Första längre resan - Lite hjälp tack!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Bjelke »

Tjell skrev:
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jensa »

Vidio skrev:
Missade länken tidigare ser jag...

Så, duger en sån här tro?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Funkar bra!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jocce »

apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Jag tänkte samma sak i början. Men insåg att det är betydligt bökigare att hålla på med så stor kabel.
Men det är för att jag vet att i fjällstugan behöver jag 25 meters kabel. 3-fas 25 meters är VÄLDIGT bökigt/bulkigt och tar plats.

Jag har förvisso en 10-meters 3-fas liggandes i bilen, men tar fram 25 meters Schukon även om det är 5 meter förlängning jag behöver. Är smidigare att "coila" upp 25 meter schuko än 10 meter 3-fas ;)

Kör dock självklart 2.5mm2


/Jocce
Senast redigerad av Jocce, redigerad totalt 1 gånger.
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jocce »

Vidio skrev:
Jensa skrev:
Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Ok tack!
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället. :D

Tänk dock på att du vid lång kabel får spänningsfall.
Jag köpte en 2.5mm2 kabel (dock 25 meter för har behov av det). Visst lite merkostnad, men skönt att veta att man "alltid" kan lita på kabeln.
Generellt verkar också kontakter osv vara av lite bättre kvalitet på de grövre kablarna.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av LarsL »

Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!

Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.
Om du köper färdiga adaptrar så är det ingen fara.

Ska du börja koppla själv så kan det vara idé att börja med att googla flytande nolla tex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bylund »

Aha, ja om vi snackar att bygga själv kan man ju göra fel såklart. Det kan man ju göra med precis vadsomhelst man skruvar ihop.

Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Smutt »

Nån som har en länk?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Tjell »

Bjelke skrev:
Tjell skrev:
Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.

Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.

1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.

Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf :)
Ja, för tusan, du har rätt! Tur att jag inte behövde använda min uträkning - jag är verkligen i behov av lite semester ( om några veckor så...)

Det hade blivit bättre räknat om jag använt mig av beräknad I och det framräknade R...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av apkungen »

LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bonath »

bonath skrev:
Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Bra kabel men den fick ett skrapmärke direkt. Verkar vara lite ömtåligt orange "skal"...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Jocce »

apkungen skrev:

Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.

Är Risken mindre om man laddar färre gånger?
(Jag själv är allt för "fullösningar", så misstolka mig inte här...)

Visst blir risken större om man gör något 10 gånger att nått går fel en gång (sannolikhetslära).

Men risken att nått händer med "för hög" laddström känns för mig lika stor Gång 1-3 som gång 4-8 när man laddar...
(Visst teoretiskt så gång nr 1 är mest risk innan det är beprövat och gång nr 25 så kanske man börjat få slitage, men bortsett från det...)


Jämför det med att ligga utan skydd, att man gör någon med / blir med barn eller fångar en könssjukdom är lika stor även om du bara ligger en gång ;)
Det klassiska "Det behövs bara en gång" är ju väldigt applicerbart här ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2016 17:58
Ort: Järfälla

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Vidio »

Fick upp en liten fråga nu när jag ska åka och handla en portabel jordfelsbrytare.
Spelar det någon roll var jag kopplar in den?
Alltså ifall den ska sitta mellan UMC och skarvsladd eller mellan skarvsladd och Schuko?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av bullen »

Ju mer du skyfdar desto bättre så vid schuko kontakten är väl bäst
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Smutt »

Självklart före skarvsladd
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Lessmog »

Javisst, före allt som kan bli fel.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.

Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.

Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
apkungen skrev:
LarsL skrev:
apkungen skrev:
Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.

Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.

Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.
Men vad har det att göra med "koppla fel och ladda med för hög ström"?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av LarsL »

Det går att koppla in en 1-fas kabel fel om du skruvar in den i en CEE, om du inte har koll.
Bilen kommer tro att det är ett 16A 3-fas CEE som den är ansluten till och väljer då default att ladda med 16A. Okej?

Jag tycker det är en jättebra idé att ha en sådan här adapter och att endast ha 3-fas kabel med och inte både 3-fas och 1-fas kablar. Däremot skulle jag inte rekommendera någon som inte har koll eller som inte förstår skillnaden mellan kontakterna att göra så här. För dem är det bättre att köpa en. 1-fas kabel.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Okej då fattar jag vad du menar och håller fullständigt med.

Kreti och pleti ska givetvis inte ge sig på att tillverka adaptrar själv. Det kan gå hur fel som helst. Det finns ju en anledning till uttrycket: Friskt kopplat, hälften brunnet.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar