Vad har jag gjort!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av MangeT »

Kör i vanlig stickkontakt/utomhusuttag enfas 7A på sommaren som jag brukar dra upp till 8A på vintern. Vi gör vanligtvis av med 15-20% en normal dag och det laddas lätt under natten.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av AnteF »

davbod skrev:
Har precis köpt en beg. Tesla Model S P85D är jag helt korkad, eller?
Kan dock inte låta bli att tro det är en bra deal, ska ha den i firman som tjänstebil.
Men jag måste erkänna att jag är nervös...

/D
Varför nervös? Bilen är fantastisk! :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av miksch »

Hei og velkommen. Har selv en P85d. Knallbil. Første år brukte jeg min UMC på 9A. Men jeg kjører så pass mye at det på vinteren ble litt lite strøm. Monterte derfor en 400 3-fas wallbox med 9A på hver fase. Ingen problemer etter det. Rask og effektiv lading. Anbefales. Kjøpte Salto box. På samme box har jeg også ladet min BMW i3. Fungerer utmerket.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Foluke »

davbod skrev:
Ja spännande är det i alla fall!
Fråga: har ni köpt och installerat wall-charger, eller hur laddar ni era bilar hemma?

/D
Lugn. Detta kommer nog att glädja dig mest varenda dag.
Jag har 3-fas hemma och en extra UMC i bilen. Wallchargers fanns inte när ja fick bilen. Har kört 3600 mil och 17 månader. Har laddat hemma och, på långresa, SuC. 4-5 gånger har jag använt medföljande UMC till schuko (vanlig 220V alltså) när jag övernattat i "obygden".
Jag har alltså inte haft bruk för mer kablar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av ellerstrom »

Du kommer inte ångra dig! Jag längtar efter att få köra Teslan varje dag, helt klart världens bästa bil!

Just nu laddar jag hemma med Shuko 9A och det funkar helt ok (får tillbaka det jag gör av med under en dag ungefär). Har dock en wall charger som väntar på elektrikern (blir ytterliggare lite mer flexibel då jag alltid kommer att få fullt batteri över natten).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Kilowatt »

Foluke skrev:
davbod skrev:
Ja spännande är det i alla fall!
Fråga: har ni köpt och installerat wall-charger, eller hur laddar ni era bilar hemma?

/D
Lugn. Detta kommer nog att glädja dig mest varenda dag.
Jag har 3-fas hemma och en extra UMC i bilen. Wallchargers fanns inte när ja fick bilen. Har kört 3600 mil och 17 månader. Har laddat hemma och, på långresa, SuC. 4-5 gånger har jag använt medföljande UMC till schuko (vanlig 220V alltså) när jag övernattat i "obygden".
Jag har alltså inte haft bruk för mer kablar.
Hej, jag håller med - kan möjligen komplettera med att CHADEMO-adaptern kommit väl till pass flera gånger. Kan rekommendera att skaffa en sån som extra backup.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av davbod »

Tack alla för fantastisk respons och bra svar!
Känns lite lugnare nu :)
Hämtar bilen på fredag och ser verkligen fram emot det!

Mvh
David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av chpaulin »

davbod skrev:
Tack alla för fantastisk respons och bra svar!
Känns lite lugnare nu :)
Hämtar bilen på fredag och ser verkligen fram emot det!

Mvh
David
Njut :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Anders77 »

davbod skrev:
Tack alla för fantastisk respons och bra svar!
Känns lite lugnare nu :)
Hämtar bilen på fredag och ser verkligen fram emot det!

Mvh
David
Du kommer njuta. Gör dig redo att åka många mil helt i onödan :)

Sen jag har en Wall connector hemma från Tesla. Har inget garage så mitt X står ute, har iofs frågat min fru om jag får sova med mitt X men det var inte populärt :)

Smidiga är att kabeln alltid hänger på väggen så jag behöver aldrig ta fram en kabel från bilen och plugga in i 3 fas handsken. Sen är väl en wallbox billigare än vad en ny UMC kabel är. Så UMC:n är jag mer rädd om än att ha hängandes utomhus med.
Så praktiskt är det grymt skönt med en Tesla laddare på väggen när man kommer hem.
Senast redigerad av Anders77, redigerad totalt 1 gånger.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

Köp en Tesla wall connector om du har möjlighet att sätta upp en. Det är snyggt och framförallt praktiskt eftersom man slipper fippla med UMC:n hela tiden. Dessutom är den faktiskt ganska prisvärd i jämföresle med andra laddboxar.

Och lite som Anders skriver, du kommer bli expert på att hitta ursäkter varför du måste ta en extra biltur. Kanske kolla om ica-affärn i stan är kvar på samma ställe som igår, eller kanske se om solen skiner 30 mil längre norrut. Eller så råkade du glömma köpa mjölk och måste åka en gång till. Och sen var ju kaffet slut, precis när du kom hem.
Vi är alla experter på det. Bara ifall du behöver inspiration. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av rightnow »

Är Tesla Wallcharger en laddare som namnet säger eller används bilens laddare? Vad laddar den isf? Kan den sitta utomhus eller enbart inomhus?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av bylund »

Det är inte en laddare, och namnet är Tesla Wall Connector, så det luras inte.

Den kan sitta utomhus.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

Wall Connectorn är gjord för utomhusbruk, medan UMC:n kan ta skada när den utsätts för väta. Det är många här som har fått sina UMC:er utbytta pga att de har gått sönder.
Wall Connectorn är som en vanlig typ2-stolpe med kabel. Den kan leverera upp till 22kW AC (går att ställa in i flera steg) förutsatt att din huvudsäkring klarar det.
Men 22kW är ju ändå inte längre intressant eftersom nya Teslor inte kan ladda med så hög effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av rightnow »

Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av HelectriC »

rightnow skrev:
Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Wall connectorn kostar ca 6000kr så det är väl kanske lite overkill ja :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av chpaulin »

rightnow skrev:
Ok tack för klargörandet! Så det är egentligen en utomhuskabel i nice förpackning helt enkelt. Om jag reser till tre orter totalt 10 gånger om året. Är det overkill att sätta wall connectors då på de platserna? Utan istället bara sätta 3-fas uttag?

Skickat från min LON-L29 via Tapatalk
Absolut. UMC:n du får med funkar ypperligt med ett trefasuttag. Skulle sätt upp en wall connector hemma där du laddar varje dag :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

Ja, det är overkill. Det har man UMC:n till. Wall Connectorn är tänkt att installeras hemma i garaget eller i trädgården eller var man nu parkerar sin bil varje dag. UMCn använder man när man är ute och reser och där det inte finns en destinationsladdare.
Det går ju bra att ladda med UMCn hemma också. Det är väldigt många som gör det. Framförallt när bilen står i garage. Men det kan bli ganska bökigt att hålla på med sladdar och grejer. En Wall Connector blir så mycket trevligare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av rightnow »

Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

rightnow skrev:
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Inte riktigt. Eller, det beror på. UMCn kan ladda med max 11kW (16A). Wall Connectorn kan ladda med max 22kW. Om du har en bil med dubbelladdare eller den nya uppgraderade laddaren så kan du teoretiskt ladda med 22 respektive 17kW, förutsatt att din huvudsäkring klarar 32, resp 24A.
I alla andra fall har du rätt. Då är laddhastigheten densamma.
Det finns en fördel till med wall connectorn. Den kan nämligen ladda alla elbilar eftersom det är en standard typ2-laddbox. Och inte bara det. Du kan koppla ihop flera stycken wall connectorer. De lastbalanserar sinsemellan och man kan då ladda flera elbilar samtidigt utan att bränna säkringen. Smidigt när man så småningom har slängt ut alla fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Bjelke »

Det är helt klart tänkvärda saker! Teslas laddbox är bättre än UMC på en hel del som är lätt att glömma ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Smutt »

rightnow skrev:
Tack!! Då är jag helt med. Precis så jag menade frågan, att man egentligen inte får nått mervärde förutom smidigheten. Laddningshastigheten är den samma.
Alltså den är inte lite smidigare skillnaden kan kanske illustreras,som att skrapa bilens rutor med eller utan handskar
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av davbod »

Lutar åt en wall connector hemma! har plats för den i garaget, så det borde ju bli bra.
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av mati »

davbod skrev:
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av Anders77 »

mati skrev:
davbod skrev:
Har 25A huvudsäkring - så 3x16A kommer ju räcka att fylla bilen över natten på.
/D
Javisst. Med 11kW laddar du ungefär 5 mil/timme. Eller säg att din bil har runt 75kWh tillgängligt i batteriet (resten är bricking protection och några enstaka kWh har säkerligen försvunnit sedan bilen var ny). Då tar det 7 timmar att ladda ett helt tomt batteri till 100%. Det är ganska osannolikt att du någonsin behöver göra det.
Jag har strypt min wall connector till 7kW och börjar ladda kl 24:00 på natten. Bilen är alltid laddad och klar på morgonen. En underbar känsla. :)
Jag har ställt in i bilen att börja vid 01, åker oftast 08 på morgonen. Samt att den laddar på 10A och högst 90%.

Efter en lång tur och jag kommer hem och vet att jag behöver mer dagen efter höjer jag bara amperen i bilen.

Grymt smidigt.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Vad har jag gjort!

Inlägg av davbod »

Bara för att väcka liv i tråden och säga att detta var det bästa bilköp jag gjort!
Snacka om att man blir biten...
Trodde aldrig att kvaliteten skulle vara så hög (som den trots allt är) hos en tillverkare som byggt bilar så få år!
/David
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Skriv svar