Model S - en billig bil.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Model S - en billig bil.

Inläggav Teslaägare jans » 19 maj 2017 10:52

Foluke skrev:Köpte min bil kontant! P85 D med i princip allt jag kunde få (för att inte ångra mig).
19" hjul för komforten och ljud.
Jag har ingen anledning att klaga. Jag blir på gott humör så fort jag bara tänker på bilen (för att inte tala om när jag sitter i den!).
Bilen kostade mycket pengar. Svindyr egentligen. Mycket väl placerade. Jag skulle göra om det om jag inte redan gjort det.
Ingenting av extrautrustning krånglar!
Det enda som är problematiskt är att jag tenderar få tillbaka min körstil från ungdomsåren. Bilen är ju blixtsnabb i reaktionen!

Exakt min upplevelse. Hur mycket är det värt att få ett Teslaflin i ansiktet några gånger om dan ?
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Smutt » 19 maj 2017 12:33

Jag tycker Teslan är billig blev mörkrädd när jag såg priserna i början men jag betalar 4000kr mindre i bränsle varje månad och har jättekul när jag kör :D hade jag kört tidigare bilar lika hårt så hade jag nu sparat 8000kr i månaden :lol:
Förmånsvärde 3850 är så bra för den bilen
Grå S60 väntar på M3 med present
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MSO » 19 maj 2017 14:01

mati skrev:Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma.

Det beror ju på hur man definierar dyrt eller ej billig.
En bil för en miljon, är den dyr totalt sett om man får 900.000kr när man säljer den efter 2 år? Ja. Det är en dyr bil. Men, det kostar ju inte mycket att äga den så länge man håller sig från allt för avancerad matematik kring vad man kunnat gjort med pengarna istället.
Låg ränta, extremt låga driftskostnader, skattebefrielse och rimlig märkesförsäkring på det.

Jag vet inte om jag anser det speciellt dyrt... Utöver att man får hosta upp nåt så grad ini helvete, men det är ju en lite annan sak ändå. Totalkostnaden för ägandet högst rimlig när jag tittar tillbaka.
Detta är ju dock ett retrospektivt konstaterande som i mångt och mycket baseras på stigande dollar och stigande nybilspriser. Framtiden är, som väldigt ofta faktiskt, aningen mer oviss än dåtiden.
2017 S60->S75 Pano, vinterpaket, silver. 2015 S85D Pano, titanium.
http://ts.la/markus6547 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 19 maj 2017 14:09

Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få 9000kr i rabatt, fri Supercharging och en mini-SuC! :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Pontus » 19 maj 2017 16:06

Bjelke skrev:Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)

Jag tror dock inte så mycket på DI när det gäller framtiden :)
Model S 85D Mattblåmetallik med svart inredning.
Provturer ordnas med glädje och den givna Referral: http://ts.la/pontus4068 (9.000 kr i rabatt) ocg fri Super Charging.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 19 maj 2017 17:24

Pontus skrev:
Bjelke skrev:Ja om framtiden tvistar di lärde (eller hur var det nu?)

Jag tror dock inte så mycket på DI när det gäller framtiden :)

:lol: fyndigt :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 20 maj 2017 08:47

MSO skrev:
mati skrev:Model S är ingen billig bil. Den är så långt ifrån billig man kan komma.

Det beror ju på hur man definierar dyrt eller ej billig.
En bil för en miljon, är den dyr totalt sett om man får 900.000kr när man säljer den efter 2 år? Ja. Det är en dyr bil. Men, det kostar ju inte mycket att äga den så länge man håller sig från allt för avancerad matematik kring vad man kunnat gjort med pengarna istället.
Låg ränta, extremt låga driftskostnader, skattebefrielse och rimlig märkesförsäkring på det.

Jag vet inte om jag anser det speciellt dyrt... Utöver att man får hosta upp nåt så grad ini helvete, men det är ju en lite annan sak ändå. Totalkostnaden för ägandet högst rimlig när jag tittar tillbaka.
Detta är ju dock ett retrospektivt konstaterande som i mångt och mycket baseras på stigande dollar och stigande nybilspriser. Framtiden är, som väldigt ofta faktiskt, aningen mer oviss än dåtiden.

Tänkte skriva mitt vanliga om att tåget har gått bla bla bla. Men jag gjorde en intressant upptäckt nu faktiskt. Om man leasar den på eget företag så gör faktiskt inte lite extra värdeminskning så mycket. Egentligen är det bara bra för då blir det lättare att köpa ut den till ett bra pris sen. :)

Om man leasar en Tesla och restvärdet 55% håller så ligger månadskostnaden på de billigaste varianterna runt 8500:- i månaden för min del. (komplicerad uträkning, mest intressant som jämförelsetal) Som jämförelse kostar min Volvo XC70 Classic med mycket utrustning ca 6500:- per månad. Blir restvärdet 40% så snackar vi en månadskostnad på 11000:- istället. Inte hela världen det heller faktiskt. Det är ju vad en BMW 530d kostar på ett ungefär.
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare hybris » 20 maj 2017 10:59

P100D. maxutrustad kostar idag 2,1 MSEK
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015

billigt kan nog diskuteras.

Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8

Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.

Argumentera gärna men Ni har givetvis fel. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 20 maj 2017 11:15

hybris skrev:P100D. maxutrustad kostar idag 2,1 MSEK
P85D. maxutrustad kostade 1.2 MSEK i Mars 2015

billigt kan nog diskuteras.

Dollarkursen har gått från 6,5 till 8,8

Tesla är inte prisvärda i Sverige med dagens dollarkurs.

Argumentera gärna men Ni har givetvis fel. ;-)

Självklart är det så. Dollarkursen är en katastrof. Andra bilar kostar ungefär lika mycket som 2015. Bara små justeringar. Men det verkar som om Tesla inte är så sugna på att ta samma valutarisker som de vanliga biltillverkarna.
Model S 75D Midnight Silver, Soltak, Köldpaket, AP2, ljusbruna premiumsäten http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 maj 2017 11:28

För Tesla är det ingen "risk" utan en ren kostnad (eller rättare sagt lägre vinst) att behålla det gamla priset (dvs inte följt kursen), det är bara korta
svängningar i kursen som man kan välja att strunta i och därmed ta en risk.

Dom som legat på typ samma pris länge har inte haft tillverkning i USA och påverkas därmed inte av dollarkursen vid försäljning här osv... (säkert med något
undantag men knappast från typ 6,5kr/dollar till dagens kurs, det vore självmord)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S