Bromsskivorna

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Bromsskivorna

Inlägg av tobbeturbo »

Såg precis att jag fått lite "brunt" på bromsskivorna. Det vankas väl inte rost iaf? Redan efter knappa 10 månader.
Tjejens farsa sa att det kan bero på att man motorbromsade för mycket, dvs använder bromsarna för lite. Kan det stämma? Kanske bör slå av motorbromsning och börja bromsa än mer själva.
Går det att få bort skiten på nå vis? Jävligt fult.
Har även fått vita prickar på bromsoken(?). Såg nån mer Tesla vid en supercharge som fått liknande. Men Why? Och hur får man bort det? Haha
Referral: http://---
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Bromsskivorna

Inlägg av ovelundkvist »

Enda sättet är nog med traditionell energioeffektiv körning, dvs gasa tills du tvärbromsar. så länge du kör bättre än så används inte de mekaniska bromsarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bromsskivorna

Inlägg av LarsL »

Bra att motionera bromsarna lite då och då. Se till att bromsa hård minst en gång i veckan.

Bromsskivor består av obehandlat stål utan olja så de kommer rosta. Det är alltså inget konstigt alls.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Bromsskivorna

Inlägg av chpaulin »

tobbeturbo skrev:
Såg precis att jag fått lite "brunt" på bromsskivorna. Det vankas väl inte rost iaf? Redan efter knappa 10 månader.
Tjejens farsa sa att det kan bero på att man motorbromsade för mycket, dvs använder bromsarna för lite. Kan det stämma? Kanske bör slå av motorbromsning och börja bromsa än mer själva.
Går det att få bort skiten på nå vis? Jävligt fult.
Har även fått vita prickar på bromsoken(?). Såg nån mer Tesla vid en supercharge som fått liknande. Men Why? Och hur får man bort det? Haha
Det är rost och det drabbar alla bilar när man inte använder bromsskivorna :) Bara broms lite emellanåt så försvinner det.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Jerker »

Jag har funderat en del på detta, alltså om kostnaden för bromsundehåll kommer att bli mindre på en elbil i längden. Jag har ju kört rätt många riktigt gamla bilar och bytt rätt många bromsbelägg/backar, bromsok och bromsskivor. Att det blir färre byten av själva slitagedelarna är ju självklart, men just bromsoken kan jag inte se att de ska hålla längre på en elbil. Felet som uppstår och som gör att man måste byta oken (eller renovera (normalt köper man ju renoverade ok och ersätter de gamla med och så lämnar man in de gamla i inbyte)) är att de rostar ihop och damaskerna spricker osv. Detta sker alltså regelmässigt även på bilar där dessa gymnastiseras väl genom regelbunden användning. Så därför borde ett bromsok på en elbil rosta ihop och bli obrukbart snabbare!

Alltså, bromsbelägg och bromsok behöver bytas mer sällan.
Bromsvätskan ska bytas med visst intervall hur som helst.
Bromsok behöver bytas oftare.

Kanske går det på ett ut. Bara riktiga långkörare på kort tid, som taxibilar, gör en stor vinst då tiden är den viktigaste faktorn för när ett om måste bytas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bromsskivorna

Inlägg av mati »

Bromsarna som sitter i elbilar är optimerade för fossilbilar som bromsar mycket oftare. Jag kan tänka mig att det kommer att utvecklas speciella elbilsbromsar allt eftersom elbilar blir vanligare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tobbeturbo skrev:
Såg precis att jag fått lite "brunt" på bromsskivorna. Det vankas väl inte rost iaf? Redan efter knappa 10 månader.
Tjejens farsa sa att det kan bero på att man motorbromsade för mycket, dvs använder bromsarna för lite. Kan det stämma? Kanske bör slå av motorbromsning och börja bromsa än mer själva.
Går det att få bort skiten på nå vis? Jävligt fult.
Har även fått vita prickar på bromsoken(?). Såg nån mer Tesla vid en supercharge som fått liknande. Men Why? Och hur får man bort det? Haha
Som andra skrivit så är det rost på skivorna och det är oundvikligt. Och det är ett större problem på elbilar än vanliga fossilbilar som inte har regenerativ bromsning. Tipset är att accelerera upp till hygglig fart och lägga i N och bromsa rejält några gånger för att rensa skivorna från rost. Detta är viktigt att göra efter man tvättat bilen eller man kört i vått väglag. Sedan ser skivorna ut som nya igen.

De vita prickarna har jag också sett på bilar med svarta bromsok och det ser ut som någon typ av oxidation. Hur man får bort det vet jag inte men det är vanligt på bromsok rent generellt oavsett bilmärke. Men Teslas performancebilar med röda bromsok verkar inte ha detta problemet vad jag sett. På min bil som är 2 1/2 år gammal och gått drygt 4000 mil ser oken ut som nya när man tvättat dem och det finns inte ens tendenser till prickar på dem. Så det ha antagligen med ytbehandlingen att göra och den röda lacken förhindrar oxidation.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Jag har funderat en del på detta, alltså om kostnaden för bromsundehåll kommer att bli mindre på en elbil i längden. Jag har ju kört rätt många riktigt gamla bilar och bytt rätt många bromsbelägg/backar, bromsok och bromsskivor. Att det blir färre byten av själva slitagedelarna är ju självklart, men just bromsoken kan jag inte se att de ska hålla längre på en elbil. Felet som uppstår och som gör att man måste byta oken (eller renovera (normalt köper man ju renoverade ok och ersätter de gamla med och så lämnar man in de gamla i inbyte)) är att de rostar ihop och damaskerna spricker osv. Detta sker alltså regelmässigt även på bilar där dessa gymnastiseras väl genom regelbunden användning. Så därför borde ett bromsok på en elbil rosta ihop och bli obrukbart snabbare!
Jag håller med dig i det mesta som du skriver men jag tror faktiskt att det blir glesare även med bromsoksbytena på en elbil.

Precis som du skriver så är det rosten och trasiga damasker som är anledningen till att man behöver byta oken. Men den största källan till att de rostar, och att damaskerna spricker, är värmen som uppstår när de mekaniska bromsarna används. En metallbit som upphettats rejält brukar börja rosta ganska omgående och ju oftare den utsätts för hög värme ju snabbare rostar den. Och gummit i damaskerna åldras kraftigt av hög värme och blir därför snabbt torra och spricker.

Eftersom de mekaniska bromsarna på en elbil med regenerativ bromsning sällan används och därför sällan blir riktigt varma tror jag att även oken kommer att hålla betydligt längre än vad vi är vana vid från fossilbilarna.

Det är min teori. :)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 31 mar 2015 23:11

Re: Bromsskivorna

Inlägg av LarsB »

När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Men den största källan till att de rostar, och att damaskerna spricker, är värmen som uppstår när de mekaniska bromsarna används.
Ja, du har en poäng där, jag tänkte inte på det. Hoppas du har rätt!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Tjell »

Undrar om jag inte märkt av att bromspedalen faktiskt rör på sig självt ibland vid hårdare autoinbromsning.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Datordoktorn »

LarsB skrev:
När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Tror faktiskt det här stämmer, men antagligen bara på bilarna med AP aktiverat, vilket trådskaparen inte har. Eller hur, Tobbe?

AP:n bromsar oftare både med regenering och mekaniska bromsarna eftersom den är lite "närsyntare" än man själv är och bromsar senare i de flesta situationer.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
tobbeturbo
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
Ort: Sthlm/Nkpg

Re: Bromsskivorna

Inlägg av tobbeturbo »

Datordoktorn skrev:
LarsB skrev:
När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Tror faktiskt det här stämmer, men antagligen bara på bilarna med AP aktiverat, vilket trådskaparen inte har. Eller hur, Tobbe?

AP:n bromsar oftare både med regenering och mekaniska bromsarna eftersom den är lite "närsyntare" än man själv är och bromsar senare i de flesta situationer.
Nej precis har ju inte det. Kör med regen. men får stänga av den så att man bromsar mer själv haha.
Visst man kan bromsa själv ändå, men det gör man ju inte. Man låter den motorbromsa...
Referral: http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bromsskivorna

Inlägg av HelectriC »

Om du kör motionering av bromsarna när batteriet är kallt, så "slipper" du att regenereringen stör ut de mekaniska bromsarna. Regen kommer inte igång med en gång, du ser att det är gula sträck vid effektmätaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Franz »

LarsB skrev:
När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Jag tror mig uppleva det här regelbundet. Särskilt under den kallare delen av året har jag upplevt på morgonen, när jag ger mig av hemifrån, att det låter som att bromsen jobbar precis så mycket att det skall höras. Nu jobbar jag hemifrån normalt sett men nästan varje måndags-morgon åker jag iväg på en längre resa och det är då jag märkt av förfarandet.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bromsskivorna

Inlägg av HelectriC »

Franz skrev:
LarsB skrev:
När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Jag tror mig uppleva det här regelbundet. Särskilt under den kallare delen av året har jag upplevt på morgonen, när jag ger mig av hemifrån, att det låter som att bromsen jobbar precis så mycket att det skall höras. Nu jobbar jag hemifrån normalt sett men nästan varje måndags-morgon åker jag iväg på en längre resa och det är då jag märkt av förfarandet.
Ja, det rycker lite i bilen har jag också märkt. Men jag tycker inte det räcker för att få av all rost. Man behöver några ordentliga inbromsningar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Jensa »

Eller lägg i N när du kör så kan du bromsa utan att regen stör, behövs inte mycket för att få bort rosten.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bromsskivorna

Inlägg av LarsL »

Tror också att det behöver utvecklas annorlunda bromsar för elbilar. Bromsarna blir ju en slags nödfunktion och måste i de lägena fungera men de ska ändå inte ligga på alls i normalfallet. Men det kommer ett tag innan vi får se bättre EV-bromsar, volymerna måste gå upp ordentligt först.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Ric »

Regenerering på en megawatt, skulle det räcka som broms i en modell X med högsta dragvikt tillkopplad?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Bjelke »

Med tex superkondensatorer kan man köra regen med sjukt hög effekt en kort stund, men det blir ju lite dyrt osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bromsskivorna

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Tror också att det behöver utvecklas annorlunda bromsar för elbilar. Bromsarna blir ju en slags nödfunktion och måste i de lägena fungera men de ska ändå inte ligga på alls i normalfallet. Men det kommer ett tag innan vi får se bättre EV-bromsar, volymerna måste gå upp ordentligt först.
Är det inte BMW i3 som har någon slags beläggning på skivorna, som ska göra de mer ämnade för elbilar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Alexander »

Jag fick nya skivor på garantin runt om efter snart 2 år och 6000 mil. Detta efter att jag påpekat att att jag upplevde dessa ojämna. De nya är oket målat vilket de gamla inte var och därför fläckvis rostiga.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Kylbalsam »

Fick också alla 4 skivor utbytta - efter 1 år och 3200 mil.

Det började med att det blev vinter och jag körde på lättare regen för att hålla bromsarna i skick. Efter vintern märkte jag att inbromsningarna nu var ryckiga och började bli irriterande...fortfarande på lägre regen. Var tvungen att dubbelkolla med bekanta, så det inte bara var jag som var petig, men alla höll med...så ska det inte vara.
Påpekade detta vid 1-årsservicen och fick såklart skeptiska kommentarer så som; "har man väl märkt det en gång, så känner man det hela tiden", "det här känns normalt".
Man blir så trött...varför ska verkstäder alltid utgå från att man är mekaniskt handikappad, och nu även hos Tesla. Folk som INTE har tummen mitt i handen kan faktiskt också handla Tesla.

Hur som helst; Först trodde de att bakbromsarna behövde bytas, då det inte kändes i ratten. Dessa byttes och det blev lite bättre, men det fanns fortfarande där. De bytte då även framskivorna och allt var nu frid o fröjd.

Det intressanta här är teknikernas kommentarer (från dashcam med två tekniker som provkör):
"T1: Är våra bromsar sämre än andras, då vi byter de så ofta?
T2: Nej, de är precis samma bromsar som sitter i Range Rover och i BMW och när man tittar på dem där, så ser de för djävliga ut; skitiga och riktigt använda, men de slår sig aldrig och fungerar perfekt.
T2: Men eftersom bromsarna på våra bilar knappt används, så hålls de inte varma hela tiden, utan när man verkligen behöver bromsa, så blir de varma för snabbt och slår sig."

Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...

Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! :D Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla? ;)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Bromsskivorna

Inlägg av themax »

Kylbalsam skrev:
Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...

Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! :D Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla? ;)
Alla moderna bilar har system för att hålla bromsarna i trim (utom möjligen pre-AP-Tesla som konstaterats ovan). Anledningen är fenomenet eko-körning.

I en fossilbil ska du också köra så att du undviker bromspedalen så mycket som möjligt. Växla ned för att deaccelerera och rulla utan att bromsa. Det här kan få skivorna att rosta och ibland slå sig när de verkligen används om de inte hålls torra. Därför lägger bilen själv på bromsarna med jämna mellanrum – inte märkbart, bara tillräckligt för att hålla skivorna torra och rena.

Jag har eko-kört vår Audi som gått drygt 18000 mil, och skivor och bromsbackar har ännu många mil kvar innan de behöver bytas.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar