reparera laddkabel

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 apr 2016 14:37
Ort: Karlstad

reparera laddkabel

Inlägg av Dr_F »

Är det någon som har öppnat "klumpen" på laddkabeln? Det är glapp i ledaren för detektering av adapter i kabeln som går in i "klumpen". Gummihöljet är lätt att ta av men sedan är det antagligen limmat ihop.
Det känns onödigt att köpa en ny när det är ett fel som jag skulle kunna laga själv.
/Mats
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: reparera laddkabel

Inlägg av HBrosenius »

Kontakta ett Service Center så skickar de en ny kabel.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Bjelke »

Japp, snabbt och smidigt...eller inte, jag har nu väntat två veckor drygt på en ny kabel (plasten runt ett av stiften
har vittrat sönder dvs typ akut) och den har inte kommit än, heja gänget i Väsby lixom (igen)... :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Java »

Bjelke skrev:
Japp, snabbt och smidigt...eller inte, jag har nu väntat två veckor drygt på en ny kabel (plasten runt ett av stiften
har vittrat sönder dvs typ akut) och den har inte kommit än, heja gänget i Väsby lixom (igen)... :twisted:
Om isoleringen runt stiften har vittrat sönder redan så tyder det på dålig kontakt i handsken eller bilen varpå det blir för hög värmeutveckling som får plasten att åldras och sönderfalla. Tror (med betoningen på tror) att det blir ett vanligt fel på både bil, hemmaladdare och bortaladdare i framtiden.
Att trycka 100kW genom kabeln till batteriet med endast fjäderbelastade kontaktstift är lite mycket begärt i längden. För där sitter väl inte någon klämmande låsmekanism i bilen som klämmer fast de stift som krämen kommer i?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Bjelke »

Japp, det är standard-stift och inte klämmande osv, lite skumt är det dock eftersom jag ytterst sällan kört på SuC och övrig laddning går oftast på mindre än 16A (kört 10-12A mest), och ytorna ser helt OK ut,
ser inte ut att ha gått hett till direkt.
Jag tror att det i värsta fall kan vara sjukt dålig plast helt enkelt (men värme är ff problemet i grunden antagligen).
Klart oroväckande om det blir så här efter bara ett par år (och garantin på kabeln går ut när garantin på bilen går ut utifall ngn undrar även om Tesla säger att man är snälla och hanterar det som garanti iaf, fast
jag har ännu inte sett röken av ngn kabel).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Lessmog »

Bjelke skrev:
Japp, det är standard-stift och inte klämmande osv, lite skumt är det dock eftersom jag ytterst sällan kört på SuC och övrig laddning går oftast på mindre än 16A (kört 10-12A mest), och ytorna ser helt OK ut,
ser inte ut att ha gått hett till direkt.
Jag tror att det i värsta fall kan vara sjukt dålig plast helt enkelt (men värme är ff problemet i grunden antagligen).
Klart oroväckande om det blir så här efter bara ett par år (och garantin på kabeln går ut när garantin på bilen går ut utifall ngn undrar även om Tesla säger att man är snälla och hanterar det som garanti iaf, fast
jag har ännu inte sett röken av ngn kabel
).
Kan vi alltså utesluta värmeproblem? ;)
Fick min UMC utbytt via vändande post i stort sett. Antagligen fuktproblem i "klumpen" trots torr användning. :?
Funkade fint på SC Gbg efter postens torkning ... :?
Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 apr 2016 14:37
Ort: Karlstad

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Dr_F »

Dr_F skrev:
Är det någon som har öppnat "klumpen" på laddkabeln? Det är glapp i ledaren för detektering av adapter i kabeln som går in i "klumpen". Gummihöljet är lätt att ta av men sedan är det antagligen limmat ihop.
Det känns onödigt att köpa en ny när det är ett fel som jag skulle kunna laga själv.
/Mats
Garantin har gått ut så jag har inte kontaktat TeslaService. Jag har nu tillfälligt löst problemet genom att tejpa inkommandekabeln i ett läge där det fungerar. Det får gå så länge som det går.
/Mats
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Bjelke »

Dr_F skrev:
Dr_F skrev:
Är det någon som har öppnat "klumpen" på laddkabeln? Det är glapp i ledaren för detektering av adapter i kabeln som går in i "klumpen". Gummihöljet är lätt att ta av men sedan är det antagligen limmat ihop.
Det känns onödigt att köpa en ny när det är ett fel som jag skulle kunna laga själv.
/Mats
Garantin har gått ut så jag har inte kontaktat TeslaService. Jag har nu tillfälligt löst problemet genom att tejpa inkommandekabeln i ett läge där det fungerar. Det får gå så länge som det går.
/Mats
Tips, kolla med Tesla iaf för dom är inte så noga med garantitiden på dessa, jag fick en ny utan knussel fast garantin
gick ut i höstas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dr_F
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 apr 2016 14:37
Ort: Karlstad

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Dr_F »

Eftersom jag redan försökt få isär "klumpen" är det nog inte lönt att försöka FÅ en ny. 8-) Den fungerar fortfarande med kabeln fasttejpad i ett visst läge som tur är.
Frågan kvarstår: är det någon som har fått isär "klumpen"?
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: reparera laddkabel

Inlägg av Lembritt »

Dr_F skrev:
Eftersom jag redan försökt få isär "klumpen" är det nog inte lönt att försöka FÅ en ny. 8-) Den fungerar fortfarande med kabeln fasttejpad i ett visst läge som tur är.
Frågan kvarstår: är det någon som har fått isär "klumpen"?
Har inte gett mig på klumpen än.
Jag fick en ny UMC av Tesla utan knussel, den trasiga ville dom inte ha tillbaka. Då min var en gammal modell.

Se min tråd för inspiration:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 43&t=10774
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Skriv svar