bara den risken man tar som Tesla-köpare. Det är ju en betydande teknikrisk också.
Re: Model S - en billig bil.
Köparna tar ingen valutarisk. Priset i SEK vid beställning är ju det pris i SEK du får betala vid leverans.
Eller menar du att potentiella köpare tar en risk för att priset kan ändras medan de velar?
Eller menar du att potentiella köpare tar en risk för att priset kan ändras medan de velar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model S - en billig bil.
Nej men om dollarn tappar i värde mot SEK så borde väl Tesla rimligen sänka priset i SEK motsvarande?bylund skrev:Köparna tar ingen valutarisk. Priset i SEK vid beställning är ju det pris i SEK du får betala vid leverans.
Eller menar du att potentiella köpare tar en risk för att priset kan ändras medan de velar?
Ex:
Du köper en Tesla Model S för 1 000 000:- och planerar att ha den i 3 år.
Scenario 1: Dollarn tappar 30% mot SEK och du kan då köpa en ny Model S för 700 000:-.
Scenario 2: Dollarn stiger 30% mot SEK och då måste du betala 1 300 000:- för en ny Model S .
Hur mycket tror din "miljonbil" är värd efter de tre åren i respektive scenario? Min gissning är ca 375 tusen i första scenariot och ca 700 tusen i andra scenariot.
De senaste tre åren har vi haft scenario 2. Det är ju därför begagnatpriserna på Tesla är så ohyggligt höga jämfört med vad de kostade nya. Men inga träd växer till himlen och scenario ett kan mycket väl inträffa nu med Trump och allt. Ytterligare 3 år med scenario 2 kan väl också hända i teorin men kanske inte i praktiken. Den som lever får se.
Re: Model S - en billig bil.
Ja, vad man än köper så finns en risk inbakad. I fallet Tesla finn ju en tydlig koppling till dollarn då den delen av deras prisstrategi är känd. Med andra tillverkare tar man risken att köpa en teknik som är död om ett antal år. Det kan ju också slå till innan man säljer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model S - en billig bil.
Du tar en stor teknikrisk med en Model S nu också iofs. Tesla har en fördel med sitt superchargers-nätverk framförallt. Men om den fördelen faller och konkurrenterna börja komma med billigare alternativ så lär det bli en skjuts nedåt i pris för Model S. Har sett många här på forumet som sagt att de köpt en Model S för att det är det enda alternativet just nu och de egentligen inte tänkt lägga så mycket pengar på en bil.bylund skrev:Ja, vad man än köper så finns en risk inbakad. I fallet Tesla finn ju en tydlig koppling till dollarn då den delen av deras prisstrategi är känd. Med andra tillverkare tar man risken att köpa en teknik som är död om ett antal år. Det kan ju också slå till innan man säljer.
Själv är jag glad över att jag inte behöver ta beslutet just nu. Har drygt ett år kvar på leasingen på Volvon och får väl antingen köpa nåt elektriskt då eller köpa ut Volvon och köra den privat tills det kommer nåt lämpligt.
Tror Tesla har kvar sitt de facto monopol i säkert 2-3 år till dock så det kan nog bli en Model S också. Hoppas i smyg på att dollarn ska gå ner.
Re: Model S - en billig bil.
Vet inte riktigt vad din XC70 kostade.. Men när jag jämförde min V60 Hybrid för 495k mot en S75 för runt 900k så blev det väldigt mkt dyrare med S75.Verdi skrev:
Om man leasar en Tesla och restvärdet 55% håller så ligger månadskostnaden på de billigaste varianterna runt 8500:- i månaden för min del. (komplicerad uträkning, mest intressant som jämförelsetal) Som jämförelse kostar min Volvo XC70 Classic med mycket utrustning ca 6500:- per månad. Blir restvärdet 40% så snackar vi en månadskostnad på 11000:- istället. Inte hela världen det heller faktiskt. Det är ju vad en BMW 530d kostar på ett ungefär.
Bara insatsen blev ju nära 100 000kr mer på Teslan.. Så bara där är det nästan 3k per månad om man slår ut det.
Bränslebesparingen hade blivit på runt 4kr per mil. (hybriden kostar mig runt 5kr per mil i diesel och sen laddar jag el för kanske 200kr per månad hemma.
Kör runt 220 mil per månad så bränslebesparingen med Teslan hade inte blivit mer än en tusenlapp..
Min leasingkostnad nu ligger på ca 5500kr/mån inkl moms. Teslan hade hamnat på runt 9000kr. (då har jag alltså inte räknat med skillnaden i kontantinsatsen)
Jag ville väldigt gärna köra Tesla istället för hybrid men jag hade inte råd.
Nästa bilbyte blir det i allafall ren elbil.. Får se vilket märke det blir som lockar mest då.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Model S - en billig bil.
Mina beräkningar bygger på företagsleasing och att jag kan ta värdeminskningen med oskattade pengar i företaget och utnyttja det låga förmånsvärdet. Att köpa en Tesla privat innebär månadskostnader på uppåt 20 tusen i månaden. Bara värdeminskningen borde hamna runt 12-15 tusen för de billigaste.joel80 skrev:Vet inte riktigt vad din XC70 kostade.. Men när jag jämförde min V60 Hybrid för 495k mot en S75 för runt 900k så blev det väldigt mkt dyrare med S75.Verdi skrev:
Om man leasar en Tesla och restvärdet 55% håller så ligger månadskostnaden på de billigaste varianterna runt 8500:- i månaden för min del. (komplicerad uträkning, mest intressant som jämförelsetal) Som jämförelse kostar min Volvo XC70 Classic med mycket utrustning ca 6500:- per månad. Blir restvärdet 40% så snackar vi en månadskostnad på 11000:- istället. Inte hela världen det heller faktiskt. Det är ju vad en BMW 530d kostar på ett ungefär.
Bara insatsen blev ju nära 100 000kr mer på Teslan.. Så bara där är det nästan 3k per månad om man slår ut det.
Bränslebesparingen hade blivit på runt 4kr per mil. (hybriden kostar mig runt 5kr per mil i diesel och sen laddar jag el för kanske 200kr per månad hemma.
Kör runt 220 mil per månad så bränslebesparingen med Teslan hade inte blivit mer än en tusenlapp..
Min leasingkostnad nu ligger på ca 5300kr/mån inkl moms. Teslan hade hamnat på runt 9000kr.
Jag ville väldigt gärna köra Tesla istället för hybrid men jag hade inte råd.
Nästa bilbyte blir det i allafall ren elbil.. Får se vilket märke det blir som lockar mest då.
Re: Model S - en billig bil.
Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Model S - en billig bil.
joel80 skrev:Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/
Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...
För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.
Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.
Re: Model S - en billig bil.
Verdi skrev:joel80 skrev:Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/
Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...
För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.
Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.
D är dyrt utan är det bara 3850
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Model S - en billig bil.
Sant, men i många av "uträkningarna" här tas inte kontantinsatsen med alls, utan man räknar bara månadskostnaden på leasingen.Verdi skrev:joel80 skrev:Jag pratar också företagsleasing. Och förmånsvärdet var högre på Teslan det också... :/
Hmmm. Men du räknar ju lite konstigt tycker jag. För det första så är ju inte insatsen pengar i sjön. Det är en del av värdeminskningen. Kan ju inte räkna det dubbelt...
För det andra så är insparade bränslepengar mer värdefulla än leasingkostnadspengar då man betalar bränslet med skattade privatpengar.
Sen så är ju inte XC70:n nån hybrid så jag får ett förmånsvärde på runt 5300:- om jag minns rätt. En S75D hamnar på 5900:- i förmånsvärde om jag kollat rätt. Min Volvo kostade 400 tkr jämnt.
Men man bör absolut kolla på värdeminskningen och räkna på den. En Tesla för 900k med restvärde på 55% efter 3 år och min Volvo med restvärde på 55% efter 3 år blir ju ändå rätt stor skillnad.. 45% av 900k är mer än 45% av 490k. Ibland hoppas kontantinsatsen över och då jämför man bara de 25% som är kvar.. då blir skillnaden såklart mindre.
Men när man räknade för att försöka övertala sig själv om att skaffa en Tesla så gjorde man i och för sig allt för att försöka lura sig att få ihop det.
Förmånsvärdet på min bil är ca 3600kr/mån.. då med runt 30k extrautrustning utöver Summum.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Model S - en billig bil.
En Volvo med 55% restvärde efter 3 år har jag aldrig lyckats med
Kia EV6 GT-Line | Model 3 Performance | Model X 100D | Model S 85D
Re: Model S - en billig bil.
Jag sålde min V70 D3 MY13 för 167k via KVD efter 3 år och 8700mil. Inköpspris var 310k.. Alltså jag fick 54%... Med lite lägre mil kan man få mer.. Men man får ju hålla efter bilen lite. Jag ser till att sköta mina bilar... Parkerar så att man ska slippa dörruppslag och håller efter med stenskottslagning o.s.v....
Skulle fått 160k vid direktinbyte.. Så KVDs pris var inte ens speciellt högt. :/
Skulle fått 160k vid direktinbyte.. Så KVDs pris var inte ens speciellt högt. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Model S - en billig bil.
Jag har två gånger fått ca 55% för mina pedantskötta volvobilar (V70 -11 och V60 -13). Bilarna var mindre än 2 år gamla och de hade gått ca 4000 mil i båda fallen! Jag sålde dem på olika ställen, det var alltså inte en specifik bilhandlare som var snål. Volvos värde varar inte. Jag tror inte att sannolikheten att få 55% för en Volvo efter 3 år är särskilt stor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S - en billig bil.
Bara för att så ska jag slänga in ett fel, endast för dig Hybris (Kul att se dig igen här)hybris skrev:P100D. maxutrustad kostar idag 2,1 MSEK
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015
billigt kan nog diskuteras.
Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8
Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.
Argumentera gärna men Ni har givetvis fel.
Du säger att din bil kostade 1,2 mkr dvs utan avrundning 1.249.999 kr och den nya 2,1 mkr utan avrundning 2.050.000 kr då skiljer det 800.001 kr.
Din bil i dagens dollarkurs: 1.249.999 / 6,45 * 8,849 = 1.714.921 kr
Den nya har nästan 25 kWh mer användbart batteri = 100.000 kr
Den nya har en digital säkring = 80.000 kr
Den nya har en dyrare AP = 60.000 kr
Den nya har HEPA filter = 15.000 kr
Då är vi uppe i 1.969.921 kr
Men framför allt så kostade inte en P85D 1,2 mkr i Mars 2015. Beställde man bilen i Mars 2015 så var den säkert uppe i 1,4 mkr.
Den är extremt dyr idag eftersom dollarn stigit men i USA så är det säkert inte så stor skillnad om man tänker på de nya sakerna som tillkommit.
Sen kanske kanske ni får ta denna argumentation med en liten liten liten nypa salt, men allt för Hybris
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.