MP3

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

MP3

Inlägg av halipte »

Hej! Hjälp en okunnig - hur är enklaste sättet att köra musik via USB i Teslan? Går det att exportera från Spotify? Finns det någon instruktion här på forumet, eller på nätet, hur man går tillväga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MP3

Inlägg av Svenssons »

Ligger musiken i Spotify så måste du inte exportera den till MP3 eftersom Spotify finns i bilen. Var länge sedan jag satt och rippade CD-skivor till MP3 eller körde med MP3-musik över huvud taget men har du MP3-filerna så är det ju bara att lägga dessa på USB-sticka.

Några instruktioner för att spara ner MP3-låtar från strömmade tjänster lär inte postas här tror jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: MP3

Inlägg av halipte »

Spotify vet jag finns i bilen. Är inte så imponerad över kvalitén bara.

Är inte ute efter några olagligheter utan möjligheter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MP3

Inlägg av Svenssons »

En lösning är väl då att köpa musik på FLAC via någon av alla möjliga nätsidor.

Exempel:
https://www.hdtracks.com/
https://www.djshop.de/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: MP3

Inlägg av 12man »

tror tesla begränsar bitraten in till bilen via "deras" nät, hör du skillnad om du hotspotar via din telefon? lägga flac på usb pinne funkar utmärkt
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: MP3

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:
tror tesla begränsar bitraten in till bilen via "deras" nät, hör du skillnad om du hotspotar via din telefon? lägga flac på usb pinne funkar utmärkt
WiFI-hotspot hjälper inte för att få upp bitraten på TuneIn i alla fall. Det finns kanaler som är blockerade där pga högre bitrate och dessa fungerar inte heller när man växlar över till WiFi-hotspot.

För att få bästa ljud i Teslan är nog FLAC eller AIFF på USB-sticka alternativet.

https://teslatap.com/usb-flash-drives-for-music/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: MP3

Inlägg av 12man »

t.ex. bbc radio är begänsad av bbc utanför uk, men har tunein egna begränsningar?
driftar lite ot nu
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: MP3

Inlägg av bjelkeman »

How to export iTunes songs and playlists to Tesla Model S USB Music Player

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... yer.46481/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: MP3

Inlägg av fakerlind »

Svenssons skrev:
12man skrev:
tror tesla begränsar bitraten in till bilen via "deras" nät, hör du skillnad om du hotspotar via din telefon? lägga flac på usb pinne funkar utmärkt
WiFI-hotspot hjälper inte för att få upp bitraten på TuneIn i alla fall. Det finns kanaler som är blockerade där pga högre bitrate och dessa fungerar inte heller när man växlar över till WiFi-hotspot.

För att få bästa ljud i Teslan är nog FLAC eller AIFF på USB-sticka alternativet.

https://teslatap.com/usb-flash-drives-for-music/
Hej

Bitrate på Spotify i Teslan är 160kb/s vill jag minnas. Jag har själv rippat CD-skivor, konverterat till FLAC och lagt på en USB-sticka. Funkar bra, men upplever faktiskt att AAC-kodad 256kb/s i Apple Music låter snudd på lika bra över blåtand så det blir mest lyssnande den vägen. Lite synd att man inte kan betala dem en slant för att få t.ex 320 KB/s Spotify. Är antagligen kostnaden för roamingen som skapat den begränsningen. Det skulle ju kunna ses över nu med den nya regleringen...
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

MP3

Inlägg av halipte »

Tack för alla tips. Har nu laddat ner några 320 MP3 på ett USB-minne men måste säga att åtminstone jag har svårt att avgöra om det blir bättre kvalitet än med Spotify i bilen.

Har standardljudet i min S.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar