Laddning i Norge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Laddning i Norge

Inlägg av halipte »

Hej igen, två funderingar;

- fungerar norsk 3-fas på samma sätt som svensk, och är det samma typ av uttag?

- någon som har koll på laddmöjligheter från Sandnessjön och söderut, efter väg Fv17? Har försökt kolla men verkar dåligt med laddning. Charge & Drive har en i Sandnessjön men sen verkar det glest.

Tacksam för tips!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Castro90
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 12 apr 2016 18:55

Re: Laddning i Norge

Inlägg av Castro90 »

God morgon!
Norge har två olika elsystem i landet. IT-system där den svenska umc:n (laddsladden som följde med teslan) inte fungerar. TN system som är samma som i Sverige.

Deras trefas har fyrpoliga blåa CEE don för 3x230.

Det är många här på forumet som har köpt norsk UMC så du kan säkert byta sladd med någon en helg.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning i Norge

Inlägg av Teslaspolen »

Dock i nyare områden så används den röda 400V trefas vi har i Sverige.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: Laddning i Norge

Inlägg av halipte »

Ok, tack för info! Gäller att planera lite bättre nästa gång inser jag. Vi skippar Fv17 den här gången.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Laddning i Norge

Inlägg av Herr X »

Teslaspolen skrev:
Dock i nyare områden så används den röda 400V trefas vi har i Sverige.
Det är ambitionen att nya områden ska få TN-nät, men det gäller enligt min erfarenhet oftast inte - även nya områden får IT-nät. Om elnätägaren bygger IT-nät eller TN-nät i ett nytt område beror på transformatorstationen där området byggs, och som regel byggs nya områden i närheten till områden där det redan finns en transformatorstation för IT-nät. Man kan inte byta transformatorstation eftersom man då måste bygga om elnäten hemma hos alla som bor i området.

Jag har bott i 11 år i Norge och har fortfarande aldrig varit hemma hos någon med TN-nät (den svenska elnät-typen). Har en god vän som bor i ett helt nybyggt hus, i ett helt nytt bostadsområde (från förrförra året), och han har också IT-nät.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Laddning i Norge

Inlägg av bullen »

Men Gardermoen och de garage och hotell jag provat har funkat. Dock inget man vågar lita på om man inte testat just det uttaget förut.
Skriv svar