17.26.76

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.26.76

Inlägg av mati »

Jag körde både igår och idag mycket med AP och det fungerar oftast bättre än förra versionen så länge man håller sig till lite större vägar. Det är ganska behagligt och faktiskt lite mjukare än tidigare.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.26.76

Inlägg av Bjelke »

Tänkte precis skriva samma sak, att det är oroväckande stora skillnader i hur AP upplevs mellan ägarna, känns inte bra
alls... Dom flesta borde ju uppleva den ungefär lika lixom. Kan det verkligen vara så att den faktisk beter sig olika mellan
bilarna? :shock:

Edit: som kommentar efter Nicklas...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.26.76

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag körde både igår och idag mycket med AP och det fungerar oftast bättre än förra versionen så länge man håller sig till lite större vägar. Det är ganska behagligt och faktiskt lite mjukare än tidigare.
Men på små 70-vägar fungerar det inte alls för mig längre. Det gjorde det tidigare, inte så att man kände sig trygg, men det var ändå så att det gick att köra med AP kortare sträckor. Jag har min lilla teststräcka här hemma och jag vet precis på vilka ställen det fungerade.
Nu får AP oftast inte ens lås på vägkanten, och när den väl får det blir det värsta fyllekörningen med en gång. Det går bara några meter, sen antingen tvärnitar den eller så styr den mot diket. Mycket mycket värre än allra första versionen av AP2. Då gick det att köra på småvägar. Inte särskilt bra, men det gick.
Ska det vara så, eller? Det känns inte rätt att en "förbättring" blir så mycket sämre.
Men som sagt, på större vägar känns det som en framgång.
Kan det tom vara så att dom använder fler kameror nu?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.26.76

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Kan det tom vara så att dom använder fler kameror nu?
Om jag får gissa så skulle jag säga att den använder long-range kameran nu också. Inte bara mittemellan-kameran. Den ser andra bilar på betydligt större avstånd än tidigare. Förut dök bilarna upp i displayen när de var ungefär max 50m bort. Nu syns de redan vid kanske 75-100m. Däremot så verkar den fortfarande ha svårt med att se "i bredden".
Angående att folk upplever AP2 väldigt olika. Jag läste på tyska Tesla-forumet och där diskuterades samma fråga. Konstigt eller? Är bilarna olika? Eller är den kalibreringsfråga?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 17.26.76

Inlägg av Remuz »

Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs :) Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.26.76

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs :) Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
Det stämmer tyvärr. Man blir inte sällan omkörd av långtradare när man håller hastighetsgränsen på E20 (2+1-väg) mellan Skara och Vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: 17.26.76

Inlägg av Verdi »

På vägen mellan Yngsjö och Åhus försökte bilen köra ner i diket. Fick 17.26.76 häromdagen och är lite besviken. Kan inte slappna av när jag kör på autopilot. Gör det bara om jag måste kolla nåt på telefonen eller typ käka hamburgare. :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 17.26.76

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Remuz skrev:
Håller man hastigheten på Vara/Skara-slätten blir det en rejäl kö bakom. Inte mitt problem iofs :) Men här är det norm att köra 130 på 100 vägen tyvärr.
Det stämmer tyvärr. Man blir inte sällan omkörd av långtradare när man håller hastighetsgränsen på E20 (2+1-väg) mellan Skara och Vara.
Det är ju sjukt många fartkameror dör så jag kör alltid efter skyltarna.

Otäckaste vägen är mellan Skara och Mariestad. Där har de inte separerat riktningarna än men folk kör ändå om lite hur som helst, helt sjuk farligt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.26.76

Inlägg av mati »

Just mellan Skara och Vara är det ingen kamera alls. Det är dessutom 100-väg, vilket i mångas ögon verka vara lika med motorväg och fri hastighet. Kamerorna står tätt mellan Götene och Mariestad, samt mellan Vara och Alingsås, men det hindrar ändå inte folk från att köra som idioter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: 17.26.76

Inlägg av oscfor »

Gällande olika upplevelser av samma mjukvara: Det är ju ganska stor sannolikhet att Tesla A/B-testar. Tesla är ett mjukvaruföretag och de flesta moderna system testas och förbättras mha A/B-testning, t ex Spotify och FB.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 968
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: 17.26.76

Inlägg av Toja »

Körde igår med AP1 och det var första gången för mig som jag fick restrikted road, AP ville bara köra enligt skyltningen. Men det var bra för lite senare kom fartkameror.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: 17.26.76

Inlägg av Challe76a »

E22:an har blivit en restricted road numera i vart fall i min bil. Detta har dock gett mig en ny funktion som jag aldrig noterat tidigare. Jag har ställt in momsen på + 5-10km/h och bilen ändrar numera fart efter vägskyltarna, både upp och ner på den vägen. Det gör den inte annars men på denna väg gör den det. Så nu kan man åka utan att behöva göra någonting mer än att idka lite handpåläggning då och då. Rätt skönt!

Model X med AP 2 och hela klabbet vad gäller AP. Någon annansom märkt samma sak?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4334
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 17.26.76

Inlägg av dstr »

Challe76a skrev:
E22:an har blivit en restricted road numera i vart fall i min bil. Detta har dock gett mig en ny funktion som jag aldrig noterat tidigare. Jag har ställt in momsen på + 5-10km/h och bilen ändrar numera fart efter vägskyltarna, både upp och ner på den vägen. Det gör den inte annars men på denna väg gör den det. Så nu kan man åka utan att behöva göra någonting mer än att idka lite handpåläggning då och då. Rätt skönt!

Model X med AP 2 och hela klabbet vad gäller AP. Någon annansom märkt samma sak?
Restricted kryper på mer och mer, på gott och ont.

På E4 norrgående vid järva krog så brukar jag hålla allra högraste filen, på insidan av räcket, för att bekvämt swisha förbi de som trängs i de yttre körfälten. Preics på bron där man korsar E18 så högg den till en kort stund och klagade på restricted road, vilket det kanske är under där hastighetsgränsen är 50km/h.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 17.26.76

Inlägg av mans71 »

Att byta fil funkar inte alls i denna version. Blinkar men inget händer. Någon annan som råkat ut för samma?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: 17.26.76

Inlägg av stefan007 »

mans71 skrev:
Att byta fil funkar inte alls i denna version. Blinkar men inget händer. Någon annan som råkat ut för samma?
Autolanechange är fortfarande valt i menyn?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: 17.26.76

Inlägg av mans71 »

stefan007 skrev:
mans71 skrev:
Att byta fil funkar inte alls i denna version. Blinkar men inget händer. Någon annan som råkat ut för samma?
Autolanechange är fortfarande valt i menyn?
Japp
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: 17.26.76

Inlägg av rightnow »

Går för mig byta fil från höger till vänster men ej tvärt om.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: 17.26.76

Inlägg av bullen »

Det måste fixas till nästa val
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 17.26.76

Inlägg av Bjelke »

rightnow skrev:
Går för mig byta fil från höger till vänster men ej tvärt om.
Typ samma här, går sjukt lätt att aktivera åt vänster men
nästan kört åt höger... Mysko...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: 17.26.76

Inlägg av Nicklas »

Det går bra att byta åt båda håll för mig, men eftersom det är så extremt ryckigt har jag stängt av funktionen :roll:
- man ser i backspegeln hur alla passagerarnas huvuden vickar till vid automatiskt filbyte...

I alla fall jag har en ganska annorlunda definition av "silky smooth" :?
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: 17.26.76

Inlägg av Challe76a »

Nicklas skrev:
Det går bra att byta åt båda håll för mig, men eftersom det är så extremt ryckigt har jag stängt av funktionen :roll:
- man ser i backspegeln hur alla passagerarnas huvuden vickar till vid automatiskt filbyte...

I alla fall jag har en ganska annorlunda definition av "silky smooth" :?
Håller med. Den var rätt ok i förra versionen men nu är den ungefär som den var vid versionen innan den, helt galen. Totalt obekvämt!
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 17.26.76

Inlägg av mati »

Det otäcka är ju att det är så oförutsägbart. Först händer ingenting, sen händer ingenting, man tror att det inte funkar, och sen plötsligt byter den fil i en skarp vinkel.
Som bäst fungerade filbyte i 17.17.4 tycker jag. Varför kunde de inte behålla det som det var då? Då var det nästan lika bra som när man gör det själv. Innan dess var det extreeeeeeemt segt och bilen kunde mitt under filbytet plötsligt börja tveka och studsade fram och tillbaka. Det var rena motsatsen till som det är nu. Men lika dåligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: 17.26.76

Inlägg av deffe »

mati skrev:
Det otäcka är ju att det är så oförutsägbart. Först händer ingenting, sen händer ingenting, man tror att det inte funkar, och sen plötsligt byter den fil i en skarp vinkel.
Som bäst fungerade filbyte i 17.17.4 tycker jag. Varför kunde de inte behålla det som det var då? Då var det nästan lika bra som när man gör det själv. Innan dess var det extreeeeeeemt segt och bilen kunde mitt under filbytet plötsligt börja tveka och studsade fram och tillbaka. Det var rena motsatsen till som det är nu. Men lika dåligt.
Kan bara instämma, filbyten i 17.26.76 var helt vansinniga, speciellt om du ligger i 110+moms, då var det nästan så bilen började drifta när den byter fil :P

Men jag fick senaste versionen precis med ett litet mer udda versionnamn:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=9287

Mycket bättre på alla punkter. 8-)
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Skriv svar