Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Jag har ju brottats med det här ett tag men nu tror jag att jag äntligen har bestämt mig. Jag tror helt enkelt inte det kommer finnas nåt alternativ på rätt många år. Visst, Audi, Jaguar, Mercedes osv kommer ta fram bilar med liknande räckvidd inom 1-3 år. Men de ska ju laddas också och det finns väl inte så mycket som tyder på att de blir så mycket billigare än en Model S.

Har dock en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara.

1. Det finns butik i både Täby och Solna. Vilken är störst/bäst? Om man vill provköra, måste man boka via nätet? Gjorde det för nån månad sen. Sen gick det flera veckor innan nån norrman som jag inte hörde vad han sa ringde upp mig precis när jag höll på att packa in barnen i bilen. Kände mig mest irriterad över den dåliga servicen så jag sa att det inte var aktuellt just nu och la på. Det MÅSTE finnas smidigare sätt att fixa en provkörning?

2. Om jag vill komma undan hyfsat "billigt" men ändå få en bil med bra räckvidd, är det en äldre S 85 jag ska titta på då? Vad är nackdelarna med en -14 eller -15 jämför med faceliften? Stolarna? Byggkvaliteten? Är det bättre med en S 75 facelift? Hur är S P85 jämfört med de vanliga? Stor skillnad i prestanda? Hur påverkar det förmånsvärdet?

3. Är det mycket bättre att köpa begagna/demo direkt hos Tesla än av en privatperson/vanlig bilhandlare? Läste nåt om att garantin nollställdes om man köpte av Tesla direkt? Byter Tesla in icke-Tesla bilar eller måste jag sälja Volvon själv?


Vad ska jag tänka på mer? Finns det nåt jag ska passa mig för? Långmilare? Tidiga bilar med barnsjukdomar? Jag vill ha adaptiv farthållare, helljusassistent och lite sånt men är inte så intresserad av autopilot. Tycker AP2 verkar som ett nedköp. Är det så?

ps. Varför lägger inte Tesla ut sina begagnade och demo på Blocket som alla andra? Sjukt irriterande att man inte ens får se riktiga bilder på bilar som ju kan vara ordentligt begagnade.

Edit: Vad tror ni om nåt sånt här? https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Klart du ska ha en ny! Ta en S75 köp AP2 när den fungerar perfekt servicen blir så mycket bättre när du dragit kortet o betalat 17000kr
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

En till fråga. Är priserna hos Tesla fasta? Både nybeställning och begagnat? Inga ramavtal/rabatter eller prutning?
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Demobil: https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E18HF180874

Byggde en likadan i studion och den kostar 947 300:-. 20 papp var inte mycket skillnad... Hur är priserna på demobilarna jämfört med nybeställning rent generellt?

Den bil jag tänker mig kostar 1 000 100:- så jag klarar inte riktigt miljonen. :)

S 75
Midnight silver
Soltak
Svart läder/svart tak
Premium
Köldpaket (uppvärmd ratt är ett måste)

Funderar lite på om D är värt det. 60 tusen och ett högre förmånsvärde är nackdelarna. Fördelarna är något bättre prestanda och något bättre räckvidd samt det uppenbara, fyrhjulsdrift.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
En till fråga. Är priserna hos Tesla fasta? Både nybeställning och begagnat? Inga ramavtal/rabatter eller prutning?
Nytt så får du rabatt med nåns länk och Fri SUC

Beg går kanske att pruta men dom ligger sjukt högt i pris och dom nya är bättre på alla sätt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Johnalm »

Verdi skrev:
Jag har ju brottats med det här ett tag men nu tror jag att jag äntligen har bestämt mig. Jag tror helt enkelt inte det kommer finnas nåt alternativ på rätt många år. Visst, Audi, Jaguar, Mercedes osv kommer ta fram bilar med liknande räckvidd inom 1-3 år. Men de ska ju laddas också och det finns väl inte så mycket som tyder på att de blir så mycket billigare än en Model S.

Har dock en del frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara.

1. Det finns butik i både Täby och Solna. Vilken är störst/bäst? Om man vill provköra, måste man boka via nätet? Gjorde det för nån månad sen. Sen gick det flera veckor innan nån norrman som jag inte hörde vad han sa ringde upp mig precis när jag höll på att packa in barnen i bilen. Kände mig mest irriterad över den dåliga servicen så jag sa att det inte var aktuellt just nu och la på. Det MÅSTE finnas smidigare sätt att fixa en provkörning?

Ibland kan det fungera att snacka med säljarna direkt i butik, det var så jag bytte min S85 -14 till min X :lol:
Personligen gillar jag butik och personal bättre i Täby.

2. Om jag vill komma undan hyfsat "billigt" men ändå få en bil med bra räckvidd, är det en äldre S 85 jag ska titta på då? Vad är nackdelarna med en -14 eller -15 jämför med faceliften? Stolarna? Byggkvaliteten? Är det bättre med en S 75 facelift? Hur är S P85 jämfört med de vanliga? Stor skillnad i prestanda? Hur påverkar det förmånsvärdet?

Jag hade gått för en S85D -15, bra bil med AP1 (vilket är en förutsättning för adaptiv farthållare som du önskar nedan) och lågt förmånsvärde jmf med nyare bilar. En helt ny S75 är ingen dålig affär, bra förmånsvärde och generellt bättre byggkvalitet enligt min uppfattning.

3. Är det mycket bättre att köpa begagna/demo direkt hos Tesla än av en privatperson/vanlig bilhandlare? Läste nåt om att garantin nollställdes om man köpte av Tesla direkt? Byter Tesla in icke-Tesla bilar eller måste jag sälja Volvon själv?

Jag hade valt att köpa direkt från Tesla pga förlängd garanti. De byter in de flesta bilmärken, men betalar inget vidare(?). Sälj via KVD är mitt tips.

Vad ska jag tänka på mer? Finns det nåt jag ska passa mig för? Långmilare? Tidiga bilar med barnsjukdomar? Jag vill ha adaptiv farthållare, helljusassistent och lite sånt men är inte så intresserad av autopilot. Tycker AP2 verkar som ett nedköp. Är det så?

Långmilare ok om du köper via Tesla. En del (inklusive jag) har haft problem med drivlina i tidiga S. Laddluckor och fönsterlister mm kan också strula.

ps. Varför lägger inte Tesla ut sina begagnade och demo på Blocket som alla andra? Sjukt irriterande att man inte ens får se riktiga bilder på bilar som ju kan vara ordentligt begagnade.

Edit: Vad tror ni om nåt sånt här? https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Demobil: https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E18HF180874

Byggde en likadan i studion och den kostar 947 300:-. 20 papp var inte mycket skillnad... Hur är priserna på demobilarna jämfört med nybeställning rent generellt?
Ibland är det otrolig skillnad min son fick 200000kr rabatt pga den stått displaye men ingen hade suttit i den men då var det AP1 efter att AP2 kommit

Angående solid lack så är men erfarenhet att det är bättre o betala för metalick den har fler lager och ofta går repor att polera bort som på en solid lack måste omlackeras
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Challe76a »

Min bil kommer ut på KVD till helgen. Den är väldigt fin. Model S P90D med Ludicrous!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av erbo73 »

Nya fronten gjorde att de med den äldre ser väldigt gamla ut. Lite för bra facelift av Tesla där. Så vad gäller utseendet, gå på så ny som möjligt!

Teslan passar förresten fantastiskt bra i silver då allt krom "försvinner" . Synd att man inte kan välja bort detta överdrivna kromande genom nåt "Shadow Line"-liknande paket som ex BMW har.
Såg en perfekt specad 90D häromveckan i silver med 21" gråa fälgar. Mumma!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Pontus »

Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Pontus skrev:
Provkörning går att be om i butik men tror alltid det är någon som ringer upp och bestämmer tid med dig och min erfarenhet är att det tar tid.
Annars kan du komma och prova min som en svensk lagom variant.
Begagnade kan du få ett lägre förmånsvärde på än en ny. Kvalitén är väl från 2015 ganska bra men den blir bättre ju nyare bil du köper. Du får väl också väga AP1 mot AP2 och vad du tror om framtiden där.
Vad det gäller räckvidd så är det väldigt lika på en ny S75 och en beg. S85 så där kvittar det nog vilken du väljer.
Tack för erbjudandet! Det här med referrals, funkar det på demobilarna också?

Är det pga batteriernas fysiska utformning eller har 85:orna redan tappat så mycket kapacitet?
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Challe76a skrev:
Min bil kommer ut på KVD till helgen. Den är väldigt fin. Model S P90D med Ludicrous!
Ja det låter ju billigt. ;)
Användarvisningsbild
Quix
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 mar 2017 19:58

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Quix »

Referrals funkar bara på nya model S och X.
Du får då gratis "unlimited Supercharging" och 9.000kr rabatt.

http://---

;)
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Smutt »

Quix skrev:
Referrals funkar bara på nya model S och X.
Du får då gratis "unlimited Supercharging" och 9.000kr rabatt.

http://---

;)
Nej även Demobilar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Quix
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 mar 2017 19:58

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Quix »

Ok, läste bara vad det stod i appen.

"Share your referral code to give 5 of your friends free unlimited Supercharging and 9 000 kr off a new Model S or Model X."
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av mati »

Rabatt på en ny bil kan du glömma. Demo- eller lagerbilar är det rabatt på, men prutmån finns inte.
Jag skulle försöka hitta en hyfsat fräsch begagnad bil, kanske med AP1. Om du vill ha adaptiv farthållare måste du ändå ha autopilot aktiverad. AP2 är inte värd pengarna ännu. Det är surt att behöva vänta på nånting som man har betalat för utan att veta när det kommer. Avvägningen är inte helt lätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av danni »

Bra att tänka på är att om du köper via Tesla och finansierar med DNB så kör de kampanjränta på 0,25% just nu.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Challe76a »

Bästa klippet är deras demobilar. Enklast är att gå in till butiken (boka tid kanske) och be dom kolla vad som finns. Många gånger finns det fler bilar än dom som ligger på hemsidan. Det kan vara lönsamt att vänta tills ett kvartalsavslut...har hänt förr när resultat ska in. Kanske händer igen, vem vet.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Den här hade varit klockren om den inte varit momssmittad. Men bra pris ändå va?

https://www.tesla.com/sv_SE/preowned/5YJSA7E21GF126534
S 90D
Pris: 853 200:-
Egenskaper
Fyrhjulsdrift
Räckviddsuppgradering (vad betyder detta egentligen?)
Obsidian Black metallic-färg
Panoramatak
19-tums hjul
Svart Nästa generations säten
Pianosvart dekor
Vitt alcantarainnertak
Obegränsad Supercharger-laddning
Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner
Premiuminteriör och belysning
Säkerhetspaket


Varför är den så mycket billigare än denna? https://www.tesla.com/sv_SE/preowned/5YJSA7E20GF154910 Halva momsen är ju inte värd så mycket. Det är väl bara värt 62 500:- över 3 år på en bil för en miljon med restvärde på 50%.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Bra att tänka på är att om du köper via Tesla och finansierar med DNB så kör de kampanjränta på 0,25% just nu.
Ja, på de här beloppen så är det stor skillnad mot typ 3% eller vad som är std på andra ställen. Är väl flera tusenlappar i månaden det rör sig om?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Bjelke »

0,25% är sjukt bra :)
(jag har 3% någonting typ)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av e5m1r »

Verdi skrev:
Den här hade varit klockren om den inte varit momssmittad. Men bra pris ändå va?

https://www.tesla.com/sv_SE/preowned/5YJSA7E21GF126534
S 90D
Pris: 853 200:-
Egenskaper
Fyrhjulsdrift
Räckviddsuppgradering (vad betyder detta egentligen?)
Obsidian Black metallic-färg
Panoramatak
19-tums hjul
Svart Nästa generations säten
Pianosvart dekor
Vitt alcantarainnertak
Obegränsad Supercharger-laddning
Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner
Premiuminteriör och belysning
Säkerhetspaket


Varför är den så mycket billigare än denna? https://www.tesla.com/sv_SE/preowned/5YJSA7E20GF154910 Halva momsen är ju inte värd så mycket. Det är väl bara värt 62 500:- över 3 år på en bil för en miljon med restvärde på 50%.
Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Toja »

Ju senare bil desto felfriare har dom blivit. Jag har en sen 2015 och den har varit felfri. Om du bor i Nacka kan du provköra min P85D.
Billigast är lagerbil + refkod rabatt 9000 + fri laddning på Tesla laddare.
Med 0,25 % ränta blir månadskostnaden låg.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Verdi skrev:
Den här hade varit klockren om den inte varit momssmittad. Men bra pris ändå va?

https://www.tesla.com/sv_SE/preowned/5YJSA7E21GF126534
S 90D
Pris: 853 200:-
Egenskaper
Fyrhjulsdrift
Räckviddsuppgradering (vad betyder detta egentligen?)
Obsidian Black metallic-färg
Panoramatak
19-tums hjul
Svart Nästa generations säten
Pianosvart dekor
Vitt alcantarainnertak
Obegränsad Supercharger-laddning
Autopilotmaskinvara 1 med komfortfunktioner
Premiuminteriör och belysning
Säkerhetspaket


Varför är den så mycket billigare än denna? https://www.tesla.com/sv_SE/preowned/5YJSA7E20GF154910 Halva momsen är ju inte värd så mycket. Det är väl bara värt 62 500:- över 3 år på en bil för en miljon med restvärde på 50%.
Riktigt bra pris
Uppgradering av räckvidd är troligtvis för att det är en 85 med uppgradering till 90 ingen skillnad mot vanlig 90
Fick förmånsvärdet till 8875:-/mån på den (extrautrustad för 174 000:-). Kan det stämma? Det är ju hyfsat iaf. Blir riktigt bra månadskostnad faktiskt. Tror den blir billigare än en ny S 75 med liknande utrustning trots att den senare har lägre förmånsvärde (5800:-) och avdragbar moms.
Verdi

Re: Hjälp!? Tror jag bestämt mig för att köpa en Model S!

Inlägg av Verdi »

Om man betalar handpenningen, får man tillbaka den om bilen ser förjävlig ut och man vill backa ur?

De begagnade, står de i en hall nånstans så att man kan åka och titta? Nu är det ju bara "Finns i Stockholm" och så kan man boka uppringning. Att bli uppringd om 3 veckor känns ju sådär.

För mig som är van vid bra service och hög tillgänglighet hos BMW är detta under all kritik. Blir frustrerad.
Skriv svar