Model S - en billig bil.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Model S - en billig bil.

Inläggav Teslaägare Foluke » 18 maj 2017 19:23

Smutt skrev:Upplever ofta på detta forum att vi som kör snik modeller är nöjdast :D

Funderar på varför och har 2 idéer

1 vi tycker vår bil är billig

2 all extra utrustning bara krånglar

Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 18 maj 2017 21:32

Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.
Model S 85D Mattblåmetallik med svart inredning.
Provturer ordnas med glädje och den givna Referral: http://ts.la/pontus4068 (9.000 kr i rabatt)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 18 maj 2017 21:35

Pontus skrev:Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.

Exakt min poäng
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Foluke » 19 maj 2017 07:16

Smutt skrev:
Pontus skrev:Jag är mest irriterad på den utrustning och funktioner vi inte fått.

Exakt min poäng

Det var därför jag beställde allt. Jag "fick" inte. Jag fick betala dyrt (och det var väl lite surt just då!).
S - billig? Nja, tveksamt men med tanke på att det inte finns något annat jag vill åka i, oavsett pris numera, blir frågeställningen i stället:
Model S - finns det alternativ?
Man lovar alternativ "om några år". Kanske det men jag lever nu.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 19 maj 2017 07:25

Foluke skrev:
Smutt skrev:

Exakt min poäng

Det var därför jag beställde allt. Jag "fick" inte. Jag fick betala dyrt (och det var väl lite surt just då!).
S - billig? Nja, tveksamt men med tanke på att det inte finns något annat jag vill åka i, oavsett pris numera, blir frågeställningen i stället:
Model S - finns det alternativ?
Man lovar alternativ "om några år". Kanske det men jag lever nu.

Lite så tänker jag också. Det finns andra bilar jag skulle vilja prova någon dag eller två men inget annat, oavsett pris, jag skulle vilja åka i dagligen.
Model S 85D Mattblåmetallik med svart inredning.
Provturer ordnas med glädje och den givna Referral: http://ts.la/pontus4068 (9.000 kr i rabatt)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav Teslaägare mati » 19 maj 2017 07:49

Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma. Man kan med hjälp av mycket avancerad matematik komma fram till att man har råd med bilen och att den inte kostar så mycket egentligen, men den är fortfarande oförsvarbart dyr. Men. Det finns inga alternativ. Det är ungefär som när man är på stan och blir jättetörstig. Man måste köpa den där svindyra flaskan med vanligt vatten i nån kiosk, helt enkelt för att man inte har något val. Sen har man druckit vattnet och är nöjd och belåten, och då var det på sätt och vis värt sitt pris. Men det var fortfarande svindyrt.

Det enda som gör att man betalar alla dessa pengar är Teslans eldrift. Utan eldrift hade ingen ens övervägt att köpa en Tesla tror jag. Inte ens om den hade kostat hälften. Eldriften gör bilen till en fantastisk bil som man vill åka i hela tiden. Men alla elbilar har fantastiska egenskaper. Det är bara så att det (nästan) inte finns några andra elbilar.

Denna brist på alternativ gör nånting konstigt med oss. Inte bara att vi betalar jättemycket pengar för en bil, vilket många av oss aldrig hade gjort annars. Vi påstår ändå att det är ganska billigt. Vi accepterar dessutom att vi betalar för funktioner som inte finns, trots att de finns på papperet. Eller så finns de inte ens på papperet, trots att det är standard i många andra mycket billigare bilar. Vi accepterar en passform med spaltmått som är så stora att folk bara skrattar när de ser det. Vi accepterar en bil som inte ens har handtag i taket över dörrarna. Vi tycker det är normalt när saker bara slutar fungera efter en uppdatering. Jaja, det löser sig med nästa uppdatering.
Listan kan göras hur lång som helst.
Ändå så älskar vi bilen och skulle köpa samma bil igen. Jag har gjort det. Många andra har gjort det. Vissa av oss byter bil oftare än andra byter kalsonger.
Vad är det för fel på oss egentligen?
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic | gratis SuC för livet!
14kW solceller på gång för fossilfritt driv-med-el
http://ts.la/marcus8304 - 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Verdi » 19 maj 2017 08:02

Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?
Verdi

Inläggav Teslaägare mati » 19 maj 2017 08:08

Verdi skrev:Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?

Jag bytte från privatägd P85 -14 till förmånsbil. Enda skälet var att det blev för dyrt att behålla den privatägda. Annars hade jag aldrig bytt.
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic | gratis SuC för livet!
14kW solceller på gång för fossilfritt driv-med-el
http://ts.la/marcus8304 - 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 19 maj 2017 08:37

Verdi skrev:Har sett att många av er byter rätt ofta. Är det för att dollarn gått upp och det är billigt att byta? Bra andrahandsvärde alltså. Eller är det för att ni vill ha starkare motor? Annan utrustning?

Fast anledningen att andrahandsvärdet är bra är ju att nyköp är jättedyrt. Så det resonemanget fungerar kanske vid avsiktligt självbedrägeri. Annars får man såklart lägga en rejäl slant emellan när man byter till nyare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare 12man » 19 maj 2017 10:46

många galningar finns det...

från annan tråd tot försäljning tom mars-17

Nissan Leaf 268 441
Tesla Model S 170 799 med ett pris 2-3x en leaf
+ 35k model X
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild