Bromsskivorna
Moderator: Redaktion
Re: Bromsskivorna
Undrar om jag inte märkt av att bromspedalen faktiskt rör på sig självt ibland vid hårdare autoinbromsning.
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: Bromsskivorna
Tror faktiskt det här stämmer, men antagligen bara på bilarna med AP aktiverat, vilket trådskaparen inte har. Eller hur, Tobbe?LarsB skrev:När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
AP:n bromsar oftare både med regenering och mekaniska bromsarna eftersom den är lite "närsyntare" än man själv är och bromsar senare i de flesta situationer.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.
http://---
- tobbeturbo
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 28 aug 2016 16:19
- Ort: Sthlm/Nkpg
Re: Bromsskivorna
Nej precis har ju inte det. Kör med regen. men får stänga av den så att man bromsar mer själv haha.Datordoktorn skrev:Tror faktiskt det här stämmer, men antagligen bara på bilarna med AP aktiverat, vilket trådskaparen inte har. Eller hur, Tobbe?LarsB skrev:När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
AP:n bromsar oftare både med regenering och mekaniska bromsarna eftersom den är lite "närsyntare" än man själv är och bromsar senare i de flesta situationer.
Visst man kan bromsa själv ändå, men det gör man ju inte. Man låter den motorbromsa...
Referral: http://---
Re: Bromsskivorna
Om du kör motionering av bromsarna när batteriet är kallt, så "slipper" du att regenereringen stör ut de mekaniska bromsarna. Regen kommer inte igång med en gång, du ser att det är gula sträck vid effektmätaren.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Bromsskivorna
Jag tror mig uppleva det här regelbundet. Särskilt under den kallare delen av året har jag upplevt på morgonen, när jag ger mig av hemifrån, att det låter som att bromsen jobbar precis så mycket att det skall höras. Nu jobbar jag hemifrån normalt sett men nästan varje måndags-morgon åker jag iväg på en längre resa och det är då jag märkt av förfarandet.LarsB skrev:När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Driver sajten Car.info
Re: Bromsskivorna
Ja, det rycker lite i bilen har jag också märkt. Men jag tycker inte det räcker för att få av all rost. Man behöver några ordentliga inbromsningar.Franz skrev:Jag tror mig uppleva det här regelbundet. Särskilt under den kallare delen av året har jag upplevt på morgonen, när jag ger mig av hemifrån, att det låter som att bromsen jobbar precis så mycket att det skall höras. Nu jobbar jag hemifrån normalt sett men nästan varje måndags-morgon åker jag iväg på en längre resa och det är då jag märkt av förfarandet.LarsB skrev:När jag frågade Tesla om detta med hur ofta man behöver motionera bromsarna sa dom att programvaran i bilen sköter detta automatiskt, dvs bromsarna går på då och då utan att man använder bromspedalen. Vet inte om det stämmer dock.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bromsskivorna
Eller lägg i N när du kör så kan du bromsa utan att regen stör, behövs inte mycket för att få bort rosten.
2016 Model S 75
Re: Bromsskivorna
Tror också att det behöver utvecklas annorlunda bromsar för elbilar. Bromsarna blir ju en slags nödfunktion och måste i de lägena fungera men de ska ändå inte ligga på alls i normalfallet. Men det kommer ett tag innan vi får se bättre EV-bromsar, volymerna måste gå upp ordentligt först.
Re: Bromsskivorna
Regenerering på en megawatt, skulle det räcka som broms i en modell X med högsta dragvikt tillkopplad?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bromsskivorna
Med tex superkondensatorer kan man köra regen med sjukt hög effekt en kort stund, men det blir ju lite dyrt osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bromsskivorna
Är det inte BMW i3 som har någon slags beläggning på skivorna, som ska göra de mer ämnade för elbilar?LarsL skrev:Tror också att det behöver utvecklas annorlunda bromsar för elbilar. Bromsarna blir ju en slags nödfunktion och måste i de lägena fungera men de ska ändå inte ligga på alls i normalfallet. Men det kommer ett tag innan vi får se bättre EV-bromsar, volymerna måste gå upp ordentligt först.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Bromsskivorna
Jag fick nya skivor på garantin runt om efter snart 2 år och 6000 mil. Detta efter att jag påpekat att att jag upplevde dessa ojämna. De nya är oket målat vilket de gamla inte var och därför fläckvis rostiga.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Re: Bromsskivorna
Fick också alla 4 skivor utbytta - efter 1 år och 3200 mil.
Det började med att det blev vinter och jag körde på lättare regen för att hålla bromsarna i skick. Efter vintern märkte jag att inbromsningarna nu var ryckiga och började bli irriterande...fortfarande på lägre regen. Var tvungen att dubbelkolla med bekanta, så det inte bara var jag som var petig, men alla höll med...så ska det inte vara.
Påpekade detta vid 1-årsservicen och fick såklart skeptiska kommentarer så som; "har man väl märkt det en gång, så känner man det hela tiden", "det här känns normalt".
Man blir så trött...varför ska verkstäder alltid utgå från att man är mekaniskt handikappad, och nu även hos Tesla. Folk som INTE har tummen mitt i handen kan faktiskt också handla Tesla.
Hur som helst; Först trodde de att bakbromsarna behövde bytas, då det inte kändes i ratten. Dessa byttes och det blev lite bättre, men det fanns fortfarande där. De bytte då även framskivorna och allt var nu frid o fröjd.
Det intressanta här är teknikernas kommentarer (från dashcam med två tekniker som provkör):
"T1: Är våra bromsar sämre än andras, då vi byter de så ofta?
T2: Nej, de är precis samma bromsar som sitter i Range Rover och i BMW och när man tittar på dem där, så ser de för djävliga ut; skitiga och riktigt använda, men de slår sig aldrig och fungerar perfekt.
T2: Men eftersom bromsarna på våra bilar knappt används, så hålls de inte varma hela tiden, utan när man verkligen behöver bromsa, så blir de varma för snabbt och slår sig."
Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...
Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla?
Det började med att det blev vinter och jag körde på lättare regen för att hålla bromsarna i skick. Efter vintern märkte jag att inbromsningarna nu var ryckiga och började bli irriterande...fortfarande på lägre regen. Var tvungen att dubbelkolla med bekanta, så det inte bara var jag som var petig, men alla höll med...så ska det inte vara.
Påpekade detta vid 1-årsservicen och fick såklart skeptiska kommentarer så som; "har man väl märkt det en gång, så känner man det hela tiden", "det här känns normalt".
Man blir så trött...varför ska verkstäder alltid utgå från att man är mekaniskt handikappad, och nu även hos Tesla. Folk som INTE har tummen mitt i handen kan faktiskt också handla Tesla.
Hur som helst; Först trodde de att bakbromsarna behövde bytas, då det inte kändes i ratten. Dessa byttes och det blev lite bättre, men det fanns fortfarande där. De bytte då även framskivorna och allt var nu frid o fröjd.
Det intressanta här är teknikernas kommentarer (från dashcam med två tekniker som provkör):
"T1: Är våra bromsar sämre än andras, då vi byter de så ofta?
T2: Nej, de är precis samma bromsar som sitter i Range Rover och i BMW och när man tittar på dem där, så ser de för djävliga ut; skitiga och riktigt använda, men de slår sig aldrig och fungerar perfekt.
T2: Men eftersom bromsarna på våra bilar knappt används, så hålls de inte varma hela tiden, utan när man verkligen behöver bromsa, så blir de varma för snabbt och slår sig."
Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...
Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla?
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Re: Bromsskivorna
Alla moderna bilar har system för att hålla bromsarna i trim (utom möjligen pre-AP-Tesla som konstaterats ovan). Anledningen är fenomenet eko-körning.Kylbalsam skrev:Jag antar att det är det som hänt här. Man ligger o kör motorväg med endast regen som broms och när det väl ska stannas, så bromsar man lite hårdare för att också motionera bromsarna. Men då blir det den där snabba uppvärmningen...
Undrar vad lösningen är...kanske inte bromsa så plötsligt och hårt?! Hörde ni det alla bilister och rådjur framför en Tesla?
I en fossilbil ska du också köra så att du undviker bromspedalen så mycket som möjligt. Växla ned för att deaccelerera och rulla utan att bromsa. Det här kan få skivorna att rosta och ibland slå sig när de verkligen används om de inte hålls torra. Därför lägger bilen själv på bromsarna med jämna mellanrum – inte märkbart, bara tillräckligt för att hålla skivorna torra och rena.
Jag har eko-kört vår Audi som gått drygt 18000 mil, och skivor och bromsbackar har ännu många mil kvar innan de behöver bytas.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.