Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade fel

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade fel

Inlägg av apkungen »

Det var länge sen jag skrev speciellt mycket här på Tesla club sweden. Jag går mest och väntar på model 3 eventet och att det ska börja hända grejer. Det roligaste som har hänt på elbilsfronten sen Hyundai Ioniq är bilder på model 3 i olika kulörer. Men så hyrde jag min kollegas Tesla över långhelgen midsommar och oj vilken upplevelse.

Alltså jag trodde att jag visste hur bra tesla var. Jag har testkört massa gånger, har tappat räkningen. Jag har varit passagerare på lite längre turer och jag har testar Ludacrous och AP men det var först nu som jag insåg hur himla bra Tesla faktiskt är och hur otroligt långt före konkurrensen de faktiskt ligger. Men okej, jag ska ta det hela från början.

Jag skulle med min sambo åka till Ockelbo, några mil väster om Gävle, så jag frågade min kollega om jag fick hyra hans Model s 60 som levererades i mars, vilket gick bra eftersom han skulle vara hemma under midsommar. Jag åkte dit på torsdagkvällen och hämtade bilen. Jag fick den 50% laddad och åkte från Märsta och hem till Vasastan och satte den på laddning över natten med en lång 1,5mm2 skarvsladd, något Teslan inte riktigt gillade, jag tror inte att någon elbil skulle ha gillat det. När vi kom ned till bilen på morgonen var den bara laddad till drygt 60 %. Attans tänkte jag men det gjorde inte så mycket, det finns ju ändå två SuC på vägen till Ockelbo. Så jag slog in adressen vi skulle till på Teslan och det är här den är väldigt imponerande, den räknar ut var man ska stanna, hur lång tid man behöver ladda, vilken SoC man har vid varje delmål och vid slutmålet. Detta har jag så klart hört från andra men jag hörde mest om det i början när folk var missnöjda med detta. Det som är fantastiskt är hur bra teslan gör detta. Den är ofta spot on i beräkningarna!
2017-06-23 10.49.26.jpg
Teslan tyckte att vi skulle stanna i Infra City och ladda men jag testade då istället att fylla i Gävle Supercharger och trycka bort mellanliggande laddstopp, bilen visade då att vi skulle komma dit med 8% laddning. Lugnt tänkte jag, bättre att ligga lite lugnt till Gävle och SuCa där med låg SoC istället för att behöva sitta i Infra City i en halvtimme pga. hög SoC plus att jag gillar att köra lite långsammare. Så vi åkte på och i takt med att tiden gick såg jag hur uppskattningen av SoC gick upp varpå jag kunde trycka på mer och mer, och tusan vad lite denna bil drar på motorvägen! Endast Ioniq drar mindre, och inte speciellt mycket mindre heller. I 120 handlar det nog inte om mer än 10% skillnad. När jag låg på essingeleden i 70-90km/h drog den under 150Wh/km flera gånger över en 50km sträcka.
2017-06-24 23.22.33.jpg
I Gävle stannade vi bara kort för vi hade fått reda på att vi kunde ladda dit vi skulle. Det var ändå så inget roligt sällskap på vägen upp.
Bild

När vi kom fram så hade vi 14 procent laddning kvar, precis så som Teslan hade uppskattat. Min känsla är att vid torrt vägunderlag och typ ingen vind så kan man momsa på hastighetsbegränsningen med ungefär +10km/h och om det regnar eller liknande så är det hastighetsbegränsningen som gäller. Vi stoppade in laddaren och drog 13A efter att jag fått reda på att det var 16A säkring. Vi laddade en timme och sen åkte vi och tittade på midsommarstångsresning och alla fick chansen att åka tesla :).
Bild

När vi kom tillbaka kopplade jag in laddaren igen och vi hade då typ 13 procents laddning. Efter detta måste säkringen ha gått i princip på en gång för när jag kollade till laddningen en dag senare var laddningen fortfarande13%. Jag hade inte tillgång till appen o jag tänkte inte på att kolla till laddningen nått mer föränn kl 8 nästa dag när jag skulle gå upp och öka på SoC begränsningen från 90 till 100 procent. Jag gick till proppskåpet och slog tillbaka säkringen, drog ut husvagnen som gick på samma fas och drog igång 13A igen och satt kvar i bilen i en kvart och övervakade.

Kl 12 samma dag åkte vi hemåt och hade då 28% laddning och bilen uppskattade att vi skulle ha 9% när vi kom fram men vi hade 11% för jag körde lite lugnt. Vi blev alltså tvungna att ladda i Gävle igen men det gjorde inget för vi behövde ändå äta lunch. När vi var klara var bilen också det och låg på 100% SoC. Där träffade vi på tre teslor och en ägare, nämligen "lem" och hade ett kort men trevligt samtal och jag passade på att fota denna fina konstruktion
Bild

Vi åkte vidare hem och till huddingen och hem igen och laddade 8A med skarvsladd på natten och plusade 30 procent. Tillbaka till Huddinge dagen efter och sen till Vasastan o sen Bagarmossen och slutligen tillbaka till Märsta och kom dit med 50% SoC. Att köra under 150Wh/km är inga problem om man inte kör över 90 eller med mycket start och stopp, vilket ger 400km+ i räckvidd som är NEDC ratingen. Bara Tesla och Ioniq som man så lätt kommer upp i NEDCn med.

Helt ok mat på Gävle bro:
Bild

På vägen hem körde en Tesla förbi mig och jag vinkade så klart som alltid till alla elbilar och han vinkade också! Första gången det hände mig :). Hemma gick det smidigt att parkera med sensorer och kamera, asnajs. Hade aldrig vågat parkera med en lånad model s på detta sätt annars.
Bild

Försökte även ladda 3-fas ifrån ett uttag hemma i Vanadislunden bakom nån värmeundercentral från Fortum eller vad det är där. Ingen el i uttaget och larmet kan ha gått när jag tog ett steg på ett handtag för att nå upp till kontakten. OOOPS. Men det blev en cool bild:
Bild

Summa sumarum: Det finns ingen annan elbil som fixar långresor så som tesla. Trots att jag klantade till det med laddningen två gånger över två nätter så var det inga problem att köra 66mil över en helg. Och just det, vi hade astrevligt i Ockelbo!
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av mati »

Trevlig berättelse. :)
Ja, långresor är Teslas stora paradnummer, mycket tack vare SuC-nätverket. Och visst går det finfint att köra 40 mil utan större bekymmer. Själv körde jag förra veckan 38 mil i ett svep och gjorde samtidigt av med 80% batteri. Det är bara en fråga om hur tung högerfoten är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av Verdi »

Vill inte vara sån men det lät som en ganska jobbig upplevelse med räckviddsångest och krångel... :-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Vill inte vara sån men det lät som en ganska jobbig upplevelse med räckviddsångest och krångel... :-)
Räckviddsångest hade han väl ingen som jag tolkar det. Så länge bilen beräknar mer än 0% SoC vid ankomst finns ingen anleding att vara orolig. Det brukar stämma väldigt bra numera.
Krånglet berodde nog på att han inte hade tillgång till appen. Livet blir mycket svårare utan den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av Jerker »

Jaja... kan inte påstå att min ångest över att ännu inte ha en Tesla blev bättre av den här tråden... :(
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av chaffis75 »

Mycket trevlig berättelse...

Upplever inte heller som de var någon räckvidd ångest under resan men de kanske Apkungen kan berätta mer om? :D
Sedan är ju elbil lite annorlunda än fossil bil, man måste ju lära känna bilen på ett lite annat sätt än när du kör fossil (som ni alla vet här såklart) och man måste också lära känna var man har eluttag och vad man kan ta ut (hur månmga ampere) hos dessa uttag. Man måste även lära känna färddatorn så man vet hur den beräknar kvarvarande sträcka.
Mycket av dessa tankar hade antagligen varit samma sak med en fossil bil om de också haft så glest "mack nät" som de är SUC nät men detta är något som såklart kommer lösa sig med tiden, även om infrastrukturen är bra med SUC idag så kan de ju bli bättre och kommer bli bättre efterhand som de blir fler Teslor och andra elbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Vill inte vara sån men det lät som en ganska jobbig upplevelse med räckviddsångest och krångel... :-)
Räckviddsångest hade han väl ingen som jag tolkar det. Så länge bilen beräknar mer än 0% SoC vid ankomst finns ingen anleding att vara orolig. Det brukar stämma väldigt bra numera.
Krånglet berodde nog på att han inte hade tillgång till appen. Livet blir mycket svårare utan den.
Nej inte ångest men han fick hela tiden planera och tänka sig för hur fort han körde, var han skulle ladda osv. I en fossilbil kör man bara. När bilen varnar för låg bränslenivå har man gott om tid på sig att hitta en mack nästan oavsett var i Sverige man är. Dit har Tesla en bit kvar. Behövs fler superchargers. Var 10:e mil nånting vore perfekt för då skulle man inte behöva stanna "för tidigt" utan skulle kunna nyttja batteriets kapacitet lite bättre.

Jag tror dock, som flera andra varit inne på, att apkungen hade lite otur också med säkringen som gick och att den inte var bättre laddad när han fick den. Plus att det laddade långsamt hemma i hans garage.

Jag räknar själv med ett betydligt smidigare handhavande med hjälp av wallconnector hemma och ha bättre koll på säkringar som löser ut (hände mig hos min kund med i3:an och sen dess kollar jag appen regelbundet för att se att den verkligen laddar).
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av chpaulin »

Det är en liten inlärningskurva med laddningen om man tänkt pussla med skarvsladdar och schucko. Har man som Verdi säger wall connector hemma blir det smidigare.

Tänk om apkungen fått bilen med 90% SoC och laddningen på destinationen fungerat. Då hade resan varit extremt enkel :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av Remuz »

Jag hade lite räckviddsångest i söndags. Hade inte laddat så mycket och drog till Flen. När jag kom fram insåg jag att jag skulle ha minus 4% när jag nådde Sillekrog, om jag höll 70km/h. Flen kändes extremt litet så att hitta laddningen där verkade lönlöst. På uppladdning.nu fanns dock inte mindre än 3(!) laddplatser, varav en var en kombinerad CCS/Chademo/Typ2 vid kommunhuset. Jag gled dit och tänkte att 47km/h skulle betyda runt 20min paus för att ta sig till Sillekrog. Inte nog med att den vackra ABB-laddaren funkade, den var också helt gratis. I parken bredvid hade muslimska föreningen blåst upp en hoppborg för att fira slutet av ramadan. Alldeles intill låg en pizzeria där en pizza kostade 55(!)kr. Mina små barn fick dela en pizza och hoppa hoppborg så pausen blev en timme. Jag kom sedan till sillekrog med 2% kvar, men då stod jag på rejält hela vägen. Det har sagts förr, men det är ingen utmaning att köra elbil. Finns ju ström precis överallt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av Bjelke »

Najs läsning! :) och då fick vi oxo svaret på frågan om du hade en Tesla nyligen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Till ickeägare:Trodde du visste hur bra Tesla e? Du hade

Inlägg av apkungen »

Nej jag hade ingen räckviddsångest alls. Jag valde att åka förbi infra city och jag klantade till det med laddningen två gånger, en gång hemma och en gång på destinationen, där det även fanns trefas men jag saknade skarvsladd för det. Med trefas och 8A laddning hade jag lätt varit fulladdad och inte dragit någon säkring och med appen hade inget av problemen skett för då hade jag sett när laddningen la av. Trots alla dessa grejer som gick på tok så gick ändå resan förvånansvärt smidigt!

Den enda gången jag var lite stressad var på morgonen när vi bara hade 13% batteri och behövde 20 för att ta oss till Gävle. Men efter att vi laddat utan problem i knappt två timmar så kändes det lugnt igen.
Skriv svar