400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av Gastrogate »

Ok, nu är det dags att berätta om den första veckan med Teslan på långresa.

Två vuxna och två barn (5 åringen i framåtvänd barnstol och 2 åringen i bakåtvänd)
Model S P100D
AP2, uttagen 21 december 2016, FW 17.17.4.
ODO vid start 10140 km


Well, resan börjar i Västerås med stopp i Rovaniemi, för att sedan åka ner i Sverige via Östersund och över till Trondheim, Atlantvägen, Trollstigen, Geiranger, Sjoa och tillbaka till Västerås.

Nu (efter 6 dagar) är vi i Östersund hos goda vänner och i morgon bär det av till Norge.

Bilen går som ett spjut, autopiloten är fantastisk så länge vägen håller en bra standard.
Laddningen längs vägen är också bra, men det saknas lite laddare norr om Skellefteå, även fast det för oss fungerade med typ2 i Kalix ledans barnen lekte och vi handlade, och i Luleå kan man ladda Chademo på OKQ8 som funka finfint.

I rovaniemi så är det Virta som gäller för snabbladdning och det fanns en Chademo i garaget för supermarket som jag provade några gånger.
Dock fungerade den vanliga motorvärmarelen utanför huset riktigt bra. 16A gav oss ca 1,3 mil per timme och en natt fyller på det sista som behövs innan avfärd.

På vägen tillbaka från Finland så vräkte regnet ner och trots full laddning med 483km i batteriet så började den gnälla om att minska farten för att vi skulle klara oss till nästa supercharger.
Förbrukningen låg på 240-280 w/km mot tidigare 170-200, men vi trotsade både regn och varningar och fortsatte glada ut ur regnet och vips så ökade prognosen till nästa laddställe, varningarna gick från röda till gula till att helt försvinna och skulle nu ha 18% kvar vid nästa stopp.

Dock stannade vi till i Luleå för mat och kaffe och bilen fick en slurk elektroner trots att den skulle klarat det ändå.

MEN! Sjukt vad folk norr om Sundsvall gärna vill att deras bil skulle vara en Tesla eftersom att på varje supercharger så parkerar vanliga bilister framför laddarna och kan orsaka problem om det hade varit fler elbilister ute efter att ladda.

Ringde just Tesla service eftersom det i kväll vid acceleration kom upp ett meddelande som inte vill försvinna:
Drive unit needs service
Avoid hard acceleration

Ovärt! Men de ska återkomma i morgon om vad det innebär.
Åker ju förbi Tesla SC i Trondheim så kanske måste vi stanna till där? Ja, vi får se vad som sägs i morgon.

Det sista som kanske är lite värre är att airbag-lampan har tänts några gånger under färd.
Har varit vid olika hastigheter och den lyser upp i ca 10 sekunder för att sedan släckas igen, men just den grejen gör mig lite orolig... de ska kolla på det i morgon också.

Annars så är vi sjukt nöjda och resan har kostat ca 17euro för chademoladdningen i rovaniemi.

Fortsättning följer...
IMG_4805.JPG
IMG_4804.JPG
IMG_4558.JPG
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av dstr »

Min airbaglampa gjorde likadant - då bytte dom stols-underredet.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av blincoln »

Låter som en fin runda! Trist med hårdvaruproblem mitt i semestern, hoppas de kan lösa det fort.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Gastrogate
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 15 jul 2016 00:46
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: 400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av Gastrogate »

Har fortsatt resan nu med information från SC att jag ska komma in med bilen den 10 juli.
Den tuffar på som om inget hade hänt och vi rullar vidare längs Atlantvägen, Trollstigen och nu på väg mot Geiranger.

Måste ju bara bifoga lite bilder...
Från Trollstigen och på campingen.

Det är ju sjukt vad Teslan rymmer mycket!
IMG_4886.JPG
IMG_4957.JPG
IMG_4959.JPG
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av Bjelke »

Åååhhhh Trollstigen och Geiranger.... Mumma, där snackar vi cykelbackar :)
Antar att ni passerade Aurlandsvangen oxo eftersom det står SuC där oxo? Den tunneln är helt sjuk och
gamla vägen över berget är den högsta med asfalt jag känner till (grym att cykla i)

Lovely berättelse iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av HelectriC »

Gastrogate skrev:
Har fortsatt resan nu med information från SC att jag ska komma in med bilen den 10 juli.
Den tuffar på som om inget hade hänt och vi rullar vidare längs Atlantvägen, Trollstigen och nu på väg mot Geiranger.

Måste ju bara bifoga lite bilder...
Från Trollstigen och på campingen.

Det är ju sjukt vad Teslan rymmer mycket!
Ja det får man verkligen hålla med om, lasta tält, oljefatsgrill och träbänk med bord i en Model S :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: 400 mil långresa - Sverige - Finland - norge

Inlägg av Tars »

Alltså, måste nog backa om det där med att x:en är snyggare... jäkligt fin! Kul med resan och trist med problemen. Hoppas det löser sig
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar