"As designed"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: "As designed"

Inlägg av Tjell »

Min är uttagen mars 2016 och är oliksidig också. En kompis som var kvalitetsansvarig på nåt ställe på Volvo påpekade detta för mig. Själv bryr jag mig noll om det!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Greven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 jul 2016 00:43
Ort: Olofström

Re: "As designed"

Inlägg av Greven »

Nä jag bryr mig inte heller, men har läst på forumet och får ibland känslan av att Teslas huvudsakliga svar på konstigheter är "As designed" eller inom spec (har ngn fått se den specen?)

Så tänkte kolla om Tesla körde "standardsvar" eller om det stämde.

Fick reda på att den monteringen berodde på airbagen.

Känns som man borde anpassa airbagen efter instrumentbrädan, inte tvärt om
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "As designed"

Inlägg av LarsL »

Greven skrev:
Känns som man borde anpassa airbagen efter instrumentbrädan, inte tvärt om
Beror ju på storleken av en serie. Gör du bara ett par tiotusen bilar så kanske du måste anpassa dig efter vad airbagtillverkaren har att erbjuda helt enkelt.


Volvo rör sig i en miljö där det saknas skillnad mellan de olika bilarna. I den miljön är det viktigt att inredningen inte knarrar eller att springorna mellan karrosssdelar är lika. Tesla rör sig inen helt annan miljö där det går att göra världens bästa bil trots dessa brister.
Användarvisningsbild
Greven
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 24 jul 2016 00:43
Ort: Olofström

Re: "As designed"

Inlägg av Greven »

Nja, tordes inte vara några som helst problem att anpassa instrumentbrädan eller infästningar till existerande airbags, om det nu är problemet
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: "As designed"

Inlägg av Feddan »

Foluke skrev:
Räven stod och tittade längtansfull upp mot de vackra, röda rönnbären. Han kunde inte nå dem. "Dom ä sura!" sa han och lommade iväg.
:)
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: "As designed"

Inlägg av Bjorn »

LarsL skrev:
Tesla rör sig inen helt annan miljö där det går att göra världens bästa bil trots dessa brister.
Bra sammanfattad analys.

Jag tror det kommer att förbli så minst 3 år till. Jag tror att de gamla ICE-tillverkarna ligger minst så mycket efter med:
Batteriteknik och produktionskapacitet.
Planering och utveckling. De härmar i bästa fall Tesla nu.
Vilja.
Laddnätverk.

Tesla sitter ju inte direkt nöjda heller. De verkar ju i dagsläget ha mer långtgående planer än man hör från de gamla Ice tillsammans.

Kinesiska tillverkare har ju historiskt inta haft den där superkvaliteten. Det kan nog komma så småningom, men inte på 3år. Om 15 år är det kanske inte ett val. Alla bruksbilar görs i Kina.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: "As designed"

Inlägg av LarsL »

Kineserna tror jag kommer stort. De har redan bilar med 60kWh till konkurrenskraftiga priser. Det som saknas nu är krocksäkerhet, ingen i väst köper en bil som är farlig helt enkelt. Men när de löst det så kommer de på bredfront med diverse glipor och springor ;)
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: "As designed"

Inlägg av JFAH »

Jag erkänner. Jag ser inget problem i ovanstående bilder. Men jag kanske är blind eller inte tillräckligt perfektionistisk...
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: "As designed"

Inlägg av Schelin »

Om det ska vara liksidigt ska det vara ratt på passagerar sidan också Ps mina sidor är olika, inget jag tänkte på innan jag läste denna tråd men inget som gör något heller

Skickat från min F8131 via Tapatalk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "As designed"

Inlägg av mati »

Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: "As designed"

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
Ser du ingen skillnad? Så där ser min bil ut också. Exakt! Störde mig lite på det på vägen hem. Men nu känns det faktiskt mycket bättre när i stort sett alla verkar ha samma "fel".
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: "As designed"

Inlägg av ellerstrom »

Jag är ganska säker på att det är en designmiss (eller ett designval) av Tesla då alla bilar jag vet ser ut så (min inkluderad). Tror att dörrarna är likadana, fast spegelvända, och att det är instrumentbrädan som inte har samma mått på höger och vänster.

Dessutom lurar vinkeln från förarsätet en lite, det blir mindre skillnad om man sitter i mitten bak och tittar (iaf på min).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: "As designed"

Inlägg av jpetters »

Samma på alla tre Model S jag haft/har. Bästa bilen jag haft trots det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: "As designed"

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
mati skrev:
Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
Ser du ingen skillnad? Så där ser min bil ut också. Exakt! Störde mig lite på det på vägen hem. Men nu känns det faktiskt mycket bättre när i stort sett alla verkar ha samma "fel".
Jag bryr mig inte om det är lite osymmetriskt. Ratten sitter ju inte heller i mitten, det är alltså inte symmetriskt i alla fall, hur man än vänder på det. ;)
Det som stör mig betydligt mer är allt gnissel och skrammel som kommer från instrumentbrädan och förardörren. DET är irriterande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: "As designed"

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Bortsett från olika kameravinklar är sidorna ganska lika i min bil. Inget jag skulle märka i alla fall.
IMG_20170604_095316.jpg
IMG_20170604_095321.jpg
Ser du ingen skillnad? Så där ser min bil ut också. Exakt! Störde mig lite på det på vägen hem. Men nu känns det faktiskt mycket bättre när i stort sett alla verkar ha samma "fel".
Jag bryr mig inte om det är lite osymmetriskt. Ratten sitter ju inte heller i mitten, det är alltså inte symmetriskt i alla fall, hur man än vänder på det. ;)
Det som stör mig betydligt mer är allt gnissel och skrammel som kommer från instrumentbrädan och förardörren. DET är irriterande.
Samma här....
Jag hade inte ens sett det förrens det skrevs om det här :?
Dom andra sakerna är som sagt bra mkt "värre".
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar