Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevis

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Jerker »

Tyvärr blev det negativt besked från Transportstyrelsen:
Arash Lejon skrev:
Dessvärre har transportstyrelsen beslutat att de gör rätt med nuvarande sätt att addera motoreffekter. Något de pratat om är att de är missvisande men att de förhoppningsvis om 5 år finns en uppgift om snitt effekt/30min men detta är inget som de kommer implementera snart som de verka.
Samtidigt som de adderar motoreffekter på rena el bilar så gör de annorlunda om de är en hybridbil då de tar den hösta effekten från en enskild motor.
Detta område känns lite vilda västern.
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2016 07:32

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Bonden75 »

Skall vi ge oss?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av gellerstam »

Varför tillåta att tjänstemän gör fel?

Går det att lyfta en nivå? Vända sig till ngn annan?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Jerker »

gellerstam skrev:
Varför tillåta att tjänstemän gör fel?

Går det att lyfta en nivå? Vända sig till ngn annan?
Stämma svenska staten?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Svenssons »

Transportstyrelsen kör helt klart med vilda västern. De registrerar exakt samma model både med en effekt under 100hk och över 400 hk, både förr och nu (om det är en import). De får korrekta uppgifter som enligt EG-regelverket är de som skall gälla men bryr sig inte om dessa. De har motiverat Teslas registrering genom att det vore synd om andra märken och ger ingen hänvisning till vilket regelverk de stödjer sig när de särbehandlar ett bilmärke mot övriga bilmärken.

Jag har ingen förhoppning om förändring om vi inte kommer med större mängd hummersås till rätt tjänstemän...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Jag skall skicka in brevet i morgon hade jag tänkt. Det är väl bara att nöta på! Vet vi exempel på samma bil men med olika registreringar? Som sagt, rena vilda västern!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av gellerstam »

Skriv brev till infrastrukturministern Anna Johansson och förklara hur transportstyrelsen inte följer sina direktiv?

Om inte det hjälper så får ni vända er till näringsdepartementet/näringsministern efter som infrastrukturministern är underställd näringsministern.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Bra initiativ! Kan du dela namn och adresser så man kanske kan komma till att skicka egna brev? Och helst givetvis lite faktainnehåll så blir det säkert av!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av gellerstam »

Teslanorr skrev:
Bra initiativ! Kan du dela namn och adresser så man kanske kan komma till att skicka egna brev? Och helst givetvis lite faktainnehåll så blir det säkert av!
Nä de kan jag inte utan till. Å googla via telefonen e för pilligt.

Dessutom kommer Bylund snart svara med korrekt tillvägagångssätt. Har är expert på allt med myndigheter, regering och riksdag. ;)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av bylund »

gellerstam skrev:

Nä de kan jag inte utan till. Å googla via telefonen e för pilligt.

Dessutom kommer Bylund snart svara med korrekt tillvägagångssätt. Har är expert på allt med myndigheter, regering och riksdag. ;)
Jag, rättshaverist?
Jag har ju visst egenintresse av att behålla mina registrerade 69 kW, så jag vill ju inte röra om alltför mycket i grytan. 8-)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Förstår givetvis. Men frågan är vem som egentligen är rättshaverister.. Jag använder samma ordalydelse som I tidigare exemplet!
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av per »

Den som kan något om elbilar vet att motoreffekten är helt oväsentlig. Invertern omvandlar likspänningen till växelström för att styra motorerna. Invertern innehåller halvledare som är svåra att kyla. Det är värmeutveckling i invertern som begränsar möjligt effektuttag.
Den maximala konstanta effekt som man kan ta ut ur invertern under 30 minuter är 79 kW, och under 1 timme är det 60 kW, oberoende av hur många (en eller två) eller hur kraftiga elmotorer som sitter i bilen.

Elmotorer har en egenskap som förbränningsmotorer saknar, nämligen högt vridmoment redan vid start. Detta har Tesla utnyttjat genom möjligheten att under ett antal sekunder maxa strömmen genom motorerna för att uppnå accelerationsegenskaper utöver det vanliga. Men efter någon minut så överhettas invertern och maxströmmen begränsas. Samma teknik utnyttjas i Formula E-bilarna.

”Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE)” är framtagen av Europas eller världens motorexperter för att ge rättvisande förhållanden vid
typgodkännande. Min Tesla S70D med 386 kW enligt Transportstyrelsen (dessutom maxbegränsad i invertern till 240 kW av Tesla) kan bara jämföras med en Porsche Panamera på 240 kW under ett fåtal sekunder i samband med accelerationstest. Därefter är Porschen en helt annan bil än Teslan.
Säkerligen har även Porsche deltagit vid utarbetande av ”Föreskrifter nr 85”.

”Föreskrifter nr 85 från Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (FN/ECE) – Enhetliga bestämmelser om typgodkännande av förbränningsmotorer eller elektriska transmissioner avsedda för framdrivning av motorfordon i kategorierna M och N med avseende på mätning av nettoeffekt och största effekt under 30 minuter hos elektriska transmissioner”.
Är inte en föreskrift en tvingande bestämmelse? Det är ju föreskrivet att man ska mäta så här?

På den här sidan kan vi skicka in klagomål mot ett EU-land som vi anser bryter mot EU-lagstiftningen.

http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu- ... int_sv.htm

Några bättre idéer?
/Per
S70D -15
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av EnTraktor »

Finns det möjlighet att JO anmäla Transportstyrelsen?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Bjelke »

Undrar vad som händer om man bestämmer sig för att beskatta bilar utifrån effekt istället för som nu mest baserat på utsläpp.... Då blir det skojigt...NOT...
Förr eller senare kommer dom ju att ändra reglerna på något sätt, och om utsläppsbaserade principen inte funkar längre (om typ alla vore elbilar) så måste (?)
dom ju ändra på något (höjd skatt på el var ju ett smart drag förvisso, men det kommer inte att stanna där).

Då kanske en PxxD får en årsskatt på typ 10 tusen eller nåt sånt...

Näe, det här bara MÅSTE rättas till snart...

Ett sätt vore ju att Volvo fick fram en elbil, då jäklar blev det ändring samma eftermiddag, men det är ju tyvärr inget vi kan "åstadkomma" lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Becada »

Möjligen kan ett enskilt registreringsbevis överklagas till förvaltningsrätten. Är dock för dåligt insatt i reglerna kring detta för att uttala mig om vilken rättslig betydelse registreringsbeviset har samt om Transportstyrelsen fattar felaktiga beslut.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av gellerstam »

Bjelke skrev:

Ett sätt vore ju att Volvo fick fram en elbil, då jäklar blev det ändring samma eftermiddag, men det är ju tyvärr inget vi kan "åstadkomma" lixom.
Var inte så säker på det! Vad jag förstått från diskussionerna här på TCS så väljer ju att räkna rätt på andra elbilar och PHEV's. Så om/när Volvo kommer med BEV så kan de mycket väl göra rätt på dem, men välja att fortsätta göra fel med Tesla!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Bjelke »

gellerstam skrev:
Bjelke skrev:

Ett sätt vore ju att Volvo fick fram en elbil, då jäklar blev det ändring samma eftermiddag, men det är ju tyvärr inget vi kan "åstadkomma" lixom.
Var inte så säker på det! Vad jag förstått från diskussionerna här på TCS så väljer ju att räkna rätt på andra elbilar och PHEV's. Så om/när Volvo kommer med BEV så kan de mycket väl göra rätt på dem, men välja att fortsätta göra fel med Tesla!
Ja tyvärr har du nog rätt, kanske tom blir än värre om/när Volvo kommer med en elbil :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Stripe68 »

Har ni provat att gå direkt på allra högsta instans, dvs massmedia? Ett inslag i SVT:s Rapport om hur illa det fungerar kan göra underverk.
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av nicklasandersson »

Stripe68 skrev:
Har ni provat att gå direkt på allra högsta instans, dvs massmedia? Ett inslag i SVT:s Rapport om hur illa det fungerar kan göra underverk.
Eller Plus som det går än kanske?



Sent from my iPhone using Tapatalk
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av mati »

Det hade funkat om massmedia hade haft en positiv inställning till elbilar och i synnerhet Tesla. Men det har de inte.
Det skulle snarare resultera i rubriker som "Kostnadschock för Tesla, nu höjs försäkringen för dyra lyxåket till 30000kr".
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
arash
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 apr 2016 18:21

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av arash »

Var i kontakt med en av Infrastrukturministerns politiska sakkunniga Henrik N Gustafsson som jag förklara saken för och de problemet som uppstår när de tar och registrerar uppgifterna som de gör. Ska försöka sammanställa fakta och skicka över till dem.
Jag tror väl att de skulle kunn hända något på de hållet om vi möjligen samma ihop en hög med underskrifter från folk som tycker detta är fel.
Vad tror ni?
Tesla Model S 90D, 2016 Obsidian Black
Tesla Model X 90D, 2017, Midnight Silver Metallic - http://---
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Mycket bra! Hur styra upp underskrifter? Text att klippa och kopiera på papper, signera, skanna och skicka till en uppsamlingsmailadress? Jag kan sätta upp en Gmailasress för detta om ni vill!
Användarvisningsbild
arash
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 apr 2016 18:21

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av arash »

Tänker att vi kan använda något online verktyg för detta och samla in underskrifter på sen kan vi överlämna dessa till Infrastrukturministern. Men tror även att de kan vara på plats att uppvakta ledamöterna i Trafikutskottet.
Tesla Model S 90D, 2016 Obsidian Black
Tesla Model X 90D, 2017, Midnight Silver Metallic - http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Jerker »

Mer från FB-gruppen:

Mattias Karlsson skriver:
Tyvärr verkar tjänstemännen på Transportstyrelsen lida av Svensk avundsjuka. Det jag fick muntligt var... "Om man har råd att köpa en Tesla..." och "Om man köper en Tesla vill man väl se att den har hög effekt"
och:
Det jag fick skriftligt var..
"Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar?"
"Om du inte tycker att du får förståelse för dina krav hos myndigheten kan du vända dig till Justitieombudsmannen som granskar om myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete."
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Lessmog »

Jerker skrev:
Mer från FB-gruppen:

Mattias Karlsson skriver:
Tyvärr verkar tjänstemännen på Transportstyrelsen lida av Svensk avundsjuka. Det jag fick muntligt var... "Om man har råd att köpa en Tesla..." och "Om man köper en Tesla vill man väl se att den har hög effekt"
och:
Det jag fick skriftligt var..
"Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar?"
"Om du inte tycker att du får förståelse för dina krav hos myndigheten kan du vända dig till Justitieombudsmannen som granskar om myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete."
Ja, det kanske börjar bli dags att ta upp det goda rådet och gå till JO. De där svaren låter inte riktigt professionella! :evil:
Det lär finnas rätt maxade Audi etc med reg på DKW, DYR osv. Ingen Tesla med OIL? Vissa kombinationer har alltid varit svartlistade, som GUD, FAN och några till fula ord, men illvilja har nog florerat i de där korridorerna. Dock var karln som jag hetsade om min miljöpremie för ett par år sedan alltid vänlig och hövlig i telefon -- även om takten i utbetalningarna kunde vara noll eller tre per vecka ... :shock: Fick pengarna i tid till vinterhjul.
Skriv svar