"koppla fel"?LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Första längre resan - Lite hjälp tack!
Moderator: Redaktion
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Model S P85DL+
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Blå rök = standardkomponenterbullen skrev:Friskt kopplat - hälften brunnet
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Jag har gjort precis så för att slippa ha med två olika förlängningssladdar. Det är extremt sällan jag behövt 1-fas förlängningssladd så då gör det ingenting att det är lite otympligare med 3-fas sladd vid dessa enstaka tillfällen. 3-fas förlängning använder jag däremot regelbundet.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Vad är det som man kan koppla fel?
Det går visserligen att ladda 16A från Schuko med denna lösning men det är inget som går att påverka genom hur man kopplar, så jag antar att du syftar på något annat.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Missade länken tidigare ser jag...
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...Tjell skrev:Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Funkar bra!Vidio skrev:Missade länken tidigare ser jag...
Så, duger en sån här tro?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Jordfe ... 000030602/
2016 Model S 75
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Jag tänkte samma sak i början. Men insåg att det är betydligt bökigare att hålla på med så stor kabel.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men det är för att jag vet att i fjällstugan behöver jag 25 meters kabel. 3-fas 25 meters är VÄLDIGT bökigt/bulkigt och tar plats.
Jag har förvisso en 10-meters 3-fas liggandes i bilen, men tar fram 25 meters Schukon även om det är 5 meter förlängning jag behöver. Är smidigare att "coila" upp 25 meter schuko än 10 meter 3-fas
Kör dock självklart 2.5mm2
/Jocce
Senast redigerad av Jocce, redigerad totalt 1 gånger.
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Vidio skrev:Ok tack!Jensa skrev:Det är 3-fas som måste vara 2,5mm. 1-fas räcker med 1,5. Skarvsladden klarar ca 3700 W har jag för mig (står på kabeln) och bilen drar max 3000 W beroende på spänning.
Då har jag ju redan förlängningskabel hemma, slipper man handla denna gång då.
Det får bli en flarra whiskey istället.
Tänk dock på att du vid lång kabel får spänningsfall.
Jag köpte en 2.5mm2 kabel (dock 25 meter för har behov av det). Visst lite merkostnad, men skönt att veta att man "alltid" kan lita på kabeln.
Generellt verkar också kontakter osv vara av lite bättre kvalitet på de grövre kablarna.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.LarsL skrev:Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Om du köper färdiga adaptrar så är det ingen fara.bylund skrev:Det torde vara bättre att säga vad som kan gå fel. Om man felaktigt kommer fram till att man gör rätt som kommer man ju att köra på detta. Jag förstår inte heller vad man kan koppla fel om man har 16 A trefas till schuko, men jag får det gärna förklarat så jag inte sätter eld på något.LarsL skrev:Förstår man inte att man kan koppla fel så bör man inte göra en sådan här annordning!
Ni får själva fundera på vad som kan gå fel...
Ska du börja koppla själv så kan det vara idé att börja med att googla flytande nolla tex.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Aha, ja om vi snackar att bygga själv kan man ju göra fel såklart. Det kan man ju göra med precis vadsomhelst man skruvar ihop.
Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Fast apkungen skrev skaffa, inte bygga.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Nån som har en länk?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ja, för tusan, du har rätt! Tur att jag inte behövde använda min uträkning - jag är verkligen i behov av lite semester ( om några veckor så...)Bjelke skrev:Ja det stämmer nog om du kortsluter kabeln i änden, men då går nog säkringen vågar jag påstå...Tjell skrev:Dubbla längden på kabel, då måste det vara dubbla ledningsarean för att inte öka förlusten i kabeln.
Råvärdet på koppar är 0,0018 Ohm/mm2/m.
1m 1,5mm2-kabel har en spänningsförlust på (230x230)/0,0018x1/1,5=63W enligt formel UxU/R=P. Vid 2,5mm2 ledningsarea sjunker förlusten till ca 38W.
Har jag rätt i räknandet, nån annan som vet bättre?
Räkna på den ström som man antar går istället, dvs med formeln P=RxIxI... (vilket i normalfallet med dessa kablar kan antas vara typ 10A => P=Rx100 => P=0,0018x100=0,18W per meter osv)
Men att förlusten halveras med dubbla arean stämmer iaf
Det hade blivit bättre räknat om jag använt mig av beräknad I och det framräknade R...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Bra kabel men den fick ett skrapmärke direkt. Verkar vara lite ömtåligt orange "skal"...bonath skrev:Använder denna just nu hos bekanta. Funkar perfekt.
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... 152/#tab04
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
apkungen skrev:
Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.
Är Risken mindre om man laddar färre gånger?
(Jag själv är allt för "fullösningar", så misstolka mig inte här...)
Visst blir risken större om man gör något 10 gånger att nått går fel en gång (sannolikhetslära).
Men risken att nått händer med "för hög" laddström känns för mig lika stor Gång 1-3 som gång 4-8 när man laddar...
(Visst teoretiskt så gång nr 1 är mest risk innan det är beprövat och gång nr 25 så kanske man börjat få slitage, men bortsett från det...)
Jämför det med att ligga utan skydd, att man gör någon med / blir med barn eller fångar en könssjukdom är lika stor även om du bara ligger en gång
Det klassiska "Det behövs bara en gång" är ju väldigt applicerbart här
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Fick upp en liten fråga nu när jag ska åka och handla en portabel jordfelsbrytare.
Spelar det någon roll var jag kopplar in den?
Alltså ifall den ska sitta mellan UMC och skarvsladd eller mellan skarvsladd och Schuko?
Spelar det någon roll var jag kopplar in den?
Alltså ifall den ska sitta mellan UMC och skarvsladd eller mellan skarvsladd och Schuko?
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Ju mer du skyfdar desto bättre så vid schuko kontakten är väl bäst
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Självklart före skarvsladd
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Javisst, före allt som kan bli fel.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
Utom elnätet då ... blir ju knivigt att komma åt kanske.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.Nicke Nyfiken skrev:Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Första längre resan - Lite hjälp tack!
Men vad har det att göra med "koppla fel och ladda med för hög ström"?LarsL skrev:De flesta Schukel är säkrade till 10A och kan kanske hantera 13A. 16 A under lång tid över Schukel är inte att rekommendera, om du inte har koll.Nicke Nyfiken skrev:Helt rätt. Normalt sett är ett Schuko-uttag godkänt för 16A, och i annat fall ska det vara avsäkrat för lägre ström. Men inget som rekommenderas för daglig laddning dock. Det går även att sänka laddströmmen i bilen om man inte vill ta ut 16A från ett Schuko-uttag, så något egentligt problem är det inte.apkungen skrev:Många använder detta just för att kunna ladda med 16A. Minimal risk om man laddar 16A enstaka gånger.LarsL skrev:Intressant lösning då man får allt i ett så att säga. Dessutom har man ju bra kvalité på kabeln.apkungen skrev:Jag skulle ha skaffat en trefas kabel och en adapter to schuko så kan du använda samma kabel till både enfas och trefas.
Men kanske inget för en nybörjare då det kommer gå att koppla fel och ladda med för hög ström. Men har man koll så är det ju en bra lösning.
Jag förstår fortfarande inte LarsLs påstående att det går att ladda med för hög ström för att man använder en Schuko - CEE-adapter.
Model Y P
Model S P
Model S P