Eluppvärmd ratt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

charles
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jun 2017 18:47

Eluppvärmd ratt

Inlägg av charles »

Hej,

Undrar när kom eluppvärmd ratt till Model S? När ändrades Cold Weather Package för att inkludera det? Kunde inte hitta uppgift om detta.

Tack
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Leo »

Tidigt 2015.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Svenssons »

Tidigt 2014 enligt denna sida:
2014 Interior A new heated steering wheel was quietly added in very late 2014 as a new component of the Subzero Weather Package however this fact was not really officially announced in the design studio until mid January 2015. Nonetheless, a few P85D’s build in late 2014, which had the subzero weather package option, did receive the new heated steering wheel if the destination was in a colder climate zone.
https://sites.google.com/site/teslamoto ... ns-by-year
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av EnTraktor »

Jag beställde sep 2014 och då fanns det.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av HelectriC »

Kom det inte samtidigt som D blev introducerat?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av bylund »

Strax efter. I december 2014 tror jag de började dyka upp, men inte officiellt, och inte på alla bilar. De som fick då fick alltså mer än vad de beställt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
charles
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 jun 2017 18:47

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av charles »

Svenssons skrev:
Tidigt 2014 enligt denna sida:
2014 Interior A new heated steering wheel was quietly added in very late 2014 as a new component of the Subzero Weather Package however this fact was not really officially announced in the design studio until mid January 2015. Nonetheless, a few P85D’s build in late 2014, which had the subzero weather package option, did receive the new heated steering wheel if the destination was in a colder climate zone.
https://sites.google.com/site/teslamoto ... ns-by-year

Tack för länken! Riktig bra källa!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av EnTraktor »

HelectriC skrev:
Kom det inte samtidigt som D blev introducerat?
Jag beställde min S den 22 sep 2014 vilket var några dagar inn D släpptes och jag valde köldpaketet främst för att få rattvärme.
När D släpptes så la jag om ordern med D i oktober.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av TeslaManne »

Hur kan man se att man faktiskt har eluppvärmd ratt ?.. nybörjare här..

Mvh Magnus
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av NEO »

TeslaManne skrev:
Hur kan man se att man faktiskt har eluppvärmd ratt ?.. nybörjare här..

Mvh Magnus
Det ser du enkelt i appen när du startar värmning av kupén. Eller i bilen där du startar sätesvärme, där kan du välja rattvärme om du har det.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av TeslaManne »

MDurante skrev:
TeslaManne skrev:
Hur kan man se att man faktiskt har eluppvärmd ratt ?.. nybörjare här..

Mvh Magnus
Det ser du enkelt i appen när du startar värmning av kupén. Eller i bilen där du startar sätesvärme, där kan du välja rattvärme om du har det.
Vart tvungen o gå ut o kolla.. nix.. ingen symbol för det.. fast det stod i under spec i bilannonsen..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av NEO »

TeslaManne skrev:
MDurante skrev:
TeslaManne skrev:
Hur kan man se att man faktiskt har eluppvärmd ratt ?.. nybörjare här..

Mvh Magnus
Det ser du enkelt i appen när du startar värmning av kupén. Eller i bilen där du startar sätesvärme, där kan du välja rattvärme om du har det.
Vart tvungen o gå ut o kolla.. nix.. ingen symbol för det.. fast det stod i under spec i bilannonsen..

Med Vänlig Hälsning Manne
En annan klurig grej för att veta om man har rattvärme är om man har värme i baksätet. Rattvärme ingick i cold winter package. Har du möjligtivs bara värme fram? Då saknar du också värme i rutan för torkarbladen.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av TeslaManne »

MDurante skrev:
TeslaManne skrev:
MDurante skrev:
TeslaManne skrev:
Hur kan man se att man faktiskt har eluppvärmd ratt ?.. nybörjare här..

Mvh Magnus
Det ser du enkelt i appen när du startar värmning av kupén. Eller i bilen där du startar sätesvärme, där kan du välja rattvärme om du har det.
Vart tvungen o gå ut o kolla.. nix.. ingen symbol för det.. fast det stod i under spec i bilannonsen..

Med Vänlig Hälsning Manne
En annan klurig grej för att veta om man har rattvärme är om man har värme i baksätet. Rattvärme ingick i cold winter package. Har du möjligtivs bara värme fram? Då saknar du också värme i rutan för torkarbladen.
Då lär det inte finnas i min bil.. det var första klagomålet från min 10åriga dotter.. var startar jag rumpevärmaren, sa hon.. o nej , hittade ingen sådan..
Finns det någon möjlighet att se specen på bilen ?, har inte tillgång till appen ännu.. står bara att ingen teslaprodukt är ansluten till mitt konto.. så färskt är mitt ägande av bil.. , är dock grymt nöjd över bilen utöver halvtaskigt ljuse fram kan jag tycka..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av termosen »

TeslaManne skrev:
MDurante skrev:
TeslaManne skrev:
MDurante skrev:
TeslaManne skrev:
Hur kan man se att man faktiskt har eluppvärmd ratt ?.. nybörjare här..

Mvh Magnus
Det ser du enkelt i appen när du startar värmning av kupén. Eller i bilen där du startar sätesvärme, där kan du välja rattvärme om du har det.
Vart tvungen o gå ut o kolla.. nix.. ingen symbol för det.. fast det stod i under spec i bilannonsen..

Med Vänlig Hälsning Manne
En annan klurig grej för att veta om man har rattvärme är om man har värme i baksätet. Rattvärme ingick i cold winter package. Har du möjligtivs bara värme fram? Då saknar du också värme i rutan för torkarbladen.
Då lär det inte finnas i min bil.. det var första klagomålet från min 10åriga dotter.. var startar jag rumpevärmaren, sa hon.. o nej , hittade ingen sådan..
Finns det någon möjlighet att se specen på bilen ?, har inte tillgång till appen ännu.. står bara att ingen teslaprodukt är ansluten till mitt konto.. så färskt är mitt ägande av bil.. , är dock grymt nöjd över bilen utöver halvtaskigt ljuse fram kan jag tycka..

Med Vänlig Hälsning Manne
Om du har rumpvärmare bak hittar du den i ”fläktmenyn” alltså tryck på fläkten så kommer alla klimatinställningar upp. Där kan du trycka på sätena för att starta värmen.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare
Inlägg: 111
Blev medlem: 27 maj 2017 20:25

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Cay »

@Manne: invänta Teslaappens funktioner, då kan du värma upp hela kupén istället. Uppvärmd ratt och sitsvärme förlorar då sitt värde. Åtminstone använde jag aldrig det - eftersom kupén redan var varm.
Verdi

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Verdi »

Cay skrev:
@Manne: invänta Teslaappens funktioner, då kan du värma upp hela kupén istället. Uppvärmd ratt och sitsvärme förlorar då sitt värde. Åtminstone använde jag aldrig det - eftersom kupén redan var varm.
Är individuellt. Är jag frusen så använder jag rattvärmen trots att kupén är varm. Ratten är ju kall att ta på ändå. Att värma så att luften värmer upp ratten tar tid.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
Cay skrev:
@Manne: invänta Teslaappens funktioner, då kan du värma upp hela kupén istället. Uppvärmd ratt och sitsvärme förlorar då sitt värde. Åtminstone använde jag aldrig det - eftersom kupén redan var varm.
Är individuellt. Är jag frusen så använder jag rattvärmen trots att kupén är varm. Ratten är ju kall att ta på ändå. Att värma så att luften värmer upp ratten tar tid.
Samma här, är väldigt lättfrusen i händerna så jag vill gärna grilla på där även om kupén i sig är varm.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Fredrik j »

Verdi skrev:
Cay skrev:
@Manne: invänta Teslaappens funktioner, då kan du värma upp hela kupén istället. Uppvärmd ratt och sitsvärme förlorar då sitt värde. Åtminstone använde jag aldrig det - eftersom kupén redan var varm.
Är individuellt. Är jag frusen så använder jag rattvärmen trots att kupén är varm. Ratten är ju kall att ta på ändå. Att värma så att luften värmer upp ratten tar tid.
Ja det är individuellt. Jag har oftast ytterkläderna på mig när jag kör bil vilket betyder att jag vill ha det svalt i kupén. Rattvärme är då suveränt och jag har den numera på hela tiden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av HelectriC »

Är det fler som har problemet att när man förvärmer via app och aktiverar rattvärme, så går den inte igång? Allt ser ok, men när jag kommer ut till bilen, så har inte rattvärme gått igång, trots att appen indikerar det. När jag sen manuellt aktiverar rattvärme väl i bilen, då är det inga problem :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Är det fler som har problemet att när man förvärmer via app och aktiverar rattvärme, så går den inte igång? Allt ser ok, men när jag kommer ut till bilen, så har inte rattvärme gått igång, trots att appen indikerar det. När jag sen manuellt aktiverar rattvärme väl i bilen, då är det inga problem :?
Ja det händer. Men den går ju så snabbt igång att den inte behöver föraktiveras så det gör inget tycker jag.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av NEO »

HelectriC skrev:
Är det fler som har problemet att när man förvärmer via app och aktiverar rattvärme, så går den inte igång? Allt ser ok, men när jag kommer ut till bilen, så har inte rattvärme gått igång, trots att appen indikerar det. När jag sen manuellt aktiverar rattvärme väl i bilen, då är det inga problem :?
Sker för mig 8/10 i Xen. Grymt enerverande
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av Teslaspolen »

HelectriC skrev:
Är det fler som har problemet att när man förvärmer via app och aktiverar rattvärme, så går den inte igång? Allt ser ok, men när jag kommer ut till bilen, så har inte rattvärme gått igång, trots att appen indikerar det. När jag sen manuellt aktiverar rattvärme väl i bilen, då är det inga problem :?
Ja! Jag undrade om jag inbillade mig, men det är exakt som du beskriver det. I bilen avaktiverar jag den och sätter igång den igen, då blir den varm med en gång.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av leiflodde »

EnTraktor skrev:
HelectriC skrev:
Kom det inte samtidigt som D blev introducerat?
Jag beställde min S den 22 sep 2014 vilket var några dagar inn D släpptes och jag valde köldpaketet främst för att få rattvärme.
När D släpptes så la jag om ordern med D i oktober.
Skumt låste min beställning 2014 08 och tog köldpaketet, uppgraderade senare 2014 09 till AP1 (500USD) men fick inte rattvärme.

Har det på nya bilen oslagbart :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Eluppvärmd ratt

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Är det fler som har problemet att när man förvärmer via app och aktiverar rattvärme, så går den inte igång? Allt ser ok, men när jag kommer ut till bilen, så har inte rattvärme gått igång, trots att appen indikerar det. När jag sen manuellt aktiverar rattvärme väl i bilen, då är det inga problem :?
Ja det händer. Men den går ju så snabbt igång att den inte behöver föraktiveras så det gör inget tycker jag.
absolut, men det är ju kul om funktionerna funkar som de ska och inte lurar ögat i appen. Tråkigt den dagen då andra funktioner börjar luras på samma sätt, tex laddningen och du kommer ut till tomt batteri :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar