Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Jaha förlåt! Visste inte att den hade rullat i Sverige!
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Guldis-54 »

Din bil har definitivt fått registreringsnummer om den rullat mil i Sverige. Antar att du har fått VIN-numret och att detta finns på din beställningsbekräftelse. Knacka in ditt kompletta VIN-nummer på https://biluppgifter.se så får du fram registreringsnummer och all annan mer eller mindre viktig info.
helix skrev:
Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Kan inte lita på biluppgifter.se. De påstår att min bil är avställd sedan jag hämtade ut den! Så är inte fallet enligt mig OCH Transportstyrelsen!
Kollade senast igår.
Så jag är rädd att andra uppgifter också kan vara felaktiga där :evil:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Guldis-54 skrev:
Din bil har definitivt fått registreringsnummer om den rullat mil i Sverige. Antar att du har fått VIN-numret och att detta finns på din beställningsbekräftelse. Knacka in ditt kompletta VIN-nummer på https://biluppgifter.se så får du fram registreringsnummer och all annan mer eller mindre viktig info.
helix skrev:
Verdi skrev:
rightnow skrev:
Glöm inte att bilen ska registreras hos TS också. De har löjligt lång kö just nu. Jag vet för jag jobbar i en liknande bransch.
Borde den inte vara registrerad? Det är ju en demobil som rullat 278 mil och har väl regnummer och sånt?
Kan inte lita på biluppgifter.se. De påstår att min bil är avställd sedan jag hämtade ut den! Så är inte fallet enligt mig OCH Transportstyrelsen!
Kollade senast igår.
Så jag är rädd att andra uppgifter också kan vara felaktiga där :evil:

Biluppgifter har inte tillgång till Transportstyrelsens databas utan de synkar antagligen data en gång i månaden eller nåt. Dvs det är allt som oftast inaktuella uppgifter där.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Tror Tesla har en del att slipa på. :)

Fick mail nu från leveransen:

STATUS FÖR DIN BIL: På väg

Klicka på ”Skicka in” så slutförs ditt pappersarbete och din profil blir fullständig. När du har skickat in uppgifterna genereras dina leveransdokument så att de är färdiga på leveransdagen.
SKICKA IN
Om du skickar in din profil minskas den tid som krävs för att ta fram dokumenten på leveransdagen och gör att det går snabbare när du ska hämta bilen.


Jag klickar då på "SKICKA IN" och kommer till min My Tesla-sida. Där ingenting har ändrats. Det står fortfarande att Tesla ska kontakta mig om min leasingansökan och min profil är inte 100% klar. Enligt min säljare så är allt dock fixat och det där är ingenting jag behöver bry mig om. Frågan är bara: Vet leveranssidan om att jag inte behöver bry mig om det där eller väntar de på nåt? :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

[quote="Verdi"]Tror Tesla har en del att slipa på. :)

Fick mail nu från leveransen:

STATUS FÖR DIN BIL: På väg

Klicka på ”Skicka in” så slutförs ditt pappersarbete och din profil blir fullständig. När du har skickat in uppgifterna genereras dina leveransdokument så att de är färdiga på leveransdagen.
SKICKA IN
Om du skickar in din profil minskas den tid som krävs för att ta fram dokumenten på leveransdagen och gör att det går snabbare när du ska hämta bilen.


Jag klickar då på "SKICKA IN" och kommer till min My Tesla-sida. Där ingenting har ändrats. Det står fortfarande att Tesla ska kontakta mig om min leasingansökan och min profil är inte 100% klar. Enligt min säljare så är allt dock fixat och det där är ingenting jag behöver bry mig om. Frågan är bara: Vet leveranssidan om att jag inte behöver bry mig om det där eller väntar de på nåt? :)[/

Min sida tyckte alltid att nåt saknades vilket bara var fel
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Kollade i alla fall upp bilen och den är byggd 2017, besiktigad 2017-03-14 och registrerad 2017-06-04 så den är ju inte gammal. Fick sms av min säljare om den 2017-06-07. Dvs tre dagar efter den fått svenskt regnummer. Då hade den gått 279 mil. Men då har den inte rullat de milen i Sverige väl?


edit:
Tjänstevikt2210 kg
Totalvikt2600 kg
LastviktMax 390 kg
Släp totalvikt (B)Max 900 kg
Släp totalvikt (B+)Max 1650 kg

Betyder det att den är godkänd för dragkrok?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Kollade i alla fall upp bilen och den är byggd 2017, besiktigad 2017-03-14 och registrerad 2017-06-04 så den är ju inte gammal. Fick sms av min säljare om den 2017-06-07. Dvs tre dagar efter den fått svenskt regnummer. Då hade den gått 279 mil. Men då har den inte rullat de milen i Sverige väl?


edit:
Tjänstevikt2210 kg
Totalvikt2600 kg
LastviktMax 390 kg
Släp totalvikt (B)Max 900 kg
Släp totalvikt (B+)Max 1650 kg

Betyder det att den är godkänd för dragkrok?
Nej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Verdi skrev:
Kollade i alla fall upp bilen och den är byggd 2017, besiktigad 2017-03-14 och registrerad 2017-06-04 så den är ju inte gammal. Fick sms av min säljare om den 2017-06-07. Dvs tre dagar efter den fått svenskt regnummer. Då hade den gått 279 mil. Men då har den inte rullat de milen i Sverige väl?


edit:
Tjänstevikt2210 kg
Totalvikt2600 kg
LastviktMax 390 kg
Släp totalvikt (B)Max 900 kg
Släp totalvikt (B+)Max 1650 kg

Betyder det att den är godkänd för dragkrok?
Tyvärr inte :(
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Hur har det gått? Fick du nån bil?
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Hur har det gått? Fick du nån bil?
Ingen bil i sikte. Nästa lördag åker vi på en tre veckor lång bilsemester. Just nu utan passande bil och lågt hopp om att få min Tesla i tid.

Känner mig frustrerad. Jag sms:ade frågor till säljaren om hur man köper lasthållare och chademo-adapter. Han svarade öht inte. Ringde ett par dagar senare och då hänvisade han till leveransavdelningen. Som ju inte svarar på mail, inte verkar ha nåt telefonnummer och inte kan ge ett rakt besked om när bilen kommer. Säljaren sa att han skulle be leveranskillen återkomma till mig om mina frågor (uppfattade jag det som). Men det var väl i tisdags. Har visserligen varit midsommar och så men ändå.

Det enda jag får är automatmail med instruktionsvideor.

Som det ser ut nu så måste jag hoppa av affären om jag inte får klara besked senast tisdag. Då har jag åtminstone 3-4 dagar på mig att leta upp en lämplig bil. Kan ju hyra bil men efter att ha tvingats hyra nu över midsommar så är mitt tålamod rätt ansträngt som det är...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

Jag känner igen det där. Jag fick också nästan dubbelfnatt när jag hade bestämt mig för att köpa en demobil och sen hände ingenting. Jag hörde inget, jag fick inga besked och jag började känna ett djupt obehag och en känsla av att ha begått ett stort misstag. Jag majlade till säljaren och meddelade honom att jag övervägde att ångra köpet och först då började hända grejer.
Tråkigt att det är så. Nu är det återigen kvartalsslut, precis som för tre månader sedan när jag köpte min bil. Antagligen är alla totalt fullsketna med arbete, den ursäkten fick jag höra. Men det är en dålig ursäkt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av chpaulin »

Jättetråkigt att höra :( Har du som mati skriver upplyst om att det står och faller med att du behöver bilen till semestern?

De har mycket att lära när det gäller just denna biten men minnet blir kort när man väl sitter i bilen.

Bilen är redan byggd å klar och de vill få varje byggd bil de kan levererad innan kvartalsslutet. Håller tummarna med att din bil hör till dem som de levererar i veckan som lovat.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

Jag håller verkligen tummarna! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

chpaulin skrev:
Jättetråkigt att höra :( Har du som mati skriver upplyst om att det står och faller med att du behöver bilen till semestern?

De har mycket att lära när det gäller just denna biten men minnet blir kort när man väl sitter i bilen.

Bilen är redan byggd å klar och de vill få varje byggd bil de kan levererad innan kvartalsslutet. Håller tummarna med att din bil hör till dem som de levererar i veckan som lovat.
Jo jag hoppas ju att de förstår det. Onsdagen för snart 2 veckor sen sa säljaren i telefon att jag har bilen före den sista juni. Annars har nåt oförutsett hänt. Som att lastbilen som skjutsar upp bilen går sönder längs vägen eller nåt sånt. Jag sa att om jag inte får bilen innan vår semester så får de fixa en bil åt mig på nåt sätt över semestern för annars hoppar jag av. Det är i alla fall vad jag tror att jag sa. Jag har en känsla av att jag får påminna redan imorgon. :)

Har nya 5-serien som hyrbil nu över midsommar med 6 cylindriga dieseln och dessutom väldigt välutrustad. Det är en sjukt fin bil alltså och jag har nästan börjat känna att man kanske offrar lite frihetskänsla och mobilitet med en Tesla trots allt? Har börjat få lite ångest över alltihop som ni kanske märker. :) Hoppas och tror att det släpper när jag väl har fått bilen...
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Jag känner igen det där. Jag fick också nästan dubbelfnatt när jag hade bestämt mig för att köpa en demobil och sen hände ingenting. Jag hörde inget, jag fick inga besked och jag började känna ett djupt obehag och en känsla av att ha begått ett stort misstag. Jag majlade till säljaren och meddelade honom att jag övervägde att ångra köpet och först då började hända grejer.
Tråkigt att det är så. Nu är det återigen kvartalsslut, precis som för tre månader sedan när jag köpte min bil. Antagligen är alla totalt fullsketna med arbete, den ursäkten fick jag höra. Men det är en dålig ursäkt.
Tråkigt att det krånglade för dig med. Men ändå skönt att höra att jag inte är den ende som känt sig bortglömd. ;) Håller med om obehagskänslan. Just nu är jag inte ens säker på att bilen existerar. Haha. :)
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Jag håller verkligen tummarna! :)
Tack! Det här ska bara gå!!! :)

(Fast just nu sitter jag och söker frenetiskt på blocket efter alternativ...)
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Såg en lastbil idag med Tesslor påväg till Stockholm från GBG. En midnattsgrå med ljus inredning bland annat.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Såg en lastbil idag med Tesslor påväg till Stockholm från GBG. En midnattsgrå med ljus inredning bland annat.
Härligt! Låter som om det kan vara min. :)
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Här är två dåliga bilder.
Resized_20170625_181047.jpeg
Resized_20170625_181042.jpeg
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Vilken snygg färg!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

rightnow skrev:
Här är två dåliga bilder.
Resized_20170625_181047.jpeg
Resized_20170625_181042.jpeg
Inredningen är för ljus väl? Det där ser inte "ljusbrunt" ut...
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av rightnow »

Ser nästan vit ut. Men inte jag som fotade sä vet ej.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Om det skiter sig så har du min 90d som du kan ta över.
Om intresset finns dvs.
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Tars »

Den finns för leverans i slutet på denna vecka.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Har nya 5-serien som hyrbil nu över midsommar med 6 cylindriga dieseln och dessutom väldigt välutrustad. Det är en sjukt fin bil alltså och jag har nästan börjat känna att man kanske offrar lite frihetskänsla och mobilitet med en Tesla trots allt? Har börjat få lite ångest över alltihop som ni kanske märker. :) Hoppas och tror att det släpper när jag väl har fått bilen...
Du offrar ingen frihetskänsla eller mobilitet med en Tesla. Snarare tvärtom. Du kommer flina varje gång du passerar en bensinmack. Du kommer att uppskatta pauserna varannan timme eller så när du laddar gratis på en supercharger. Du kommer tycka synd om dem som sitter i sådana bilar som du har som hyrbil just nu.
Trots allt krångel och all frustration är det ändå värt att vänta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar