Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevis

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
arash
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 apr 2016 18:21

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av arash »

Var i kontakt med en av Infrastrukturministerns politiska sakkunniga Henrik N Gustafsson som jag förklara saken för och de problemet som uppstår när de tar och registrerar uppgifterna som de gör. Ska försöka sammanställa fakta och skicka över till dem.
Jag tror väl att de skulle kunn hända något på de hållet om vi möjligen samma ihop en hög med underskrifter från folk som tycker detta är fel.
Vad tror ni?
Tesla Model S 90D, 2016 Obsidian Black
Tesla Model X 90D, 2017, Midnight Silver Metallic - http://---
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Mycket bra! Hur styra upp underskrifter? Text att klippa och kopiera på papper, signera, skanna och skicka till en uppsamlingsmailadress? Jag kan sätta upp en Gmailasress för detta om ni vill!
Användarvisningsbild
arash
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 apr 2016 18:21

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av arash »

Tänker att vi kan använda något online verktyg för detta och samla in underskrifter på sen kan vi överlämna dessa till Infrastrukturministern. Men tror även att de kan vara på plats att uppvakta ledamöterna i Trafikutskottet.
Tesla Model S 90D, 2016 Obsidian Black
Tesla Model X 90D, 2017, Midnight Silver Metallic - http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Jerker »

Mer från FB-gruppen:

Mattias Karlsson skriver:
Tyvärr verkar tjänstemännen på Transportstyrelsen lida av Svensk avundsjuka. Det jag fick muntligt var... "Om man har råd att köpa en Tesla..." och "Om man köper en Tesla vill man väl se att den har hög effekt"
och:
Det jag fick skriftligt var..
"Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar?"
"Om du inte tycker att du får förståelse för dina krav hos myndigheten kan du vända dig till Justitieombudsmannen som granskar om myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete."
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Lessmog »

Jerker skrev:
Mer från FB-gruppen:

Mattias Karlsson skriver:
Tyvärr verkar tjänstemännen på Transportstyrelsen lida av Svensk avundsjuka. Det jag fick muntligt var... "Om man har råd att köpa en Tesla..." och "Om man köper en Tesla vill man väl se att den har hög effekt"
och:
Det jag fick skriftligt var..
"Antag att maxeffektuppgiften skulle ersättas av kontinuerlig effekt under viss tid för elbilar, men inte för andra bilar, vilken marknadspåverkan skulle det ge för Tesla då tilltänkta kunder jämför den med konkurrerande modeller i samma prisklass från exempelvis Mercedes Benz, BMW och Jaguar?"
"Om du inte tycker att du får förståelse för dina krav hos myndigheten kan du vända dig till Justitieombudsmannen som granskar om myndigheter arbetar enligt de lagar och regler som styr deras arbete."
Ja, det kanske börjar bli dags att ta upp det goda rådet och gå till JO. De där svaren låter inte riktigt professionella! :evil:
Det lär finnas rätt maxade Audi etc med reg på DKW, DYR osv. Ingen Tesla med OIL? Vissa kombinationer har alltid varit svartlistade, som GUD, FAN och några till fula ord, men illvilja har nog florerat i de där korridorerna. Dock var karln som jag hetsade om min miljöpremie för ett par år sedan alltid vänlig och hövlig i telefon -- även om takten i utbetalningarna kunde vara noll eller tre per vecka ... :shock: Fick pengarna i tid till vinterhjul.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Är det nån här som kan fråga om flera bilar och lista Teslor med olika registreringar, på bilregistret eller är enda möjligheten att köpa registerutdrag? Det skulle kosta 5.000 SEK, om nån är sugen på betala det så kan jag beställa utdraget... :-)
Användarvisningsbild
per
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 04 jan 2016 09:18
Ort: Älvsjö

Re: Hjälp till att efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av per »

Hej igen

Jag har frågat på Transportstyrelsen efter mitt ärende, brevet som jag skickade 2017-06-17, och det har fått diarienummer (ärendenummer) Ä20170608-00127.
Detta fick de fram via mitt registreringsnummer.

Vad har hänt? Ja det har väl bara bytt kö! blev svaret.

Om ni andra som också skickat in kan efterfråga era ärendenummer, så sätter jag ihop en gemensam skrivelse till JO, med begäran att JO ska påpeka för Transportstyrelsen att ”Föreskrifter nr 85” är en tvingande EU-lag som ska följas tills lagen är ändrad.
Det är fullständigt barockt att vi i Sverige ska få registreringsbevis med helt andra siffervärden än i övriga EU/EG, bara för att Transportstyrelsen anser annorlunda än en tvingande EU-lag. Hur kan man kalla detta ett EU-harmoniserat registreringsbevis?

Hälsningar
Per
S70D -15
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av EnTraktor »

Jag skickade in och fick ärendenummer TSMS 2017/7732 samt ett svar

"Svar: Skulle du kunna förklara lite närmare vad det är du vill hjälp med. De svenska registreringsbevisen är EU-harmoniserade, så det är lite svårt att förstå vad du menar."

När jag svarat på detta har inget mer hänt. Är gärna med och gör en JO anmälan.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av manks »

Bump
Vad är senaste status?

Och är det någon som vet om Transportstyrelsen adderar effekten från samtliga motorer i hybrider?
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Jag ringde dom precis, eftersom jag inte fått svar på min skriftliga begäran att rätta/harmonisera. Dom berättade att dom slår ihop Tesla angivna effekt på väggen motorerna. Hänvisade till att prata med Tesla...
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av manks »

Teslanorr skrev:
Jag ringde dom precis, eftersom jag inte fått svar på min skriftliga begäran att rätta/harmonisera. Dom berättade att dom slår ihop Tesla angivna effekt på väggen motorerna. Hänvisade till att prata med Tesla...
Prata med Tesla??

Tesla har väl aldrig sagt åt dem ATT addera samtliga motorers teoretiska maxeffekt.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 08 jun 2016 18:25
Ort: Umeå

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Teslanorr »

Vet ej, men så gör dom tydligen...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Bjelke »

Som om Tesla bestämmer regelverket... Låter ologiskt (hoppas på annan förklaring)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Svenssons »

Teslanorr skrev:
Vet ej, men så gör dom tydligen...
Att det är så Transportstyrelsen gör vet vi. Att prata med Tesla är ju meningslöst. Det är inte de som hör fel och de levererar korrekta uppgifter till Transportstyrelsen som dock Transportstyrelsen ignorerar och sedan hitta på egna siffror visserligen genom att summera Teslas siffror men det är ju en felaktig summering.

Jag undrar vilken eller vilka tjänstemän som blivit mutade och av vem. Vi vet ungefär när i alla fall eftersom Transportstyrelsen ändrat hur de registrerar uppgifterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av dstr »

manks skrev:
Teslanorr skrev:
Jag ringde dom precis, eftersom jag inte fått svar på min skriftliga begäran att rätta/harmonisera. Dom berättade att dom slår ihop Tesla angivna effekt på väggen motorerna. Hänvisade till att prata med Tesla...
Prata med Tesla??

Tesla har väl aldrig sagt åt dem ATT addera samtliga motorers teoretiska maxeffekt.
Det var ju vad Tesla sa till alla... P85D - 701hk.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
manks skrev:
Teslanorr skrev:
Jag ringde dom precis, eftersom jag inte fått svar på min skriftliga begäran att rätta/harmonisera. Dom berättade att dom slår ihop Tesla angivna effekt på väggen motorerna. Hänvisade till att prata med Tesla...
Prata med Tesla??

Tesla har väl aldrig sagt åt dem ATT addera samtliga motorers teoretiska maxeffekt.
Det var ju vad Tesla sa till alla... P85D - 701hk.
Inte till alla, Transportstyrelsen har tex inte fått den uppgiften. Du kan själv kolla vilka uppgifter som Tesla skickat in vid registrering av din bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Inte till alla, Transportstyrelsen har tex inte fått den uppgiften. Du kan själv kolla vilka uppgifter som Tesla skickat in vid registrering av din bil.
Jodå, jag känner till lotteriet. Men eftersom Tesla själva sa att dom adderade effekten av motorerna när dom skulle försöka komma upp i de 701hk som utlovats så förvånar det mig inte det minsta att formuleringen dyker upp i andra sammanhang.

Jag sitter nöjd i båten med mina 90hk.
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: Hjälp till och efterfråga harmoniserat registreringsbevi

Inlägg av Mojje »

Hur går det med detta, har några framsteg gjorts ännu?
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Skriv svar