Knaster från instrumentbrädan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av Pro-Z »

Bjelke skrev:
Pro-Z skrev:
Mycket irriterande ljud. Kör man på kullergata så klonkar det i framvagnen som på en gammal Volvo 740 med utslitna styrleder. Jag kunde inte alls höra detta från lånebilen vid senaste servicen. Men det var en D och dom kanske ha andra komponenter...
Du råkar inte ha nåt tips på ställe i närheten av Väsby där du fick fram ljudet?
Mitt problem är ju att dom vägrar att ens försöka fixa det eftersom vi inte lyckats få fram ljudet där hos dom, jag har då inte hittat något ställe i närheten där det är dålig väg på rätt sätt lixom...
Gamla hederliga tjälskott skulle funka tex...
Nej tyvärr! Vi åkte och åkte och lyckades givetvis inte få fram ljudet precis som för dig men sedan hittade vi en väg där det var skrovlig semiplogat (det var vinter då) och där lyckades jag få fram ljudet till serviceteknikern.
Hoppas du hittar någon väg att demonstrera på. För ju fler som påpekar detta så borde det ju leda till en fix. Kanske man kan spela in ett ljudklipp där man hör detta och skicka till Tesla?
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av Bjelke »

Pro-Z skrev:
Bjelke skrev:
Pro-Z skrev:
Mycket irriterande ljud. Kör man på kullergata så klonkar det i framvagnen som på en gammal Volvo 740 med utslitna styrleder. Jag kunde inte alls höra detta från lånebilen vid senaste servicen. Men det var en D och dom kanske ha andra komponenter...
Du råkar inte ha nåt tips på ställe i närheten av Väsby där du fick fram ljudet?
Mitt problem är ju att dom vägrar att ens försöka fixa det eftersom vi inte lyckats få fram ljudet där hos dom, jag har då inte hittat något ställe i närheten där det är dålig väg på rätt sätt lixom...
Gamla hederliga tjälskott skulle funka tex...
Nej tyvärr! Vi åkte och åkte och lyckades givetvis inte få fram ljudet precis som för dig men sedan hittade vi en väg där det var skrovlig semiplogat (det var vinter då) och där lyckades jag få fram ljudet till serviceteknikern.
Hoppas du hittar någon väg att demonstrera på. För ju fler som påpekar detta så borde det ju leda till en fix. Kanske man kan spela in ett ljudklipp där man hör detta och skicka till Tesla?
Jag erbjöd vem som helst där att följa med hem till Bollnäs där jag vet vart jag får fram ljudet (tex 100m från mitt hus varenda jä...la dag) men dom ville inte det :shock: inte heller kunde ngn svänga
förbi när dom ändå passerade (dom är ju ute på lite äventyr ibland) :(
Jag har redan spelat in ett ljudklipp, men problemet är inte att dom inte tror på det (säger dom iaf) utan att dom inte kan verifiera om felet är åtgärdat efter ett försök osv, så därför gör dom i princip inget alls :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av Pro-Z »

Man tycker att en bil för närmare miljonen inte ska klonka och att Tesla på eget initiativ hittar på en lösning för att lokalisera ljudet.
Vi hittar ju inte på oljud för skojs skull :(
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av Bjelke »

Pro-Z skrev:
Man tycker att en bil för närmare miljonen inte ska klonka och att Tesla på eget initiativ hittar på en lösning för att lokalisera ljudet.
Vi hittar ju inte på oljud för skojs skull :(
Ganska precis så jag uttryckte saken i Väsby, nu känns det mer som att dom försöker förhala allt dom kan, det finns ju fler exempel på detta...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av Pro-Z »

Mmm... hade jag vetat detta så hade jag med glädje köpt D bara för att slippa detta (om det nu är specifikt problem med bakhjulsdrivna).
Har du D eller icke förresten?
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av provoman »

Har haft min S inne ett flertal ggr pga av missljud (knirr-knarr) från:

Vänster luftutblås instrumentbräda
Instrumentbräda ovanför centerdisplay
Innertak vänster om förare
Innertak ovanför backspegel

Den senaste ovanför backspegel fick en kul kommentar från teknikern (SC Väsby) vilken gick ut på att denne misstänkte att missljudet kunde bero på monteringen av dashcam. Denna är fäst med tillhörande dubbelhäftande pad på framrutan ca 10cm ifrån innertaket. Vet inte om man ska bli förbannad eller bara skratta åt denna inkompetens.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av Bjelke »

Pro-Z skrev:
Mmm... hade jag vetat detta så hade jag med glädje köpt D bara för att slippa detta (om det nu är specifikt problem med bakhjulsdrivna).
Har du D eller icke förresten?
Icke D...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av HelectriC »

provoman skrev:
Har haft min S inne ett flertal ggr pga av missljud (knirr-knarr) från:

Vänster luftutblås instrumentbräda
Instrumentbräda ovanför centerdisplay
Innertak vänster om förare
Innertak ovanför backspegel

Den senaste ovanför backspegel fick en kul kommentar från teknikern (SC Väsby) vilken gick ut på att denne misstänkte att missljudet kunde bero på monteringen av dashcam. Denna är fäst med tillhörande dubbelhäftande pad på framrutan ca 10cm ifrån innertaket. Vet inte om man ska bli förbannad eller bara skratta åt denna inkompetens.
Den kommentaren fick jag också ang Dashcam. Bara för att totalt grusa den teorin så demonterade jag och visade till att missljudet inte försvann :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Knaster från instrumentbrädan

Inlägg av AnteF »

Frodo skrev:
När jag kör i 50 - 70 på ojämn väg knastrar det från instrumentbrädan någonstans ovanför stora skärmen..Bilen är endast 2 månader gammal. Någon som haft det samma på sin modell S?
Japp. Försvann efter en rejäl box på instrumentpanelen med knuten näve ovanifrån. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Skriv svar