Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Moderator: Redaktion
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Mig veterligen så gäller 50 - 90 procent vardagsladdning även för 60 kWh batteriet. Att det batteriet är ett strypt 75 kWh innebär inte per automatik att det är ok att alltid ladda det till 100 procent, eller?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Tibor skrev det i artikeln om S60 och tjejen som levererade bilen sa också att 100% varje dag var okej
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Frågan är ju om de har begränsat batteriet på topp, i botten eller både och. Det som talar för att det är på toppen är att det går att ladda upp till 100% (60) utan att hastigheten avtar nämnvärt. Då fulladdning av 60 ligger runt 86% av 75 så kanske man ändå bör begränsa laddningen av 60 till typ 90-95% om man räknar med att 80% av fulladdat är ett bra riktvärde. Sen har Tesla och deras anställda haft många olika åsikter om hur en 60 ska laddas...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
När man betalar för uppdateringen börjar en fullladad 60 ladda igen finns på film så det är 100% säkert att dom ligger på toppenlator skrev:Frågan är ju om de har begränsat batteriet på topp, i botten eller både och. Det som talar för att det är på toppen är att det går att ladda upp till 100% (60) utan att hastigheten avtar nämnvärt. Då fulladdning av 60 ligger runt 86% av 75 så kanske man ändå bör begränsa laddningen av 60 till typ 90-95% om man räknar med att 80% av fulladdat är ett bra riktvärde. Sen har Tesla och deras anställda haft många olika åsikter om hur en 60 ska laddas...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Vet du hur många %, kWh som läggs till då? Länk till filmen?Smutt skrev:När man betalar för uppdateringen börjar en fullladdad 60 ladda igen finns på film så det är 100% säkert att dom ligger på toppenlator skrev:Frågan är ju om de har begränsat batteriet på topp, i botten eller både och. Det som talar för att det är på toppen är att det går att ladda upp till 100% (60) utan att hastigheten avtar nämnvärt. Då fulladdning av 60 ligger runt 86% av 75 så kanske man ändå bör begränsa laddningen av 60 till typ 90-95% om man räknar med att 80% av fulladdat är ett bra riktvärde. Sen har Tesla och deras anställda haft många olika åsikter om hur en 60 ska laddas...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Tyvärr är jag inte bra på datorer så att hitta länkar på det här forumet är inte min grejlator skrev:Vet du hur många %, kWh som läggs till då? Länk till filmen?Smutt skrev:När man betalar för uppdateringen börjar en fullladdad 60 ladda igen finns på film så det är 100% säkert att dom ligger på toppenlator skrev:Frågan är ju om de har begränsat batteriet på topp, i botten eller både och. Det som talar för att det är på toppen är att det går att ladda upp till 100% (60) utan att hastigheten avtar nämnvärt. Då fulladdning av 60 ligger runt 86% av 75 så kanske man ändå bör begränsa laddningen av 60 till typ 90-95% om man räknar med att 80% av fulladdat är ett bra riktvärde. Sen har Tesla och deras anställda haft många olika åsikter om hur en 60 ska laddas...
Den laddar upp till en 75a men var dom försvunna kWh är vet jag inte heller
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Ingen expert på batterier heller men jag tror det var Jeff Dahns föreläsning från Battery University eller vad det kallas i Newfoundland (en timme lång, intressant men inte så cineastisk) som lärde mig att det självklart är produkten av värme och tid som är döden för dem. Alla kemiska processer går mycket fortare i värme, ju.
Tydligen därför som Leaf hade massor av reklamationer i Arizona (passivt luftkyld, +40C inget ovanligt).
Så det viktiga är att inte låta det stå "fullt laddat" "länge" i synnerhet en solig sommardag i öknen. Inga problem ska det vara att toppa upp till 100% strax innan man åker. Tvärtom lär det vara nyttigt att emellanåt ladda till över 90 eller 93% nånting för då triggas ett program som balanserar modulerna (sakta laddar ur dem som ligger på högst spänning så att alla har lika långt kvar till fullt) vilket är gynnsamt för din användbara räckvidd i fortsättningen.
Lärdomar från Nätets Universitet ...
Tydligen därför som Leaf hade massor av reklamationer i Arizona (passivt luftkyld, +40C inget ovanligt).
Så det viktiga är att inte låta det stå "fullt laddat" "länge" i synnerhet en solig sommardag i öknen. Inga problem ska det vara att toppa upp till 100% strax innan man åker. Tvärtom lär det vara nyttigt att emellanåt ladda till över 90 eller 93% nånting för då triggas ett program som balanserar modulerna (sakta laddar ur dem som ligger på högst spänning så att alla har lika långt kvar till fullt) vilket är gynnsamt för din användbara räckvidd i fortsättningen.
Lärdomar från Nätets Universitet ...
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Jag bara undrar.
Kan man uppgradera från 70 till 75? Vad kan det tyckas sitta för batteripaket i min 70?
Hur fungerar mjukvarustyrningen av batterierna? Antag att man ha ett stort batteri i bilen som är mjukvarustrypt, kommer då endast en del av batteripaketet användas och resten eventuellt "underhållsladdas".
Jag har för 30 år sedan jobbat med utrustningar där man använde mjukvarulås, dvs hela hårdvaran fanns med endast det man betalade för frikopplads via mjukvara. Fördelen är att kunna sälja optioner på ett enkelt sätt, rentav via nätet. Så tekniken är gammal som gatan, men det som skulle vara intressant att veta vilken hårdvara man har i den produkten som man har köpt. Jag utgår ifrån att det inte är lätt att få dito information från Tesla, är det någon som känner till mera om detta och hur man eventuellt kan komma över sådan information.
Kan man uppgradera från 70 till 75? Vad kan det tyckas sitta för batteripaket i min 70?
Hur fungerar mjukvarustyrningen av batterierna? Antag att man ha ett stort batteri i bilen som är mjukvarustrypt, kommer då endast en del av batteripaketet användas och resten eventuellt "underhållsladdas".
Jag har för 30 år sedan jobbat med utrustningar där man använde mjukvarulås, dvs hela hårdvaran fanns med endast det man betalade för frikopplads via mjukvara. Fördelen är att kunna sälja optioner på ett enkelt sätt, rentav via nätet. Så tekniken är gammal som gatan, men det som skulle vara intressant att veta vilken hårdvara man har i den produkten som man har köpt. Jag utgår ifrån att det inte är lätt att få dito information från Tesla, är det någon som känner till mera om detta och hur man eventuellt kan komma över sådan information.
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Vi hade diskussionen hör när priset på uppgraderingen dumpades. Finns många filmer och vittnesmål om att allt läggs på toppen. Användbar kapacitet går från 62 kWh till 72 kWh.Smutt skrev:Vet du hur många %, kWh som läggs till då? Länk till filmen?lator skrev:
När man betalar för uppdateringen börjar en fullladdad 60 ladda igen finns på film så det är 100% säkert att dom ligger på toppen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Logga in på mytesla och se om du har knappen för uppgradera. Sena 70 hade väl 75-batteriet om jag inte missminner mig.Hebbe skrev:Jag bara undrar.
Kan man uppgradera från 70 till 75? Vad kan det tyckas sitta för batteripaket i min 70?
Hur fungerar mjukvarustyrningen av batterierna? Antag att man ha ett stort batteri i bilen som är mjukvarustrypt, kommer då endast en del av batteripaketet användas och resten eventuellt "underhållsladdas".
Jag har för 30 år sedan jobbat med utrustningar där man använde mjukvarulås, dvs hela hårdvaran fanns med endast det man betalade för frikopplads via mjukvara. Fördelen är att kunna sälja optioner på ett enkelt sätt, rentav via nätet. Så tekniken är gammal som gatan, men det som skulle vara intressant att veta vilken hårdvara man har i den produkten som man har köpt. Jag utgår ifrån att det inte är lätt att få dito information från Tesla, är det någon som känner till mera om detta och hur man eventuellt kan komma över sådan information.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Hur var det nu med max laddnng (S60->75)???
Jag har gamla 60 och laddar alltid till 90% lat som man är . Orka hålla på att ändra hela tiden.
Tror jag har fått meddelande 2-3 gånger att man inte bör ladda för mycket.
Brukar ändra till 100% när man åker på långresa och superladdar eller kör med CHAdeMO.
Har Tesla gjort om superladdningen? Tycker det gick segt som tusan, kylningen i bilen startade aldrig.
Effekten var nere på runt 40kW vid 60-70%.
Medans dom stora S85-90 lät som reaplan.
Testade Sillekrog, Ödeshög och Toftaholm.
Tidsmässigt var det knappt någon skillnad på SuC vs CHAdeMO.
Tror jag har fått meddelande 2-3 gånger att man inte bör ladda för mycket.
Brukar ändra till 100% när man åker på långresa och superladdar eller kör med CHAdeMO.
Har Tesla gjort om superladdningen? Tycker det gick segt som tusan, kylningen i bilen startade aldrig.
Effekten var nere på runt 40kW vid 60-70%.
Medans dom stora S85-90 lät som reaplan.
Testade Sillekrog, Ödeshög och Toftaholm.
Tidsmässigt var det knappt någon skillnad på SuC vs CHAdeMO.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |