Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

detay skrev:
Anders SE skrev:
Har varit i kontakt med Tesla idag.
Jag har en S75D -16 vin 157xxx och på min skulle det funka att uppgradera :)
Sjukt kul!!! Jag har VIN 193*. Funkar det så är detta som julafton för mig. :)

För mig med. Har 180xxx. Eller kan det vara så att vissa serier inte fungerar trots att de är senare byggda? Så att det här blir lite som lotto...
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ellerstrom »

Pratade precis med SC på Kastrup. Min S 60D ska dit den 31/10 för att få nya framsäten (klagade på lädret vid leverans, så inget "nytt problem) och killen i verkstaden visste exakt vad "uncorking" var men hade inte helt koll på vad som gällde numera (alltså den nya infon vi fått i helgen om att även äldre bilar kan vara berättigade till att bli uppgraderade). Vi kom överens om att jag ska fråga på nytt vid inlämnandet, så hoppas att jag får mer klarhet i detta då.

Ska även fråga om jag måste uppgradera till 75kWh batteriet för att få denna uppgradering. Återkommer med svar!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Legato »

ellerstrom skrev:
Pratade precis med SC på Kastrup. Min S 60D ska dit den 31/10 för att få nya framsäten (klagade på lädret vid leverans, så inget "nytt problem) och killen i verkstaden visste exakt vad "uncorking" var men hade inte helt koll på vad som gällde numera (alltså den nya infon vi fått i helgen om att även äldre bilar kan vara berättigade till att bli uppgraderade). Vi kom överens om att jag ska fråga på nytt vid inlämnandet, så hoppas att jag får mer klarhet i detta då.

Ska även fråga om jag måste uppgradera till 75kWh batteriet för att få denna uppgradering. Återkommer med svar!
Lysande, det uppskattas!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Anders SE »

Jag ringde till SC i gbg. Enligt tjejen som svarade var jag den första som frågade om detta. Ska ner på fredag och få en snabbare bil :lol:
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Yrsir »

Anders SE skrev:
Jag ringde till SC i gbg. Enligt tjejen som svarade var jag den första som frågade om detta. Ska ner på fredag och få en snabbare bil :lol:
När tillverkades din bil? Jag (juli 2016) var inte flaggad ännu men ombads återkomma.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Anders SE »

Yrsir skrev:
Anders SE skrev:
Jag ringde till SC i gbg. Enligt tjejen som svarade var jag den första som frågade om detta. Ska ner på fredag och få en snabbare bil :lol:
När tillverkades din bil? Jag (juli 2016) var inte flaggad ännu men ombads återkomma.
Vet inte. Jag köpte en demobil med 67 mil i December. Kan jag se någonstans när den är tillverkad?
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Yrsir »

Det står i vart fall i registreringsbeviset.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Stor på dörrstolpen. Månad/år.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 09 aug 2016 01:34

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Anders SE »

SR-71-BlackBird skrev:
Stor på dörrstolpen. Månad/år.
Kan inte utläsa månad och år där...

Första reg i Sverige är mitten av november på min
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Anders SE skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Stor på dörrstolpen. Månad/år.
Kan inte utläsa månad och år där...

Första reg i Sverige är mitten av november på min
Kan inte gå ut och titta på min av uppenbar orsak :). Titta på transportstyrelsen eller appen ”Mina Forden”, där ser man tillverkningsmånad.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Yrsir »

Sannolikt producerad i aug/sept då. Vilken VIN har du? Jag har 151XXX för juli 2016.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Stefan »

Frågade SC idag om det gick att få bättre prestanda när jag upgraderar min S60 till S75. Jag fick ett nej det går inte :cry:
Har VIN 151xxx
Skall kolla igen när jag skall upgradera.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Stefan skrev:
Frågade SC idag om det gick att få bättre prestanda när jag upgraderar min S60 till S75. Jag fick ett nej det går inte :cry:
Har VIN 151xxx
Skall kolla igen när jag skall upgradera.
När det gäller ”äldre” bilar är det än så länge bara D som gäller.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av vigge50 »

SR-71-BlackBird skrev:
Stefan skrev:
Frågade SC idag om det gick att få bättre prestanda när jag upgraderar min S60 till S75. Jag fick ett nej det går inte :cry:
Har VIN 151xxx
Skall kolla igen när jag skall upgradera.
När det gäller ”äldre” bilar är det än så länge bara D som gäller.
Precis, för bakhjulsdrivna bilar så är det ny hårdvara vilket är anledningen till att de endast gällde beställda efter den först juli, till skillnad från fyrhjulsdrivna där de gällde alla som levererades efter den första juli.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare
Inlägg: 518
Blev medlem: 05 mar 2014 23:50
Ort: Lindome

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Stefan »

vigge50 skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Stefan skrev:
Frågade SC idag om det gick att få bättre prestanda när jag upgraderar min S60 till S75. Jag fick ett nej det går inte :cry:
Har VIN 151xxx
Skall kolla igen när jag skall upgradera.
När det gäller ”äldre” bilar är det än så länge bara D som gäller.
Precis, för bakhjulsdrivna bilar så är det ny hårdvara vilket är anledningen till att de endast gällde beställda efter den först juli, till skillnad från fyrhjulsdrivna där de gällde alla som levererades efter den första juli.
Bilen är beställd 29/6 och bekräftad 10/7. Ett gränsfall tro? Finns det något hopp :?:
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Baretta »

Från TMC:

“It is not the capacity of the battery itself that limits the upgrade, it's the existance of the high amperage "fuse" within the high voltage circuit, which is not replacable/upgradable. I checked and 185*** is not eligible at this time. If there's a future list sent to us by engineering and your VIN happens to be on it, I'll reach out to you.”

“In the past, there were 2 variants of the 75kWh battery pack, while it is true that some 60kWh vehicles were equipped with software limited 75kWh battery packs, there's also another component, similar to a larger fuse, within the high voltage system necessary in order for the performance upgrade to happen. Not all 75kWh battery pack equipped dual motor vehicles have this upgraded component.

Albert ***** | Assistant Service Manager, Mid-South Internal Service, Tesla Motors, Inc.”
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Pelle »

Har en 75D VIN 155xxx - fick nej :-(
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Pelle skrev:
Har en 75D VIN 155xxx - fick nej :-(
Hur lät deras förklaring?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

Baretta skrev:
Från TMC:

“It is not the capacity of the battery itself that limits the upgrade, it's the existance of the high amperage "fuse" within the high voltage circuit, which is not replacable/upgradable. I checked and 185*** is not eligible at this time. If there's a future list sent to us by engineering and your VIN happens to be on it, I'll reach out to you.”

“In the past, there were 2 variants of the 75kWh battery pack, while it is true that some 60kWh vehicles were equipped with software limited 75kWh battery packs, there's also another component, similar to a larger fuse, within the high voltage system necessary in order for the performance upgrade to happen. Not all 75kWh battery pack equipped dual motor vehicles have this upgraded component.

Albert ***** | Assistant Service Manager, Mid-South Internal Service, Tesla Motors, Inc.”
Med min tur så skiter det sig nog. Min är byggd i mars och jag har sett både de som fått ja och nej som är byggda i samma månad. Verkar vara rätt rörigt och godtyckligt. Typiskt Tesla alltså.
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Pelle »

SR-71-BlackBird skrev:
Pelle skrev:
Har en 75D VIN 155xxx - fick nej :-(
Hur lät deras förklaring?
Fick ingen, frågade SC Mölndal. Jag ska kontakta SC Kastrup.
Användarvisningsbild
prng
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 maj 2015 17:17
Ort: Trollhättan

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av prng »

VIN 180xxx...får uppgraderingen :D
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

prng skrev:
VIN 180xxx...får uppgraderingen :D

Samma serie som jag! Jag har 180680. Känns som ett lotteri det här. Skulle vara grymt kul om man fick uppgraderingen. Är en jäkla skillnad på 5,4 sek och 4,4 sek faktiskt. Större än man kan tro. Törs inte tänka på vilket jäkla tryck det måste vara i en P100D. :D

Edit. Nej, min bil är såklart inte med på listan och får alltså ingen uppgradering. Börjar faktiskt ruttna på min otur när det gäller Tesla. Alla saker som kan gå fel går fel. Missar viktiga datum, prissänkningar, hårdvaruändringar, gratis luftfjädring osv osv. Och nu detta. Försökte ändå verkligen undvika missförstånd och hon frågade även en kollega som verkade ha koll och de knappade in mitt VIN i WARP-systemet där man tydligen ska vara flaggad om uppdatering ska vara möjlig.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Edit. Nej, min bil är såklart inte med på listan och får alltså ingen uppgradering.
Vilket SC var du i kontakt med och vad sa de att anledningen var?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Verdi »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Edit. Nej, min bil är såklart inte med på listan och får alltså ingen uppgradering.
Vilket SC var du i kontakt med och vad sa de att anledningen var?
Upplands Väsby. Jag fanns inte flaggad för uppdateringen i det där WARP-systemet. Nya bilar hade lagts till i helgen så de verkade medvetna om att nåt ändrats nyligen men... Känns som att jag snart bara mår illa av min Tesla. Är ju nöjd egentligen men när man gång efter gång är på fel sida slumpen så känns det bara jobbigt till slut. Kanske får ta och sälja den ändå.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Nyren »

Jag undrar om vi kanske bara ska vänta lite till. Det kanske tillkommer fler bilar i deras databas med tiden. Det skulle ju vara underligt om inte Verdis bil kan få uppdateringen. Själv vågar jag inte ringa och fråga ännu...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Skriv svar