Det vet man ju inte innan, eller hur? Hade dollarn tappat mot kronan hade de tjänat mer.Bjelke skrev:För Tesla är det ingen "risk" utan en ren kostnad (eller rättare sagt lägre vinst) att behålla det gamla priset (dvs inte följt kursen), det är bara korta
svängningar i kursen som man kan välja att strunta i och därmed ta en risk.
Dom som legat på typ samma pris länge har inte haft tillverkning i USA och påverkas därmed inte av dollarkursen vid försäljning här osv... (säkert med något
undantag men knappast från typ 6,5kr/dollar till dagens kurs, det vore självmord)
Vet att BMW bygger de flesta av sina SUV-modeller i USA och de har då inte stigit med 30% i pris de senaste åren.
Jag vet också att priserna på bilar (Audi, BMW osv) i brittiska pund har varit stabila trots rätt stora svängningar i kursen mot euron.
Vad jag vet så är det bara Tesla som inte har fasta priser på sina bilar. Jag förstår varför men kan samtidigt tycka att det är fegt att lämpa över valutarisken på bilköparna. Det är ju inte bara den risken man tar som Tesla-köpare. Det är ju en betydande teknikrisk också.