Oavsett när de byggdes?antonliljen skrev:Kan konfimera senaste inlägget. Alla S75D levererade efter 1:a Juli har uppdateringen. Snackade med min säljare precis.
Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ja så säger dom på Tesla.Verdi skrev:Oavsett när de byggdes?antonliljen skrev:Kan konfimera senaste inlägget. Alla S75D levererade efter 1:a Juli har uppdateringen. Snackade med min säljare precis.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ingen kommer ändå märka någon skillnad, så det spelar ingen rollHyted skrev:Ja så säger dom på Tesla.Verdi skrev:Oavsett när de byggdes?antonliljen skrev:Kan konfimera senaste inlägget. Alla S75D levererade efter 1:a Juli har uppdateringen. Snackade med min säljare precis.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nicklas skrev:Ingen kommer ändå märka någon skillnad, så det spelar ingen rollHyted skrev:Ja så säger dom på Tesla.Verdi skrev:Oavsett när de byggdes?antonliljen skrev:Kan konfimera senaste inlägget. Alla S75D levererade efter 1:a Juli har uppdateringen. Snackade med min säljare precis.
Model x100d
Midnight Silver
På den 100d jag beställt ska det skilja 0,1 sekund!
Model x100d
Midnight Silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Men varför bryta 1 juli och inte uppdatera alla 75D ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Oj, missade att du menade en D modellHyted skrev:Nej!vigge50 skrev:Nä, det är alla bilar tillverkade efter 1:a juli som uppdateringen gäller vilket betyder att det tar ytterligare lite tid innan någon av dessa kommer komma till Sverige.antonliljen skrev:Hej!
Ny här på teslaclub då jag beställde en Tesla S75D häromveckan. Denna bil hade varit en visningsbil, fullmatad och sjunkit rejält i pris. Totalt hade den rullat 30km och endast vart för folk att kika på. Läste precis som många andra här om sänkningen på 1-100 och blev besviken då jag inte trodde min bil skulle få detta men fick detta av min säljare:
Alla 75D levererade efter 1:a Juli har den nya accelerationen. Det är bara hårdvaran i de bakhjulsdrivna S75 som ändrats för att de ska få en snabbare acceleration, alltså inte på de fyrhjulsdrivna.
Kan någon mer konfirmera att detta stämmer?
Inte på D modellerna.
Där får alla bilar levererade efter 30/6 nya accelerationen.
Har kollat det på en rad håll innan jag bokade lagerbil.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag tror det mest är en marknadsföringsgrej från Tesla. Först när ägarna tar ut dem på strippen där alla bilar mäts med en och samma tidtagningsmetod så får vi mer konkreta fakta på hur mycket det verkligen skiljer mellan olika uppdateringar och batteristorlekar.e5m1r skrev:Men varför bryta 1 juli och inte uppdatera alla 75D ?
Kan en 85D bevisligen göra 0-60mph på 3,758 med 90 procent laddat batteri fast den officiellt angivna tiden är 4,2 med fulladdat batteri så kan säkert en 75D före 1 juli prestera klart bättre än den angivna 5,2...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag tror det har att göra med att nyare 75or har 85 kw batterier med 400V istället för 350V.
Men vart brytpunkten går vet jag ej. 28de juni har man ju pratat om väldigt mycket.
Men vart brytpunkten går vet jag ej. 28de juni har man ju pratat om väldigt mycket.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nejrightnow skrev:Jag tror det har att göra med att nyare 75or har 85 kw batterier med 400V istället för 350V.
Men vart brytpunkten går vet jag ej. 28de juni har man ju pratat om väldigt mycket.
Det har förekommit bilar som är strypta 85 både S och X men de flesta som lämnar fabriken idag är 75 så det har inget med prestanda uppdatering att göra
Däremot kan jag tänka mig att tesla börjat med recycling och varför inte stoppa in en degraderad och genomgången 85 i 75 ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
För att dom bara klarar 90kW supercharging. Back in the days var det det som den sista bokstaven på batteriet antydde, A var dom första och sedan kom B,C etc.e5m1r skrev:Nejrightnow skrev:Jag tror det har att göra med att nyare 75or har 85 kw batterier med 400V istället för 350V.
Men vart brytpunkten går vet jag ej. 28de juni har man ju pratat om väldigt mycket.
Det har förekommit bilar som är strypta 85 både S och X men de flesta som lämnar fabriken idag är 75 så det har inget med prestanda uppdatering att göra
Däremot kan jag tänka mig att tesla börjat med recycling och varför inte stoppa in en degraderad och genomgången 85 i 75 ?
Det superluriga är att det stå ett A på dom här nya nu också.. så det kanske är som du säger. Men skulle inte folk bli sura över max 90kW SuC effekt?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Tror starkt att A'et ska ses som en del av hela numret
1107172-00-A det nya 85kwh
1014114-00-A det gamla 85kwh
1107172-00-A det nya 85kwh
1014114-00-A det gamla 85kwh
ms 76132 "Eleamore"
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Kunde inte låta bli. Mailade min säljare angående ev nybeställning. Blir antagligen alldeles för dyrt men om jag inte frågar så får jag ju inte veta, eller hur? Isf blir det en blå med svart inredning.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Helt rättVerdi skrev:Kunde inte låta bli. Mailade min säljare angående ev nybeställning. Blir antagligen alldeles för dyrt men om jag inte frågar så får jag ju inte veta, eller hur? Isf blir det en blå med svart inredning.
Fråga får man!
Model x100d
Midnight Silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hehe farliga frågorVerdi skrev:Kunde inte låta bli. Mailade min säljare angående ev nybeställning. Blir antagligen alldeles för dyrt men om jag inte frågar så får jag ju inte veta, eller hur? Isf blir det en blå med svart inredning.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Lämnade in min idag för fix av lister och kontroll av förarsätet. Fick såklart en 100D som lånebil. Är klart roligare att köra tyvärr... Och premiumljudet är mycket bättre än standard... Och svarta skinnet är snyggare än det beigea. Däremot kände jag inte nån större skillnad på min stålfjädring och luftfjädringen. Ska känna efter lite extra i eftermiddag.
Surt att jag aldrig kan vara helt nöjd med nåt. Vet ju att om jag byter till en ny 75D så vill jag snart ha en 100D. Och efter det så vill jag nog ha en P100D osv osv. Så jag får väl dra i handbromsen nu och stå mitt kast.
Surt att jag aldrig kan vara helt nöjd med nåt. Vet ju att om jag byter till en ny 75D så vill jag snart ha en 100D. Och efter det så vill jag nog ha en P100D osv osv. Så jag får väl dra i handbromsen nu och stå mitt kast.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Det är det jobbiga med service, att få galna bilar att köra så man vill ha en galen bil själv
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Som tur var så är det ingen P-modell jag fick. Och så var det ett jäkla vindbrus från förardörren. Det har jag inte på min egen. Det kan de säkert fixa dock.Remuz skrev:Det är det jobbiga med service, att få galna bilar att köra så man vill ha en galen bil själv
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Håller med. Så det debunkar iden också om att det skulle vara återvunna batterier. Men är det alltså så att alla 75:or nu är 85:or?12man skrev:Tror starkt att A'et ska ses som en del av hela numret
1107172-00-A det nya 85kwh
1014114-00-A det gamla 85kwh
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Det är lite kryptiskt det där. Som jag har förstått det har alla 75D med 85 kwh @ 400v BTX8 som batterikod. Alla de som fått 75@85 i Norge har haft BTX8 i sin option code-lista när man kollat view spec-länken på my tesla.
Finns t.o.m. lite äldre lagerbilar (195640 som VIN) ute med BTX8, som den här tex:
https://www.tesla.com/de_DE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Kikar man i sourcen så har den tydligt BTX8 som battery code, även bildurl:erna har BTX8 i listan av option codes. Andra 75D i lager har BTX5.
Kollar man på den här jämförelsevis (som har betydligt högre VIN), så har den BTX5
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E13HF203154 Jag väntar på leverans på en 75D, som gick i produktion den 13:e juli. Den har BTX5 som battery code, förmodligen inte luftfjädring och det nya belysningspaketet. Däremot det nya baksätet på bild i min spec-pdf, fast den tidigare hade det gamla. Dvs allt är lite oklart.
Konfigurerar man en ny 75D idag, får den också BTX5 som batterikod.
Ska bli kul att öppna säcken på leveransdagen, och se om det är en gris eller ej som tittar ut.
Finns t.o.m. lite äldre lagerbilar (195640 som VIN) ute med BTX8, som den här tex:
https://www.tesla.com/de_DE/new/5YJSA7E ... edirect=no
Kikar man i sourcen så har den tydligt BTX8 som battery code, även bildurl:erna har BTX8 i listan av option codes. Andra 75D i lager har BTX5.
Kollar man på den här jämförelsevis (som har betydligt högre VIN), så har den BTX5
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E13HF203154 Jag väntar på leverans på en 75D, som gick i produktion den 13:e juli. Den har BTX5 som battery code, förmodligen inte luftfjädring och det nya belysningspaketet. Däremot det nya baksätet på bild i min spec-pdf, fast den tidigare hade det gamla. Dvs allt är lite oklart.
Konfigurerar man en ny 75D idag, får den också BTX5 som batterikod.
Ska bli kul att öppna säcken på leveransdagen, och se om det är en gris eller ej som tittar ut.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
BTX8, BR05 är otvivelaktigt 85kwh. Bilarna verkar vara byggda i maj/början av Juni. Intressant nog är det många nybeställningar som fått BTX5 vilket är samma batterikod som 60/75 alltid haft (dvs 75kWh).
Finns även bilar som har BTX7, BR05. Enligt den enda jag sett som har kollat sin batteristicker är det batteriet märkt med 75kWh:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2208894
Den här killen har 75kWh-batteri och har lämnat in sin bill till SC för att uppgradera prestandan. Enligt hans egna mätningar gör den nu 0-100 på ca 4 sekunder: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2224388/
Så ja, vem vet vad planerna är framöver Det verkar i alla fall sannolikt baserat på den information som finns tillgänglig att åtminstone vissa nybeställningar fortfarande levereras med 75kWh-batteri och att ett 85kwh-batteri INTE är nödvändigt för att nå 0-100 på ca 4 sek.
Finns även bilar som har BTX7, BR05. Enligt den enda jag sett som har kollat sin batteristicker är det batteriet märkt med 75kWh:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2208894
Den här killen har 75kWh-batteri och har lämnat in sin bill till SC för att uppgradera prestandan. Enligt hans egna mätningar gör den nu 0-100 på ca 4 sekunder: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2224388/
Så ja, vem vet vad planerna är framöver Det verkar i alla fall sannolikt baserat på den information som finns tillgänglig att åtminstone vissa nybeställningar fortfarande levereras med 75kWh-batteri och att ett 85kwh-batteri INTE är nödvändigt för att nå 0-100 på ca 4 sek.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Vad är "uncorking"? Är det nåt man kan be om eller görs det bara på vissa bilar?
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Tydligen den benämningen som SC använde. Enda "beviset" är "TurboSimon" på TMC som fick sin bil utlevererad någon vecka innan prestandauppdateringarna. Efter diverse tjatande fick han dem att ta in bilen och uppdatera den. Andra har försökt få sina SC att göra samma sak men serviceteknikerna har inte ens förstått frågan.Verdi skrev:Vad är "uncorking"? Är det nåt man kan be om eller görs det bara på vissa bilar?
40 sidor tråd på TMC https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-40
Lite kul med uppmätt prestanda, en uppdaterad 75D verkar ha samma maxeffekt som 90D:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2226422
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ni som uppenbarligen är insatta, är det någon skillnad på region? Tänker att dom säkert har ett ganska bra buffertlager i Kalifornien och det med tanke på transporten från Japan kan skilja sig lite på Europabeställningar (där jag kallt antar att batteriet kommer direkt från Japan innan det sätts ihop med bilen)?ICEGrinder skrev:BTX8, BR05 är otvivelaktigt 85kwh. Bilarna verkar vara byggda i maj/början av Juni. Intressant nog är det många nybeställningar som fått BTX5 vilket är samma batterikod som 60/75 alltid haft (dvs 75kWh).
Finns även bilar som har BTX7, BR05. Enligt den enda jag sett som har kollat sin batteristicker är det batteriet märkt med 75kWh:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2208894
Den här killen har 75kWh-batteri och har lämnat in sin bill till SC för att uppgradera prestandan. Enligt hans egna mätningar gör den nu 0-100 på ca 4 sekunder: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2224388/
Så ja, vem vet vad planerna är framöver Det verkar i alla fall sannolikt baserat på den information som finns tillgänglig att åtminstone vissa nybeställningar fortfarande levereras med 75kWh-batteri och att ett 85kwh-batteri INTE är nödvändigt för att nå 0-100 på ca 4 sek.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Snart närmar vi oss det som Hybris var först med att ta upp (har jag för mig iaf), nämligen att Tesla mest styr
prestanda med mjukvaran och att det bara är dom absolut värsta varianterna som verkligen utnyttjar hårdvaran
fullt ut.
Tror tex inte för en sekund att en vanlig S85:a släpper på maximal effekt som grejerna klarar av, det räcker med att titta
på hur effekten rampas upp mycket långsammare än P85:an, även om max effekt skiljer en del (såklart?...)
Osv osv...
prestanda med mjukvaran och att det bara är dom absolut värsta varianterna som verkligen utnyttjar hårdvaran
fullt ut.
Tror tex inte för en sekund att en vanlig S85:a släpper på maximal effekt som grejerna klarar av, det räcker med att titta
på hur effekten rampas upp mycket långsammare än P85:an, även om max effekt skiljer en del (såklart?...)
Osv osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Är så pass mycket mer tryck i grejerna på en som gör 0-100 på 4,4 ist för 5,4 att jag nog måste ha en. Blir som en annan bil. Hoppas det går att fixa den jag har... Annars får jag räkna kreativt för att få ihop det.
Har tänkt att jag kan ta 150 tusen i värdeminskning tills en ev ny levereras. Då borde jag ha haft min i 5 månader. Normal värdeminskning är väl ca 15 tusen i månaden. Tänker att dubbla det får anses ok. Dvs 30 x 5 = 150... Lite av det får man tillbaka i en nyare bil med bättre restvärde. Men visst är det en dyr rockad.
Har tänkt att jag kan ta 150 tusen i värdeminskning tills en ev ny levereras. Då borde jag ha haft min i 5 månader. Normal värdeminskning är väl ca 15 tusen i månaden. Tänker att dubbla det får anses ok. Dvs 30 x 5 = 150... Lite av det får man tillbaka i en nyare bil med bättre restvärde. Men visst är det en dyr rockad.