Kör tvärtom

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CsiCsi
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 nov 2015 01:01
Ort: Ekerö (Stockholm)

Kör tvärtom

Inlägg av CsiCsi »

Min Tesla när man vill backa, kör tvärtom: framåt. Det gjorde så flera gånger, så idag efter flera försök, körde in i en annan bil! Även jag älskar min Tesla, jag är livrädd att köra den vackra opålitliga bilen. Jag undrar om det har hänt med andra Tesla ägare också? Vad kan man göra åt detta?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Kör tvärtom

Inlägg av TiborBlomhall »

Du menar att du får upp bilden från backkameran på mittskärmen men den åker ändå framåt? :shock:
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Kör tvärtom

Inlägg av point1 »

CsiCsi skrev:
Min Tesla när man vill backa, kör tvärtom: framåt. Det gjorde så flera gånger, så idag efter flera försök, körde in i en annan bil! Även jag älskar min Tesla, jag är livrädd att köra den vackra opålitliga bilen. Jag undrar om det har hänt med andra Tesla ägare också? Vad kan man göra åt detta?
Låter helt sjukt och osannolikt. Har du klickat på backkameran och sen fått för dig att du har backen i? Du kan ju ha backkameran aktiverad fast du kört framåt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Kör tvärtom

Inlägg av Nicklas »

Om det är sant så ska du (och tesla) kunna se detta i loggarna... Jag har kikat i dom och det är dm-noggrannhet :o
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Kör tvärtom

Inlägg av oscfor »

Känns det inte som TS för växelspaken åt fel håll. Uppåt betyder ju bakåt, neråt framåt. Men börjar man tänka, så är det lätt att göra fel.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kör tvärtom

Inlägg av Teslaspolen »

oscfor skrev:
Känns det inte som TS för växelspaken åt fel håll. Uppåt betyder ju bakåt, neråt framåt. Men börjar man tänka, så är det lätt att göra fel.
Ja, lite knasigt är det kanske? Men Leaf är värre, där är frammåt på spak-saken backen och bakåt är Drive... :lol:
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Kör tvärtom

Inlägg av AGCF »

Jag provkörde en BMW i3 precis innan Teslan och tyckte att Teslan var konstig som hade backen uppåt. Men det är standard på alla jänkarbilar och även BMW 7-serie som har rattväxel eller hade i alla fall.

Bild
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kör tvärtom

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
oscfor skrev:
Känns det inte som TS för växelspaken åt fel håll. Uppåt betyder ju bakåt, neråt framåt. Men börjar man tänka, så är det lätt att göra fel.
Ja, lite knasigt är det kanske? Men Leaf är värre, där är frammåt på spak-saken backen och bakåt är Drive... :lol:
Ja den är ju helt dum i huvet lixom :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kör tvärtom

Inlägg av bylund »

Framförallt undrar jag om bilen visade att den var i R och ändå ville framåt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kör tvärtom

Inlägg av danni »

Om man kör lite för fort när man byter riktning så tar det inte. Men då får man ett varnande pip. Det är ändå en bra idé att kontrollera så man verkligen fått i D eller R när man ska göra såna manövrar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kör tvärtom

Inlägg av Tjell »

Jag hade lite svårt i början med ordningen men så tänkte jag tillbaka på Capricen vi hade: Uppifrån och nedåt var det P R N D L


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Kör tvärtom

Inlägg av MSO »

Det är lagkrav på att den går åt rätt håll om den verkligen visar R eller D. Så osannolik bugg.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kör tvärtom

Inlägg av mati »

Jag får inte alltid upp backkamerabilden när jag lägger i backen. Hände mig senast idag. Man kan då dra den felaktiga slutsatsen att man har lagt i Drive.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar