Bromsskivorna

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Bromsskivorna

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Tror också att det behöver utvecklas annorlunda bromsar för elbilar. Bromsarna blir ju en slags nödfunktion och måste i de lägena fungera men de ska ändå inte ligga på alls i normalfallet. Men det kommer ett tag innan vi får se bättre EV-bromsar, volymerna måste gå upp ordentligt först.
Är det inte BMW i3 som har någon slags beläggning på skivorna, som ska göra de mer ämnade för elbilar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Alexander »

Jag fick nya skivor på garantin runt om efter snart 2 år och 6000 mil. Detta efter att jag påpekat att att jag upplevde dessa ojämna. De nya är oket målat vilket de gamla inte var och därför fläckvis rostiga.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Re: Bromsskivorna

Inlägg av Kylbalsam »

Fick också alla 4 skivor utbytta - efter 1 år och 3200 mil.

Det började med att det blev vinter och jag körde på lättare regen för att hålla bromsarna i skick. Efter vintern märkte jag att inbromsningarna nu var ryckiga och började bli irriterande...fortfarande på lägre regen. Var tvungen att dubbelkolla med bekanta, så det inte bara var jag som var petig, men alla höll med...så ska det inte vara.
Påpekade detta vid 1-årsservicen och fick såklart skeptiska kommentarer så som; "har man väl märkt det en gång, så känner man det hela tiden", "det här känns normalt".
Man blir så trött...varför ska verkstäder alltid utgå från att man är mekaniskt handikappad, och nu även hos Tesla. Folk som INTE har tummen mitt i handen kan faktiskt också handla Tesla.

Hur som helst; Först trodde de att bakbromsarna behövde bytas, då det inte kändes i ratten. Dessa byttes och det blev lite bättre, men det fanns fortfarande där. De bytte då även framskivorna och allt var nu frid o fröjd.

Det intressanta här är teknikernas kommentarer (från dashcam med två tekniker som provkör):
"T1: Är våra bromsar sämre än andras, då vi byter de så ofta?
T2: Nej, de är precis samma bromsar som sitter i Range Rover och i BMW och när man tittar på dem där, så ser de för djävliga ut; skitiga och riktigt använda, men de slår sig aldrig och fungerar perfekt.
T2: Men eftersom bromsarna på våra bilar knappt används, så hålls de inte varma hela tiden, utan när man verkligen behöver bromsa, så blir de varma för snabbt och slår sig."

Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...

Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! :D Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla? ;)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Bromsskivorna

Inlägg av themax »

Kylbalsam skrev:
Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...

Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! :D Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla? ;)
Alla moderna bilar har system för att hålla bromsarna i trim (utom möjligen pre-AP-Tesla som konstaterats ovan). Anledningen är fenomenet eko-körning.

I en fossilbil ska du också köra så att du undviker bromspedalen så mycket som möjligt. Växla ned för att deaccelerera och rulla utan att bromsa. Det här kan få skivorna att rosta och ibland slå sig när de verkligen används om de inte hålls torra. Därför lägger bilen själv på bromsarna med jämna mellanrum – inte märkbart, bara tillräckligt för att hålla skivorna torra och rena.

Jag har eko-kört vår Audi som gått drygt 18000 mil, och skivor och bromsbackar har ännu många mil kvar innan de behöver bytas.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar