Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av TBjorn »

Verdi skrev:
TBjorn skrev:
TMS forum har en fin sammanställning på prestanda:
Ser en del konstigheter där. Effektsiffrorna stämmer inte mot 0-60 tiderna osv.

0-60 tiderna är uppmätta av flera användare och sammanställda med standardavvikelse. Att tänka på är att bilarna har olika vikt också.

ex. 75 RWD med 350 V batteri är betydligt lättare än 75D med 400 V. Därav skillnad effekt/tid.
Senast redigerad av TBjorn, redigerad totalt 1 gånger.
BV
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Gustafsson »

Har alla 75:or 400 V batteri ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av TBjorn »

Gustafsson skrev:
Har alla 75:or 400 V batteri ?
Tror alla 75 RWD har 350 V batteri (BTX5). Troligen 350 KW DU01 enhet med nya prestandan dvs samma motor som i P85.

Men i med 350 V batteri kanske 88% av effekten till motorn ger: 0.875x350=306 kW ± några watt.

310 kW effekt skulle stämma med listan ovan.
Senast redigerad av TBjorn, redigerad totalt 1 gånger.
BV
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av TBjorn »

Sedan kan man tillägga att 350 V batteriet är lättare än 400 V batteriet. Samt viktminskning med en drivenhet istället för två.

Mycket intressant att "P" 75 RWD är ute ur sortimentet, men kanske är snabbare än nuvarande 75D.

Snart är den levererad 8-)

P.S. ska nog fixa till ett rött litet P framför 75.
BV
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

TBjorn skrev:
Sedan kan man tillägga att 350 V batteriet är lättare än 400 V batteriet. Samt viktminskning med en drivenhet istället för två.

Mycket intressant att "P" 75 RWD är ute ur sortimentet, men kanske är snabbare än nuvarande 75D.

Snart är den levererad 8-)

P.S. ska nog fixa till ett rött litet P framför 75.
Beror på vad du menar med snabbare. 0-100 km/h blir svårt med bara drivning på 2 hjul. På en vanlig ICE så går gränsen för när det lönar sig med 4wd (trots högre vikt och större effektförluster) nånstans mellan 200-250 hästar. Däremot kan ju en 75 RWD vara snabbare i andra mer verkliga scenarier. T ex 70-120 km/h och liknande.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av detay »

Dom flesta 75d är 350v vad jag vet. Vissa bilar i Norden har gått 85kwh batteri och har därför 400v.

För övrigt så fick jag bilen uncorkad för 30min sedan..har Btx8 batteri och det var inga problem. Men sjukt vilken skillnad det är, som en ny bil. :) :)

Tycker det är jäkligt bra av Tesla att erbjuda sina kunder detta trots att bilen är köpt på dåvarande specar. Det är detta som skiljer Tesla från andra tillverkare. Tesla är ett it bolag och ingen biltillverkare... Det tog tid och en del frustration innan det klarnade med uncorkingen.

Är väldigt glad idag. :)




Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Fredric83 »

Jag har en 75 Rwd med nya prestandan och även om jag inte har mycket att jämföra med så tycker jag att den är sanslöst snabb. Tycker mig känna en rejäl skillnad mot den jag provkörde i samband med beställningen (den hade gamla prestandan)
Som registrerad effekt står där 350KW i regbeviset, vilket enligt Tbjörns uträkning och listan från TMC torde stämma skäligen bra. Har inte själv provat mäta 0-100 än...känns som det regnat varenda dag sen jag hämtade den för tre veckor sedan :roll:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
(eller så är effektsiffrorna på wikipedia helt åt h-vete.)
Utan att säga emot dina teorier i övrigt tror jag nog att man ska ta Wikipedians effektsiffror med en nypa salt.

En sak är säker. Man får inte 440 hk på bakhjulen på en P85, om batteriet är begränsat till 420 hk.
Model Y P
Model S P
Model S P
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
(eller så är effektsiffrorna på wikipedia helt åt h-vete.)
Utan att säga emot dina teorier i övrigt tror jag nog att man ska ta Wikipedians effektsiffror med en nypa salt.

En sak är säker. Man får inte 440 hk på bakhjulen på en P85, om batteriet är begränsat till 420 hk.
Förutsatt att 440 hk på bakhjulen är en korrekt siffra såklart. ;) Har sett många dynomätningar som visat helt åt h-vete.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Nyren »

Så här rapporterade iallafall bilen igår via LinkMyTesla när jag testaccelererade igår efter att ha fått den uppkorkad. 334kW motsvarar 447.9 hp.
2017-11-22 15_32_31-Visa rutt.png
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av TBjorn »

Nyren skrev:
Så här rapporterade iallafall bilen igår via LinkMyTesla när jag testaccelererade igår efter att ha fått den uppkorkad. 334kW motsvarar 447.9 hp.
Stämmer också bra med listan. 75D, Uncorked, old, btx5.
BV
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Kulingen »

detay skrev:
Dom flesta 75d är 350v vad jag vet. Vissa bilar i Norden har gått 85kwh batteri och har därför 400v.

För övrigt så fick jag bilen uncorkad för 30min sedan..har Btx8 batteri och det var inga problem. Men sjukt vilken skillnad det är, som en ny bil. :) :)

Tycker det är jäkligt bra av Tesla att erbjuda sina kunder detta trots att bilen är köpt på dåvarande specar. Det är detta som skiljer Tesla från andra tillverkare. Tesla är ett it bolag och ingen biltillverkare... Det tog tid och en del frustration innan det klarnade med uncorkingen.

Är väldigt glad idag. :)




Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Fick min uppdaterad idag, snöigt/regnigt/halt så jag har inte vågat testa :(
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Baretta »

Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!! :D :D :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Remuz »

Baretta skrev:
Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!! :D :D :D
Underbart!
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Anders SE »

Baretta skrev:
Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!! :D :D :D
Grattis!

Väntar på att min bil ska komma hem från uppgradering, ska bli spännande att testa ikväll.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Yrsir »

Baretta skrev:
Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!! :D :D :D
Grattis!
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av chpaulin »

Baretta skrev:
Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!! :D :D :D
Grattis \o/
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Schelin »

Baretta skrev:
Nej blev till ett Jaaaaaaaaa!!!! :D :D :D
Grattis! Hoppas också på ett ändrat svar

Tesla S75D
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Anders SE »

Nu har jag varit ute och testat bilen efter uppkorkningen, det är klar skillnad från noll. Märks inte lika mycket i fart. Fick en 85D som lånebil tycker nog att det är lite bättre klipp i den när man tex ligger i 70 och trycker på. Men jag är så klart väldigt nöjd över att bilen går bättre än innan. Killen jag pratade med på verkstan sa att dom uppgraderat verkligen alla bilar som går. Men alla går tyvärr inte. Han visste inte från när. Så mitt råd till er alla med en S75D är ju att ringa och fråga om eran bil går att uppgradera.
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Zalman3 »

Frågade Tesla om antal hk och Nm efter uppgraderingen, fick följande svar:

"Vi har inga siffror på om/hur mycket hk och Nm ökar. Toppfarten ökar inte.
Men det blir ca 1 sekunds skillnad i acceleration 0-100 km/h."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av helix »

Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.

Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.

Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg :). Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

helix skrev:
Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.

Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.

Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg :). Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Här är en graf över de första modellerna. 60, 85 och P85.
Bild

Väldigt tydligt att den största skillnaden mellan framförallt 85 och P85 är vridet/effekten 0-43 km/h. Mellan 50-80 km/h skiljer det mindre och från 80 km/h och uppåt så skiljer det nästan ingenting.

Har Tesla fortsatt med samma strategi så kan du ha rätt i dina iakttagelser. Det gör ju P-modellerna till ännu sämre valuta för pengarna. Blir ju nästan mest en "show pony" som lever på 0-50 km/h men för hastigheter därutöver så är vanliga 100D, nästan, lika snabb. Inte alls som en vanlig bil där skillnaderna i effekt visar sig som mest i höga hastigheter.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av bjelkeman »

bjelkeman skrev:
Nåja, vad vore en bil med 4.4 sekunder till 100? Den kan vara dötrist och långtråkig och alldeles... alldeles...... helt underbar!

Ja, det var trevligt sålänge drömmen varade. :)
Så jag fick höra från Tesla InfraCity idag att det ska gå att "uncorka" vår S75D. Tar in den på onsdag för att få parkeringsbromsarna fixade och uncorking. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
helix skrev:
Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.

Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.

Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg :). Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Här är en graf över de första modellerna. 60, 85 och P85.
Bild

Väldigt tydligt att den största skillnaden mellan framförallt 85 och P85 är vridet/effekten 0-43 km/h. Mellan 50-80 km/h skiljer det mindre och från 80 km/h och uppåt så skiljer det nästan ingenting.

Har Tesla fortsatt med samma strategi så kan du ha rätt i dina iakttagelser. Det gör ju P-modellerna till ännu sämre valuta för pengarna. Blir ju nästan mest en "show pony" som lever på 0-50 km/h men för hastigheter därutöver så är vanliga 100D, nästan, lika snabb. Inte alls som en vanlig bil där skillnaderna i effekt visar sig som mest i höga hastigheter.
Håller med Verdi, vill bara rätta dig att det är mph och inte km/h så skillnaden hänger med lite högre upp i hastighet.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
helix skrev:
Hemligheten med uncorking för 75D verkar ligga i intervallet 0-50km/h där merparten av den extra sekunden hämtas hem jämfört med en bil som inte är uncorked.

Jag fick nyligen möjlighet att testa både en ny 100D och 75D (uncorked). Från stillastående är skillnaden inte så stor, men i lite högre fart känns 100D som en P85D ungefär. 100D är ruskigt snabb om man exempelvis ligger i 70km/h och trycker på fullt. Man ska därför inte stirra sig blind på 0-100km/h siffrorna som bara visar att det är 0,1 sek skillnad mellan 75D -> 100D. Prestandaskillnaden är stor i fart. Inte för att det spelar så stor roll då 75D är tillräckligt snabb, men det blir skevt att påstå att 75 och 100 är likvärdiga prestandamässigt.

Efter att ha även kört P100D en del så skulle jag vilja påstå att 100D känns mer eller mindre likvärdig när man accelererar i hastigheter över 90km/h och det är inget dåligt betyg :). Däremot är såklart P100D ett helt annat monster i lägre hastigheter och ut ur startblocket.
Här är en graf över de första modellerna. 60, 85 och P85.
Bild

Väldigt tydligt att den största skillnaden mellan framförallt 85 och P85 är vridet/effekten 0-43 km/h. Mellan 50-80 km/h skiljer det mindre och från 80 km/h och uppåt så skiljer det nästan ingenting.

Har Tesla fortsatt med samma strategi så kan du ha rätt i dina iakttagelser. Det gör ju P-modellerna till ännu sämre valuta för pengarna. Blir ju nästan mest en "show pony" som lever på 0-50 km/h men för hastigheter därutöver så är vanliga 100D, nästan, lika snabb. Inte alls som en vanlig bil där skillnaderna i effekt visar sig som mest i höga hastigheter.
Håller med Verdi, vill bara rätta dig att det är mph och inte km/h så skillnaden hänger med lite högre upp i hastighet.
Såklart! Sry!
Skriv svar