Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Ser inte ut som att jag får min Tesla förrän efter midsommar. Är besviken. Räknade med 14 dagars leveranstid och det blir torsdag 22 juni. Nu måste jag börja med att hyra en fossilbil...

Skulle de missa "slutet av juni" som de angav och jag får bilen i juli så blir jag riktigt besviken. Vi åker bort 1 juli och blir borta i 3 veckor. Det får helt enkelt inte hända för familjefridens skull. Min fru är måttligt nöjd med mina bilbyten och ser inte riktigt storheten i Teslan. Jag föreslog ett hotell som hade destinationsladdare men då sa hon syrligt "vore ju trist om sånt skulle behöva bestämma vart vi ska semestra." Ja, ni fattar stämningen... :-)

Först skulle den från Malmö till nån logistikhub (i Göteborg?) och till sist till Stockholm. Tycker det känns orimligt. Kör upp bilen bara.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Cay »

Du kan väl hämta den i Gbg? Så får vi lantisar ständigt göra - hämta i storstaden - och så har vi insett att det inte hjälper att gnälla.

"Om inte berget kommer till Mohammed, så...".
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Cay skrev:
Du kan väl hämta den i Gbg? Så får vi lantisar ständigt göra - hämta i storstaden - och så har vi insett att det inte hjälper att gnälla.

"Om inte berget kommer till Mohammed, så...".
Ja. Göteborg är väl lite bättre än Malmö. Får se vad de svarar. Den ska ju rekondas och göras klar för leverans också.

Hyrbil i fyra dygn (Mercedes E-klass) går på 2300 spänn hos Mabi. Är väl inte hela världen men man är ju ivrig på att få den och börja använda.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Jag hade också bara hämtad i Göteborg, märkligt att demo bilarna tar så lång tid att flytta o tvätta grabben fick också vänta mer än en månad på sin
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Jag hade också bara hämtad i Göteborg, märkligt att demo bilarna tar så lång tid att flytta o tvätta grabben fick också vänta mer än en månad på sin

Sitter och väntar febrilt här. :D Leveranskillen har inte gett mig nåt telefonnummer. Bara mail. Och på mail svarar han inte direkt om man säger så...

Undviker helst att åka till Göteborg om det går. Det krävs ju en ledig dag för det. Då är det billigare med hyrbil över midsommar.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Cay »

Ta det direkt med din säljare! Leveransfolket på Tesla verkar leva i en parallellvärld där dygnet bara har tolv timmar... Min säljare fixade leverans på tre arbetsdagar!

Hyra bil (ICE?) över midsommarhelgen låter kul - not! Kan du inte ta em-planet till Gbg för sista leveranstiden (troligen vid kl 18) och sedan glida hemåt i sommarnatten?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Premiärtur genom svenska sommarnatten vad romantiskt det låter :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
Ser inte ut som att jag får min Tesla förrän efter midsommar. Är besviken. Räknade med 14 dagars leveranstid och det blir torsdag 22 juni. Nu måste jag börja med att hyra en fossilbil...

Skulle de missa "slutet av juni" som de angav och jag får bilen i juli så blir jag riktigt besviken. Vi åker bort 1 juli och blir borta i 3 veckor. Det får helt enkelt inte hända för familjefridens skull. Min fru är måttligt nöjd med mina bilbyten och ser inte riktigt storheten i Teslan. Jag föreslog ett hotell som hade destinationsladdare men då sa hon syrligt "vore ju trist om sånt skulle behöva bestämma vart vi ska semestra." Ja, ni fattar stämningen... :-)

Först skulle den från Malmö till nån logistikhub (i Göteborg?) och till sist till Stockholm. Tycker det känns orimligt. Kör upp bilen bara.
Usch inte kul, varken förseningen eller stämningen hemma. Har liknande oförståelse hemma men det blir ett övergående problem när man inser hur lite man måste lägga om planerna för att få till laddning på resan.

Hoppas du får den innan semestern.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Cay skrev:
Ta det direkt med din säljare! Leveransfolket på Tesla verkar leva i en parallellvärld där dygnet bara har tolv timmar... Min säljare fixade leverans på tre arbetsdagar!

Hyra bil (ICE?) över midsommarhelgen låter kul - not! Kan du inte ta em-planet till Gbg för sista leveranstiden (troligen vid kl 18) och sedan glida hemåt i sommarnatten?
Haha. Fick faktiskt vända mig till säljaren för att ens få nåt som helst svar från leveransavdelningen. Var även fel på My Tesla-sidan som inte visade den info som den borde göra enligt första mailet från leveransavd.

Börjar jaga upp mig lite. Det här beskedet fick jag "Uppskattad leverans är kring slutet av Juni."

Alltså vad f-n betyder det? Att jag kanske får den en bit in i juli? Det är helt oacceptabelt då vi åker på 3 veckors bilsemester den 1 juli. Jag kan inte riskera att stå utan bil då. Vet ärligt talat inte vad jag gör faktiskt. Hoppas verkligen inte det kommer till det.

Några klargöranden får jag inte från leveranskillen. Mailade för 5 timmar sen. Inget svar än. Så nu ringde jag säljaren. Inget svar. Skickade ett mail istället. Får se om jag får svar idag. Måste ju veta om jag ska boka en bil till midsommar eller inte. Pratade med Sixt där jag har rabatt pga min i3 och han sa att jag måste skynda mig för bilarna försvinner snabbt nu. Många som ska ha bil över midsommar...
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av jpetters »

Eftersom det är slut av kvartal är de säkert väldigt sugna på leverans senast 30 juni.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Usch inte kul, varken förseningen eller stämningen hemma. Har liknande oförståelse hemma men det blir ett övergående problem när man inser hur lite man måste lägga om planerna för att få till laddning på resan.

Hoppas du får den innan semestern.
Vet inte om det blir försening eller inte. Tycker allt är så luddigt och svårt att få klara besked. Dålig service helt enkelt.

Får jag inte bilen innan semestern hoppar jag av om de inte erbjuder en annan lösning som t ex att de står för hyrbilskostnad eller att vi får låna en demobil. Men det känns ytterst osannolikt att jag inte lyckats jaga hit bilen innan dess. ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
chpaulin skrev:
Usch inte kul, varken förseningen eller stämningen hemma. Har liknande oförståelse hemma men det blir ett övergående problem när man inser hur lite man måste lägga om planerna för att få till laddning på resan.

Hoppas du får den innan semestern.
Vet inte om det blir försening eller inte. Tycker allt är så luddigt och svårt att få klara besked. Dålig service helt enkelt.

Får jag inte bilen innan semestern hoppar jag av om de inte erbjuder en annan lösning som t ex att de står för hyrbilskostnad eller att vi får låna en demobil. Men det känns ytterst osannolikt att jag inte lyckats jaga hit bilen innan dess. ;)
När jag inte får tag i nån så ringer jag rätt arbetsplats och får en kollega eller receptionist att sätta en post-it på personens data skärm om att dom ska ringa, funkar varje gång :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
När jag inte får tag i nån så ringer jag rätt arbetsplats och får en kollega eller receptionist att sätta en post-it på personens data skärm om att dom ska ringa, funkar varje gång :D
Har jag inte fått klara besked innan lunch imorgon så är alla medel tillåtna. :twisted:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
När jag inte får tag i nån så ringer jag rätt arbetsplats och får en kollega eller receptionist att sätta en post-it på personens data skärm om att dom ska ringa, funkar varje gång :D
Har jag inte fått klara besked innan lunch imorgon så är alla medel tillåtna. :twisted:
Ja :twisted:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

Jag hejar på utav bara fan här iaf!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Cay »

Mitt bästa tips: sms:a säljaren. De har en massa missade samtal och olästa mail som skramlar under dagen. På kvällen finns tid att besvara sms!
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Cay skrev:
Mitt bästa tips: sms:a säljaren. De har en massa missade samtal och olästa mail som skramlar under dagen. På kvällen finns tid att besvara sms!
Fick svar av säljaren nu ikväll. Han ska kika på det här imorgon bitti. Tror han läser det här forumet också. :-)

Känns lite bättre. Hoppas det går att ordna. Tycker inte det borde vara omöjligt. Är ju en löjligt dyr bil man köpt. Då förväntar jag mig bra service också.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av helix »

Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Stort grattis till bilen!! Bara att hålla ut sista biten, du kommer bli tokigt nöjd när du väl sitter bakom ratten :)

Din bil har definitivt fått registreringsnummer om den rullat mil i Sverige. Antar att du har fått VIN-numret och att detta finns på din beställningsbekräftelse. Knacka in ditt kompletta VIN-nummer på https://biluppgifter.se så får du fram registreringsnummer och all annan mer eller mindre viktig info.
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Jaha förlåt! Visste inte att den hade rullat i Sverige!
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Guldis-54 »

Din bil har definitivt fått registreringsnummer om den rullat mil i Sverige. Antar att du har fått VIN-numret och att detta finns på din beställningsbekräftelse. Knacka in ditt kompletta VIN-nummer på https://biluppgifter.se så får du fram registreringsnummer och all annan mer eller mindre viktig info.
helix skrev:
Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Kan inte lita på biluppgifter.se. De påstår att min bil är avställd sedan jag hämtade ut den! Så är inte fallet enligt mig OCH Transportstyrelsen!
Kollade senast igår.
Så jag är rädd att andra uppgifter också kan vara felaktiga där :evil:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Guldis-54 skrev:
Din bil har definitivt fått registreringsnummer om den rullat mil i Sverige. Antar att du har fått VIN-numret och att detta finns på din beställningsbekräftelse. Knacka in ditt kompletta VIN-nummer på https://biluppgifter.se så får du fram registreringsnummer och all annan mer eller mindre viktig info.
helix skrev:
Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Kan inte lita på biluppgifter.se. De påstår att min bil är avställd sedan jag hämtade ut den! Så är inte fallet enligt mig OCH Transportstyrelsen!
Kollade senast igår.
Så jag är rädd att andra uppgifter också kan vara felaktiga där :evil:

Biluppgifter har inte tillgång till Transportstyrelsens databas utan de synkar antagligen data en gång i månaden eller nåt. Dvs det är allt som oftast inaktuella uppgifter där.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Tror Tesla har en del att slipa på. :)

Fick mail nu från leveransen:

STATUS FÖR DIN BIL: På väg

Klicka på ”Skicka in” så slutförs ditt pappersarbete och din profil blir fullständig. När du har skickat in uppgifterna genereras dina leveransdokument så att de är färdiga på leveransdagen.
SKICKA IN
Om du skickar in din profil minskas den tid som krävs för att ta fram dokumenten på leveransdagen och gör att det går snabbare när du ska hämta bilen.


Jag klickar då på "SKICKA IN" och kommer till min My Tesla-sida. Där ingenting har ändrats. Det står fortfarande att Tesla ska kontakta mig om min leasingansökan och min profil är inte 100% klar. Enligt min säljare så är allt dock fixat och det där är ingenting jag behöver bry mig om. Frågan är bara: Vet leveranssidan om att jag inte behöver bry mig om det där eller väntar de på nåt? :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

[quote="Verdi"]Tror Tesla har en del att slipa på. :)

Fick mail nu från leveransen:

STATUS FÖR DIN BIL: På väg

Klicka på ”Skicka in” så slutförs ditt pappersarbete och din profil blir fullständig. När du har skickat in uppgifterna genereras dina leveransdokument så att de är färdiga på leveransdagen.
SKICKA IN
Om du skickar in din profil minskas den tid som krävs för att ta fram dokumenten på leveransdagen och gör att det går snabbare när du ska hämta bilen.


Jag klickar då på "SKICKA IN" och kommer till min My Tesla-sida. Där ingenting har ändrats. Det står fortfarande att Tesla ska kontakta mig om min leasingansökan och min profil är inte 100% klar. Enligt min säljare så är allt dock fixat och det där är ingenting jag behöver bry mig om. Frågan är bara: Vet leveranssidan om att jag inte behöver bry mig om det där eller väntar de på nåt? :)[/

Min sida tyckte alltid att nåt saknades vilket bara var fel
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar