Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevis
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
+1
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Ska också försöka fixa detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Bumpar så det inte faller i glömska. Kom igen och hjälp OP nu!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Skickat!
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Kanon! Kommer att skicka in brevet!!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Nu skrev en Arash Lejon på FB-gruppen Telsa Ägare/entusiaster att han ringt dagligen till Transportstyrelsen om detta och nu fått beskedet att de ska hålla ett extra möte på tisdag och diskutera frågan om att addera motoreffekter rakt av. Enligt uppgift ska de överge den modell de använder nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Bra!
(Om det nu leder till det vi hoppas på)
(Om det nu leder till det vi hoppas på)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Om det nu hjälper, är det troligt att befintliga bilar reggas om? Det är väl ganska sannolikt att en eventuell ändring bara gäller nya bilar. Eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Men isf borde det funka som prejudicerande fall, även om man då kanske måste begära en ändring själv... Hyfsat bra
även då (iaf för alla som hänger här)
även då (iaf för alla som hänger här)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Just det. Det låter ju rimligt. Och sen får man bearbeta försäkringsbolagen att en Tesla inte är så farlig som de tror.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Tyvärr blev det negativt besked från Transportstyrelsen:
Arash Lejon skrev:Dessvärre har transportstyrelsen beslutat att de gör rätt med nuvarande sätt att addera motoreffekter. Något de pratat om är att de är missvisande men att de förhoppningsvis om 5 år finns en uppgift om snitt effekt/30min men detta är inget som de kommer implementera snart som de verka.
Samtidigt som de adderar motoreffekter på rena el bilar så gör de annorlunda om de är en hybridbil då de tar den hösta effekten från en enskild motor.
Detta område känns lite vilda västern.
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Skall vi ge oss?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Varför tillåta att tjänstemän gör fel?
Går det att lyfta en nivå? Vända sig till ngn annan?
Går det att lyfta en nivå? Vända sig till ngn annan?
Tesla Model Y
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Stämma svenska staten?gellerstam skrev:Varför tillåta att tjänstemän gör fel?
Går det att lyfta en nivå? Vända sig till ngn annan?
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Transportstyrelsen kör helt klart med vilda västern. De registrerar exakt samma model både med en effekt under 100hk och över 400 hk, både förr och nu (om det är en import). De får korrekta uppgifter som enligt EG-regelverket är de som skall gälla men bryr sig inte om dessa. De har motiverat Teslas registrering genom att det vore synd om andra märken och ger ingen hänvisning till vilket regelverk de stödjer sig när de särbehandlar ett bilmärke mot övriga bilmärken.
Jag har ingen förhoppning om förändring om vi inte kommer med större mängd hummersås till rätt tjänstemän...
Jag har ingen förhoppning om förändring om vi inte kommer med större mängd hummersås till rätt tjänstemän...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Jag skall skicka in brevet i morgon hade jag tänkt. Det är väl bara att nöta på! Vet vi exempel på samma bil men med olika registreringar? Som sagt, rena vilda västern!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Skriv brev till infrastrukturministern Anna Johansson och förklara hur transportstyrelsen inte följer sina direktiv?
Om inte det hjälper så får ni vända er till näringsdepartementet/näringsministern efter som infrastrukturministern är underställd näringsministern.
Om inte det hjälper så får ni vända er till näringsdepartementet/näringsministern efter som infrastrukturministern är underställd näringsministern.
Tesla Model Y
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Bra initiativ! Kan du dela namn och adresser så man kanske kan komma till att skicka egna brev? Och helst givetvis lite faktainnehåll så blir det säkert av!
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Nä de kan jag inte utan till. Å googla via telefonen e för pilligt.Teslanorr skrev:Bra initiativ! Kan du dela namn och adresser så man kanske kan komma till att skicka egna brev? Och helst givetvis lite faktainnehåll så blir det säkert av!
Dessutom kommer Bylund snart svara med korrekt tillvägagångssätt. Har är expert på allt med myndigheter, regering och riksdag.
Tesla Model Y
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Jag, rättshaverist?gellerstam skrev:
Nä de kan jag inte utan till. Å googla via telefonen e för pilligt.
Dessutom kommer Bylund snart svara med korrekt tillvägagångssätt. Har är expert på allt med myndigheter, regering och riksdag.
Jag har ju visst egenintresse av att behålla mina registrerade 69 kW, så jag vill ju inte röra om alltför mycket i grytan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Förstår givetvis. Men frågan är vem som egentligen är rättshaverister.. Jag använder samma ordalydelse som I tidigare exemplet!
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Den som kan något om elbilar vet att motoreffekten är helt oväsentlig. Invertern omvandlar likspänningen till växelström för att styra motorerna. Invertern innehåller halvledare som är svåra att kyla. Det är värmeutveckling i invertern som begränsar möjligt effektuttag.
Den maximala konstanta effekt som man kan ta ut ur invertern under 30 minuter är 79 kW, och under 1 timme är det 60 kW, oberoende av hur många (en eller två) eller hur kraftiga elmotorer som sitter i bilen.
Elmotorer har en egenskap som förbränningsmotorer saknar, nämligen högt vridmoment redan vid start. Detta har Tesla utnyttjat genom möjligheten att under ett antal sekunder maxa strömmen genom motorerna för att uppnå accelerationsegenskaper utöver det vanliga. Men efter någon minut så överhettas invertern och maxströmmen begränsas. Samma teknik utnyttjas i Formula E-bilarna.
”Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)” är framtagen av Europas eller världens motorexperter för att ge rättvisande förhållanden vid
typgodkännande. Min Tesla S70D med 386 kW enligt Transportstyrelsen (dessutom maxbegränsad i invertern till 240 kW av Tesla) kan bara jämföras med en Porsche Panamera på 240 kW under ett fåtal sekunder i samband med accelerationstest. Därefter är Porschen en helt annan bil än Teslan.
Säkerligen har även Porsche deltagit vid utarbetande av ”Föreskrifter nr 85”.
”Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner”.
Är inte en föreskrift en tvingande bestämmelse? Det är ju föreskrivet att man ska mäta så här?
På den här sidan kan vi skicka in klagomål mot ett EU-land som vi anser bryter mot EU-lagstiftningen.
http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu- ... int_sv.htm
Några bättre idéer?
/Per
Den maximala konstanta effekt som man kan ta ut ur invertern under 30 minuter är 79 kW, och under 1 timme är det 60 kW, oberoende av hur många (en eller två) eller hur kraftiga elmotorer som sitter i bilen.
Elmotorer har en egenskap som förbränningsmotorer saknar, nämligen högt vridmoment redan vid start. Detta har Tesla utnyttjat genom möjligheten att under ett antal sekunder maxa strömmen genom motorerna för att uppnå accelerationsegenskaper utöver det vanliga. Men efter någon minut så överhettas invertern och maxströmmen begränsas. Samma teknik utnyttjas i Formula E-bilarna.
”Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)” är framtagen av Europas eller världens motorexperter för att ge rättvisande förhållanden vid
typgodkännande. Min Tesla S70D med 386 kW enligt Transportstyrelsen (dessutom maxbegränsad i invertern till 240 kW av Tesla) kan bara jämföras med en Porsche Panamera på 240 kW under ett fåtal sekunder i samband med accelerationstest. Därefter är Porschen en helt annan bil än Teslan.
Säkerligen har även Porsche deltagit vid utarbetande av ”Föreskrifter nr 85”.
”Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner”.
Är inte en föreskrift en tvingande bestämmelse? Det är ju föreskrivet att man ska mäta så här?
På den här sidan kan vi skicka in klagomål mot ett EU-land som vi anser bryter mot EU-lagstiftningen.
http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu- ... int_sv.htm
Några bättre idéer?
/Per
S70D -15
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Finns det möjlighet att JO anmäla Transportstyrelsen?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Undrar vad som händer om man bestämmer sig för att beskatta bilar utifrån effekt istället för som nu mest baserat på utsläpp.... Då blir det skojigt...NOT...
Förr eller senare kommer dom ju att ändra reglerna på något sätt, och om utsläppsbaserade principen inte funkar längre (om typ alla vore elbilar) så måste (?)
dom ju ändra på något (höjd skatt på el var ju ett smart drag förvisso, men det kommer inte att stanna där).
Då kanske en PxxD får en årsskatt på typ 10 tusen eller nåt sånt...
Näe, det här bara MÅSTE rättas till snart...
Ett sätt vore ju att Volvo fick fram en elbil, då jäklar blev det ändring samma eftermiddag, men det är ju tyvärr inget vi kan "åstadkomma" lixom.
Förr eller senare kommer dom ju att ändra reglerna på något sätt, och om utsläppsbaserade principen inte funkar längre (om typ alla vore elbilar) så måste (?)
dom ju ändra på något (höjd skatt på el var ju ett smart drag förvisso, men det kommer inte att stanna där).
Då kanske en PxxD får en årsskatt på typ 10 tusen eller nåt sånt...
Näe, det här bara MÅSTE rättas till snart...
Ett sätt vore ju att Volvo fick fram en elbil, då jäklar blev det ändring samma eftermiddag, men det är ju tyvärr inget vi kan "åstadkomma" lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi
Möjligen kan ett enskilt registreringsbevis överklagas till förvaltningsrätten. Är dock för dåligt insatt i reglerna kring detta för att uttala mig om vilken rättslig betydelse registreringsbeviset har samt om Transportstyrelsen fattar felaktiga beslut.
Model Y Long Range