Min bil är inne på SC as we speak. Har lite småsaker som ska fixas men har specifikt bett även om att få den nya prestandan. Spännande är att jag sedan 1 vecka kör med SW 2017.32.6 men för någon timme sedan så plingade det till i Tesla-appen om en ny uppdatering. Man kan ju undra vad det var för något? 2017.32.6 är ju den senaste vad jag vet..håller tummarna.
Väntar med spänning på rapport. Det sista som lämnar kroppen är som sagt hoppet!
Har fått tillbaka bilen från SC och av en tillfällighet så fick jag när bilen var på SC en pushnotifikation om 2017.32.17 som jag installerade igår kväll. Verkar som att bilar på SC får prioritet gällane SW. Kanske är det deras WIFI och hänger man utanför SC på kvällen kanske man får det senaste.
Nu till det viktiga.
SC påstår att bilen inte vara flaggad för performance upgrade (finns tydligen en parameter som dom kollar) och på servicespecen så står det "This vehicle is not eligible for the 75D Performance Uncorking". Ordet eligible betyder berättigad och tyder helt klart att det handlar om ren mjukvara och att Tesla själva väljer vilka som ska få den bättre prestandan. Detta är iallafall min tolkning. Kan det vara så att den nya prestandan är ute på test och man smyger ut den för att utvärdera den på mindre delar av bilparken? Skulle inte bli förvånad om man om ett par månader kan köpa sig den bättre prestandan eller att den pushas ut i en release (eller trycks ut när bilen är på SC).
Hur som helst så har jag inte gett upp ännu och ger mig inte förrän vi fått ett tydligt svar i området. Jag tror dock att vi behöver gå ihop, flera tesla ägare, och agera gemensamt för att få fram ett riktigt svar. Någon som är på?
Har fått tillbaka bilen från SC och av en tillfällighet så fick jag när bilen var på SC en pushnotifikation om 2017.32.17 som jag installerade igår kväll. Verkar som att bilar på SC får prioritet gällane SW. Kanske är det deras WIFI och hänger man utanför SC på kvällen kanske man får det senaste.
Nu till det viktiga.
Jag svarar på det oviktiga. Det ingår i deras rutiner att alltid uppdatera till senaste versionen för en bil som är inne på service. Det var någon på amerikanska forumet som absolut inte ville uppdatera av någon anledning, men de vägrade att skippa uppdateringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag hade ju min S75D 2016 inne på service i veckan och bad om uncorking. Fick beskedet att det inte går, hårdvara från juni 2017 krävs etc.
Men jag KAN inte släppa detta! Begagnade 2016:or med 4.4 sek ligger fortfarande på svenska Tesla. Minst en ligger på norska. OCH nu står det även 4.4 på en amerikansk, detta ändrades igår tror jag. Det kan väl ändå inte vara typos en vecka senare, när det dessutom har lagts upp nya siffror i USA under tiden?!? Mystiken tätnar...
Jag hade ju min S75D 2016 inne på service i veckan och bad om uncorking. Fick beskedet att det inte går, hårdvara från juni 2017 krävs etc.
Men jag KAN inte släppa detta! Begagnade 2016:or med 4.4 sek ligger fortfarande på svenska Tesla. Minst en ligger på norska. OCH nu står det även 4.4 på en amerikansk, detta ändrades igår tror jag. Det kan väl ändå inte vara typos en vecka senare, när det dessutom har lagts upp nya siffror i USA under tiden?!? Mystiken tätnar...
Jag håller med dig, något är det som inte stämmer.
Borde väl kunna gå att ta reda på, på något sätt? Om det nu är säkringen som är annorlunda?
Finns ju massa hemmafixare med Teslor som mäter batterikapacitet och plockar isär bilar som en jäkla hobby, det här borde väl vara något för en sådan att undersöka kan man väl tycka?
Men kan det inte bara vara så att texten på de beggade är autogenererad och följer senaste input för 75or? Egentligen är de kanske inte uncorked, men etiketten blir sån. Tråkigt dock om man köper en i hopp om att få det och sen upptäcker att den inte är uncorked, DET hade nog varit grund till återköp.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men kan det inte bara vara så att texten på de beggade är autogenererad och följer senaste input för 75or? Egentligen är de kanske inte uncorked, men etiketten blir sån. Tråkigt dock om man köper en i hopp om att få det och sen upptäcker att den inte är uncorked, DET hade nog varit grund till återköp.
Sannolikt är det så, men man lever på hoppet som sagt. Men jag förstår fortfarande inte hur Telsa kan låta fel spec ligga ute i en vecka, trots uppenbar rätt till ett kraftigt prisavdrag eller hävning om man inte får vad som utlovats...
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Från det amerikanska forumet: I've called SC many times on this. Feb build, but July 5 delivery as it was an inventory car. Everyone there has told me that my car is flagged for performance uncorking, however they are not quite sure how to do it on a non hardware car? Any other before June builds but July deliveries that have had this successfully done in the USA?
Riktigt kul om det är sant. "Det är klart du skall få en snabbare bil. Men vi vet inte hur man gör".
Från det amerikanska forumet. Verkar vara en seriös hen som har skrivit:
"191XXX and told April/May. The reason I don't know for sure is because it was an inventory vehicle and one which qualified for the uncorking. It's why we decided on it versus a 90D or new build.
Just got back from four runs. Just as a general thing, I got a consistent 5.5 the other night.
4.5
4.5
4.5
4.2 - I'm now happy with the purchase "
TMC-forumet har exploderat med flera poster från folk med 75D som är äldre än 1 juli 2017 och som har fått följande mail:
Here is my copy of the uncorking resolution email...
Back in July, we started by providing this update to a smaller population of 75D Model S and Model X to ensure quality and validation in the release. We've listened to your feedback and know that you’d like us to extend the population of eligible 75Ds, an objective we shared internally as well. Having spent the last few months validating if this is possible, we’re ready to include more customer 75Ds. There may be some cases in which we simply can’t make the update due to hardware differences, but we’ll do our best to do this for as many cars as we can.
Your local Service Center can confirm if your VIN is eligible. For eligible cars, our plan is to offer this as a complimentary update during your next Service visit so there’s no need to schedule a dedicated appointment – we’ll simply take care of it during your next visit. Please note that the performance enhancement may add up to two hours to complete and requires a hardwired connection to the car. You also have the option to opt out of this update altogether if you feel more comfortable with the current performance of your 75D.
Thanks for your patience and support while we worked through this. There was considerable amount of work required to get us here, but we’re looking forward to providing this as a complimentary update for the majority of our 75D customers.
Nu återstår bara frågan: Hur gamla 75D kan bli uncorked och när får man sitt mail om man är på rätt sida?