Vad har jag gjort!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av rightnow »

Är Tesla Wallcharger en laddare som namnet säger eller används bilens laddare? Vad laddar den isf? Kan den sitta utomhus eller enbart inomhus?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av bylund »

Det är inte en laddare, och namnet är Tesla Wall Connector, så det luras inte.

Den kan sitta utomhus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

Wall Connectorn är gjord för utomhusbruk, medan UMC:n kan ta skada när den utsätts för väta. Det är många här som har fått sina UMC:er utbytta pga att de har gått sönder.
Wall Connectorn är som en vanlig typ2-stolpe med kabel. Den kan leverera upp till 22kW AC (går att ställa in i flera steg) förutsatt att din huvudsäkring klarar det.
Men 22kW är ju ändå inte längre intressant eftersom nya Teslor inte kan ladda med så hög effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av rightnow »

Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av HelectriC »

rightnow skrev:
Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Wall connectorn kostar ca 6000kr så det är väl kanske lite overkill ja :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Absolut. UMC:n du får med funkar ypperligt med ett trefasuttag. Skulle sätt upp en wall connector hemma där du laddar varje dag :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

Ja, det är overkill. Det har man UMC:n till. Wall Connectorn är tänkt att installeras hemma i garaget eller i trädgården eller var man nu parkerar sin bil varje dag. UMCn använder man när man är ute och reser och där det inte finns en destinationsladdare.
Det går ju bra att ladda med UMCn hemma också. Det är väldigt många som gör det. Framförallt när bilen står i garage. Men det kan bli ganska bökigt att hålla på med sladdar och grejer. En Wall Connector blir så mycket trevligare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av rightnow »

Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

rightnow skrev:
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Inte riktigt. Eller, det beror på. UMCn kan ladda med max 11kW (16A). Wall Connectorn kan ladda med max 22kW. Om du har en bil med dubbelladdare eller den nya uppgraderade laddaren så kan du teoretiskt ladda med 22 respektive 17kW, förutsatt att din huvudsäkring klarar 32, resp 24A.
I alla andra fall har du rätt. Då är laddhastigheten densamma.
Det finns en fördel till med wall connectorn. Den kan nämligen ladda alla elbilar eftersom det är en standard typ2-laddbox. Och inte bara det. Du kan koppla ihop flera stycken wall connectorer. De lastbalanserar sinsemellan och man kan då ladda flera elbilar samtidigt utan att bränna säkringen. Smidigt när man så småningom har slängt ut alla fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Bjelke »

Det är helt klart tänkvärda saker! Teslas laddbox är bättre än UMC på en hel del som är lätt att glömma ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Smutt »

rightnow skrev:
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Alltså den är inte lite smidigare skillnaden kan kanske illustreras,som att skrapa bilens rutor med eller utan handskar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av davbod »

Lutar åt en wall connector hemma! har plats för den i garaget, så det borde ju bli bra.
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

davbod skrev:
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
davbod skrev:
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla. :)
Jag har ställt in i bilen att börja vid 01, åker oftast 08 på morgonen. Samt att den laddar på 10A och högst 90%.

Efter en lång tur och jag kommer hem och vet att jag behöver mer dagen efter höjer jag bara amperen i bilen.

Grymt smidigt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av davbod »

Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Bjelke »

Very najs! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av beef »

davbod skrev:
Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Välkommen, anmäl dig som Teslaägare!
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Fredric83 »

Häftigt! Vi är snart ett helt gäng i/runt Hbg så åker Tesla... snart dags att vi skapar en egen lunch tråd?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av MSO »

Jag hade inte kört P85D på ett tag nu, men fick en som lånebil några dagar. Gav mig ut på en hyfsad semesterrunda med den, typ 120 mil eller så.
Jäklar vad fint den gick alltså. Man glömmer lätt det....

Snålt - nej. Dock. Jäklar vad det gick åt. 21" satt på.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Skriv svar