Skulle förklara varför lagerbilarna växlar mellan 75 och 85.HelectriC skrev:Nu börjar det komma rykten om att de nya snabbare 75D egentligen har ett 85 eller 90kWh batteri. Det hade verkligen varit en trevlig överraskning
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 85d.93884/
Model S 75D 0-100 4,4sek
Moderator: Redaktion
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Hoppas de har rätt Frågan är då när en go uppdatering kommer. Klockade min bil några gånger i veckan (grovt manuellt) och 0-100 på 5.6s med D på 19". Felmarginalen är lätt över 0,2s här 5.4s skall den göra det på enligt pappret under rätt förutsättningar.Hyted skrev:Jag har förhört de flesta inom Tesla för att få reda på exakt vad som gäller i och med att jag beställt en lagerbil.HelectriC skrev:Nu börjar det komma rykten om att de nya snabbare 75D egentligen har ett 85 eller 90kWh batteri. Det hade verkligen varit en trevlig överraskning
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 85d.93884/
Enligt alla dom så är det endast hårdvaruskillnader på ms 75.
Samtliga D modeller är bara mjukvara.
Sedan om dom vet är en annan femma
Model x100d
Midnight Silver
Det som kan styrka att det bara är mjukvara på D-modeller är väl att vi har motorer som kan leverera ~500hk men batteriet/invertern har hittills inte kunnat leverera den kräm som krävs. S75:an har dock bara den mindre motorn bak och har således inte motorkraften för 4,6 utan ny hårdvara.
Nu räknar jag med att de Tesla-anställda du snackat med är ute och cyklar och nöjer mig med det jag har. Då blir man så mycket gladare när man har fel sen när uppdateringen kommer
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Är sjukt kluven till detta. Trots att jag gillar snabba bilar så ser jag inga problem med dagens "långsamma" 75D. För vad det är så är den mer än tillräckligt snabb. Har aldrig förstått tjusningen med stora snabba bilar.
Men samtidigt så vill man ju ha mer om det går... och att värdet på min sjönk är ju otvivelaktigt.
Men samtidigt så vill man ju ha mer om det går... och att värdet på min sjönk är ju otvivelaktigt.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Accelerationen är ju en sak, men om det visar sig att man senare kan uppgradera en 75a till en 85/90 så är ju det väldigt intressant.Verdi skrev:Är sjukt kluven till detta. Trots att jag gillar snabba bilar så ser jag inga problem med dagens "långsamma" 75D. För vad det är så är den mer än tillräckligt snabb. Har aldrig förstått tjusningen med stora snabba bilar.
Men samtidigt så vill man ju ha mer om det går... och att värdet på min sjönk är ju otvivelaktigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Inte för mig. Måste vara ytterst få tillfällen de extra milen man får med 90 spelar någon roll. För de som har specifika rutter där det verkligen spelar roll så visst. Men för oss andra? Nä.HelectriC skrev:Accelerationen är ju en sak, men om det visar sig att man senare kan uppgradera en 75a till en 85/90 så är ju det väldigt intressant.Verdi skrev:Är sjukt kluven till detta. Trots att jag gillar snabba bilar så ser jag inga problem med dagens "långsamma" 75D. För vad det är så är den mer än tillräckligt snabb. Har aldrig förstått tjusningen med stora snabba bilar.
Men samtidigt så vill man ju ha mer om det går... och att värdet på min sjönk är ju otvivelaktigt.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag är väl en av dom få. Men för mig är min 85D räckvidd ett problem ganska ofta. Skulle aldrig byta ner mig.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Och med en X känner jag att en 120D skulle vara perfekt.bullen skrev:Jag är väl en av dom få. Men för mig är min 85D räckvidd ett problem ganska ofta. Skulle aldrig byta ner mig.
Model S P85DL+
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Den stora vinsten för mig (och jag gissar fler med mig) är att den är snabbare på suc
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Har en X100D och skulle inte vilja ha en kWh mindre än så. Säger det efter att idag ha kört 70 mil genom Frankrike i 30-35-gradig värme med full bil i 130-140 km/h. Förbrukning på dryga 300 Wh/km. Alldeles lagom långa pass mellan laddningarna...mans71 skrev:Och med en X känner jag att en 120D skulle vara perfekt.bullen skrev:Jag är väl en av dom få. Men för mig är min 85D räckvidd ett problem ganska ofta. Skulle aldrig byta ner mig.
120 kWh hade iofs också varit fint, men då blir inte bara körpassen utan också laddstoppen längre...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Ja, extra kapacitet har man ju ingen nytta av om inte laddplatserna sammanfaller med behovet av laddning. Just avslutat en bilsemester på c:a 300 mil. Med facit i handen skulle jag ha avbeställt vår 90D och beställt en likadan 100D. Vår bil funkar perfekt 99% av tiden men det vore så gott att ha lite till och inte behöva fundera så mycket. Kommer det en 120D eller liknande, då är det risk att jag byter trots att planen var att behålla denna länge.olarsson skrev:Har en X100D och skulle inte vilja ha en kWh mindre än så. Säger det efter att idag ha kört 70 mil genom Frankrike i 30-35-gradig värme med full bil i 130-140 km/h. Förbrukning på dryga 300 Wh/km. Alldeles lagom långa pass mellan laddningarna...mans71 skrev:Och med en X känner jag att en 120D skulle vara perfekt.bullen skrev:Jag är väl en av dom få. Men för mig är min 85D räckvidd ett problem ganska ofta. Skulle aldrig byta ner mig.
120 kWh hade iofs också varit fint, men då blir inte bara körpassen utan också laddstoppen längre...
Model S P85DL+
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
När man läser sådana här rader är jag mycket glad att det är en MX 100D som jag har på vägmans71 skrev:Ja, extra kapacitet har man ju ingen nytta av om inte laddplatserna sammanfaller med behovet av laddning. Just avslutat en bilsemester på c:a 300 mil. Med facit i handen skulle jag ha avbeställt vår 90D och beställt en likadan 100D. Vår bil funkar perfekt 99% av tiden men det vore så gott att ha lite till och inte behöva fundera så mycket. Kommer det en 120D eller liknande, då är det risk att jag byter trots att planen var att behålla denna länge.olarsson skrev:Har en X100D och skulle inte vilja ha en kWh mindre än så. Säger det efter att idag ha kört 70 mil genom Frankrike i 30-35-gradig värme med full bil i 130-140 km/h. Förbrukning på dryga 300 Wh/km. Alldeles lagom långa pass mellan laddningarna...mans71 skrev:Och med en X känner jag att en 120D skulle vara perfekt.bullen skrev:Jag är väl en av dom få. Men för mig är min 85D räckvidd ett problem ganska ofta. Skulle aldrig byta ner mig.
120 kWh hade iofs också varit fint, men då blir inte bara körpassen utan också laddstoppen längre...
Har varit lite kluven om jag verkligen behöver det.
Model x100d
Midnight Silver
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Allt handlar om körmönster. En dagstur tor 25 mil enkel resa utan Suc på vägen och svårt med destinationsladdning är vardagsmat för mig. Då hade jag behövt minst 100kwh. Helst mer
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Jag avbeställde en 90 och offrade fri laddning för en 100. Inte ångrat det en sekund, särskilt som det ju blev fri laddning ändå. : )Hyted skrev:När man läser sådana här rader är jag mycket glad att det är en MX 100D som jag har på väg
Har varit lite kluven om jag verkligen behöver det.
Model x100d
Midnight Silver
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Precis det smakar lite bittert. Hade jag bara fått info om det hade jag gjort samma som du.olarsson skrev:Jag avbeställde en 90 och offrade fri laddning för en 100. Inte ångrat det en sekund, särskilt som det ju blev fri laddning ändå. : )Hyted skrev:När man läser sådana här rader är jag mycket glad att det är en MX 100D som jag har på väg
Har varit lite kluven om jag verkligen behöver det.
Model x100d
Midnight Silver
Model S P85DL+
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Har man väl stannat så spelar väl 10-15 min extra ingen roll?Remuz skrev:Den stora vinsten för mig (och jag gissar fler med mig) är att den är snabbare på suc
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Alla har vi olika körmönster. Nu på sommaren tycker jag mitt 60 kWh batteri är onödigt stort, kör aldrig slut på det vid normal körning och åker vi långt kan jag köra så fort jag vill och ändå utan problem nå fram mellan alla sucs.
På vintern önskar jag dock att jag hade lite mer kräm, då hade 75an varit perfekt (dock ej värd uppdateringen).
Ännu bättre acceleration hade varit kul dock
På vintern önskar jag dock att jag hade lite mer kräm, då hade 75an varit perfekt (dock ej värd uppdateringen).
Ännu bättre acceleration hade varit kul dock
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- mattiasottosson
- Teslaägare
- Inlägg: 225
- Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
- Ort: Tjockhult
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Har varit några rykten om 85kwh-pack på nya 75D både här, tmc och på elbilforum.no:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.195.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-29
Har varit lite skeptisk, men ramlade över den här filmen precis: https://1drv.ms/u/s!Ah2JBeDsOvXniedtlrEdwOtEc3jcNg
Känns som att det inte är någon tvekan om att några fått 85kwh på bilar som precis blivit levererade?
Rör om lite till i grytan. Är det ett helt nytt 85kwh-pack som kommer tillkännages snart, eller är det ett sätt att göra av med gamla pack som refurbas och sonika stryps till 75kwh?
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.195.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-29
Har varit lite skeptisk, men ramlade över den här filmen precis: https://1drv.ms/u/s!Ah2JBeDsOvXniedtlrEdwOtEc3jcNg
Känns som att det inte är någon tvekan om att några fått 85kwh på bilar som precis blivit levererade?
Rör om lite till i grytan. Är det ett helt nytt 85kwh-pack som kommer tillkännages snart, eller är det ett sätt att göra av med gamla pack som refurbas och sonika stryps till 75kwh?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Wow, intressant!mattiasottosson skrev:Har varit några rykten om 85kwh-pack på nya 75D både här, tmc och på elbilforum.no:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.195.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-29
Har varit lite skeptisk, men ramlade över den här filmen precis: https://1drv.ms/u/s!Ah2JBeDsOvXniedtlrEdwOtEc3jcNg
Känns som att det inte är någon tvekan om att några fått 85kwh på bilar som precis blivit levererade?
Rör om lite till i grytan. Är det ett helt nytt 85kwh-pack som kommer tillkännages snart, eller är det ett sätt att göra av med gamla pack som refurbas och sonika stryps till 75kwh?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Det är väldigt olika. Är barnen med är inget stopp mindre än 60min normalt. Kör jag ensam skulle jag helst stanna runt 10min och lite oftare istället. Men alla är olikaVerdi skrev:Har man väl stannat så spelar väl 10-15 min extra ingen roll?Remuz skrev:Den stora vinsten för mig (och jag gissar fler med mig) är att den är snabbare på suc
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Med ryktena om att 75 ska försvinna så det bara är D-varianterna kvar tror jag att det blir 85D som kommer ersätta 75 helt och då blir det bara 85D och 100D att välja mellan. Hoppas jag då att priset på 85D inte skjuter iväg för mycketmattiasottosson skrev:Har varit några rykten om 85kwh-pack på nya 75D både här, tmc och på elbilforum.no:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.195.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-29
Har varit lite skeptisk, men ramlade över den här filmen precis: https://1drv.ms/u/s!Ah2JBeDsOvXniedtlrEdwOtEc3jcNg
Känns som att det inte är någon tvekan om att några fått 85kwh på bilar som precis blivit levererade?
Rör om lite till i grytan. Är det ett helt nytt 85kwh-pack som kommer tillkännages snart, eller är det ett sätt att göra av med gamla pack som refurbas och sonika stryps till 75kwh?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Kul med nya 85:an Får skaffa en Classic å sätta på de gamla
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Verkar vara så ja. Märker också att det står "made in the USA" nu också på batteriet, inte "Assembled in the USA" som innan https://goo.gl/images/FBS6xz. Med andra ord, cellerna är inte gjorda i Japan utan i Nevada? Gör dom 18600 celler ens och vad säger isåfall det?heron skrev:Med ryktena om att 75 ska försvinna så det bara är D-varianterna kvar tror jag att det blir 85D som kommer ersätta 75 helt och då blir det bara 85D och 100D att välja mellan. Hoppas jag då att priset på 85D inte skjuter iväg för mycketmattiasottosson skrev:Har varit några rykten om 85kwh-pack på nya 75D både här, tmc och på elbilforum.no:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.195.html
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 13/page-29
Har varit lite skeptisk, men ramlade över den här filmen precis: https://1drv.ms/u/s!Ah2JBeDsOvXniedtlrEdwOtEc3jcNg
Känns som att det inte är någon tvekan om att några fått 85kwh på bilar som precis blivit levererade?
Rör om lite till i grytan. Är det ett helt nytt 85kwh-pack som kommer tillkännages snart, eller är det ett sätt att göra av med gamla pack som refurbas och sonika stryps till 75kwh?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Så var det gjort. Kunde inte vänta på 3:an så nu har jag beställt en S.
Någon vänlig själ som har en värvningslänk som inte använts 5 ggr till övers?
Någon vänlig själ som har en värvningslänk som inte använts 5 ggr till övers?
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Eller vänta lite, det är ju ett typ A batteri eller? Alltså sånt gammalt som bara tog 90kWh.
Re: Model S 75D 0-100 4,4sek
Grattis!!B737QC skrev:Så var det gjort. Kunde inte vänta på 3:an så nu har jag beställt en S.
Någon vänlig själ som har en värvningslänk som inte använts 5 ggr till övers?