Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Egentligen konstigt att de inte tar bra betalt för uncorking, jämför vad det kostar med t.ex. en chipstrimning av en alldaglig turbobil.
Tesla behöver ju intäkterna och många kan nog tänka sig att spendera lite för nästan 100 hästar till.
Fast det är ju Teslas signum att uppdatera i efterhand, och det känns overkligt när man är van vid andra märken sedan tidigare, där enda sättet att få nya funktioner är att köpa en ny modell.
Tesla behöver ju intäkterna och många kan nog tänka sig att spendera lite för nästan 100 hästar till.
Fast det är ju Teslas signum att uppdatera i efterhand, och det känns overkligt när man är van vid andra märken sedan tidigare, där enda sättet att få nya funktioner är att köpa en ny modell.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Lär locka alla som har en mjukvarustrypt 60:a att uppgradera batteriet vilket de drar in en hacka på. Det är ju enda kravet Tesla har för uncork på bilarna som kan få det.Gustafsson skrev:Egentligen konstigt att de inte tar bra betalt för uncorking, jämför vad det kostar med t.ex. en chipstrimning av en alldaglig turbobil.
Tesla behöver ju intäkterna och många kan nog tänka sig att spendera lite för nästan 100 hästar till.
Fast det är ju Teslas signum att uppdatera i efterhand, och det känns overkligt när man är van vid andra märken sedan tidigare, där enda sättet att få nya funktioner är att köpa en ny modell.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hoppas kan man göra. Det skall göras först. Vi får se om det går som de skriver i emailet...Jensa skrev:?? Du menar alltså att det går att korka upp RWD? Då kanske man ska börja hoppas ändå
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Grattis!!! Men en chokladask?!? Jag bjöd hela SC på tårta. Men som du säger, billigaste uppgraderingen ever ändå... Jag var mycket nära att köpa en 20HK uppgradering (om det ens var det) till min gamla BMW för 20 papp.chpaulin skrev:Fick min urkorkad i morse
Jättebra bemötande från Tesla som genomförde uppdateringen med ett leende.
Som tack fick de en chokladask Billigaste sportbilauppgraderingen någonsin
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Vilket fantastiskt företag Tesla faktiskt är som gör en sån här grej. Saknar motstycke från alla andra biltillverkare.
Model S P85DL+
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Och idag blev min också uncorkad! ! Vilken makalös skillnad i prestanda - till och med bättre än jag trodde!
På SC på Kastrup sade de att de hittills lyckats korka upp alla 75D de har fått in. Min är en aug-2016 153xxx. Hoppas det ska gå med RWD också.
På SC på Kastrup sade de att de hittills lyckats korka upp alla 75D de har fått in. Min är en aug-2016 153xxx. Hoppas det ska gå med RWD också.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Å andra sidan tar de väl bara in bilar de tror att ska lyckas?Nyren skrev:Och idag blev min också uncorkad! ! Vilken makalös skillnad i prestanda - till och med bättre än jag trodde!
På SC på Kastrup sade de att de hittills lyckats korka upp alla 75D de har fått in. Min är en aug-2016 153xxx. Hoppas det ska gå med RWD också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nja de hade inte kollat min innan - jag hade den inne för service.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.eric skrev:
Tänkte precis samma sak. Väntar fortfarande på den dag det börjar korkas upp RWD-bilar.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Håller med, kollar man på effektkurvan så är den pinsamt flack på icke P-modeller, lite kan dom allt korka upp alla RWD:n med tycker jag (och har tjatat om det länge nu hehe).thomas76 skrev:Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.eric skrev:
Tänkte precis samma sak. Väntar fortfarande på den dag det börjar korkas upp RWD-bilar.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil
Det skulle ju fortfarande vara en markant skillnad mellan P och icke P lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
RWD har en stor motor bak och inte två små som D
Performance bilar har performance motor bak så man kan lugnt säga att det är hårdvara skillnader där
Däremot ser jag ingen anledning att 70D inte kan få dessa då batteriet i sig är inte begränsande faktor
Performance bilar har performance motor bak så man kan lugnt säga att det är hårdvara skillnader där
Däremot ser jag ingen anledning att 70D inte kan få dessa då batteriet i sig är inte begränsande faktor
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Inte vad jag har läst. Vad jag har läst så har Tesla två olika motorer, en stor för alla bakhjulsdrivna och en liten som alla vanliga D-modeller har två av, PxxxD har en av varje. Den ända skillnaden mellan P85 och 85 ska tydligen ha varit en kraftigare växelriktare efter vad jag har läst.e5m1r skrev:RWD har en stor motor bak och inte två små som D
Performance bilar har performance motor bak så man kan lugnt säga att det är hårdvara skillnader där
Däremot ser jag ingen anledning att 70D inte kan få dessa då batteriet i sig är inte begränsande faktor
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
thomas76 skrev:Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.eric skrev:
Tänkte precis samma sak. Väntar fortfarande på den dag det börjar korkas upp RWD-bilar.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil
Enligt wikipedia ska elmotorn kunna ge 382 hk och batterierna ska leverera max 315 hk. Så det finns ju lite marginal. På en uppkorkad 75D ska batterierna klara 417 hk. Samma som 85D och 90D. Så nog borde man kunna få ner 0-100 till 5 sekunder blankt åtminstone?
Edit: P85 ska ha en elmotor på 470 hk och batteriet ska leverera 420 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hur menar du?Bjelke skrev:Håller med, kollar man på effektkurvan så är den pinsamt flack på icke P-modeller, lite kan dom allt korka upp alla RWD:n med tycker jag (och har tjatat om det länge nu hehe).thomas76 skrev:Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.eric skrev:
Tänkte precis samma sak. Väntar fortfarande på den dag det börjar korkas upp RWD-bilar.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil
Det skulle ju fortfarande vara en markant skillnad mellan P och icke P lixom...
Jag har inte ens funderat i de här banorna då jag inte har så bra koll på elmotorer. Hittade dock denna bild.
Max vrid från 0 alltså men inte full effekt förrän vid 60 km/h. Efter 140 km/h så börjar den tappa effekt men inte alls så dramatiskt som jag har trott. Har inte testat att köra så fort själv med den men jag har läst typ "efter 110 så dör Teslan helt" osv osv. Men det verkar inte vara sant. För mig ser kurvan hyfsad ut även om den faktiskt börjar sjunka vid 110... Det är klart att vid hastigheter över 140 så kommer ju luftmotståndet fortsätta öka väldigt mycket samtidigt som effekten sjunker lite mer dramatiskt. Då är det klart att man upplever det som att bilen "dör". På en vanlig ICE kan man ha max effekt ända upp till toppfarten i princip. Ger ju en lite annan känsla. Och som jag ser det är det väl ungefär så fort jag kör med den som snabbast. Körkortsgränsen på motorväg typ...
Här är kurvorna för de första modellerna:
En P85 är alltså inte märkbart snabbare än en vanlig 85:a över ca 130 km/h.
En P100D är inte heller så mycket snabbare än en P90DL över 170 km/h.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19530
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jo dom teoretiska kurvorna ser ju jättefina ut men i verkligheten så ger inte den vanliga (icke-P) modellen fullt moment direkt från start som kurvorna antyderVerdi skrev:Hur menar du?Bjelke skrev:Håller med, kollar man på effektkurvan så är den pinsamt flack på icke P-modeller, lite kan dom allt korka upp alla RWD:n med tycker jag (och har tjatat om det länge nu hehe).thomas76 skrev:Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.eric skrev:
Tänkte precis samma sak. Väntar fortfarande på den dag det börjar korkas upp RWD-bilar.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil
Det skulle ju fortfarande vara en markant skillnad mellan P och icke P lixom...
Jag har inte ens funderat i de här banorna då jag inte har så bra koll på elmotorer. Hittade dock denna bild.
Max vrid från 0 alltså men inte full effekt förrän vid 60 km/h. Efter 140 km/h så börjar den tappa effekt men inte alls så dramatiskt som jag har trott. Har inte testat att köra så fort själv med den men jag har läst typ "efter 110 så dör Teslan helt" osv osv. Men det verkar inte vara sant. För mig ser kurvan hyfsad ut även om den faktiskt börjar sjunka vid 110... Det är klart att vid hastigheter över 140 så kommer ju luftmotståndet fortsätta öka väldigt mycket samtidigt som effekten sjunker lite mer dramatiskt. Då är det klart att man upplever det som att bilen "dör". På en vanlig ICE kan man ha max effekt ända upp till toppfarten i princip. Ger ju en lite annan känsla. Och som jag ser det är det väl ungefär så fort jag kör med den som snabbast. Körkortsgränsen på motorväg typ...
Här är kurvorna för de första modellerna:
En P85 är alltså inte märkbart snabbare än en vanlig 85:a över ca 130 km/h.
En P100D är inte heller så mycket snabbare än en P90DL över 170 km/h.
På P-modellerna stämmer det däremot att dom ger fullt moment direkt (i princip)...
Och det är förhållandevis stor skillnad också, men det här är väl en av sakerna som Tesla efter lite uppdateringar gjorde sämre på icke-P-modellerna någon gång längre tillbaks, vi är ju ett gäng som
tycker bilen var snabbare i starten när bilen var ny än den är numera...
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Det är effekt som accelererar bilen. Inte vridmoment. Och effekten stiger ju gradvis upp till 60km/h.Bjelke skrev:Jo dom teoretiska kurvorna ser ju jättefina ut men i verkligheten så ger inte den vanliga (icke-P) modellen inte fullt moment direkt från start som kurvorna antyderVerdi skrev:Hur menar du?Bjelke skrev:Håller med, kollar man på effektkurvan så är den pinsamt flack på icke P-modeller, lite kan dom allt korka upp alla RWD:n med tycker jag (och har tjatat om det länge nu hehe).thomas76 skrev:Tycker det är konstigt om det inte går att korka upp en RWD, lite grann varjefall.eric skrev:
Tänkte precis samma sak. Väntar fortfarande på den dag det börjar korkas upp RWD-bilar.
Som det är nu så skulle man ju bli ifrån åkt av Model 3 och en Semi lastbil
Det skulle ju fortfarande vara en markant skillnad mellan P och icke P lixom...
Jag har inte ens funderat i de här banorna då jag inte har så bra koll på elmotorer. Hittade dock denna bild.
Max vrid från 0 alltså men inte full effekt förrän vid 60 km/h. Efter 140 km/h så börjar den tappa effekt men inte alls så dramatiskt som jag har trott. Har inte testat att köra så fort själv med den men jag har läst typ "efter 110 så dör Teslan helt" osv osv. Men det verkar inte vara sant. För mig ser kurvan hyfsad ut även om den faktiskt börjar sjunka vid 110... Det är klart att vid hastigheter över 140 så kommer ju luftmotståndet fortsätta öka väldigt mycket samtidigt som effekten sjunker lite mer dramatiskt. Då är det klart att man upplever det som att bilen "dör". På en vanlig ICE kan man ha max effekt ända upp till toppfarten i princip. Ger ju en lite annan känsla. Och som jag ser det är det väl ungefär så fort jag kör med den som snabbast. Körkortsgränsen på motorväg typ...
Här är kurvorna för de första modellerna:
En P85 är alltså inte märkbart snabbare än en vanlig 85:a över ca 130 km/h.
En P100D är inte heller så mycket snabbare än en P90DL över 170 km/h.
På P-modellerna stämmer det däremot att dom ger fullt moment direkt (i princip)...
Och det är förhållandevis stor skillnad också, men det här är väl en av sakerna som Tesla efter lite uppdateringar gjorde sämre på icke-P-modellerna någon gång längre tillbaks, vi är ju ett gäng som
tycker bilen var snabbare i starten när bilen var ny än den är numera...
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag läste en tråd på tmc där de hävdar att även en del 85d med rätt batteri ska gå att korka ur...
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag vet inte hur faktabaserade uppgifterna är på Wikipedia, och hur mycket som är uppskattningar. Dessutom har prestandan ändrats med mjukvaruuppdateringar vid flera tillfällen.Verdi skrev:Edit: P85 ska ha en elmotor på 470 hk och batteriet ska leverera 420 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
En annan ofta förekommande effektuppgift på just P85 är 478 hk, och att det är motorn som är den begränsande faktorn. Lite googlande ger väldigt samstämmiga uppgifter från folk som satt sina P85or i bromsbänk och fått ut runt 440 hk på drivhjulen. Det borde innebära kring 480 hk på motoraxeln innan diverse förluster i reduktionsväxeln, differentialen och drivknutar är borträknade. Så uppgiften om 478 hk verkar betydligt mer sannolik än Wikipedians 420 hk.
Gissar att det är liknande ”variationer” och felaktigheter i uppgifterna på Wikipedian för övriga varianter av Model S.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Om det stämmer så är det riktigt snällt av Tesla, 85d slutade att vara beställbar i februari 2016 så att få uppdatering nu nästan två år senare skulle vara riktigt grymt.Hyted skrev:Jag läste en tråd på tmc där de hävdar att även en del 85d med rätt batteri ska gå att korka ur...
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nicke Nyfiken skrev:Jag vet inte hur faktabaserade uppgifterna är på Wikipedia, och hur mycket som är uppskattningar. Dessutom har prestandan ändrats med mjukvaruuppdateringar vid flera tillfällen.Verdi skrev:Edit: P85 ska ha en elmotor på 470 hk och batteriet ska leverera 420 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
En annan ofta förekommande effektuppgift på just P85 är 478 hk, och att det är motorn som är den begränsande faktorn. Lite googlande ger väldigt samstämmiga uppgifter från folk som satt sina P85or i bromsbänk och fått ut runt 440 hk på drivhjulen. Det borde innebära kring 480 hk på motoraxeln innan diverse förluster i reduktionsväxeln, differentialen och drivknutar är borträknade. Så uppgiften om 478 hk verkar betydligt mer sannolik än Wikipedians 420 hk.
Gissar att det är liknande ”variationer” och felaktigheter i uppgifterna på Wikipedian för övriga varianter av Model S.
Fast borde inte P85 vara snabbare till 100 om den har 478 hästar på veven?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5183
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Det kan man tycka, men 85D sägs ju ha 518 hästar på ”vevarna” men är ändå inte snabbare till 100.Verdi skrev:Fast borde inte P85 vara snabbare till 100 om den har 478 hästar på veven?Nicke Nyfiken skrev:Jag vet inte hur faktabaserade uppgifterna är på Wikipedia, och hur mycket som är uppskattningar. Dessutom har prestandan ändrats med mjukvaruuppdateringar vid flera tillfällen.Verdi skrev:Edit: P85 ska ha en elmotor på 470 hk och batteriet ska leverera 420 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
En annan ofta förekommande effektuppgift på just P85 är 478 hk, och att det är motorn som är den begränsande faktorn. Lite googlande ger väldigt samstämmiga uppgifter från folk som satt sina P85or i bromsbänk och fått ut runt 440 hk på drivhjulen. Det borde innebära kring 480 hk på motoraxeln innan diverse förluster i reduktionsväxeln, differentialen och drivknutar är borträknade. Så uppgiften om 478 hk verkar betydligt mer sannolik än Wikipedians 420 hk.
Gissar att det är liknande ”variationer” och felaktigheter i uppgifterna på Wikipedian för övriga varianter av Model S.
Det handlar nog om hur effekten portioneras ut.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ny programvara 2017.16 inatt och nu väntar på att bilen uppgraderas till 4,4 sekunder
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Nicke Nyfiken skrev:Det kan man tycka, men 85D sägs ju ha 518 hästar på ”vevarna” men är ändå inte snabbare till 100.Verdi skrev:Fast borde inte P85 vara snabbare till 100 om den har 478 hästar på veven?Nicke Nyfiken skrev:Jag vet inte hur faktabaserade uppgifterna är på Wikipedia, och hur mycket som är uppskattningar. Dessutom har prestandan ändrats med mjukvaruuppdateringar vid flera tillfällen.Verdi skrev:Edit: P85 ska ha en elmotor på 470 hk och batteriet ska leverera 420 hk.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
En annan ofta förekommande effektuppgift på just P85 är 478 hk, och att det är motorn som är den begränsande faktorn. Lite googlande ger väldigt samstämmiga uppgifter från folk som satt sina P85or i bromsbänk och fått ut runt 440 hk på drivhjulen. Det borde innebära kring 480 hk på motoraxeln innan diverse förluster i reduktionsväxeln, differentialen och drivknutar är borträknade. Så uppgiften om 478 hk verkar betydligt mer sannolik än Wikipedians 420 hk.
Gissar att det är liknande ”variationer” och felaktigheter i uppgifterna på Wikipedian för övriga varianter av Model S.
Det handlar nog om hur effekten portioneras ut.
518 hk ska enligt wikipedia (ledsen men har ingen bättre källa) vara motorernas effekt. Batteriet ska dock bara få ur sig 417 hk. Det här gäller numera även uppkorkade 75D och 90D. Och 417 hk borde betyda ~4,4 sekunder till 100 km/h. Som jämförelse så gör BMW M550i med 462 bensinhästar 0-100 på 4 sekunder blankt och den M550d med 381 dieselkusar gjorde 0-100 på 4,9 sekunder. Nu är väl Model S några hundra kilo tyngre men å andra sidan så har man en fördel i och med att den inte behöver växla. Skulle en Model S verkligen ha 518 hk så skulle vi nog se 0-100 siffror på en bit under 4 sekunder.
Sen verkar det vara så att Performance-modellerna har en extra fördel från stillastående. Att man släpper på extra effekt tidigt. Ser ingen annan förklaring för P85D ska enligt wikipedia ge 463 hk och P85DL ska ge 532 hk. Då skulle 0-100 sjunka från 4,4 sek för 85D:s 417 hk till 3,3 sek för P85D:s 463 hk, men bara från 3,3 till 3,0 på ytterligare ökningen till 532 hk.
Är det nån som kört både 85D och P85D mycket och kan säga hur mycket som skiljer när man är uppe i fart? Enligt min teori är det mest från stillastående som skillnaden finns. (eller så är effektsiffrorna på wikipedia helt åt h-vete.)
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ser en del konstigheter där. Effektsiffrorna stämmer inte mot 0-60 tiderna osv.TBjorn skrev:TMS forum har en fin sammanställning på prestanda: