Restvärde?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Restvärde?

Inlägg av MikeeSouth »

Hej,

Jag har följt forumet ett tag och jag är i princip bestämd på att leasa en Tesla som tjänstebil/förmånsbil. Jag har pratat en del med Tesla och kollat igenom kalkyler här på forumet, jag tror jag hänger med på det mesta. Det är några saker som jag funderar på, en sån sak är restvärdet. Jag hittar inget klockrent på forumet så jag frågar.

Tesla garanterade tidigare restvärdet men har slutat med det. Jag hörde att det var för att det ändå var så bra restvärde på deras bilar. Jag förstår inte riktigt den logiken men strunt samma.

Jag funderar på att leasa en ny Model S75, räknar att köra kanske 2000-3000 mil om året, serva varje år, leasa i 3 år. Vem sätter beräknat restvärde, jag? Tesla? DNB? Säg att jag räknar på 50% restvärde. Vad händer då efter 36 månader, hur värderas bilen och behöver jag själv sälja den eller tar Tesla tillbaka den? Vad händer om värdet är högre/lägre än 50%?
Känner mig osäker och har inte leasat bil tidigare :)
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jun 2017 22:00
Ort: Alingsås

Re: Restvärde?

Inlägg av Fribbe »

Du sätter restvärdet men tror DNB måste godkänna det.

Det är finansiell leasing så efter 36mån är det du som står för risken. Dvs du garanterar egentligen restvärdet.

Säg att du satte 50% och att det blir 400k.

Då har du flera val men säg att du vill ta ut en ny bil. Då får du sälja bilen. Får du sålt den för restvärdet så är allt fine. Får du sålt den för 350k så blir du skyldig DNB 50k. Säljs bilen däremot för 500k så är DNB skyldig dig 100k.

Finns naturligtvis flera andra alternativ som kan va intressanta beroende på vad som händer. Att förlänga leasingen med samma vilkor men sänkt restvärde 12mån tex. Eller låta ditt företag köpa bilen för restvärdet. Osv.

Hoppas du blev klokare


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Restvärde?

Inlägg av danni »

Jag tror Tesla slutade med restvärdesgarantin dels därför att den innebar för stora finansiella åtaganden och tyngde ner bokföringen, dels därför att den inte behövdes längre, försäljningen rullade på ändå.

Om du har finansiell leasing så är det du som är ansvarig för restvärdet. Det innebär att när leasingperioden är över (om du inte vill förlänga leasingen) så är det du som måste lösa restskulden. Har du satt restvärdet i leasingen till 50% är restskulden alltså 50%. Hur du sen avyttrar bilen är upp till dig. Du kan lämna den i inbyte mot en ny bil, sälja den via KVD, eller sälja den själv via Blocket (det sistnämnda innebär en del administrativt krångel då det inte är lika lätt att byta ägare på en leasingbil som på en man faktiskt äger, men det finns också företag som hjälper till med det). Pengarna du får vid den försäljningen använder du lämpligen för att lösa skulden du har till leasingbolaget. Om det blir pengar över så behåller ditt företag dem. Om det fattas pengar, så måste ditt företag skjuta till dem själv. Det är inte egentligen svårare än så. Finansiell leasing fungerar alltså i praktiken som vilket lån som helst förutom att du inte äger bilen och inte tar upp den i balansräkningen.

Ett tillägg här är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter du betalar, men när du löser leasingen så är det ingen moms på den affären. Dvs om du får pengar över behåller du allt, du skickar inte in en krona moms av det, och måste du skjuta till mer pengar så får du inte dra av någon moms på det beloppet. Alltså är det alltid klokt att sätta restvärdet i leasingen så lågt man vågar (så man ändå klarar avbetalningarna och så att Skatteverket inte tror det är förtäckt köp, runt 30% brukar vara en bra nivå).

Om detta känns för riskabelt går det alltid att fixa något företag som löser såkallad operationell leasing. Det är mer som att hyra bilen, och då tar leasingbolaget på sig risken för restvärdet. När leasingperioden är slut så lämnar du helt enkelt tillbaks bilen till leasingföretaget och så är det inget mer med det, inga mer pengar byter ägare. Sixt är de enda som jag på rak arm kommer på erbjuder operationell leasing på Teslor: https://www.sixtleasing.se/miljobil/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde?

Inlägg av Smutt »

Säg en högre körsträcka till DNB så blir allt smutt riktigt bra val av bil S75 är ett fynd du kommer älska den :)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MikeeSouth
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jun 2017 21:39

Re: Restvärde?

Inlägg av MikeeSouth »

Fribbe skrev:
Då har du flera val men säg att du vill ta ut en ny bil. Då får du sälja bilen. Får du sålt den för restvärdet så är allt fine. Får du sålt den för 350k så blir du skyldig DNB 50k. Säljs bilen däremot för 500k så är DNB skyldig dig 100k.

Finns naturligtvis flera andra alternativ som kan va intressanta beroende på vad som händer. Att förlänga leasingen med samma vilkor men sänkt restvärde 12mån tex. Eller låta ditt företag köpa bilen för restvärdet. Osv.
Så om man inte är nöjd med det faktiska restvärdet, säg 350k i ditt exempel. Kan jag då köra på med leasingen till samma kostnad som innan, vänta ett år till och sen se om jag kan sälja för typ 300k?
danni skrev:
Ett tillägg här är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter du betalar, men när du löser leasingen så är det ingen moms på den affären. Dvs om du får pengar över behåller du allt, du skickar inte in en krona moms av det, och måste du skjuta till mer pengar så får du inte dra av någon moms på det beloppet. Alltså är det alltid klokt att sätta restvärdet i leasingen så lågt man vågar (så man ändå klarar avbetalningarna och så att Skatteverket inte tror det är förtäckt köp, runt 30% brukar vara en bra nivå).
Intressant! 30% låter lite väl steep men 40% kanske fungerar fint.
Smutt skrev:
Säg en högre körsträcka till DNB så blir allt smutt riktigt bra val av bil S75 är ett fynd du kommer älska den :)
Varför högre körsträcka? För att kunna motivera ett lägre restvärde och på så sätt komma undan "förtäckt köp" enligt dannis post ovan?

Betalar man DNB-räntan på hela beloppet, restvärdet eller det som är kvar varje månad (likt ränta på ett lån man amorterar)? Tesla+DNB har kampanjränta på 0,25% juni ut och jag tänkte hoppa på detta men det ser inte ut att ha alltför stor påverkan på de kalkyler jag hittat här på forumet. Bland annat din danni ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde?

Inlägg av Smutt »

Finns en kalkyl på Tesla ha kul med den välj så lågt restvärde du har råd med är ju en form av sparande risk eliminering räntan är viktig Dannis kalkyl har jag aldrig fattat, men S75 är ett bra köp desto mindre utrustning desto bättre pga lyxbils tillägg
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Restvärde?

Inlägg av rightnow »

Man brukar basera restvärdet på körsträcka. Jag sa runt 2000 mil. De föreslog 50% eller 45%. Jag tog 45.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde?

Inlägg av Smutt »

Exakt så är du minsta orolig över restvärde eller vill spara en slant så säg högre körsträcka
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
George
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 jun 2017 23:40

Re: Restvärde?

Inlägg av George »

Finansiell leasing fungerar alltså i praktiken som vilket lån som helst förutom att du inte äger bilen och inte tar upp den i balansräkningen.
En finansiell leasing tas alltid upp i företagets balansräkning. Däremot är en operationell leasing inte nödvändig att ta upp. Vissa redovisningsfötändringar sker dock inom kort.

Operationell leasing på Tesla med garanterade restvärden kan tas från alla de operationella och fleetmanagement leasingbolag såsom Autolease, ALD, NF-Fleet, Arval, Athlon, LeasePlan, SVPF, SIXT leasing tom Autoplan via ett tilläggsavtal trots finansiell leasing. Alla har samma avtal med Tesla men skiljer sig något åt mot slutkund. De flesta av deras webbsidor gör enkla/avancerade totalkostnadskalkyler.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Restvärde?

Inlägg av bullen »

Jag har aldrig tagit upp en finansiell leasing i balansräkningen. Hag aldrig hört om någon som gör det
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde?

Inlägg av Smutt »

Jag har 40% tycker det är lagom i det här fallet men har haft andra bilar på 10%
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Restvärde?

Inlägg av e5m1r »

Du kan få finnansiell leasing via sixt med restvärde sjukt billig försäkring dessutom via dem skicka pm så kan jag skicka nr till min kontakt där
Jag har nämligen min bil via sixt och finansiell leasing
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jun 2017 22:00
Ort: Alingsås

Re: Restvärde?

Inlägg av Fribbe »

MikeeSouth skrev:
Fribbe skrev:
Då har du flera val men säg att du vill ta ut en ny bil. Då får du sälja bilen. Får du sålt den för restvärdet så är allt fine. Får du sålt den för 350k så blir du skyldig DNB 50k. Säljs bilen däremot för 500k så är DNB skyldig dig 100k.

Finns naturligtvis flera andra alternativ som kan va intressanta beroende på vad som händer. Att förlänga leasingen med samma vilkor men sänkt restvärde 12mån tex. Eller låta ditt företag köpa bilen för restvärdet. Osv.
Så om man inte är nöjd med det faktiska restvärdet, säg 350k i ditt exempel. Kan jag då köra på med leasingen till samma kostnad som innan, vänta ett år till och sen se om jag kan sälja för typ 300k?
Japp stämmer, du alltså välja att förlänga leasingen med samma villkor men ett nytt restvärde efter den nya perioden. Det kommer ju naturligtvis följa den takt du valt att minska skulden med tidigare. Så har du minskat skulden med 50k per år och du förlänger 12mån så kommer det nya restvärdet vara 300k.

Alla alternativ som jag lyckats komma fram till efter leasingens avbrott är följande:

1. Förlänga leasing avtalet med samma villkor men ett nytt restvärde
2. Köpa loss bilen för det det förutbestämda restvärdet satt vid leasingens start
3. Sälja bilen vidare till annan part, ev. överskott från restvärdet tillfaller dig men eventuellt underskott får du betala till DNB
4. Överlåta avtalet till annan firma efter kreditupplysning på övertagande part

Tänk också på att Supermiljöbilspremien tillfaller DNB (oftast efter flera månader) och den kan du sedan be dem hantera lite olika:
1. Räknas av på bilens restvärde
2. Sänka den månatliga leasing-kostnaden
3. En kombination av 1 och 2
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Restvärde?

Inlägg av bylund »

Det är nog inte leasingbolaget som avgör om det är förtäckt köp eller inte, så att hävda för många mil till dem för att få en lägre restskuld torde inte spela så stor roll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Fribbe
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 02 jun 2017 22:00
Ort: Alingsås

Re: Restvärde?

Inlägg av Fribbe »

bylund skrev:
Det är nog inte leasingbolaget som avgör om det är förtäckt köp eller inte, så att hävda för många mil till dem för att få en lägre restskuld torde inte spela så stor roll.
I mitt avtal står inget om antal mil, det verkade ointressant för DNB, dom frågade inte ens efter det. Det dom var intresserade av var att restvärdet hamnade rimligt och hur mycket utrymme det finns där får man väl testa ;)

Jag gjorde en första förhöjd leasing på 20% (också halv moms på den) och sen restvärde 50% på resten och det var inga konstigheter. Verkar som det är ett vanligt upplägg.
Model S 75D, Midnight Silver Metallic, Glastak, Svarta Premiumsäten, Askträdekor, 21" grå turbin. Referal, just nu 1500km fri Super Charging:
http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Restvärde?

Inlägg av danni »

MikeeSouth skrev:
Fribbe skrev:
Då har du flera val men säg att du vill ta ut en ny bil. Då får du sälja bilen. Får du sålt den för restvärdet så är allt fine. Får du sålt den för 350k så blir du skyldig DNB 50k. Säljs bilen däremot för 500k så är DNB skyldig dig 100k.

Finns naturligtvis flera andra alternativ som kan va intressanta beroende på vad som händer. Att förlänga leasingen med samma vilkor men sänkt restvärde 12mån tex. Eller låta ditt företag köpa bilen för restvärdet. Osv.
Så om man inte är nöjd med det faktiska restvärdet, säg 350k i ditt exempel. Kan jag då köra på med leasingen till samma kostnad som innan, vänta ett år till och sen se om jag kan sälja för typ 300k?
danni skrev:
Ett tillägg här är att du får dra av halva momsen på alla leasingavgifter du betalar, men när du löser leasingen så är det ingen moms på den affären. Dvs om du får pengar över behåller du allt, du skickar inte in en krona moms av det, och måste du skjuta till mer pengar så får du inte dra av någon moms på det beloppet. Alltså är det alltid klokt att sätta restvärdet i leasingen så lågt man vågar (så man ändå klarar avbetalningarna och så att Skatteverket inte tror det är förtäckt köp, runt 30% brukar vara en bra nivå).
Intressant! 30% låter lite väl steep men 40% kanske fungerar fint.
Smutt skrev:
Säg en högre körsträcka till DNB så blir allt smutt riktigt bra val av bil S75 är ett fynd du kommer älska den :)
Varför högre körsträcka? För att kunna motivera ett lägre restvärde och på så sätt komma undan "förtäckt köp" enligt dannis post ovan?

Betalar man DNB-räntan på hela beloppet, restvärdet eller det som är kvar varje månad (likt ränta på ett lån man amorterar)? Tesla+DNB har kampanjränta på 0,25% juni ut och jag tänkte hoppa på detta men det ser inte ut att ha alltför stor påverkan på de kalkyler jag hittat här på forumet. Bland annat din danni ;)
Man betalar såklart ränta på hela det lånade beloppet, dvs den aktuella restskulden (som till en början är köpebeloppet minus första förhöjd hyra, och sen amorteras ner till restvärdet). Kampanjräntan gör en hyfsad skillnad ändå, i min kalkyl ser jag runt 500 kr per månaden i skattade och klara pengar. Det är ändå rätt bra pengar.
George skrev:
Finansiell leasing fungerar alltså i praktiken som vilket lån som helst förutom att du inte äger bilen och inte tar upp den i balansräkningen.
En finansiell leasing tas alltid upp i företagets balansräkning. Däremot är en operationell leasing inte nödvändig att ta upp. Vissa redovisningsfötändringar sker dock inom kort.

Operationell leasing på Tesla med garanterade restvärden kan tas från alla de operationella och fleetmanagement leasingbolag såsom Autolease, ALD, NF-Fleet, Arval, Athlon, LeasePlan, SVPF, SIXT leasing tom Autoplan via ett tilläggsavtal trots finansiell leasing. Alla har samma avtal med Tesla men skiljer sig något åt mot slutkund. De flesta av deras webbsidor gör enkla/avancerade totalkostnadskalkyler.
Sorry, det är jag som är fast i småföretagsträsket. Redovisar man enligt K2, vilket jag vågar tippa på att de allra flesta småföretagare gör, så ska även finansiella leasingavtal alltid redovisas som om de vore operationella. Redovisar man enligt K3 så ska finansiell leasing in i balansräkningen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Restvärde?

Inlägg av danni »

Och för finansiell leasing så skiter leasingbolaget helt i körsträckan. Möjligen kan de använda den för att hjälpa till att rekommendera ett lämpligt restvärde, men körsträckan påverkar inga avtal etc.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Restvärde?

Inlägg av Smutt »

DNB satte mitt restvärde efter körsträcka men det är dom nog ensamma om
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar