Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
Är AP1 ett stort minus mot en AP2-bil förresten? Det ser ju ut att gå bra trögt med AP2 och för mig personligen räcker det med adaptiv farthållare, helljusassistent och regnsensor.

Får betala 968 tusen för den S 75D-demobilen (rullat 300 mil) som har AP2, skinnsäten, panoramatak (takräcken möjligt) och köldpaket. Känns som om 970 tusen för Tars bil (rullat 1000 mil) kanske är mer prisvärt? Ska räkna lite på vad det innebär.
Förmånsvärde och ränta samt restvärde säger att ny blir billigare
Känns som om de där 8416:-/mån i förmånsvärde Tars har uppgett är i lägsta laget? Min 75D fick jag förmånsvärde 7558:-/mån på och den har inte alls lika mycket utrustning. Dessutom så redirectar Tesla mig till den amerikanska studion numera. Vet ej varför. För att jag är inloggad på My Tesla och att mitt konto har hamnat fel?

Fast borde inte en 90D vara mer värd om 3 år än en 75D? Eller gör AP2 mer för restvärdet än större batteri och starkare motor? Lite högre ränta åker man dock på. Men å andra sidan så ingår vinterhjul på Tars kärra...


Edit. Får be Tars om ursäkt. :) Förmånsvärdet stämmer. Det är jag som räknat fel på 75:an. Får det till 7050:-/mån på den nu. Tycker dock skillnaden är anmärkningsvärt liten. Skiljer bara 800:-/mån mellan 75D och 90D allt annat lika.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Menade restvärde i procent, men har du råd så är Tars bil riktigt fin :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Menade restvärde i procent, men har du råd så är Tars bil riktigt fin :)
De kostar ju lika mycket i princip. Så procentuellt borde väl den hålla sig bättre fr o m nu?

Fast den är avskriven av andra orsaker som det känns. Råkade hitta en "het" tråd om den.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Någon återkoppling från DS än?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Någon återkoppling från DS än?
Nej, tyvärr. Mailade både min leveranskontakt och DeliverySE@tesla.com i morse men inget svar. Skickade sms till säljaren nu i hopp om att få nån slags feedback.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Remuz »

Verdi, jag får min på onsdag ev. Köpte du också en Malmöbil?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
chpaulin skrev:
Någon återkoppling från DS än?
Nej, tyvärr. Mailade både min leveranskontakt och DeliverySE@tesla.com i morse men inget svar. Skickade sms till säljaren nu i hopp om att få nån slags feedback.
Vi får hoppas att din bil samåkte med Remuz nya :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

Jag skulle absolut välja en AP1-bil. Den är bättre i alla punkter och har dessutom regnsensor och automatiskt helljus. Ingen vet när AP2 blir likvärdig, än mindre kan vi säga om och när Ap2 blir bättre än AP1. Om du inte vill ha det senaste, trots att det är sämre, så är AP1 ett bra val skulle jag säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Verdi, jag får min på onsdag ev. Köpte du också en Malmöbil?
Ja, den ska ha rullat i Malmö. Får hoppas det. Inte ett ljud från säljaren heller. Men han kanske har gått på semester...

Just bristen på respons håller på att göra mig galen. Tur att jag inte har så mycket att göra på jobbet nu innan semestern. :D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Jag skulle absolut välja en AP1-bil. Den är bättre i alla punkter och har dessutom regnsensor och automatiskt helljus. Ingen vet när AP2 blir likvärdig, än mindre kan vi säga om och när Ap2 blir bättre än AP1. Om du inte vill ha det senaste, trots att det är sämre, så är AP1 ett bra val skulle jag säga.
Andrahandsvärdet på en AP1-bil kommer att vara betydligt lägre. Det märks redan idag, framförallt utomlands.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Mailade min säljare och fick autosvar. Han är på semester... Tillbaka på onsdag. Då står hoppet till den fullkomligt odugliga leveransorganisationen. Helvete.

Får väl ringa och höra om jag får köpa tillbaka min Volvo... *Suck*
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:
Om det skiter sig så har du min 90d som du kan ta över.
Om intresset finns dvs.
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Den ser jättefin ut och jag har kollat på den flera ggr. Kan absolut vara ett alternativ om jag inte får besked senast imorgon. Kan man ha takräcke på den där? Är det skinnstolar? Restvärdet, är det garanterat?
Svar på dina frågor.
Ja, ja svarta,nej.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Verdi skrev:
Är AP1 ett stort minus mot en AP2-bil förresten? Det ser ju ut att gå bra trögt med AP2 och för mig personligen räcker det med adaptiv farthållare, helljusassistent och regnsensor.

Får betala 968 tusen för den S 75D-demobilen (rullat 300 mil) som har AP2, skinnsäten, panoramatak (takräcken möjligt) och köldpaket. Känns som om 970 tusen för Tars bil (rullat 1000 mil) kanske är mer prisvärt? Ska räkna lite på vad det innebär.
Förmånsvärde och ränta samt restvärde säger att ny blir billigare
Känns som om de där 8416:-/mån i förmånsvärde Tars har uppgett är i lägsta laget? Min 75D fick jag förmånsvärde 7558:-/mån på och den har inte alls lika mycket utrustning. Dessutom så redirectar Tesla mig till den amerikanska studion numera. Vet ej varför. För att jag är inloggad på My Tesla och att mitt konto har hamnat fel?

Fast borde inte en 90D vara mer värd om 3 år än en 75D? Eller gör AP2 mer för restvärdet än större batteri och starkare motor? Lite högre ränta åker man dock på. Men å andra sidan så ingår vinterhjul på Tars kärra...


Edit. Får be Tars om ursäkt. :) Förmånsvärdet stämmer. Det är jag som räknat fel på 75:an. Får det till 7050:-/mån på den nu. Tycker dock skillnaden är anmärkningsvärt liten. Skiljer bara 800:-/mån mellan 75D och 90D allt annat lika.
Nä nu jä... Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

oscfor skrev:
mati skrev:
Jag skulle absolut välja en AP1-bil. Den är bättre i alla punkter och har dessutom regnsensor och automatiskt helljus. Ingen vet när AP2 blir likvärdig, än mindre kan vi säga om och när Ap2 blir bättre än AP1. Om du inte vill ha det senaste, trots att det är sämre, så är AP1 ett bra val skulle jag säga.
Andrahandsvärdet på en AP1-bil kommer att vara betydligt lägre. Det märks redan idag, framförallt utomlands.
AP1-bilar är ju lite äldre också. Samtidigt kommer andrahandsvärdet på AP2-bilar sjunka rejält när AP3 introduceras. Risken för det är ganska stor tror jag. Om säg två år spelar det mao inte längre någon större roll om bilen har AP1 eller AP2.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:
Verdi skrev:
Tars skrev:
Om det skiter sig så har du min 90d som du kan ta över.
Om intresset finns dvs.
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Den ser jättefin ut och jag har kollat på den flera ggr. Kan absolut vara ett alternativ om jag inte får besked senast imorgon. Kan man ha takräcke på den där? Är det skinnstolar? Restvärdet, är det garanterat?
Svar på dina frågor.
Ja, ja svarta,nej.
Bild
Har du kört nåt med den efter reparationerna? Vad byttes?

Nu har min S 75D landat i Stockholm och ska genomgå en inspektion innan jag får hämta ut den. Antar att det ska gå vägen så länge de inte hittar fel på bilen?
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
oscfor skrev:
mati skrev:
Jag skulle absolut välja en AP1-bil. Den är bättre i alla punkter och har dessutom regnsensor och automatiskt helljus. Ingen vet när AP2 blir likvärdig, än mindre kan vi säga om och när Ap2 blir bättre än AP1. Om du inte vill ha det senaste, trots att det är sämre, så är AP1 ett bra val skulle jag säga.
Andrahandsvärdet på en AP1-bil kommer att vara betydligt lägre. Det märks redan idag, framförallt utomlands.
AP1-bilar är ju lite äldre också. Samtidigt kommer andrahandsvärdet på AP2-bilar sjunka rejält när AP3 introduceras. Risken för det är ganska stor tror jag. Om säg två år spelar det mao inte längre någon större roll om bilen har AP1 eller AP2.

AP3? När ska det komma? F-n, det går kanske för fort med elbilarna trots allt. Risken är att det blir väldigt dyrt om jag kommer i ett läge där jag inte har råd att behålla den om säg ett år från och med nu. Börjar få lite kalla fötter faktiskt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
AP3? När ska det komma? F-n, det går kanske för fort med elbilarna trots allt. Risken är att det blir väldigt dyrt om jag kommer i ett läge där jag inte har råd att behålla den om säg ett år från och med nu. Börjar få lite kalla fötter faktiskt.
Lugn. Det är bara en gissning. Den dagen Elon inser att Nividias hårdvara inte duger eller att de inte får till mjukvaran eller nåt annat. Ingenting är långlivad i en Tesla. Idag är din Tesla ny, imorgon är den redan föråldrad. Så är det bara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Som svar på AP3. Rätta mig om jag har fel. Men "total självkörningsblablabla" är väl ett tillval på 65.000 kr som nästan inga bilar har? Jag har hört att i det priset har Tesla tagit höjd för att de eventuellt måste byta ut datorn mot starkare grejer.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:
Verdi skrev:
Tars skrev:
Om det skiter sig så har du min 90d som du kan ta över.
Om intresset finns dvs.
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Den ser jättefin ut och jag har kollat på den flera ggr. Kan absolut vara ett alternativ om jag inte får besked senast imorgon. Kan man ha takräcke på den där? Är det skinnstolar? Restvärdet, är det garanterat?
Svar på dina frågor.
Ja, ja svarta,nej.
Bild
Har du kört nåt med den efter reparationerna? Vad byttes?

Nu har min S 75D landat i Stockholm och ska genomgå en inspektion innan jag får hämta ut den. Antar att det ska gå vägen så länge de inte hittar fel på bilen?
Har inte kört något.
Ny lack
Ny framruta
Nya kåpor till backspeglarna
Nya kåpor till takräckena
Nya lysen fram+bak.

Om intresset finns kvar så är den tillgänglig i Märsta på fredag EM. Även då för direkt leverans så länge överlåtelsen är godkänd från DNB.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Tars skrev:

Har inte kört något.
Ny lack
Ny framruta
Nya kåpor till backspeglarna
Nya kåpor till takräckena
Nya lysen fram+bak.

Om intresset finns kvar så är den tillgänglig i Märsta på fredag EM. Även då för direkt leverans så länge överlåtelsen är godkänd från DNB.
Tack för klargörandet. Jäkligt trist historia det där. Skummade tråden om branden tidigare idag.

Jag ska få besked om "min" 75:a imorgon. Om inte nåt väldigt konstigt händer ska jag hinna få den. Men är det nåt knas med den så slår jag dig en signal. Ok?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Remuz »

Fick mail om inspektion igår, leverans onsdag vid 15. Så det är snabba ryck. Kul att lämna bidrag till både Q1 och Q2 för min del :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

rightnow skrev:
Som svar på AP3. Rätta mig om jag har fel. Men "total självkörningsblablabla" är väl ett tillval på 65.000 kr som nästan inga bilar har? Jag har hört att i det priset har Tesla tagit höjd för att de eventuellt måste byta ut datorn mot starkare grejer.
Total självkörning kostar 47.000kr när man lägger till det i efterhand, vid nybeställning kostar det 35.200kr. Man får dock ingenting för pengarna idag. Autopilot utan självkörning kostar 70.000kr efter leverans, annars 59.000kr vid beställning.
Angående datorn som kan bytas: http://teslaclubsweden.se/hjarnbrist/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
Tars skrev:

Har inte kört något.
Ny lack
Ny framruta
Nya kåpor till backspeglarna
Nya kåpor till takräckena
Nya lysen fram+bak.

Om intresset finns kvar så är den tillgänglig i Märsta på fredag EM. Även då för direkt leverans så länge överlåtelsen är godkänd från DNB.
Tack för klargörandet. Jäkligt trist historia det där. Skummade tråden om branden tidigare idag.

Jag ska få besked om "min" 75:a imorgon. Om inte nåt väldigt konstigt händer ska jag hinna få den. Men är det nåt knas med den så slår jag dig en signal. Ok?
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

Verdis helt klockrena och smidiga Teslaköp rullar på välsmort och fint...
Å andra sidan så borde du rent statistiskt klara dig från andra missöden framöver :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Verdis helt klockrena och smidiga Teslaköp rullar på välsmort och fint...
Å andra sidan så borde du rent statistiskt klara dig från andra missöden framöver :)

Egentligen har det väl rullat på. Bara jag som är en otålig och ängslig jävel. ;)

Leverans blir imorgon 15:30 i Upplands Väsby! Mina önskemål om lasthållare och chademoadapter har också hörsammats så semestern kan starta som planerat med takbox och möjlighet att ladda chademo om det kniper.

Förhoppningsvis slipper vi använda takboxen dock. Vore skönt. Men jag skulle inte bli poppis om det inte gick och det behövdes. Svårt att veta hur passa rymlig Teslan är i jämförelse med XC70:n. Vi ska ju vara borta i tre veckor och ha med oss handdukar, lakan och sånt också.


Nu återstår bara försäkring. Har ~9 tusen per år via Länsförsäkringar som det lutar åt. Tror ni det är lönt att jaga runt efter nåt billigare?
Skriv svar