Byta microswitch i dörrhantaget

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av jjmaskin »

Garantin är slut, men det var mest för att slippa bli av med bilen.
Java
elbilist
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 jul 2016 19:43
Ort: Kristianstad

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Java »

jjmaskin skrev:
Japp det är för att det är mindre kul att gå in på passagerarsidan eftersom det bla saknas ratt där och jag kommer inte in på förarsidan. Handtagen åker ut men sedan är den död. Brytare kostade ca 460:- sedan går det åt ca två öl för bytet så total kostnad på 490:-
Ubdrar varför Tesla har lämnat en kabelhärva efter sig vid monteringen... beställt fel lång på kablarna kanske :shock:
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Tjell »

Bilen är faktiskt hyfsat lättmekad. T. ex. de paneler jag hittills plockat bort, där har inga clips gått sönder så som det annars varit på andra bilar jag haft.

(Det gick hur bra som helst att byta alla LED i dörrar etc...)


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Bjelke »

Java skrev:
jjmaskin skrev:
Japp det är för att det är mindre kul att gå in på passagerarsidan eftersom det bla saknas ratt där och jag kommer inte in på förarsidan. Handtagen åker ut men sedan är den död. Brytare kostade ca 460:- sedan går det åt ca två öl för bytet så total kostnad på 490:-
Ubdrar varför Tesla har lämnat en kabelhärva efter sig vid monteringen... beställt fel lång på kablarna kanske :shock:
Ser onekligen lite väl lång ut, sånt som kan låta illa när man spelar musik högt tex :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av jjmaskin »

Ja det ser lite slarvigt ut med kablarna men det värsta är nog hur dom lagt kablar som rör sig tex den gula uppe till höger för LED (som pajat på höger bakdörr) och den övre av dom två microbrytarna på högersida (den som jagpekar på med mejsel och som var trasig nu) Det bryter i kabeln alldeles vid microbrytaren, detta har jag ändrat så nu håller det väl 10000 mil till
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Top12 »

Är det så att den kabeln till microbrytaten är för kort eller bara dumt dragen som gjort att den knäckt av ?
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av jjmaskin »

Den är dumt dragen vatje gång handtaget åker ut vickar det i kabeln alldeles vid microbrytaren. det finns mycket plats så det är bara att lägga den och fästa på något bättre sätt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Bjelke »

Nästan så att man borde plocka isär och rätta till det där om det är lika på min, om inte annat så blir det väl till att ljuddämpa dörrarna snart när man har "semester" (vad nu det är för nåt haha)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
petterwiktander
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 jul 2018 08:30
Ort: Uppsala

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av petterwiktander »

jjmaskin

Har nyss bytt ut metalldelen som också vanligen går sönder fast i passagerardörren fram. Det knepiga var som sagt att få löst hela mekanismen / modulen för handtaget och särskilt den översta skruven som är bakom rutan. Fick aldrig löst rutan i framkant utan lyckades ändå men till nästa gång är jag nyfiken på den där pluppen du hittat att trycka på för att få bort rutan?
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Magicmike »

Hej

Mitt handtag på förardörren har också börjat tjura en del, ibland krävs öppning inifrån o ibland funkar det efter ett försiktigt ryck och en liten paus. Ibland funkar det normalt. Handtagen åker ut normalt men dörren vill alltså inte öppnas när man drar i handtaget. Bör väl vara brytaren?

Har ni tips på var man skaffar den? Sett denna på nätet, är det ett bra alternativ?
https://evtuning.com/products/tesla-mod ... 16009-00-c

För inte byter väl tesla dessa på någon slags goodwill efter garantin löpt ut? :roll: Känns inte som något bilföretag brukar vilja ställa upp på... men om brytaren är så dåligt konstruerad som det verkar så är det ju i mina ögon skamligt att inte byta ut alla dessa som goodwill (eller åtminstone de som går sönder). En liten skitsak men ack vilken törn det ger till kvalitetskänslan.

Mvh
Micke
topgun12
Inlägg: 82
Blev medlem: 04 aug 2019 19:48

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av topgun12 »

Jag beställde min kabelhärva med 2 microswitchar från nån i USA som sålde Ebay, funka fint kosta ca 800kr. Hur man gjorde lärde jag från videos på youtube. Har bytt 1 dörrhantag, samt lagat ett annat. Dessutom lagat en fönsterhiss. Youtube är kanon.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Bjelke »

Det låter ju nästan lite dyrt, jag tror jag gav typ 400kr för original på SC (för en alltså)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
Det låter ju nästan lite dyrt, jag tror jag gav typ 400kr för original på SC (för en alltså)...
Nu kostar ett sådant 1300:-, de har nyligen. Höjt priset lite.
Det kostade ca 230 har jag för mig förut.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Bjelke »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
Det låter ju nästan lite dyrt, jag tror jag gav typ 400kr för original på SC (för en alltså)...
Nu kostar ett sådant 1300:-, de har nyligen. Höjt priset lite.
Det kostade ca 230 har jag för mig förut.
Skaplig höjning! :lol: På något som är felkonstruerat från början och går sönder på alla bilar (med den
konstruktionen) förr eller senare...
bra där Tesla.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
:lol: På något som är felkonstruerat från början och går sönder på alla bilar (med den
konstruktionen) förr eller senare...
bra där Tesla.
Med hög efterfrågan så kan man ju ta bra betalt...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Magicmike
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 08 dec 2019 18:09
Ort: Söderåkra

Re: Byta microswitch i dörrhantaget

Inlägg av Magicmike »

Magicmike skrev:
Hej

Mitt handtag på förardörren har också börjat tjura en del, ibland krävs öppning inifrån o ibland funkar det efter ett försiktigt ryck och en liten paus. Ibland funkar det normalt. Handtagen åker ut normalt men dörren vill alltså inte öppnas när man drar i handtaget. Bör väl vara brytaren?

Har ni tips på var man skaffar den? Sett denna på nätet, är det ett bra alternativ?
https://evtuning.com/products/tesla-mod ... 16009-00-c

För inte byter väl tesla dessa på någon slags goodwill efter garantin löpt ut? :roll: Känns inte som något bilföretag brukar vilja ställa upp på... men om brytaren är så dåligt konstruerad som det verkar så är det ju i mina ögon skamligt att inte byta ut alla dessa som goodwill (eller åtminstone de som går sönder). En liten skitsak men ack vilken törn det ger till kvalitetskänslan.

Mvh
Micke
Uppdatering: beställde från evtuning i usa och fick hem grejjerna efter ca 1 vecka. Blev kontaktad av firman som starkt rekommenderade frakt via UPS vilket var dyrare men alltså gick på ca 1 vecka. Fick givetvis betala moms också.
Installerade nya kablaget i helgen och nu öppnar dörren som den ska. Hade hjälp av youtube. Härlig känsla! Lite jobbigt dock att veta att de tre andra handtagen antagligen kommer gå samma öde till mötes....
Mvh
Micke
Skriv svar