3 fas:400v 10A

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

3 fas:400v 10A

Inlägg av detay »

Hej,
Håller på att förbereda för laddning hemma och undrar om jag kan köra med 10A istället för 16A i ett 16A 3 fas uttag? Tanken är att använda medföljande umc och röd adapter.

Anledningen till det är att det kräver en del extra arbete för att byta ut kablarna till garaget få dom idag är 1,5mm. Laddtiden med 10A blir fullt tillräcklig för min del.

Någon som provat?

Tack på förhand.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
halipte
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 27 jan 2017 10:56

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av halipte »

Går utmärkt att ställa ner till 10A i bilen. Den är dessutom GPS-styrd så bilen minns att du vill köra på 10A i hemmet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

Personligen skulle jag köpt Teslas Wall conektor så slipper du få huset svart när du har lånebil eller låter en kompis ladda
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av mati »

Jag laddar alltid med 10A trefas hemma. Man får ca 3 mil/timme. Det räcker gott och väl. Mer behövs inte.
För smidighetens skull är en Tesla Wall Connector att rekommendera, men UMCn fungerar nästan lika bra.
Kör på bara. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av EnTraktor »

Jag har 3-fas, 16A och 2 st wall connectors som delar på detta vilket innebär 8A per bil. Det räcker och bilarna är nästan alltid fulladdade.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av mans71 »

Jag är inte elektriker, men att sätta upp en 16amp 3-fashandske och säkra upp till 10amp är det brukligt eller ens ok rent regelmässigt?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av bullen »

Lika OK som att säkra en schuko med 6 A
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av mati »

Det är mig veterligen helt ok att säkra ett uttag med en mindre säkring än vad själva uttaget är dimensionerat för.
Tvärtom får man såklart inte göra, dvs 32A säkring i ett 16A-uttag.

Edit: bullen kom före. Tänkte skriva samma sak. Som vanligt...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av bullen »

mati skrev:
Det är mig veterligen helt ok att säkra ett uttag med en mindre säkring än vad själva uttaget är dimensionerat för.
Tvärtom får man såklart inte göra, dvs 32A säkring i ett 16A-uttag.

Edit: bullen kom före. Tänkte skriva samma sak. Som vanligt...
Bild Bild
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av detay »

mans71 skrev:
Jag är inte elektriker, men att sätta upp en 16amp 3-fashandske och säkra upp till 10amp är det brukligt eller ens ok rent regelmässigt?
En elektriker gör jobbet och märker dessutom uttaget som 10A. Men vad jag vet så är det ok. Det viktiga är att UMC klarar det och efter era snabba svar så verkar det funka om jag ställer ned strömmen på teslan.

På sikt så lär jag byta ut 3fas uttaget mot en Wall connector men just nu är dom slut i lager och jag får bilen på tisdag. 8-)

Tack för alla bra och snabba svar.
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av oscfor »

Wall Connectorn finns i Göteborg...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Anders77 »

Som tidigare sagt 10A räcker

Jag har en Tesla WC, har ställt min bil på att ladda 10A på den trots att jag får ut 16A. Även satt den till vardags på att börja kl 01 på natten. Bilen är ju sällan tom när jag kommer hem.

På 7 timmar som den då får av mig blir det några mils laddning.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av jonas »

Med en wall connector kan du ställa in max ström som den kan ge vilket inte umc klarar. I detta fallet är det nog bra annars kommer en gästande bil som kopplar in sig troligen anta att det är 16A. Även om det är väl utmärkt kommer misstag ske eller okunspap hur man ändrar från 16 till 10A på den grej man ansluter.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av peken »

Om man säkrar upp de tre faserna som går till Wall Connectorn med 16A, är det då ok att ställa in Wall Connectorn på 16A eller bör man lägga sig snäppet under på 13A. Eller är det ok att dra 16A konstant under längre perioder på 16A säkringar?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

Om 16 är huvudsäkring så kommer du få problem
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av peken »

Smutt skrev:
Om 16 är huvudsäkring så kommer du få problem
Nej huvudsäkringen är på 20A. Wall Connectorn är säkrad med 16A per fas.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Mysman »

För att få utrymme för värmepump, spis & ugn samt tvätt & diskmaskin skulle jag säga att

Med huvudsäkring

20A sätter du WC till 10A
25A kan du köra WC på 16A

Ändå rekommenderat att ladda från t.ex. kl.01:00

Om man har tex bergvärme och BARA laddar nattetid
kan det funka med WC på 16A även med 20A huvudsäkring.
En effektvakt på WC vore att föredra.

WC = Wall Connector :P
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av peken »

Nog förstår jag att det kan bli problem om jag laddar på 16A samtidigt som jag kör allt annat. Det får man väl utvärdera. Min fråga var om de vanliga 16A säkringarna kan gå om man laddar på 16A hela natten t.ex.
Vi laddar främst nattetid. Och vi har bergvärme. Jag funderar lite på att sätta ner WC till 13A. Man kan ju ställe ner i bilarna, men begränsar man i WC så behöver man inte fundera på det. Men då är man låst till det man satt WC på, men 13A vs 16A spelar kanske inte så stor roll i de allra flesta fall.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

10 räcker för att man inte ska förlora nån räckvidd när man sätter på värmen på vintern
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av LarsL »

En 16A säkring kan belastas med 16A kontinuerligt. De kan till och med överbelastas i korta perioder med en högre ström men blir då varma så klart.

Jag skulle sätta WC så att du inte behöver bekymra dig om ifall en propp ska gå eller inte.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av detay »

Vill bara återkoppla och informera om att det funkar alldeles utmärkt att ladda teslan med ett 3fas CEE uttag säkrat med 10A. Installerade jordfelsbrytare och autosäkring i direkt anslutning till kontakten. Så skulle man överbelasta så går autosäkringen i garaget först då slipper jag byta proppar i säkringsskåpet. Får ut 7Kwh och 35km/h vilket räcker alldeles utmärkt för mig.

Så här ser det ut:
IMG_20170627_075528.jpg
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Smutt »

Man måste ha en Tesla för att fatta, och man måste ha en WC för att fatta 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av miksch »

Jeg kjører på med 9A 400V. Går helt fint gjennom hele året.
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: 3 fas:400v 10A

Inlägg av Mats »

Kör också 9A 3-fas fungerar perfekt. Runt 30km/h räcker mer än väl för mig.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Skriv svar